Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1324389
Bikkel is de laatste tijd 3 kilo afgevallen. Kan komen door de groei en het vele bewegen. Ik zie nu ook zijn heupbotjes uit steken en dus tijd voor actie.
Deze week heb ik al 4% gevoerd van zijn gewicht uitgaand van 33 kilo terwijl hij maar 30,8 weegt. Kwam neer op 300 gram per dag meer.
Gisteren heb ik nog eens 200 gram extra spiervlees gegeven. kan ik boven zijn normale porties per dag extra spiervlees geven, dat dan niet meetelt in de % berekening. Ik zit te denken om elke avond dan 200/300 gram geitenstrot te geven, die zijn best vet. Kan dit of gooi ik dan alle verhoudingen door elkaar?

hij krijgt morgen ook zalmkop voor het eerst, als dat goed gaat wil ik dat 1 keer per week geven. Misschien hebben jullie andere suggesties om hem wat extra te laten aankomen?
alvast weer bedankt!!!
#1324515
pieterendiaan schreef: Bikkel is de laatste tijd 3 kilo afgevallen. Kan komen door de groei en het vele bewegen. Ik zie nu ook zijn heupbotjes uit steken en dus tijd voor actie.
Deze week heb ik al 4% gevoerd van zijn gewicht uitgaand van 33 kilo terwijl hij maar 30,8 weegt. Kwam neer op 300 gram per dag meer.
Gisteren heb ik nog eens 200 gram extra spiervlees gegeven. kan ik boven zijn normale porties per dag extra spiervlees geven, dat dan niet meetelt in de % berekening. Ik zit te denken om elke avond dan 200/300 gram geitenstrot te geven, die zijn best vet. Kan dit of gooi ik dan alle verhoudingen door elkaar?

hij krijgt morgen ook zalmkop voor het eerst, als dat goed gaat wil ik dat 1 keer per week geven. Misschien hebben jullie andere suggesties om hem wat extra te laten aankomen?
alvast weer bedankt!!!
Aangezien je niet omvalt van een procent her en der meer of minder kun je gerust tijdelijk zo wat extra spiervlees geven zonder direkt een nieuw menu te hoeven maken. Ik zou verder even aanzien hoe hij het op die 4% gaat doen, want afvallen doe je niet in een dag, dus aankomen ook niet.
Door pieterendiaan
#1324733
Angelique schreef: Ik zou verder even aanzien hoe hij het op die 4% gaat doen, want afvallen doe je niet in een dag, dus aankomen ook niet.
Eef+doggies schreef: Ik zou geen extra spiervlees geven, want dan komen de verhoudingen niet goed.
Als je meer wilt voeren, zou ik dat wel in het menu meenemen.
Ik zal nog eens 1 week menu maken, ipv de 2 wekelijkse menu die ik nu gemaakt heb. Dan gewoon nog eens 4 % en dan ga ik uit van de 33 kg die hij eerst woog.. Hopelijk komt hij dan een beetje aan. Laat ik de eendenfilet even liggen en maak ik eerst de strotjes op als spiervlees..zijn vetter.

Dank jullie wel!!
#1324752
pieterendiaan schreef: Ik zal nog eens 1 week menu maken, ipv de 2 wekelijkse menu die ik nu gemaakt heb. Dan gewoon nog eens 4 % en dan ga ik uit van de 33 kg die hij eerst woog.. Hopelijk komt hij dan een beetje aan. Laat ik de eendenfilet even liggen en maak ik eerst de strotjes op als spiervlees..zijn vetter.

Dank jullie wel!!
Maak anders een een menu aan de hand van de kilo's die je denkt dat hij moet wegen.
Door pieterendiaan
#1325015
Angelique schreef: Maak anders een een menu aan de hand van de kilo's die je denkt dat hij moet wegen.
denk dat ik dat inderdaad maar even doe, zit meneer wel op ruim 1300 gram per dag  ::). Het schijnt wel normaal te zijn op deze leeftijd dat ze een beetje invallen maar het moet wel normaal blijven vindt ik. Bedankt!!
Door pieterendiaan
#1325591
Antonia schreef: Naast wat meer geven zou je eventueel ook even kunnen kiezen voor de wat vettere diersoorten, zoals lam en eend.
Ik heb voor deze week als spiervlees alleen vette geit, de eend die ik in de vriezer heb liggen zit geen grammetje vet aan..
En de lam is helaas op in de vriezer... Als vleesbot wel vettere eendennekken en dan als spiervlees vettere geit. niet heel afwisselend maar kan best voor een weekje toch?
Door pieterendiaan
#1326323
Mevroi Kruim schreef: Ja hoor, kan prima!
dank je, voert toch wat zekerder na bevestiging  :biggrin2:
hij krijgt trouwens ook deze week een lap pens van 1200 gram en nog een zalmkop (na het succes van afgelopen zondag :) )
Door pieterendiaan
#1329212
toch nog even weer een vraagje,

Kan het zijn dat bikkel door de overstap van carnibest naar barf ook wat kilo's kwijt is geraakt? In CB zit rijst toegevoegd, toch? Kan het zijn dat hij omdat hij dat niet meer krijgt nu zo mager is?

