Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1323858
Mijn cocker heeft al enkele dagen last van jeuk.  Ze krabt zich tot bloedens toe open.
En dan wordt het zoeken van waar dat komt hé.  
Ben bij een vriendin geweest waar al de honden het van hadden en bij hen bleek het een soort mijt te zijn.  Ze moest haar honden gedurende 4 weken 3 maal per week wassen met anti-roos shampoo met Selenium.  Een hond met mensen shampoo wassen en zoveel????
En dan stel ik me de vraag is het toeval of niet, dat Nouchka het ook heeft.  ik heb immers het gevoel dat ze daarvoor al aan het krabben was en mijn andere  2 honden hebben het niet, terwijl het bij die vriendin besmettelijk bleek te zijn. (wist ze natuurlijk nog niet toen ik op bezoek kwam.)
Maar wat zou het dan kunnen zijn.  Ik naar de da, maar mijn vaste da was op reis.  Kom ik bij zo'n jonge meid terecht, die me antibiotica en cortisone voorschrijft.  Antibiotica tegen het ontsteken van de wonden en cortisonen tegen de jeuk.  Nu ben ik helemaal geen da, maar wat ben ik daar nou mee.  Daar wordt de oorzaak toch niet mee aangepakt?
En geef je zomaar even cortisonen aan je hond?
Laatst gewijzigd door Nouchka op wo 05 aug 2009, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1323877
Misschien moet je aangeven wat er gebeurd is en om een huidafkrabsel vragen? (en nogmaals uitdrukken dat je vermoed dat het om soort mijt gaat).
Door Nouchka
#1323883
Ja ik heb de medicatie mee gekregen, maar ben er nog niet mee begonnen.  Ik vind het altijd lastig om tegen een da in te gaan, zij moet het toch beter weten hé. 
Zal maandag nog maar eens terug gaan.  Maar vind het niet normaal dat ik voor 85 euro niet echt geholpen ben. 

En wat vinden jullie van het voorschrift (anti-roos shampoo) van die andere dierenarts?  Ooit al gehoord?  Vond ik ook al zo raar....
Door Lizzy
#1324056
Oh, je hebt de middelen inmiddels als gekregen. Tja. Een heel standaard behandeling. Ik zou bijna zeggen "een ouderwetse standaard behandeling". Met prednison neem je de oorzaak inderdaad niet weg. Het is alleen het onderdrukken van het symptoom. Eer dat ik mijn hond pred geef, moet het echt heel ernstig zijn. Ik kan vanaf hier niet beoordelen hoe ernstig de jeuk is.

Maar, is deze jeuk zomaar plotseling "uit de lucht komen vallen"? Sinds je bij die vriendin ben geweest? Nooit eerder problemen gehad met jeuk? 
Door Nouchka
#1324291
Ik heb het gevoel dat ze die jeuk er voor al had.  Toen was ze al aan het krabben onder aan haar buik, daar waren de haren al korter, maar nog geen wonden.  Nu heeft ze echt wonden op haar buik en vooral vanachter aan haar billen is ze nu serieus aan het bijten.
De andere honden hebben het niet, terwijl het bij die vriendin besmettelijk is en ze alle 6 met hetzelfde zaten.  Ze hadden over heel hun lichaam korsten en haarverlies, vooral op de rug. 

Ik ga de medicatie dus niet geven en hoop dat mijn vaste da terug is, anders ga ik maar naar een andere...
Door Truus
#1324363
Heel goed om even verder te kijken en op je eigen DA te wachten. Je hebt nu wél 85 euro betaald ..zou je die medicijnen nog terug kunnen geven?
Mijn idee is om een huisafkrabsel te laten maken mits het geen volle anaalklier en geen vlooienallergie is.
Het kan zoveel  andere oorzaken zijn voordat je met de heftige medicijnen gaat beginnen .
Ben benieuwd.
Door Nouchka
#1326513
Oef, mijn vaste da is uit vakantie, dus gelijk een afspraak voor morgen. 
Ik ben benieuwd.... want het is echt niet meer te doen.  Ze krabt zich verrot.  :-X
Door Nouchka
#1327805
VLOOIEN, MIJN HOND HEEFT GEWOONWEG VLOOIEN  :-[ :-X :o

