Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie74
#1323293
hallo allen,

Zal mij even kort voorstellen, Ik ben Essie, 35 jaar en trotse bezitter van 2 Rhodesians, Reu, Jesse en Teef Maartje.
Nu heeft onze Jes gisteren een botsing gehad met een andere hond op zijn achterhand, Grote Gil, vette paniek, staart op het buikje, en vervolgens niet meer op 4 benen kunnen lopen.

Even aangekeken, onderweg naar huis gehoopt dat hij er toch weer op kon staan, maar helaas, was niet het geval.
Rimadyl erin, 50mg in de hoop dat de pijn dus zou verminderen en dat hij weer op zijn poot kon staan. Na 4 uur te hebben gewacht, geprobeerd hem te laten staan, geen effect van de rimadyl, alleen geduren die 4 uur lopen piepen als een gek bij iedere beweging. Nu wil ik niet overkomen als een achterloos baas, dus even de achtergrond, Jes is gewoon een enorme piepert, als we een teek weg moeten halen bij hem is dat altijd een gegil of die afgeslacht wordt, hetzelfde met het leegspuiten van een tube frontline, dat kan die gillen alsof we hem ik elkaar meppen. Dus wij waren wat afwachtend, meestal niet gelijk in de stress.

Manlief begon zich toch wel zorgen te maken dus gisteravond om 019.00 toch nog ff de DA gebeld, kon gelijk terecht, kent ons inmiddels ook wel.
Kom daar aan met Jes, die strompelt de auto uit. Kijkt de DA op dat moment net uit het raam, komt gelijk naar buiten in zijn rolstoel en vraagt om jes even heen en weer te laten strompen, om e.e.a. even goed te kunnen bekijken.

Hij werd alleen maar stiller en jes maar braaf strompelen, baasje ongeveer een hartslag van 240 met bijbehorende bloeddruk, komt de vraag:  Hoe oud is hij nu precies?  Slik...Bijna zeven??  en we hebben een deal dat ie 80 wordt? hoezo? man kijkt verbaasd en schiet in de lach....

Maar goed ik ben dus zwaar serieus natuurlijk!
Wij naar binnen voor verder onderzoek, Moet hij op de tafel getild worden. Vele van jullie hebben natuurlijk een wat grotere hond, en weten dan ook dat het best zwaar is om 60 kg op de tafel te tillen.
Heb hulpeloos in het rond gekeken in de wachtkamer en samen met 1 assistent deze man en mijzelf het voor elkaar gekregen om Jes op de tafel te zetten.
Ook dit gebeurd altijd onder een lichte dwang, door eerdere ervaringen bij niet aardige DA is Jes nogal gelijk in paniek zeg maar... Dus dan heb je ff wat mensen nodig.

Goed dan nu onderzoek: Rare knie, tenen niet helemaal kunnen strekken...mmm.... Misschien toch vanuit de heup!
Resultaat, hartslag nog hoger bij mij dan bij Jes, bloeddruk niet meer te meten, zweten van de stress om de hond in toom te houden en maar rustig tegen hem aanpraten zodat hij ook nog te onderzoeken was / is.

Vanmiddag om 14.00 naar de DA , Jes krijgt dan een roesje, foto's maken van heup, knie, en heb gelijk gevraagd om de rug, anders moeten we wellicht straks nog een keer, dan gelijk alles maar in een...

Jongens, jongens, wat een stress,... :D



Vannacht om de haverklap mijn bed uit, hij ligt graag in zijn mand maar opstaan gaat niet van harte, laminaat vloer is dan ook geeen succes dus dan maar op de bank, lekker hoor! maar hij draait zich dan nog wel eens om, en dat ging niet zonder gillen...

Dus vannacht 5 x uit bed gegaan geholpen met omdraaien en geprobeerd tussen door de slaap te vatten... lukt niet, wat als straks.... Of misschien wel.....
Of als ze dit zien.....

Goed hoop dat ik vanmiddag wat meer weet......
Ik heb( nog)  niet veel contact met jullie, maar alle duimen die draaien helpen wellicht...... :'(

Gegroet,

Es
Door Nouchka
#1323298
Hé, das ook wel schrikken.
Ik heb 2 setters en een cocker.  Die ene setter van mij loopt ook alles overhoop.  Ze is al 1 keer tegen mijn cocker haar hoofd geknald.  Die was daar echt niet goed van.  Zo'n rennende hond komt echt aan, zelfs mij heeft ze al onderuit gelopen.
Kan me best voorstellen dat jouw hond wel wat pijn heeft.  Hopelijk is het allemaal niet zo erg.  Ik duim in ieder geval mee... :angel2:
Door *Evie*
#1324132
Heel erg veel sterkte!!
De grootste ridgeback hier is ook de grootste aansteller.
Dat gillen om alles is er nu een beetje uit, maar ooohh ik herken wat je zegt,
ben wel eens naar de buren toegegaan om te zeggen dat we de hond niet mishandelde  ;D
hij had toen ooronsteking en moest druppels in zn oren... krijsen gillen het huis was te klein  :o
Om een druppeltje in zn oor...

