Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eveline68
#1322691
Oke ik moet dus 7 menu's samen gaan stellen.
3 voor de honden  en 4 voor de katten.

De honden:
Kyara - teef - rotweiller : tussen de 30 en 35 kilo [ze heeft maar een schofthoogte van 50 cm] ;) zij wordt 12 augustus 2009 10 jaar, wil haar op gewicht houden en zij heeft atrose dus voor haar wil k iets meer vis in het menu hebben.

Bart - reu [gecastreerd] : zo rond de 20 kilo [schofthoogte van 52 cm], zeer actief wil alleen maar werken hij is op 16 juli 2009 6 jaar geworden.
actief menu. is wel een hele slechte eter.

Max- reu [niet gecastreerd] : zo rond de 20 kilo [schofthoogte van 55 cm] zeer actief zowel lichamelijk als geestelijk, is aan de mager kant wel heel erg gespiert, is een schrokop, kauw niet en heeft altijd honger. max is van 24 februari ons valenteintje en is dit jaar 2009 4 jaar geworden. actief menu, max die eet echt alles ook oneetbare dingen >:(

Dan de katten:
Smokey - poes [gesteriliseerd] : heel mooi op gewicht voor een 10 jarige poes [nog niet gewogen] is een echte buitenkat is gek op vlees want zij pik geregeld mijn vlees als ik mij even omdraai in de keueken >:(

Tommy - kater [gecastreerd] : zware kat niet te zwaar, 31 maart 2009, 6 jaar geworden, luie kat is geen vleeseter.

dan heb ik nog poes een poesje van ruim 8 weken en eind augustus komt er nog een kitten bij van de zelfe leeftijd, beiden zijn dan 3 maanden oud.

zo nu kan ik voor hun een menu gaan samenstellen, tips zijn welkom vooral voor mijn rotweiller met atrose.

* 1 Atrose menu.
* 2 actieve menu's, waarvan een een slechte eter is.

* 2 volwassenen menu's, waarvan een een slechte eter is.
* 2 kitten menu's.
Door Lizzy
#1322692
Eveline68 schreef: Oke ik moet dus 7 menu's samen gaan stellen.
3 voor de honden  en 4 voor de katten.

De honden:
Kyara - teef - rotweiller : tussen de 30 en 35 kilo [ze heeft maar een schofthoogte van 50 cm] ;) zij wordt 12 augustus 2009 10 jaar, wil haar op gewicht houden en zij heeft atrose dus voor haar wil k iets meer vis in het menu hebben.

Bart - reu [gecastreerd] : zo rond de 20 kilo [schofthoogte van 52 cm], zeer actief wil alleen maar werken hij is op 16 juli 2009 6 jaar geworden.
actief menu. is wel een hele slechte eter.

Max- reu [niet gecastreerd] : zo rond de 20 kilo [schofthoogte van 55 cm] zeer actief zowel lichamelijk als geestelijk, is aan de mager kant wel heel erg gespiert, is een schrokop, kauw niet en heeft altijd honger. max is van 24 februari ons valenteintje en is dit jaar 2009 4 jaar geworden. actief menu, max die eet echt alles ook oneetbare dingen >:(

Dan de katten:
Smokey - poes [gesteriliseerd] : heel mooi op gewicht voor een 10 jarige poes [nog niet gewogen] is een echte buitenkat is gek op vlees want zij pik geregeld mijn vlees als ik mij even omdraai in de keueken >:(

Tommy - kater [gecastreerd] : zware kat niet te zwaar, 31 maart 2009, 6 jaar geworden, luie kat is geen vleeseter.

dan heb ik nog poes een poesje van ruim 8 weken en eind augustus komt er nog een kitten bij van de zelfe leeftijd, beiden zijn dan 3 maanden oud.

zo nu kan ik voor hun een menu gaan samenstellen, tips zijn welkom vooral voor mijn rotweiller met atrose.

* 1 Atrose menu.
* 2 actieve menu's, waarvan een een slechte eter is.

* 2 volwassenen menu's, waarvan een een slechte eter is.
* 2 kitten menu's.

Ik heb ook een hond met artrose maar die voer ik niet anders dan de rest. Hij krijgt wel een glucosamine/chondroitine/msm preparaat uit de USA (Corta flx RX) waar hij erg veel baadt bij heeft.

Wat voor soort tips zoek je verder naar?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1322703
Mijn honden hebben niet allemaal een eigen menu. Er is hier 1 menu en in grote lijnen verschild alleen de hoeveelheid die ze krijgen. Hier en daar zijn er wat aanpassingen per individu, zoals b.v. diegene die snel dik wordt krijgt de minder vette stukken vlees en wat meer groenten. Maar in principe hoef je niet in het begin 3 menu's voor 3 honden te maken. In de praktijk moet toch blijken hoe ze het op het menu doen en dan zijn kleine aanpassingen zo gemaakt.

