Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door delanootje
#1327120
Hallo,

Ik kwam dit tegen tijdens mijn zoektocht naar een brok zonder granen, wat lastig is zoals ik hier bij de onderwerpen tegenkom....

Nu zag ik dat er van het merk Almo een brok is zonder granen....

Misschien willen jullie even meekijken en wat vinden jullie ervan ?

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

Hier staat een beschrijving van het produkt.

Graag hoor ik iets !

vr groetjes
Jolanda
Gebruikersavatar
Door Dian
#1327123
ik denk dat je even moet lezen op wat een voor een forum je bent terechtgekomen. Wij voeren geen brokken aan onze dieren, alleen vers vlees. Zelf samengesteld: BARF of kant en klare complete versvleesvoedingen: KVV. Een antwoord op je vraag zul je hier daarom niet krijgen denk ik
Door Too
#1327130
Aardappel, gist, bietenpuree en allerlei extracten........ geen zaken die ik mijn katten zou geven,
zoals Dian al aangaf op dit forum kom je versvoerders tegen ik denk dat er niemand is die je advies kan [of wil] geven mbt tot brokken.
Misschien wil je overwegen je kat over te zetten op een versvlees voeding, dan is hier heel veel info te vinden!
Door Eranthe
#1327662
Als je toch geen granen wilt voeren, kun je dan niet beter vers vlees overwegen? Mijn kat krijgt Orijen, ook zonder granen, maar ik ben er zelf helemaal niet blij mee. Ik wil haar dolgraag op vers zetten, maar tot voor kort bleef ze dit maar weigeren. Nu komt ze 's morgens bij het barfen met de honden toch kijken wat er allemaal in de schaal ligt en begint hier en daar kleine beetjes van te eten. Het is nog niet veel maar ik ben er dolgelukkig mee en kan het je echt aanraden.  ;)
Door delanootje
#1328242
Hallo,

Ik weet op wat voor forum ik zit  ;)
Daarnaast ben ik nu al een aantal maanden bezig om alles door te lezen (op aanraden van een 'barf' persoon) en ik heb ook al een aantal keren 'Bandit' gevoerd aan onze katten.
Wij hebben een ragdoll + 5 kittens (7 wkn oud) en daarnaast nog 2 oudere poezen, waarvan 1 poes met een nestje van 3 kittens van een paar dagen....
Tot mijn verbazing werd de vleesmix zéér goed gegeten, zelfs door de oudere poezen !  En ben ik dus aan het overwegen om over te stappen...

Maar ik lees op dit forum ook vragen m.b.t. brokken van diverse merken....    en daarom ook mijn vraag...

Ik weet dat als ik volledig overstap naar het rauw vlees voer, dat de 'brok' eigenlijk uit den boze is en dat ze het dan ook niet nodig hebben.....
maar toen ik dit las, dacht ik : tja, als er een brok is die daarbij 'kan' ... waarom dan niet ?

dus vandaar........  ik hoop dan ook een antwoord krijg waar ik misschien iets mee kan?!

En 'orijen'  is toch ook een brok ?

Heb ik deze vraag misschien verkeerd gepost?
Dan mijn excuses hoor...

alvast bedankt !

vr groetjes
Jolanda
Laatst gewijzigd door delanootje op do 06 aug 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door delanootje
#1328244
delanootje schreef: Hallo,

Ik weet op wat voor forum ik zit ;)
Daarnaast ben ik nu al een aantal maanden bezig om alles door te lezen (op aanraden van een 'barf' persoon) en ik heb ook al een aantal keren 'Bandit' gevoerd aan onze katten.
Wij hebben een ragdoll + 5 kittens (7 wkn oud) en daarnaast nog 2 oudere poezen, waarvan 1 poes met een nestje van 3 kittens van een paar dagen....
Tot mijn verbazing werd de vleesmix van Bandit zéér goed gegeten, zelfs door de oudere poezen ! Daarnaast heb ik nog de vis gegeven... te weten: een hele makreel in stukjes gesneden...
En ben ik dus aan het overwegen om over te stappen...
Wat me op dit moment nog tegenhoudt, is dat we (nog) geen grote vriezer hebben én het feit dat ik er 20 km voor moet rijden en op zoek ben naar een verkooppunt dichterbij, of iemand die het straks (als we n grote vriezer hebben) kan bezorgen.
In gelderland zit niet veel...

