Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#132253
Kan een zogende teef een calciumtekort krijgen door volledig op Duck te staan ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#132286
Karin & Pyrs schreef: Kan een zogende teef een calciumtekort krijgen door volledig op Duck te staan ???
Het kan denk ik altijd, maar vooral bij die producten die per partij nog wel eens van samenstelling lijken te verschillen.
Vraag Sylvia, die heeft eclampsie gehad terwijl de honden helemaal op de Bibi stonden.
Door willy
#132319
Hoi Karin,
van waaruit je vraag over Calciumtekort bij zogende teef? Zijn er bepaalde verschijnselen?

>>die heeft eclampsie gehad terwijl de honden helemaal op de Bibi stonden>>

Eclampsie zijn toch zwangerschapstuipen(d.w.z. voor de geboorte)?
Door K@rin
#132337
willy schreef: Hoi Karin,
van waaruit je vraag over Calciumtekort bij zogende teef? Zijn er bepaalde verschijnselen?
Eclampsie zijn toch zwangerschapstuipen(d.w.z. voor de geboorte)?
Nee, meestal komen die NA de geboorte.
De dierenarts van een kennis zegt, dat het door de voeding (o.a. Duck) kan komen, omdat er op de verpakking niet staat dat er Calcium inzit ::) ::)
Volgens mij grote onzin van die dierenarts, want hij is niet echt bekend met Vers voeren .......
Vandaar mijn vraag ...........
Door karray
#132343
Eclampsie:
Door een tekort aan calcium bij een zogende teef, of een tekort of onjuiste calcium-fosforverhouding in het voedsel kan eclampsie optreden. Het wordt ook wel moederwaanzin genoemd. Je ziet bij de hond in de ernstigste gevallen acute epileptische krampaanvallen. In minder ernstige gevallen zie je een snellere ademhaling. De hond is rusteloos en geeft geen melk meer. De krampen kunnen verscheidene uren duren en de sterfte bij voor de eerste keer werpende teven is zo'n 10 tot 30 %. Waarschuw onmiddellijk de dierenarts die de hond een spuit met calcium en een kalmeringsmiddel kan geven. Ook dekken we de teef op het hoofd en hals met een vochtige doek. Tegenwoordig komt het niet meer zo veel voor door de goede samenstelling van de fabrieksvoeders.

Dit dan wat over eclampsie
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#132344
Of dat kan weet ik niet, maar ik geef mijn drachtige en zogende teven extra calcium ter voorkoming van.Ik ken iemand en die had een teef dood die pups van 5 weken had.Ook een hedendaagse kennis heeft al 2 keer dezelfde teef met zoogeclamptie gehad,en op kantje na dood.Dus ik denk dat dat moeilijk te zeggen is.De ene zal geen last hebben de ander veel meer.
Door Paul_Barte
#132345
Eclamsie ken ik alleen van NA de geboorte!!! Trouwens ongeacht het voer wat de hond eet.

Uiteraard zit in Duck de juiste hoeveelheid calcium.

Extra calcium lijkt me eerder schadelijk dan nuttig.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#132357
Paul_Barte schreef: Eclamsie ken ik alleen van NA de geboorte!!! Trouwens ongeacht het voer wat de hond eet.

Uiteraard zit in Duck de juiste hoeveelheid calcium.

Extra calcium lijkt me eerder schadelijk dan nuttig.




Maar een zogende teef en zeker met een groot nest,mag best wat extra calcium hebben hoor Paul.Niet overdrijven natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#132450
Een eclampsie kan voorkomen bij zogende teven (dus na de bevalling) Dit komt snel voor als er bij de voeding niet gelet is op de calcium phosphor verhouding , als er te weinig phosphor in de voeding zit kan de calcium niet worden opgenomen. Op de één of andere manier krijgt je hond dus te weinig calcium binnen, bij een eclampsie valt de calcium spiegel ineens naar beneden de teef gaat trillen en hijgen en uiteindelijk donderd ze om, als er niet heel snel een mega shot calcium ingaat kan de teef daar zelfs aan overlijden. Ik heb altijd een mega spuit klaar liggen in de koelkast als ik een teef heb die moet bevallen, gelukkig heb ik em na die ene keer nooit meer nodig gehad.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 26 jul 2004, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#132454
Volgens het foldertje van DUCK dat ik hier heb liggen zou er 0.47% calcium in DUCK uitmuntend zitten... :) :-*
Gebruikersavatar
Door sylvia
#132455
Binno schreef: Volgens het foldertje van DUCK dat ik hier heb liggen zou er 0.47% calcium in DUCK uitmuntend zitten... :) :-*
Al zit er 100 % calcium in dan heb je er nog niks aan als de juiste phosfor verhouding er niet is, Phosphor zorgt ervoor dat het lichaam calsium kan opnemen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#132457
sylvia schreef:

Al zit er 100 % calcium in dan heb je er nog niks aan als de juiste phosfor verhouding er niet is, Phosphor zorgt ervoor dat het lichaam calsium kan opnemen.
Hmmm, calcium 0,47% en phosphor 0,46% zeggen ze, kan je hier wat mee? ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#132459
Binno schreef:

Hmmm, calcium 0,47% en phosphor 0,46% zeggen ze, kan je hier wat mee? ???
Dat zou goed moeten zijn lijkt me.
Door Esther Q
#1381249
Ik haal even een oud topic naar boven.