Bij de hond met artrose zou ik alleen wat zuiniger zijn met rood vlees, meer niet. Uh ja, en eventueel een glucosaminecomplex-supplement voeren. Maar verder hoef je er in je basismenu geen rekening mee te houden. Hier eet de oudste met natuurlijk ook artrose gewoon met de rest mee.
Door Lizzy
#1322704
Angelique schreef: Mijn honden hebben niet allemaal een eigen menu. Er is hier 1 menu en in grote lijnen verschild alleen de hoeveelheid die ze krijgen. Hier en daar zijn er wat aanpassingen per individu, zoals b.v. diegene die snel dik wordt krijgt de minder vette stukken vlees en wat meer groenten. Maar in principe hoef je niet in het begin 3 menu's voor 3 honden te maken. In de praktijk moet toch blijken hoe ze het op het menu doen en dan zijn kleine aanpassingen zo gemaakt.

Bij de hond met artrose zou ik alleen wat zuiniger zijn met rood vlees, meer niet. Uh ja, en eventueel een glucosaminecomplex-supplement voeren. Maar verder hoef je er in je basismenu geen rekening mee te houden. Hier eet de oudste met natuurlijk ook artrose gewoon met de rest mee.
Ja, ik heb inderdaad ook 1 menu dat alle honden eten. Alleen de hoeveelheden zijn per hond anders.
Door Eveline68
#1322748
oke dan hoef ik dus alleen maar 1 menu aan te houden en rekening houden met een paar aspecten zoals het rode vlees iets minder voormijnhond met atrose, heb hier een folder liggen van de DA en daar wordt vis aanbevolen voor honden met atrose althans de omega e vetzuren dan, en die vind je in vis.
vandaar dat ik dacht voor haar een menu te maken waar ik het orgaan vlees  zo af en toe vervang voor vis.

de percentages/schema voor de honden is klaar, de katten moet ik wegen, wil wel tips hoe ik het best een menu kan samenstellen voor de kittens want die groeien natuurlijk, maar daar ga iik even voor naar het gedeelte van de katten toe. :)

ooh ja voor mijn rotweiler van 35 kilo hou ik 30 kilo aan, val zij te veel af danga ik naar 35 kilo toe, voor haar lichaamsbouw heeft zij een beetje te veel vet, en wil het haar zo makkelijk mogelijk maken ivm de artrose.
Door Eveline68
#1322813
Yep voor de honden ben ik er uit, ik hou de rotweiller op 30 kilo en de mechels herder kijk ik even aan blijft hij mager dan gaat hij naar de 25 kilo toe.

maar moet toch even naar alle drie kijken hoe zij het doen, maar begreep er uit dat zij in het begin eerst af vallen klopt dit of is dit maar bij enkelen het geval en hoe lang moet ik aan houden voor zij weer bij gaan komen. of is dit ook weer per hond verschillend.

Nu we wachten gewoon af, nu alleen nog een samenstelling van vlees/groente/organen maken wat ze per dag gaan eten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1322831
Eveline68 schreef: oke dan hoef ik dus alleen maar 1 menu aan te houden en rekening houden met een paar aspecten zoals het rode vlees iets minder voormijnhond met atrose, heb hier een folder liggen van de DA en daar wordt vis aanbevolen voor honden met atrose althans de omega e vetzuren dan, en die vind je in vis.
vandaar dat ik dacht voor haar een menu te maken waar ik het orgaan vlees  zo af en toe vervang voor vis.

Vis is een essentieél onderdeel van het BARFmenu. Niet alleen voor honden met artrose, maar voor iedere hond is 2x per week een portie vette vis heel gezond. Dat da's het adviseren voor m.n. honden met artrose is omdat hun uitgaan van brokvoeding en daar zit veel te weinig Omega 3 of ander vet in.  Maar goed beschouwd heeft iedere "brokkenhond" een chronisch gebrek aan Omega 3. Vis is geen substituut voor orgaanvlees, maar hoort gewoon bij het spiervlees (filets) c.q. vleesbot (zalmkop, gehele vis).


de percentages/schema voor de honden is klaar, de katten moet ik wegen, wil wel tips hoe ik het best een menu kan samenstellen voor de kittens want die groeien natuurlijk, maar daar ga iik even voor naar het gedeelte van de katten toe. :)

Als pups en kittens groeien, dan groeit de hoeveelheid die ze krijgen gewoon mee. Dat is het handige van op gewicht voeren.

ooh ja voor mijn rotweiler van 35 kilo hou ik 30 kilo aan, val zij te veel af danga ik naar 35 kilo toe, voor haar lichaamsbouw heeft zij een beetje te veel vet, en wil het haar zo makkelijk mogelijk maken ivm de artrose.
Dat kan natuurlijk. Maar ja kan haar ook een "gewone" hoeveelheid geven en dan wat minder dikmakers erin.  Omdat de hond dan geen tot weinig honger heeft is het risico van snacken buiten de deur ook wat minder.
Door Eveline68
#1324234
Als ik het goed heb gedaan dan kom ik uit voor KYARA [ ik ga uit van 30 kilo kan altijd nog naar 35 gaan als zij te veel afvalt]:

6300 per week.
3150 Vleesbotten.
945  Groenten.
945  Orgaanvlees.
560  Spiervlees.