Maar ik lees op dit forum ook vragen m.b.t. brokken van diverse merken.... en daarom ook mijn vraag...

Ik weet dat als ik volledig overstap naar het rauw vlees voer, dat de 'brok' eigenlijk uit den boze is en dat ze het dan ook niet nodig hebben.....
maar toen ik dit las, dacht ik : tja, als er een brok is die daarbij 'kan' ... waarom dan niet ?

dus vandaar........ ik hoop dan ook een antwoord krijg waar ik misschien iets mee kan?!

En 'orijen' is toch ook een brok ?

Heb ik deze vraag misschien verkeerd gepost?
Dan mijn excuses hoor...

alvast bedankt !

vr groetjes
Jolanda

Gebruikersavatar
Door koekje
#1328253
jij bepaalt wat in je kat gaat. of dit nu blik, brok of vers is.
maar wij doen hier niet aan brokjes en de meesten voeren dat ook helemaal niet. voor informatie over brok kan je beter naar www.brokplaats.nl gaan  :P

ik snap dat je mss twijfels hebt over dat het wel of niet compleet of volledig is. er zijn er meer geweest die in den beginne ook deze twijfels hadden. maar je kan zelf goed samenstellen, zodat er een heel breed en compleet scala aan vitamines en allerlei andere voedingsstoffen in het menu zitten. er zijn ook mensen die volledig op de samenstelling van een kvv vertrouwen. de meeste kvv's (bandit, cb, hb,bibi, etc) zijn compleet.

en orijen is ook brok ja.
daar doen we hier ook niet aan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1328265
delanootje schreef: maar toen ik dit las, dacht ik : tja, als er een brok is die daarbij 'kan' ... waarom dan niet ?
waarom wel?
:)
Door ibbi
#1328268
wat heerlijk dat je katten de bandit zo goed eten! er is menig kat die er niet aan wil, ik heb er een paar van die eigenwijze tussen zitten.
orijen zit aardappel in, maar is door het hoge vleespercentage zeker een goede brok. er zijn mensen die brok naast vers blijven voeren, om wat voor reden dan ook.
persoonlijk zou ik liever zien dat al mijn katten barf eten, sinds ik weet wat er in brok zit... hier krijgen sommigen bibi - dat vinden ze lekkerder dan bandit.

applaws en almo zijn goede merken, waar ook goed natvoer van is. ( natvoer is te prefereren boven brok vanwege het vochtgehalte ) maar het vers voeren is en blijft nr. 1 en kan heel veel narigheid op de lange duur voorkomen!
Door delanootje
#1328311
Hallo,

Het gaat me niet zozeer erom dat ik twijfel of de katten dan wel genoeg binnen krijgen... ik heb er genoeg over gelezen en sluit me ook zeker bij die mening aan !
Dit heeft meer te maken met het feit dat we de overstap (nog) niet kunnen maken, maar ik dus al wel onze katten inderdaad al heb overgezet van bijv gourmet naar almo & applaws...
Daarmee viel me al op dat ze het al beter eten... en de gourmet nu laten staan  :biggrin2:

Verder was ik dus op zoek naar een goede brok (voor zolang het nog duurt dan...) , aangezien we nu Royal Canin geven... 
Ik heb net naar Orijnen gekeken en ga dit maar geven .. altijd weer beter dan royal canin...