Wij hebben van de winter een teefje gehad met calcium tekort, eclampsie en uiteindelijk hartstilstand. Dit was al bij de dierenarts en gelukkig is ze niet overleden en inmiddels weer helemaal de oude. Het was haar tweede nest en bij het eerste nest is dit alles niet opgetreden. Het was wel een groot nest (8 pups). Bij een evt. volgend nest zouden we extra calcium moeten toedienen zei de da. Ze deed daar vrij makkelijk over. Is dit een onschuldig iets te noemen, of een voorbode voor het een of ander? We vragen ons af of fokken met dit teefje nog wel verstandig is. We willen het graag, want we hebben uit beide combinaties 3 honden die allemaal erg goed werken. Iemand een idee hierover?
Door Lizzy
#1381267
Ja, dat is echt veel te simpel gesteld, gooi er maar wat extra calcium in! Ik copier dit even uit de Barfplaats bieb.

"Eclampsie is een probleem met spierspasme en koorts dat voor kan komen bij teefjes in de periode van de bevalling tot het afspenen van de puppies. Eclampsie treedt vooral op 2 a 3 weken na de geboorte, in de piek van de zoogperiode. Maar, het kan ook direct na de bevalling plaatsvinden en het kan pas na vier tot zes weken na de bevalling plaatsvinden.

De oorzaak van eclampsie in teefjes is een laag calciumgehalte in het bloed, eventueel gecombineerd met een laag bloedsuikergehalte.

Het is van groot belang dat het calcium gehalte in het bloed op een constant niveau gehouden wordt. Het moet niet te hoog en ook niet te laag zijn. Het is moeilijk en ongebruikelijk dat het calciumgehalte te hoog is. Maar het komt wel veelvuldig voor dat het calciumgehalte daalt en wanneer het daalt: dan spreken we van eclampsie.

Signalen en symptomen:
*Het begint meestal met een teef die haar interesse verliest in de puppies
*Daarna wordt zij rusteloos, nerveus en begint snel te ademen/hijgen
*Vervolgens gaat de hond trillen en waggelen
*Wanneer ze niet behandeld wordt, zal ze tegen de grond gaan en zeer ernstige spiersamentrekkingen krijgen (over haar gehele lichaam)
*Deze spiertrekkingen veroorzaken een snelle en extreme verhoging van de lichaamstemperatuur tot 41 graden en meer
*Wanneer de spierspasmes en stuiptrekkingen niet behandeld worden, lijdt dit tot coma en de dood
*In sommige rassen is het eerste signaal dat de teef agressief wordt richting de puppies - dit gebeurd bijv. wel bij Bull Terriers

Wanneer een teefje lacteert kan het heel moeilijk voor haar zijn om het calciumgehalte in haar bloed constant te houden want het calcium loopt letterlijk van haar bloed in haar melk.

En wanneer het calcium in haar melk loopt, moet zij de calcium ook weer vervangen. En waar haalt zij deze vervangende calcium vandaan? Twee plaatsen: uit haar voedsel en uit haar botten. En zij is het meest afhankelijk van de calcium in haar botten.

Maar, wanneer er niet genoeg calcium in haar botten ligt opgeslagen of wanneer er geen hormoon aanwezig is dat de calcium uit haar botten haalt (naar haar bloed), dan zal het calciumgehalte in haar bloed dalen en zal zij eclampsie ontwikkelen.

Met andere woorden: eclampsie kan ontstaan doordat er te weinig calcium in de botten ligt opgeslagen of omdat het hormoonsysteem, dat het calcium uit de botten haalt, niet goed functioneert.

Dat betekent dat als we de oorzaak van eclampsie willen begrijpen, dan moeten we leren begrijpen waarom het calciumgehalte in de botten te laag is en moeten we leren begrijpen waarom het hormoonsysteem niet goed functioneert.

Het calciumgehalte in de botten te laag: dat wordt meestal veroorzaakt doordat de hond een levenlang een calcium-arm dieet gevoerd is.

Het is niet ongebruikelijk dat een calcium-arm dieet aan meerdere generaties honden wordt gevoerd (denk aan een 'all meat dieet' dat bijv. vaak aan hele kleine hondjes gevoerd wordt). Iedere generatie krijgt een steeds groter tekort aan calcium in de botten. En dit resulteert weer dat iedere generatie gevoeliger wordt om eclampsie te ontwikkelen. Wanneer eclampsie in een bepaalde lijn vaak wordt gezien zijn eigenaren en dierenartsen snel geneigd te geloven dat dit een genetisch probleem is. Maar, dat is het dus niet.  

