Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evelien01
#1326818
Ik heb een groep van 10 katten die ik graag ook vers wil gaan voeren. Nou heb ik weleens van Prins het diepvriesvoer meegenomen en dat vonden ze smerig. Kuikentjes vind de ene helft geweldig en de andere helft vraagt zich af of ik gek ben geworden. Zelf zit ik er nu aan te denken om te beginnen met rauwe tartaartjes, dat vinden ze wel lekker. Van de week hebben ze kipfilet gehad, gekookt. Dit kan ik ze ook gewoon rauw geven, toch?
Welk voer geven jullie je katten? Ik kan natuurlijk ook verschillende smaakjes neerzetten. Ze krijgen hier eigenlijk altijd 's avonds pas eten, dan zijn de vliegen grotendeels weg en is ook hun ritme uit hun zwerversbestaan.
Ik las al over Bibi en Carnibest, welke merken zijn er nog meer? En hoe zorg ik dat wat ze krijgen helemaal compleet is en ze niets tekort komen. Ik begrijp dat ik dan op den duur het beste ook de brokken weg kan halen? Zal wel moeilijk worden, hopelijk eten ze het allemaal anders moet ik toch die brokjes laten staan.

Ook vind ik het eng om vis te geven waar de graten nog in zitten, gaan ze daar echt niet in stikken? Met de rest heb ik niet zoveel problemen maar die graten blijf ik ondingen vinden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1326822
alles rauw ja.
maar een dieet van tartaar en kipfilet is echt verre van compleet. een kat heeft ook vleesbot en orgaanvlees nodig, en af en toe een eitje (kan ook in de vorm van een kuiken) en bij voorkeur af en toe wat vette vis.
rauwe botjes (dus ook graten) zijn zacht en zijn door de kiezen gewoon te vermalen.
als je graten echt eng blijft vinden, kan je natuurlijk ook spiervlees van vette vis geven. bv zalmfilet ofzo.

bibi en carnibest hebben kvv voor katten. hier zit geen groen in en minder tot geen koolhydraten (in de vorm van rijst bv). het is door de fabriek al voorgemalen en compleet gemaakt. er is ook haaksbarf (verwarrende naam, maar het is ook gewoon een kvv) en bandit. bandit heeft een skal-keurmerk. carnivoer is volgens mij ook een kattenlijn aan het opzetten.

10 katten is best veel.
ik heb vorig jaar op een groep van 8 katten gepast en ik wilde in eerste instantie zo veel mogelijk barf geven. dat is niet gelukt, omdat ik over zo'n groep geen overzicht heb, want ik ben er maar 2 gewend (die ook nog eens goed gedrild zijn). voor de oppasgroep wilde ik dan de barfhap gaan malen, dus zelf kvv maken zeg maar, met de voordelen van zelf samenstellen. helaas werkte mn vleesmolen niet mee, dus dat was geen optie.
brokken weg ja, bij voorkeur gelijk van het begin af aan.

ik wil je aanraden veel te lezen, ook in de hondenafdeling. zo kan je zien hoe andere mensen dat doen.
er zitten hier meer mensen met een groep van 6+ katten. zo uit mn hoofd Loeka, Yaya, Krullebol en Brie en Ibbi!.
lees ook allerlei menu's van mensen en zoek de draadjes uit waar wat staat hoe mensen met meer katten dat doen.
Laatst gewijzigd door koekje op di 04 aug 2009, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1326835
11 katten hier  ;)

ik ben begonnen met kvv
alleen Borre at al snel volledig barf/prooidier,
de rest is langzaam - sommige via blik - op kvv gezet.
brokjes weggehaalt.

4 weigerden in eerste instantie.

ik ben kipfilet, kipnekken, runderlappen, kuikens, muizen, kwartel e.d. gaan toevoegen, in de hoop de kvv groep op barf over te zetten. dit is maar bij enkele gelukt. de rest eet nog kvv ( bibi ) naast de barfdingetjes, omdat ze niet genoeg bot wilde eten. 
tegenwoordig maal ik ook zelf. dit meng ik met de bibi.

van de 4 brokken katten heb ik er nu 1 op blik, en 1 op blik/kvv/kip  ( Tom - lust alleen kip, en dat heeft 4 maanden geduurt voor hij z'n eerste hap vers nam - hij kotste concequent alles uit waar maar en flintertje vers door zat )

2 brokkenkatten dus nog.... ik ben pas 8 maanden bezig  ;D

misschien ben ik niet streng genoeg  :D  maar katten kunnen bijzonder lastig zijn - kijk naar Tom - en zich liever doodhongeren dan vers te gaan eten.

Borre - die vanaf kitten vers heeft gehad, eet dus gewoon alles ....
( als meneer eet - want hij is al ruim 3 maanden in hongerstaking of zoiets ... of hij heeft anorexia  :-\ )


::)  bemoedigend verhaal hé  ;D

oh de katten eten in groepen in verschillende ruimtes van 't huis.
er zijn mensen waar t vast beter is gegaan dan hier - dat overzetten op vers  :)
Door Evelien01
#1326926
haha nou ik ga het gewoon proberen. niet geschoten is altijd mis, toch?! Ik zie dat ze Bibi in Hoogvliet verkopen, dat is lekker dichtbij. Carnibest moet ook lukken. Ben erg benieuwd, hopelijk werken ze mee.

Ik ga zeker veel lezen op dit forum, staat erg veel informatie op. Zoveel dat ik soms niet weet waar ik moet zoeken haha, vandaar dat ik het even zo vroeg. Wil het wel goed doen natuurlijk!
Door Loeka
#1327131
Ja, 8 katten hier. Waarvan 1 zich liever dood hongert dan vers te eten. Zij is nu 15 en eet blik en brok helaas.

Ik vind het ook lastig om volledig BARF te voeren met zoveel katten. De 1 lust dit niet, de ander dat niet. Bij mij krijgen ze dus als basis KVV en dan in de weekenden iets te kluiven. Niet alle poezels kluiven altijd mee, maar goed dat is hun beslissing. Ze hebben dan niets.

Als je Bibi wilt proberen. Ik ga binnenkort(binnen een paar weken) weer bestellen, als je wilt kun je meedoen. Dan ben je sowieso 10% goedkoper uit ivm grootverbruik korting. Zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 893.0.html
Door Evelien01
#1327137
ik ga van de week even wat smaakjes halen om te kijken of ze het eten! Als ze het lekker vinden laat ik het weten, dan wil ik zeker mee doen!! Dankjewel dat je het even laat weten!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door