Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1325536
Hallo allemaal, een tijdje geleden heb ik om advies gevraagd om mijn te dikke, kleine hond van 13-plus (is een zwervertje geweest en DA schat haar tussen de 13 en 15 jr.) te laten afvallen. Veel mensen raadden mij versvlees aan, maar nu lees ik op dit forum ook allerlei horrorverhalen van hondjes die worden overgezet van blikvoer en/of brokjes naar versvlees en opeens plekken op hun huid krijgen of haaruitval etc. ... Is het wel wijs om haar op deze leeftijd nog op ander voer te zetten? En zo ja, welk merk raden jullie mij aan voor mijn oudje en hoe zet ik haar zo prettig mogelijk over? Kan je in het begin het oude voer mengen met versvlees om de overgang te verkleinen en dan steeds minder oud voer en steeds meer versvlees geven? Ik ben echt een beginner wat dit betreft, dus wie heeft ervaring met dit voer bij oudere hondjes en kan me op weg helpen?
#1325638
Hoi barbarella, het is zeer zeker de moeite waard om op deze leeftijd je oude hondje over te zetten op versvlees. Je kunt al Rodi en Smuldier kopen in de supermarkt . Verder kun je ook in het groot inkopen maar dan moet je een grote vriezer hebben. Merken versvlees zie je hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html
Overzetten op kvv heb ik destijds in 1 keer gedaan. Zou het niet mengen met de brokjes. Je zou het in het begin met een beetje warm water kunnen overgieten. In ieder geval moet het op kamertemperatuur zijn.
Over de horrorverhalen....de meeste hebben er geen last van hoor. Er zijn er bij die ontgiftingsverschijnselen krijgen maar dat hoeft zeker niet.
Zou maar lekker beginnen met deze gezonde en makkelijkere verteerbare voeding.
Succes!
Door Too
#1325666
Overzetten is op elke leeftijd mogelijk [en wijs  ;)] zou t lekker doen!
Ook een oudere hond is gebaat bij vers voer

Gruwel verhalen blijven veel langer hangen en worden itgebreid besproken maar in de meeste gevallen gebeurt er helemaal niks en ziet de hond er na verloop van tijd heel anders uit.
Je kunt een tijdje wat andere ontlasting zien , hond kan oa wat vieze ogen hebben of na verloop van tijd stevig verharen om daarna een mooi fris vachtje terug te krijgen...
Gebruikersavatar
Door Riek
#1325912
Niet mengen met de brokjes.
Als je de brokken persé wilt opmaken moet je een bepaals aantal uren tussen de brok en de KVV laten. Ik dacht 8.
Ik zou in het begin de KVV even overgieten met warm water.

Ik had een logee en binnen 4 weken zag ik al vachtverbetering.
Je doet je hond er een groot plezier mee.
En jezelf ook als je ziet hoe je hond ervan opknapt.
#1325940
Het hondje van m'n ouders cold turkey over gezet toen ie 12 was. Niks geen problemen terwijl hij altijd heel gevoelig is geweest voor voerveranderingen. Inmiddels is hij alweer bijna 16! We krijgen van iedereen complimentjes dat hij er nog zo mooi uit ziet.

Afbeelding
#1325942
ik vind trouwens dat je bij oudere dieren het meeste verschil ziet na overgang op vlees, ze zien er veel en veel gezonder uit. Jonge dieren doen het nog redelijk op brok, maar je ziet ze heel snel oud worden naar mijn idee.
#1325995
[quote="*Dorothea*"]
Het hondje van m'n ouders cold turkey over gezet toen ie 12 was. Niks geen problemen terwijl hij altijd heel gevoelig is geweest voor voerveranderingen. Inmiddels is hij alweer bijna 16! We krijgen van iedereen complimentjes dat hij er nog zo mooi uit ziet.

Afbeelding
[/quote]

Zo,die ziet er zeker goed uit!  :D
#1327133
Ik zeg "doen"!

Guinnie, hier net 2,5 maand, uit het asiel met ruim 12 (bijna 12,5) hup, op vers. Eerste paar dagen / een week op Renske, meer voor mij dan voor haar geloof ik en toen hup, op carnibest. Dat werd me uiteindelijk toch wat duur (eerlijk ben ik wel he?) en ze staat nu op Kivo, met af en toe wat Shaweca-vers ertussendoor.
Haar ontlasting was de eerste ruime maand (geloof ik, zou het terug moeten kijken) niet zo regelmatig en "mooi" maar het gaat nu uitstekend met haar (wat voer en eten betreft).

;-)

Suzanne
#1327884
Onze vermoedelijk 6-jarige cavalier herplaatser Senna kreeg aardappels, frolic en frikandellen bij haar vorige baas. Resultaat: een klompje vet met doffe vacht dat nauwelijks kon lopen.
3 maanden op de carnibest (cold turkey overgezet zonder enig probleem) heeft haar nu een 2 kilo lichter (van 12 naar 10 kilo) en gespierd hondje gemaakt met een mooie glanzende vacht. :) Natuurlijk krijgt ze hier ook zo veel mogelijk beweging, maar vooral in het begin was haar conditie bedroevend. En echt goed lopen zal ze waarschijnlijk ook niet meer leren met haar wat doorgezakte voorpootjes.
Nu is 6 jaar nog niet echt oud, maar ook als ze ouder was geweest hadden we haar direct op de kvv gezet. De rest van haar verleden blijft haar (en dus ons ook) achtervolgen :-[, maar qua lichamelijke gezondheid is dit al gewonnen. En ze eet zowat de bodem uit haar etensbak, iedere maaltijd. En bij de eerste kippevleugel was ze wel heel enthousiast!!
#1327911
Ik heb hier een poes gehad die na een jarenlange voedsel allergie een doorstart heeft gemaakt op vers (ze was toen dertien jaar). Ze knapte helemaal op en is bijna 18 jaar oud geworden. Ik zou het zeker proberen om je hond over te zetten!
Door MoYo
#1328217
Ook wij hebben alleen maar positieve ervaringen. Een maand geleden een 9 jaar oude westie uit Spanje gehaald, meteen op de KVV (ik voer vlees uit Abcoude en af en toe kippenekken/karkas etc) gezet. Ze kwam met een gele kont en dunne gele diarree en dat was na een dag over. Wel nog een week dunner gehad, maar nu.....ziet ze er geweldig uit, vacht helemaal goed. De rode pootjes die ze had zijn zo goed als verdwenen...dus....gewoon doen!!! ;)
#1328469
Ik heb sinds eind vorig jaar mijn inmiddels 14 jarige York op vlees gezet. En het gaat super! Ze had opeens ook veel last van tandsteen, maar reinigen van het gebit is geen optie vanwege 1 de leeftijd, 2 haar hartkwaaltje.
Haar gebit wordt met de week schoner, geen ontstoken tandvlees meer, geen vieze oren meer. Verder zie ik niet veel verschil, mijn york zag er blijkbaar altijd al super uit  ;D
Ik neem haar altijd mee naar mijn winkel en heel veel klanten denken altijd dat het een puppy is  :biggrin2:

Ik geef haar wel zelf samengesteld en 'savonds krijgt ze dan altijd een kippennekje, of half eendennekje, of kwart kwarteltje, konijnenpootje.  Iets waar voor haar te knagen bot in zit. "smorgens krijgt ze haar vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door