Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tournesol
#1324889
Hallo allemaal,
Iemand heeft me deze website aangeraden.
Ik heb een klein poesje gekregen en nu blijkt dat ziek te zijn.
Ik ben er mee naar de dierenarts geweest en die zegt dat het policystische nieren heeft en een aangepast dieet moet volgen om langer te kunnen leven, anders zal het maar een paar jaar oud kunnen worden. Ik heb begrepen dat jullie zelf de voeding samenstellen, ik heb er totaal geen ervaring mee. H :'(et zou voeding moeten zijn met weinig eiwitten.
Is er soms iemand die hier ervaring mee heeft?
Alle tips zijn van harte welkom.
Bedankt alvast, Tournesol
Door Too
#1324899
Welkom Tournesol

Wat een verdrietige aanleiding om je aante melden

Je zou kunnen overwegen zelf een nierdieet samen te stellen daar is wel een beetje serieus lees en denkwerk voor nodig, met de zoekfunctie kun je heel wat info vinden.

Bandit [banditvoeding.nl] heeft een nierdieet voor katten, dit is een kvv [complete versvoeding] je zou s contact kunnen opnemen voor meer info en verkrijgbaarheid.

Sterkte !
Door Mevroi Kruim
#1325198
Hoi en welkom!
Wat naar en verdrietig, zo'n jong katje al zo ziek  :-\

Ik heb net twee katten verloren aan nierfalen, de ene was 19 en z'n nieren waren gewoon gesleten, de andere 17 en die had al 8 jaar schrompelnieren veroorzaakt door brokvoeding. Volgens de da zou hij nog maximaal 2 jaar meekunnen op een streng nierdieet ...

Als de nierfunctie nu al minder is zou je idd een vers nierdieet kunnen gaan voeren, is dat nog niet zo dan is vers voeren sowieso het beste voor de nieren en de rest van de kat.
Voeding met weinig eiwitten is een slecht idee voor een opgroeiende kat, en trouwens ook voor een volwassen kat. Ook voor een kat met verminderde nierfunctie is het niet nodig om het eiwitgehalte te verlagen, dat idee is inmiddels al een jaar of 10 door onderzoek achterhaald. Wel is het belangrijk om eiwit van zeer goede kwaliteit te voeren, en dat betekent van dierlijke oorsprong. En dus niet grotendeels van graan zoals in brokken. Verder is het eiwit in rauw vlees veel beter te verteren voor een kat dan verhit eiwit zoals in brok- en blikvoeding.
Van belang is ook om het fosfaat-gehalte vrij laag te houden, maar niet 0 want fosfor is een essentieel mineraal in het lichaam. Laag in fosfaat zijn vooral vogels, dus kip, kalkoen, parelhoen, jwartel e.d.
En het is belangrijk om liefst geen granen te voeren, ook geen rijst, omdat dat het lichaam extra belast.

Wat ik je sowieso zou aanraden is je kat zo snel mogelijk overzetten op vers voer. Je kunt beginnen met Rodi of Smuldier, vekrijgbaar bij de super, maar ik zou zeker bij de dierenwinkel kijken of ze bv Prins, Energique, Duck oid verkopen. Dat zijn complete voeders zodat je iig zeker weet dat jou kat alles krijgt dat hij nodig heeft.
Verder is zelf samenstellen echt geen heksentoer. Het is makkelijker dan voor jezelf een gezond vers menu samen te stellen  :D
Je kunt alvast bij de slager of de super wat dingen scoren als kipfilet, soepvlees, hart e.d. en daarmee beginnen om je kattenkind te wennen aan het knagen van grotere stukken.
En dan kun je op zoek naar een leverancier van bv kippennekken, karkassen, en al dat soort lekker barf-dingen.
Als je een markt in de buurt hebt loont het de moeite om daar eens te gaan babbelen met de poelier en de visboer  ;)
Hier op het forum is veel informatie over waar je barfspul kunt vinden en bestellen dus ik zou zeggen, ga lekker lezen!
En vast bedenken waar je je vriezer gaat zetten  :D versvoerders kunnen niet zonder  ;)
Verder zijn er ook veel mensen die samen bestellingen doen bij de barf-leveranciers om zo de kosten en de hoeveelheden per keer te drukken.
Heel veel succes!
Door Tournesol
#1325496
Dank U wel allebei voor de reactie, ik heb jullie antwoord afgedrukt, binnen een paar weken moet het zijn spuit hebben en dan laat ik het lezen aan de dierenarts, want hij had het over speciale droge niervoeding, eens zien wat hij daarop te zeggen heeft, hij had het wel over minder eiwitten, nogal een geluk dat er internet is en dat men ook eens een andere mening kan vragen.
Door Mevroi Kruim
#1326098
Ik zou beslist niet nog een paar weken wachten met overzetten op vers. Sowieso is vers beter voor een kat dan verhit commercieel voer als brokken of blik dus er is geen enkele reden om daarmee te wachten.