Hopelijk valt het vanmiddag een beetje mee!!!
Gebruikersavatar
Door essie74
#1325101
hallo allemaal,

ben weer een beetje tot leven gekomen en daardoor in staat even een bericht te versturen aan jullie de mee duimers.
Nou het was me het dagje wel. Aangekomen bij de DA eerst een preek gekregen ( was een vervanger) dat het allemaal helemaal niet goed was met hem ( dat was mij behoorlijk duidelijk) Had Donderdagavond e.e.a. door gesproken met onze eigen DA een die verzekerde mij dat het roesje geen kwaad kon voor Jes. Goed wat blijkt deze methode zoals besproken met eigen DA wilde de vervanger niet toepassen! wel een methode waarbij de hond meer risico liep tijdens het roesje ( Jes heeft een iets vergroot hart vandaar) Ik compleet over de zeik, ongeloofelijk rot gevoel in mijn buik. Boos geworden op vervanger en gelijk gemeld dat ik met zijn idee niet eens was. Hij begreep dat ik 1e instantie wel maar wilde toch deze methode doorzetten, Nou ik dus ff niet. Heb hem verteld dat wij het gewoon op de manier gingen doen zoals wij besproken hadden en dat ik gewoon ook bij mijn hond wilde blijven enz... deal is gewoon dat ik vanavond met Jes naar huis ga. DUs geen ge... we gaan het gewoon doen, beest heeft pijn  moet vandaag nog geholpen worden einde discussie wat mij betreft...
Goed zo gezegd zo gedaan, allleen nog ff kleine kink in de kabel, mocht tijdens de foto's er niet bij blijven, was ook niet meer over te praten.

Goed heel verhaal verder, maagzuur van de stress, kapotte lippen van het bijten en ik geloof bijna 10 keer naar de wc te zijn geweest mocht ik weer bij hem.
Zo sloom... acht gut, maar goed, goede uitleg gekregen over de foto's van rug, heup en knie, bijna 7 en bijna tot geen artrose nergens niet ( jippie) dus dat was niet het probleem.

Wat dan wel? Tja dat horen we dan aankomende dinsdag pas.
Optie1

Een verstuiking van knie / voet

Optie2

Een onsteking aan het bot / achillispees kan misschien ook nog gescheurd zijn

Optie3

Een tumor aan de achterkant van de knie

Deze optie geloven wij niet zozeer in maar goed, beetje een keer te veel dan te weinig controleren en hij was er nu toch!

Goed nog ff afwachten dus. Voorlopig 3 weken lijnrust en niet meer dan 10 minuten per dag per x lopen.... Rimadyl geven en hopen dat het allemaal wel weer goed komt..

We wachten af, hou jullie op de hoogte!

gr.

Esther
#1325171
Nou ja, wat een vertoning  >:( >:( wat een leukerd die vervanger  :-X ben je mooi klaar mee!
Fijn, zo'n preek, zit je echt om verlegen als je al al het mogelijke doet voor je hond  >:(

En wat een onzin dat je niet bij de foto's mocht blijven, waar slaat dat op!! Ik ben bij heel wat foto's van mijn dieren geweest, vaak kreeg ik dan het loodschort aan en mocht ik ze zelf vasthouden (wat bij een gebroken poot ook niet ideaal is  :P).

Sterkte!
Door Fynn
#1325317
Als je het niet vertrouwt ga dan naar een orthopeed.
Ik laat me echt niet alles zeggen door een da hoor en als ik het er niet mee eens ben zeg ik het ook.
RR zijn harde beesten voor zichzelf.
Sterkte met Jess.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door essie74
#1325998
een orthopeed ben ik ook al mee bezig, als ik a.s. dinsdag geen beter bericht krijg dan bovenstaande. Dan ga ik daar gelijk naar toe, ben het geklooi zo zat! niet voor mezelf hoor maar meer vooor het beessie :(  daar kan ik slecht tegen...

Trouwens, Fynn, jij bent ook een bekenden van Petra, Felix, Baya en Semir is het niet? ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door