Maar, het probleem is niet alleen een tekort aan calcium in het dieet. Ook het verlies van calcium is een probleem. Dieten met een hoog eiwit gehalte veroorzaken dat calcium versnelt het lichaam verlaat. Dit veroorzaakt dus een vermindering van calcium in de botten.

Het eind resultaat is dat een teef die een heel levenlang een calcium-arm/calcium-verminderend dieet gevoerd krijgt hele slechte calcium reserves in de botten heeft.

Je kunt je voorstellen dat als een teefje met zulke slechte calcium reserves ook haar reserves aan begint te spreken tijdens het lacteren dat er simpelweg niet genoeg calcium aanwezig is om in haar behoefte te voorzien. In dit geval is het niet eens voldoende om over te schakelen naar het BARF dieet. Nog het BARF dieet nog een commerciele voeding kan haar snel genoeg van voldoende calcium voorzien. Ze heeft nu een hoge oplosbare, hoge concentraties van kunstmatige calcium (supplementen) nodig. Tenzij dit calcium in hoge en constante hoeveelheden wordt gegeven, zal het calciumgehalte in haar bloed dalen en zal zij eclampsie ontwikkelen.

Houdt ook in het achterhoofd dat een hond die slecht gevoerd wordt ook andere voedingsstoffen tekort kan komen. Bijvoorbeeld: wanneer de hond met het calcium-arme 'all meat diet' gevoerd wordt, zal dit dieet ook arm in vitamine D zijn en wanneer de teef nooit in de zon komt, kan zij ook een tekort aan vitamine D hebben opgelopen.

Er is ook het hormoon probleem. En waarom is het hormoonsysteem van de teef verstoord? Het probleem is dat de teef niet het parathormoon (parathyroïd hormoon) kan aanmaken. Dit hormoon zorgt ervoor dat het calcium uit de botten haalt om het calciumgehalte in het bloed op peil te houden. Wanneer de eigenaar/fokker nu veel kunstmatig calcium (calciumsupplementen) aan de teef geeft, tijdens de zwangerschap, dan is dat een signaal voor de parathormoonklier dat het parathormoon niet nodig is.

Wanneer de teef melk aanmaakt voor haar puppies, komt er in dit geval geen parathyroïd hormoon vrij. Het calciumgehalte in het bloed daalt, er wordt geen calcium uit de botten onttrokken en teef zal nu heel snel eclampsie ontwikkelen.

De enige manier om nu eclampsie in deze situatie te voorkomen is om blijvend een hoog oplosbare vorm van calcium te blijven toedienen tijdens het zogen.

Eclampsie ontstaat meestal in de piek van de zoogperiode wanneer de pups groot en hongerig zijn en zelf nog geen vast voedsel eten, maar wel veel van mamma's melk drinken. Deze periode drukt zeer zwaar op de calciumreserves in moeders botten.

Eclampsie komt vaker voor bij teefjes die al meerdere nestjes hebben gehad. Bij ieder nestje wordt er weer opnieuw een enorm beroep gedaan op moeders calcium reserve.

Eclampsie komt over het algemeen vaker voor bij teefjes die grote nesten hebben. Want, een groot nest doet een groter beroep op de calciumreserves in moeders botten.

Dus, hoe lossen we het eclampsie verhaal op?
1)Geef een levenlang het BARF dieet
2)Geef GEEN calciumsupplementen gedurende de zwangerschap (geef minder botten, meer vlees/orgaanvlees, gezonde olieen en groentes)
3)Geef extra calcium (botten!) gedurende de zoogperiode, NIET daarvoor

Wanneer je een teefje hebt die aan eclampsie lijdt, zal ze mogelijk altijd vatbaar blijven. Het is namelijk heel moeilijk om calciumopslag in de botten te verbeteren, vooral nadat er meerdere generaties calciumarme dieten zijn gevoerd. Het kan diverse generaties duren om dit probleem weer opgelost te krijgen. Maar, het is belangrijk om niet op te geven. Je kunt nogmaals met de teef fokken en ze kan best verbeteren. Je kunt de hoeveelheid calcium die opgeslagen ligt in de botten vergroten en je kunt de werking van de parathormoonklier verbeteren. Het enige dat je hoeft te doen is de teef op het BARF dieet te zetten. Maar ook al geef je je teef het BARF dieet, je moet bereid zijn om haar extra calcium toe te dienen - niet gedurende de zwangerschap - en misschien moet je de pups sneller afspenen".

Bron: Ian Billinghurst, Grow Your Pups With Bones  en vrij vertaald door Lizzy Plat-Coelers

Mijn advies? Geen nest meer fokken met deze hond. De kans is groot dat ze weer eclampsie krijgt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door