Dus al met al... komen we er wel... ::)

Er is 1 ding wat me tegenstaat en misschien kunnen/willen jullie hier advies over geven... ik lees dat als je overstapt, dat er ook hele kuikens gevoerd worden en zelfs hamsters.
Dit staat me dus wel tegen, zie dit eerlijk gezegd niet zitten...ik heb persoonlijk een beetje moeite met het geven van complete 'dode' beestjes, daarnaast zit ik niet te wachten op de 'rommel' die dit waarschijnlijk gaat geven  :biggrin2:
Maar nu vroeg ik me wel af of dit noodzakelijk is (voor alle voedingstoffen) of dat het ook voldoende is met bijv. de vlees/vis van Bandit of Bibi ofzo... met daarnaast af en toe een makreel (mijn god, wat stinkt zo'n ding  :D).

Dus is dat voldoende, als ik ze dan terzijnertijd (als vriezer en verkooppunt of bezorgdienst geregeld is) ook van de brok afhaal ?!
Volgens de 'dierenarts' in Otterlo , die Bandit en Carnibest verkoopt, maakt het niks uit... gewoon van de brok af.

Ik ben inderdaad blij dat ze het eten.. had het niet verwacht en ik dacht ook te moeten gaan mengen met eerst een klein theelepeltje door het blikvoer...
maar.. ik heb 1 pakje voorgeschoteld aan de kittens en het beetje wat over was aan de andere poezen en ze hebben alles opgegeten !  8)
Daarnaast had ik op dat moment de makreel op het aanrecht liggen om te ontdooien .... en een aantal uren later ging onze Ragdoll poes ermee vandoor !
En dat terwijl ze absoluut niet gek was/is op blikvoer vis  !
Helemaal super dus !

En weten jullie misschien iemand die bezorgt in de regio Gelderland ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden !!!

groetjes Jolanda
Door ibbi
#1328330
brok hebben ze inderdaad niet meer nodig, als je kvv geeft ( bandit of bibi of carnibest )
en ook met een barf menu voer je ze alles wat ze nodig hebben en is brok dus overbodig.
alle voedingsstoffen zitten erin.

prooidieren geven hoeft echt niet.  ( al vind ik 't wel genieten als de katten een muis of ratje eten - je ziet echt de natuur van het dier boven komen )
een barfmenu is volledig samen te stellen met orgaantjes, vleesbot en spiervlees.
denk daarbij aan hartjes en levertjes, kippenkarkas of konijnenpoten of eendennek, paardenvlees of rundvlees, haas of kalkoenvlees, alles zonder veer of vacht zodat t niet meer herkenbaar is als 'beest'

kittens lusten alles, dus hoe eerder die alle lekkere smaakjes krijgen hoe beter!

( de brokken uit jou eerste link zijn van de zelfde kwaliteit als orijen - maar misschien gewoon geen van beide kopen, een tweedehands vriezertje neerzetten en kvv inslaan! )
:)

handig zo'n dierenarts in de buurt trouwens  :thumbup:  menig DA weet niks van vers-voeren!
Door Too
#1328558
Super dat je katten t herkennen als eten... je leest wel s anders ;)

Je kunt met alleen kvv [dus bandit/bibi etc] prima evenwichtig voeren zonder enge toestanden...
voor de variatie zou je s een [stukje] kwartel of duif kunnen geven [die zien er uit als blote minikipjes] of konijn, eend mogelijkheden te over

je kunt ook zelf samenstellen zonder enge dingen..

Kuiken geef ik niet [omdat de vries klein is vind ik t zonde van de ruimte, een eitje doet t ook goed]
muis heb ik uitgebreid geprobeerd aan te bieden maar die blieven ze niet [in geen enkele vorm]
Dus wij doen t met redelijk onherkenbare vleesjes en wekelijks een visje
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1338741
Er bestaat sowieso geen goede brok maar voor katten is dit helemaal funest, brokken veroorzaken blaasontstekingen en nierfalen bij katten. Als je dan persé toch nog naar voer ernaast wilt geven kun je beter voor een natvoer gaan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door