Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eveline68
#1328491
Ok  hier een vlees vraagje, als ik zelf het menu wil gaan samen stellen van mijn honden, hoe moet het vlees er qua structuur uit zien, grof of fijn gemalen of maak dit helemaal niet uit, ik zou het zelf gewoon in blokjes snijden zoals ik bv de kip voor een gerecht klaar zou maken.
Of is er een reden voor dat het gemalen [door een vleesmolen bv] wordt., bv tegen schrokken, verteren ...?

lees ook dat jullie van die vleesmolens gebruiken hier voor.
Door *loes*
#1328494
Ik maal niets, geef gewoon grote stukken zodat de hond er zelf stukken afknauwt, toen die nog wat gulziger was, sneed ik het in hapklare brokken.
Door Antonia
#1328499
Het enige dat ik maal, dat zijn de vleesbotten voor mijn katten. Voor mijn honden maal ik helemaal niets.
Spiervlees geef in in grote stukken, pens in hele lappen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1328523
Hier malen we alleen voor puppen en voor ouden van dagen die problemen hebben met "groot spul". De rest krijgt alles in hapklare stukken, beetje 5x5 ongeveer, vleesbot in de meeste gevallen zoals het aangeleverd wordt.
Goed beschouwd zijn er maar een paar legitieme redenen te bedenken om gemalen voer aan te bieden. Is je hond gezond en mankeert die niks aan het bekkie dan verdienen grotere stukken altijd de voorkeur.
Door deja
#1328562
Ik heb de pens voor Beau verleden keer aan een stuk gelaten was ruim 4 ons was in 2 tellen helemaal weg kan dat kwaad of is het dan toch beter om het in hapklare brokken te knippen.
Door Greece
#1328595
4 ons pens voor dit formaat hond stelt niets voor. Het is logisch het in 1 (2 ) tel(len) weg is. Zou het zelf in een grotere portie aanbieden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1328602
deja schreef: Ik heb de pens voor Beau verleden keer aan een stuk gelaten was ruim 4 ons was in 2 tellen helemaal weg kan dat kwaad of is het dan toch beter om het in hapklare brokken te knippen.
Echt kwaad kan het niet, hooguit krijg je het snel terug. Maar wat Rosalie ook al zegt, 4 ons is een erg kleine lapje voor dit formaat hond. Wil je dat er gewerkt wordt dan zal het toch een flinke lap moeten wezen. deze hoeven ze dan niet persé helemaal op te eten, maar ze kunnen 'm ook niet in 1 x doorslikken.

Meer dit idee :biggrin2:

Afbeelding
Door deja
#1328839
Ik geef s'morgens ong. 300 gr. dus s'avonds ong. 400 gr. hij krijgt ong. 700 tot 750 per dag maar mag je van pens dan veel meer geven wat is dan de richtlijn ik geef  Beau 2 %. van zijn gewicht en daar blijft hij mooi op zo.
Kan ik bv. zijn pensdag het dubbele geven, zal hij het dan niet in 3 happen weg slikken.
Door Suri&Bohdi
#1328910
ik geef als ze hier wel eens pens krijgen gewoon zo'n hele lap
(is ongeveer een kilo)
ook al is die dan een stuk meer als dat wat ze eigenlijk mogen krijgen...
krijgen ze de dag erna of s'morgens gewoon minder anders slurpen ze hem
inderdaad zo naar binnen....van zo heel af en toe een flinke vreetbui worden ze niet meteen vet ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1329181
Ik maal ook niets. Toen ze begonnen met barf sneed ik het vlees in kleine lapjes, die maakte ik steeds groter. Nu kunnen ze het zelf. Pens krijgen ze hier in een lap van 1500 gram. Een lapje van 750 gaat in één keer naar binnen, 1500 gram moet tenminste aan getrokken en gesjord worden. Ik geef ze hier zo eens per 14 dagen pens, heb zelf trouwens de indruk dat pens niet "vult", met een kleiner stukje zijn ze niet voldaan, terwijl ze normaal na het eten wel "voldaan" zijn.
Door pieterendiaan
#1329202
toevallig heeft bikkel vandaag zijn eerste pens dag... na 10 minuten bezig te zijn met de lap pens was de hele familie strontvlieg op bezoek  :D
Toen maar kleinere reepjes gesneden en hem een beetje laten "flossen" terwijl ik de lapjes vast hield. Zodra hij de structuur eraf had geknauwd heb ik hem die hele stukjes gegeven...

verder snijd ik voor hem de stukken spiervlees ook in stukken van 5x5, bikkel slikt namelijk zo een hele lap door  :biggrin2:
Door Wicka
#1329257
Ik maal ook niets, en ik snij alleen wat dingen die ze niet zo lekker vind, zoals lever oid in wat kleinere stukjes. Verder laat ik haar lekker stoeien hoor met vleeslappen!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1329269
deja schreef: Ik geef s'morgens ong. 300 gr. dus s'avonds ong. 400 gr. hij krijgt ong. 700 tot 750 per dag maar mag je van pens dan veel meer geven wat is dan de richtlijn ik geef  Beau 2 %. van zijn gewicht en daar blijft hij mooi op zo.
Kan ik bv. zijn pensdag het dubbele geven, zal hij het dan niet in 3 happen weg slikken.
Om te knagen zul je een grotere lap moeten geven, maar dat hoef je 'm niet helemaal op te laten eten. Ik zou een hond die 700 gram per dag gewend is niet zomaar ineens 1400 gram geven.
Door Eveline68
#1329277
ha h awas  ;Ddus al op zoek naar een vleesmolen :-[ maar hoef dus niet] de oudste heeft nog een heel mooi gebit dus dat wil wel zo laten :)
in ieder geval voor jullie advies ga vanavond een lijst maken voor de turkse toko die wil voor mij bij het slachthuis gaan kijken wat hij daar al mee kannemen. ;)
Door deja
#1329678
Angelique schreef: Om te knagen zul je een grotere lap moeten geven, maar dat hoef je 'm niet helemaal op te laten eten. Ik zou een hond die 700 gram per dag gewend is niet zomaar ineens 1400 gram geven.
Nee dat zal ik ook niet doen maar ik bedoel ook de verhouding ze krijgen hier geloof ik 13 % orgaan vanwege dat ze s'morgen kvv krijgen dat is dan voor Beau de ene week 350 gr. maagjes levertjes hartjes en de andere week pens.
Daar geef ik 400 gr. van ik bedoel dan als ik b.v. 700 gr. ga geven trek ik toch alles uit zijn verband.
Dat hij een dag wat meer krijgt is helemaal niet erg hij is niet dik maar krijgt dan wel verhoudings gewijze meer orgaan.
Ik geef ook veel gedroogde long en lever vandaar dat ik het percentage orgaan een beetje laag houd.
Maar misschien is dat met wat meer pens niet zo erg.
Kan iemand mij daar antwoord op geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door