En je kunt natuurlijk je dierenarts laten lezen wat wij hier schrijven maar laat je verwachtingen niet te hoog gespannen zijn. De meeste dierenartsen leren in de opleiding weinig over voeding en wat ze leren is zeer beinvloed door brokken en blik. Onze ervaring is dat veruit de meesten totaal niet openstaan voor vers voeren, er niks van weten en er ook niks van willen weten.

Daarnaast hebben dierenartsen belang bij het promoten van speciale dieten van brok en/of blik, die verkopen ze nl zelf en daar zit een leuke winstmarge op. Dierenartsen verdienen niet veel en extra inkomen uit brokken is dan altijd welkom. In hoeverre dat een rol speelt bij de weerstand van veel dierenartsen tegen vers voeren weten we natuurlijk niet, er zijn er vast ook veel die oprecht niks weten van vers en het uit gewoonte afraden, maar ik vind het altijd nuttig om deze wetenschap in het achterhoofd te houden.

Het is goed om te bedenken dat niet de da bepaalt wat jouw kat eet maar jij. En het is goed om de wetenschap vast te houden dat als je goed leest hier en de documentatie over vers voeren goed bestudeert, jij zeer waarschijnlijk meer over vers voeren weet dan je da. Wees erop voorbereid dat ze je gaan proberen om te praten door onware dingen te beweren als 'vers voer is niet compleet en dus krijgt je kat geheid tekorten' (kvv, oftewel kompleet vers voer dat je in de winkel koopt is precies zo compleet als brok of blik, en stukken gezonder); of 'goed zelf samenstellen is veeeeel te moeilijk, dan krijgt je kat tekorten': goed zelf samenstellen is zeker niet moeilijker dan een goed menu voor jezelf samenstellen aan de hand van de schijf van 5 en het gegeven dat je als mens zoveel mogelijk vers en onbewerkt moet eten. Ook voor je kat is er een maaltijdschijf, wij noemen dat 'de percentages' oftewel hoe je verse dieet moet zijn samengesteld uit bot, spiervlees en orgaan. En ook voor je kat is onbewerkt en vers en rauw veruit het beste. Moeder Natuur heeft miljoenen jaren gestoken in katten perfect aan te passen aan een dieet van rauwe prooien. Denkt zo'n dierenarts nou echt dat hij het beter weet?
Door Borke
#1327113
Welkom Tournesol.

Ook ik heb ervaring met zowel een kat als een hond met nierproblemen.
Bij de hond was het heel ernstig en dat heb ik opgelost met een dieet van vers vlees, zelf samengesteld.
Volgens mijn dierenarts kon dat niet, ik heb het toch gedaan.
2 weken later kwam ik en weer een bloedonderzoek en hij geloofde zijn ogen niet, zo goed waren de nierwaardes nu!!!

Kortom ik sluit mij volledig aan bij wat Mevroi Kruim zegt  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door