Hebben jullie misschien nog meer tips om hem wat dikker te krijgen? Ik zag een recept over die balletjes (in de bieb) maar daar moet dan weer stroop en havermout en gelatine doorheen en ik weer niet of hij daar tegen kan...
#1329228
pieterendiaan schreef: toch nog even weer een vraagje,

Kan het zijn dat bikkel door de overstap van carnibest naar barf ook wat kilo's kwijt is geraakt? In CB zit rijst toegevoegd, toch? Kan het zijn dat hij omdat hij dat niet meer krijgt nu zo mager is?

Hebben jullie misschien nog meer tips om hem wat dikker te krijgen? Ik zag een recept over die balletjes (in de bieb) maar daar moet dan weer stroop en havermout en gelatine doorheen en ik weer niet of hij daar tegen kan...
Ja, dat kan. Meestal is het andersom. Geef je misschien veel magere vleessoorten? Ik zou zelf meer en meer vette diersoorten gaan voeren. Zelf vind ik Satinballs niet ideaal. Het is vooral koolhydraat en dat willen we toch eigenlijk niet aan onze honden voeren..... En uiteindelijk wil je daar toch mee stoppen.... Ik vind dat slechts in uitzonderlijke gevallen zinvol om te geven, satinballs.
Door pieterendiaan
#1329300
Lizzy schreef: Ja, dat kan. Meestal is het andersom. Geef je misschien veel magere vleessoorten? Ik zou zelf meer en meer vette diersoorten gaan voeren.
Ik ben helaas beperkt in eend, geit en lam. En ik heb van alle geit de erg vette delen af gesneden  8)
As maandag is IC weer open (toch?) en dan ga ik even geiten en lamssnippers en lams en geiten strotten halen en laat ik het vet mooi aan zitten.
Hij krijgt nu al de geitenstrotten (de lamsstrotten zijn al op in de vriezer) en hier zit wel wat vet aan maar ook niet heel veel.
De eendennekken vind ik niet echt vet, zit soms een klein strookje vet tussen maar dat is het dan ook wel. de hele magere eendenfilet (die bikkel wel heerlijk vind) laat ik maar even in de vriezer liggen.

Als ik bij de geiten en lamssnippers het vet eraan laat zitten (wat best veel is vind ik), krijgt hij dan niet te veel vet binnen?
Lizzy schreef: Zelf vind ik Satinballs niet ideaal. Het is vooral koolhydraat en dat willen we toch eigenlijk niet aan onze honden voeren..... En uiteindelijk wil je daar toch mee stoppen.... Ik vind dat slechts in uitzonderlijke gevallen zinvol om te geven, satinballs.
en hij is wel mager maar nog geen spaans-zwerfhondje, dus dan zijn die satinballs inderdaad niet nodig.

Ik heb trouwens ook net ontlasting opgevangen voor het mestonderzoek en moet zeggen dat daar wel wat wittige sliertjes in zaten. Misschien heeft hij wel "gewoon" last van wormen.
Hij heeft ook nog wel vaak last van diarree achtige ontlasting nadat er een harde keutel is gekomen.. nu ik toch in de ontlasting moest spitten zag ik dat in het diarree gedeelte best nog wel veel onverteerde botten zitten  ??? kan dit kwaad of hoort dat bij de beginnende barfer?
Ik dacht namelijk zelf dat de diarree kwam doordat hij meer evenwicht in het menu moest krijgen (elke dag dezelfde hoeveelheid vlees,orgaan,groente en spiervlees). Dit heb ik namelijk deze week gedaan (op vandaag pensdag na dan) en tot gisteren had hij geen diarree...

Bedankt weer voor je tips lizzy!!
Door pieterendiaan
#1330202
*loes* schreef: mss kan je aan eendenruggen komen daar zit een flinke reep vet aan(die van herby dan)
die hebben ze niet waar ik altijd bestel (heb nu wel een heel karkas besteld, hoop die dat een beetje vet is).
Ik heb de site van herby geprobeerd maar die is nu zo anders... volgens mij heb ik niet de goede  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door