Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326216
Wie heeft hier ervaring mee???
Rimadyl en Metacam doen weinig tot niets aan Yuk's pijn, maar de keren dat hij een injectie Rimadyl kreeg, leek ie wel zo goed als pijnvrij.
Ik overweeg dus nu om hem maar dagelijks te injecteren..als dat helpt.
(tevens onziet dat dus mooi de maag, lijkt mij)

Wat zijn de voor- en nadelen en wie heeft er ervaring mee??
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1326268
Het is een misverstand dat NSAID's per injectie niet schadelijk zijn voor de maag. Het tablet an sich is namelijk niet slecht voor de maag, het gaat om de COX-1 werking die NSAID's hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclo-oxygenase
En die cox-1 weking heb je dus net zo goed per injectie.
Zie de bijwekingen van rimadyl injectievloeistof:
http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326282
Oké, weer wat geleerd, maar dan toch liever een injectie die resultaat geeft, dan pillen die dat niet doen.
Waardoor zal het verschil in resultaat verklaard kunnen worden dan???
Door Femke
#1326348
yuki13 schreef: Oké, weer wat geleerd, maar dan toch liever een injectie die resultaat geeft, dan pillen die dat niet doen.
Waardoor zal het verschil in resultaat verklaard kunnen worden dan???

misschien is het via een injectie beter opneembaar, dan dat het eerst via de maag moet?
Sterkte voor Yuki  :-* :-* :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326415
Kinetiek:  NSAID's kunnen oraal en parenteraal (IV) toegediend worden. Tevens bestaan (voornamelijk in de humane geneeskunde) speciale zalven, die een locale toediening, b.v. bij kneuzingen of gewrichtsaandoeningen mogelijk maken. De meeste cyclo-oxygenaseremmers zijn zwakke zuren (behalve enkele NSAID's uit coxib-groep, zie verderop) en binden in hoge mate aan plasma-eiwitten. Hierdoor bestaan grote verschillen in de farmacokinetiek van NSAID's tussen verschillende species en met name tussen herbivoren en omnivoren. Resorptie van de plaats toediening (en het maagdarmkanaal) vindt voornamelijk plaats in ongeladen toestand. De biologische beschikbaarheid is doorgaans goed. NSAID's worden renaal geëlimineerd en kunnen bij een lage pH (zure urine) teruggeresorbeerd worden. De lichaamsklaring wordt dus voor een groot deel bepaald door de pH van de urine. Is deze laag (carnivoren), dan vindt terugresorptie plaats en is de uitscheiding vertraagd. Is de urine pH hoog (alkalisch zoals bij herbivoren) dan is de uitscheiding snel waardoor bij deze dieren vaak een herhaalde toediening per dag nodig is voor een optimale werking.
Naast deze verschillen in de renale klaring bestaan ook grote verschillen m.b.t. de biotransformatie. Het meest bekende voorbeeld is de zeer beperkte glucuronideringcapaciteit bij katten  (Felidae) waardoor bepaalde geneesmiddelen (en andere stoffen zoals b.v. plantaardige phenolen) slechts zeer langzaam (gedurende meerdere dagen) kunnen worden uitgescheiden. Dit fenomeen verklaart de toxiciteit van herhaalde toedieningen van paracetamol bij de kat, en ook voor andere NSAID's; de dosis verschilt tussen hond en kat, in afhankelijkheid van de fractie van de dosis die door glucoronidering wordt geëlimineerd.
De werkingsduur van NSAID's is in het algemeen veel langer dan de plasmaconcentratie doet vermoeden.  Dit is het gevolg van een stapeling van NSAID's in ontstekingsweefsel. Deze ophoping wordt enerzijds veroorzaakt door pH-veranderingen in het ontstoken weefsel waardoor ?iontrapping? optreedt, en anderzijds door de verhoogde doorlaatbaarheid van ontstekingsweefsel voor plasma-eiwitten en tijdelijke binding van NSAID's aan deze eiwitten. De plasmaconcentratie heeft dus slechts een beperkte waarde voor het vaststellen van het therapeutisch effect.

Kan iemand dit misschien even nader toelichten???  :-\  :-\
Door Fynn
#1326419
Ik hoorde van de da dat er een nieuw soort pijnstiller is.
De naam is Troxocil (mavacoxib).
Hij dacht dat het misschien wat was voor Asani's artrose.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326432
Meloxicam behoort tot de oxicamgroep; deze middelen hebben een sterk antiflogistisch effect. Meloxicam is een selectieve remmer van het enzym COX2. 

Is dit dan niet de beste van Metacam, Rimadyl en Previcox??? Gezien de bijwerkingen??? Dus de minst belastende??? Of zie ik dat verkeerd???
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326466
10.5 MIDDELEN VOOR DE BEHANDELING VAN BOTZIEKTEN
Bij gewrichtsaandoeningen wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van corrigerende middelen, die de functie van de synovia, en het herstel van kraakbeen en botweefsel bevorderen, ook wel DMOAA (Disease Modifying Osteo-Arthritic Agents) genoemd. Tot deze middelen behoren hyaluronzuur, glucosaminoglycanen en chondroïtinesulfaat alsmede tiludroninezuur, een bisfosfonaat dat botresorptie remt.
Tevens worden middelen toegepast, die de mineraalhuishouding beïnvloeden en zodoende een stimulerende werking op bot- en kraakbeenopbouw en bot- en peesregeneratie bezitten

