Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kyraa
#1327475
Ik zou graag iets willen weten over het barf voeren aan katten.

1 Hoe doen jullie dat gewicht in grammen met prooidieren? bijvoorbeeld: een kwartel weegt 150 gram, maar je kat moet 203 gram per dag eten.
2 Kan je 's avonds om 11 uur het eten laten ontdooien in de koelkast en dan om 8 uur 's ochtends voeren aan de katten? Kan je het eten gewoon koud uit de koelkast geven? En hoeveel uur duurd het ontdooien van vlees ongeveer?
3 Hebben jullie foto's voor mij van kopvlees, karkassen en misschien nog van ander vlees/bot, vlees of orgaansvlees?

Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik wil er van alles goed over te weten komen.
Door Mevroi Kruim
#1327480
Hoi!

1. Dat komt niet zo nauw gelukkig. Je kat hoeft net zomin als jijzelf elke dag precies zoveel gram te eten, als hij maar over een langere periode genoeg binnenkrijgt en niet te veel of te weinig. Dat zie je dan aan z'n gewicht, zet hij spekjes aan dan minderen, wordt hij dun en hongerig dan wat meer geven. Die 203 gram kun je dus gerust afronden op ongeveer gemiddeld 200 g per dag en dan geef je de ene dag een kwartel van 150 g en de andere dag een kipkarbo van 250 g en zo komt het dan weer goed  ;) Je kunt ook bij die kwartel bv nog een kippennek gooien als je kat anders de tent afbreekt van de honger  :biggrin2:

2. Dat hangt ervan af hoeveel je te ontdooien zet. Bij mij gaat het met kilo's tegelijk en dan moet ik het echt wel langer dan 12 uur vantevoren uit de vriezer gooien en op kamertemperatuur ontdooien. Kleine beetjes gaat sneller maar ik zou er 24 uur voor rekenen. Of je het koud kunt voeren hangt ervan af hoe gevoelig je kat is. Ik had er een die ging kotsen van te koud eten dus dan zette ik de boel eerder uit de koelkast, in een goed afgesloten bak. Mijn overgebleven katten hebben geen probleem met koud dus dan doe ik dat niet.

3. foto's .... nou, zo gauw ff niet eigenlijk  :D maar het is wel een idee! Ik kan wel eens een reportage maken  ;) moet ik alleen eea uit de vriezer trekken.
Door ibbi
#1327527
ik heb wel een aantal foto's - we hebben laatst zo'n topic gehad op kattenplaza om te laten zien wat er in de vriezer ligt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
je ziet
kwartels ( kale en een exlayer ernaast die nog in de veren zit )
karkas ( kip )
kippennekken
gerbil, ratje, muis
orgaan en gemalen vlees zoals botmix
konijnvoorbeen
gedeeltelijk vriezer overzicht met smuldier, bibi, carnibest

eend/parelhoen/patrijs e.d. heb ik nog niet op de foto staan
Door Kyraa
#1327804
Bedankt voor de antwoorden en de foto's.
Ik had verwacht dat het er enger uit zou zien, maar het lijkt gelukkig op gewoon vlees wat je bij de slager kan kopen, dit zou ik ook wel willen/kunnen gaan voeren :biggrin2:. De prooidieren vind ik nu nog te eng/zielig om dat te kunnen gaan voeren.
Door Too
#1327902
Wij doen ook niet aan pluisbeesten hoor... ze vinden ze heel lief en muis mag ook op de bank/bed, overal waar poes en mens zitten/liggen mag muis mee.......
Dus ik stel een prooidier samen... dan eten ze t tenminste op!  ;)
En je hebt gelijk: je kunt prima 'barfen' met nogal onherkenbaar vlees/bot
Door Nyncke
#1328181
Ja hoor, als jij dat handig vind.

Ik persoonlijk vind het leuk om te kijken wat ik iedere maand weer tegenkom, leuke aanbiedingen en soms weer wat nieuws uitproberen.
Maar je menu iedere 4 weken herhalen is geen probleem. Maar ik zou dan zelf wel zorgen dat er veel afwisseling van diersoorten inzit.
Door Kyraa
#1328404
Weer een vraagje:
Als ik ga beginnen met vers voeren wil ik beginnen met kvv voeren en dan later barfen.
Maar nu las ik dat als je kvv voerd dat je dan het beste ook nog iets te kluiven voor hun tanden kan geven.
Wat is een goed vers product voor hun tanden om naast het kvv erbij te voeren en hoeveel keer per week moet je dat dan erbij voeren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1328412
je kan bv barfdingetjes erbij geven voor de tanden. stukje vleesbot of lapje spiervlees of stuk taai orgaan. of eventueel een niet te klein prooidiertje, een kale hele of halve kwartel bv.
de frequentie is katafhankelijk. ik zou zeggen minimaal 1x per week.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door