Dan denk je goed bezig te zijn als je ze elke maand een pipetje Frontline of Advantix geeft of een Scaliborband.  Maar volgens mijn da zijn deze niet meer bestand tegen vlooien.  Scalibor heeft dit al gemeld op verpakking, maar Frontline weigert dit blijkbaar te doen.
Ik vind het schandalig.
Heb nu het nieuwste middel gekregen nl. Prac-Tic, voor heel mijn beestenboel.  En omdat Nouchka haar allergische reactie nu al zo ver is gevormd kan ik onder antibiotica en cortisone niet meer onderuit.
Mijn rekening was weer naargelang.  :'(

Maar ben toch wel blij dat het 'dat maar is'. 
#1327808
o maar frontline blijft stug volhouden dat het nog het nog een topprodukt is hoor, mensen gebruiken het gewoon verkeerd :doh: Maar wel gek dat ze ook vlooien heeft met advantix, ik vind de imidacloprid wat er in zit toch één van de betere middelen momenteel.
#1327840
Precies! Advantage of Bolfo-Gold (is hetzelfde middel) werkt iha nog steeds goed. Scalibor is tegen teken en niet tegen vlooien volgens mij. En Frontline werkt gewoon niet.

De beste remedie is vlo-vrij houden. En dat betekent iig je huis grondig ontvlooien. 99% van de vlooien zit niet op je honden maar ergens in je huis, als volwassen vlo, als larve of als ei. Zolang je die niet kwijt bent hou je last van vlooien.
Antibioticum werkt prima tegen bacterien maar is absoluut zinloos bij allergie, tenzij je hond daarnaast een bacteriele infectie heeft opgedaan. Cortison werkt tegen jeuk, maar dat is een symptoom, zolang je de oorzaak niet aanpakt blijft het dweilen met de kraan open, en in dit geval is de dweil schadelijk voor je hond.

Ik heb jarenlang een kat gehad met ernstige vlooien-allergie, een vlo op Sjors en hij krabde en beet zichzelf helemaal kaal, letterlijk, er zat alleen nog haar op z'n staart en z'n kop  :-X. Ik bleef met gif en prednison aan de gang. Uiteindelijk werkte kat overzetten op vers het allerbeste. Op de een of andere manier leek de allergie daardoor vrijwel verdwenen, hoewel dat volgens de da absoluut niet kon. Uiteraard heb ik me het schompes gewerkt om m'n huis vlo-vrij te maken maar buiten deed hij natuurlijk ook wel eens een vlo op en ik had toen nog 4 andere katten en 2 honden. Maar de laatste 5, 6 jaar heb ik hooguit in het voorjaar een keertje moeten druppelen en dan alleen Sjors, z'n haar bleef gewoon op z'n bastje zitten, terwijl ik zeker weet dat er heus wel eens een vlo of wat langskwam.
Door Nouchka
#1327891
Advantix kreeg ze niet, omdat ze hier overgevoelig op reageert.  Dus geen idee of die nog al dan niet werken tegen vlooien. 

Mijn honden hebben  nog nooit vlooien gehad, maar vrees dat de katten dit hebben mee binnengebracht, zij kregen immers ook frontline.
Enkel Nouchka blijkt er last van te hebben.  Op de rest van de dieren heb ik geen vlo gevonden.
De antibiotica krijgt ze om al de wondjes te genezen. Haar huis is helelmaal geïrriteerd met blaasjes en ze heeft ook wonden van te krabben.
Tja, Mevr. Kruim, die dweil heb ik al uitgewrongen hoor.  ::) Ik heb heel de beestenboel behandeld. Gestofzuigd en gepoetst.  Alle dekens gewassen,....  En dit ga ik nog eens herhalen deze week.  :-X

En natuurlijk krijgen ze allemaal vers....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door