Vor Bart en Max [beiden schommel ze rond de 20 kilo]:

2800 per week.
1400 Vleesbotten.
420  Groenten.
420  Orgaanvlees.
560  Spiervlees.
Door Antonia
#1324260
Eveline68 schreef: Als ik het goed heb gedaan dan kom ik uit voor KYARA [ ik ga uit van 30 kilo kan altijd nog naar 35 gaan als zij te veel afvalt]:

6300 per week.
3150 Vleesbotten.
945   Groenten.
945   Orgaanvlees.
560   Spiervlees.

Vor Bart en Max [beiden schommel ze rond de 20 kilo]:

2800 per week.
1400 Vleesbotten.
420   Groenten.
420   Orgaanvlees.
560   Spiervlees.
Ik begrijp dat Kyra een wat oudere rottweiler is van ongeveer 32 kg. Ik zou in haar geval in eerste instantie uitgaan van een voedingsbehoefte van 2% van haar lichaamsgewicht, je komt dan uit op 640 gram per dag oftwel 4480 gram per week. Uitgaande van de verhoudingen die jij hanteert kom je dan op:
- 50% vleesbotten = 2240 gram
- 15% orgaan = 670 gram
- 15% groenten = 670 gram
- 20% spiervlees = 900 gram
Vanwege haar artrose zou in wekelijks een (runder)strot geven, dat bevat een natuurlijke bron van glucosamine. Verder zou ik naast de (vette) vis die je in het menu opneemt haar een goede visolie geven (Doils Artrose).
Door Eveline68
#1324279
ik wil niet voor alles en ander topic openen dus hier nog wat vragen.

als beginner moet ik dus rustig aan beginnen en het rustig opbouwen, nu lees ik zojuist in de bibliotheek dat ik de honden kleine porites moet voeren althans niet gelijk 20% orgaan bv maar beginnen met 5% of 10%.

Hoe vul ik dan de rest van het gewicht aan, ik neem aan dat ze dan te weinig binnen krijgen, of moet ik het aanvullen met de brokken die ze nu krijgen.
bv s'morgens brokken en s' avond versvlees, of moet ik het aanvullen met vervleesbotten die lichtverteerbaar zijn.
Door Eveline68
#1324283
dank je, is er een schema voor wat oudere honden omdat je met een andere procent aan komt, en vanaf welke leeftijd gaat dit in.

die doils artrose is dat voor mensne voor voor huisdieren.? ;)
Laatst gewijzigd door Eveline68 op za 01 aug 2009, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#1324500
Eveline68 schreef: dank je, is er een schema voor wat oudere honden omdat je met een andere procent aan komt, en vanaf welke leeftijd gaat dit in.

die doils artrose is dat voor mensne voor voor huisdieren.? ;)
Er is niet een kant en klaar schema, maar als leidraad kun je het volgende aanhouden:
- voor pups en jonge honden in de groei gaan we uit van een voedingsbehoefte van 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Daarbij is dan 10% voor de kleine rassen en 5% van de grote rassen.
- voor volwassen honden gaan we uit van 2% tot 5% van het lichaamsgewicht, waarbij weer 5% voor de kleine rassen en 2% voor de grote rassen.

Dit is een leidraad, de ene hond is de andere niet, voeren doe je met je handen (voelen) en met je ogen (goed kijken). Jouw rottweiler is een redelijk groot ras, daarbij is jouw dame op leeftijd en dan gebruik haar lijf zo wie zo wat minder energie. Bovendien is het vanwege haar artrose goed om haar niet al te zwaar te laten worden. Ik zou bij haar uit gaan van 2% en haar dan goed in de gaten houden. Wordt ze te zwaar of te licht dan kun je de hoeveelheid altijd nog aanpassen. Dat percentage is een inschatting op basis van ervaring, mijn rottweiler reu op leeftijd (8 jaar) had genoeg aan 2%. Maar nogmaals: mijn rottweiler is de jouwe niet, dus jouw hond goed in de gaten houden.

Dils is visolie van dieren, er is een variant voor honden en een voor katten. Bij de honden variant heb je drie soorten met aangepaste verhoudingen: Doils Artrose, Doils Skin en Doils Senior. Persoonlijk vind ik dit een van de betere / de beste merken visolie voor dieren. Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Door Antonia
#1324502
[quote="Eveline68"]
achter dat supliment gaat ik eens achter aan, misschien dat ik dat bij de groothandel kan krijgen.
[/quote]

Cota flx RX kun je niet kopen bij de groothandel. Je moet het laten overkomen uit de USA.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door