o.a. Adequan, Arthroluxyl C,  Arthroluxyl senior oraal,  Befedo Mobile, Canoflex, Fortiflex, HY-50 VET,  Hylartil vet, 
Hyonate,  Iso-Joint,  Iso-Joint Acute,  Tildren 
Door nolly
#1326469
hai, w at een getob hé met je jongen. Gabber gebruikt ook nog steeds metacam voor zijn artrose. Toen hij zo'n pijn aan zijn rug had kreeg hij er tramadol ( tabletjes)bij.  Nu geef ik het ook nog af en toe als ik merk, dat het niet zo lekker gaat. Het helpt hem erg goed. Eerst was het alleen voor mensen te verkrijgen , maar is er nu ook voor dieren. Hij mocht er toen 3 per dag bij maar als ik hem er 1 gaf was dat al voldoende. Ik ben niet zo goed thuis in medicijnen en weet ook niet of dit wat voor Yuki is.  Het is maar een suggestie. Ik blijf je volgen en hoop dat je grote vriend gauw van zijn pijn af is. en een beetje ouwe sokkenlol kan hebben. Dat is zo heerlijk om te zien, vind je niet. groetjes Nolly en een lebber van Gabber
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1326496
Fynn schreef: Ik hoorde van de da dat er een nieuw soort pijnstiller is.
De naam is Troxocil (mavacoxib).
Hij dacht dat het misschien wat was voor Asani's artrose.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Ik ken het nog niet, maar het zal tot dezelfde groep behoren als de previcox (firocoxib)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1326499
yuki13 schreef: Meloxicam behoort tot de oxicamgroep; deze middelen hebben een sterk antiflogistisch effect. Meloxicam is een selectieve remmer van het enzym COX2. 

Is dit dan niet de beste van Metacam, Rimadyl en Previcox??? Gezien de bijwerkingen??? Dus de minst belastende??? Of zie ik dat verkeerd???
Previcox zegt de minste bijwerkingen te hebben, omdat het alleen COX-2 remt.
Maarrrr humaan zijn de COX-2 remmers uit de handel genomen omdat er mensen een hartstilstand van hebben gekregen.
Dus ja wat nu de beste is, ik heb wel gekozen voor previcox, omdat dat veel potenter is dan rimadyl en metacam.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326515
nolly schreef: hai, w at een getob hé met je jongen. Gabber gebruikt ook nog steeds metacam voor zijn artrose. Toen hij zo'n pijn aan zijn rug had kreeg hij er tramadol ( tabletjes)bij.  Nu geef ik het ook nog af en toe als ik merk, dat het niet zo lekker gaat. Het helpt hem erg goed. Eerst was het alleen voor mensen te verkrijgen , maar is er nu ook voor dieren. Hij mocht er toen 3 per dag bij maar als ik hem er 1 gaf was dat al voldoende. Ik ben niet zo goed thuis in medicijnen en weet ook niet of dit wat voor Yuki is.  Het is maar een suggestie. Ik blijf je volgen en hoop dat je grote vriend gauw van zijn pijn af is. en een beetje ouwe sokkenlol kan hebben. Dat is zo heerlijk om te zien, vind je niet. groetjes Nolly en een lebber van Gabber
Tramadol is een opiaat, dus wat heftiger dan een NSAID....maar als het moet, dan moet het. Ik neem het mee in de overweging. Dank voor je lieve woorden!!!  :-*
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1326523
*Dorothea* schreef: Previcox zegt de minste bijwerkingen te hebben, omdat het alleen COX-2 remt.
Maarrrr humaan zijn de COX-2 remmers uit de handel genomen omdat er mensen een hartstilstand van hebben gekregen.
Dus ja wat nu de beste is, ik heb wel gekozen voor previcox, omdat dat veel potenter is dan rimadyl en metacam.
Interessante site, die van Fidin!!! Dank je  :)
Previcox is de enige superselectieve remmer van COX2 dus..... daarna Metacam (of aanverwanten uit de Oxicamgroep). Dus bij Previcox mag je eigenlijk geen maagproblemen verwachten (hooguit een hartstilstand  :biggrin2:)...

Maar wat doet dan bv Adequan????

Ikke nie meer zien t bos door bomen.....en ikke nie weet waar ik Yuki mee opvrolijk  :(
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1326530
yuki13 schreef: Interessante site, die van Fidin!!! Dank je  :)
Previcox is de enige superselectieve remmer van COX2 dus..... daarna Metacam (of aanverwanten uit de Oxicamgroep). Dus bij Previcox mag je eigenlijk geen maagproblemen verwachten (hooguit een hartstilstand  :biggrin2:)...
je mag het niet verwachten, maar ik ken toch al twee honden die op de previcox maag problemen hebben gekregen.
Maar wat doet dan bv Adequan????
adequan bevat bestanddelen die in gewrichtsvloeistof zit, het is geen ontstekingsremmer, maar het maakt de gewrichten soepeler.
Ikke nie meer zien t bos door bomen.....en ikke nie weet waar ik Yuki mee opvrolijk  :(
Nou ik weet het bij Sita ook niet hoor, er is zoveel te krijgen, ik denk nu moet ze ook adequan?
Maar ze krijgt al: previcox, doils artrosis, cosequin en puur spondy (en dan nog 2 dingen voor haar incontinentie)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door