Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323127
Wilde m'n menu veranderen maar snap het niet meer.
Ik 'moet' 840 gram orgaan hebben.
Nu voerde ik 400 pens en 400 odin.
De 400 pens blijft staan.
100 hart
100 lever
50 nier
en dan?!?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323132
Zit zelf nog even te denken. Zou natuurlijk tong kunnen toevoegen en long (maar dat heeft niet zoveel voedingswaarde toch?!) Gedroogde long is 1 van de favoriete van Boomer  :)
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323157
[quote="Hanny"]
100 hart en 100 nier en dan 200 lever. In die verhoudig krijgen ze het hier.

Hanny
[/quote] Boomer is 23 kilo en dan is 50 gram lever per week okay. Wil niet het dubbele geven.
Door Peter79
#1323158
[quote="MarijeEnBoomer"]
Boomer is 23 kilo en dan is 50 gram lever per week okay. Wil niet het dubbele geven.
[/quote]

Wij voeren 5 % van het lichaamsgewicht aan lever.
Dat is 30 gram voor onze hond van 6 kilo.
Volgens mij zit je dan met 50 gram aan de lage kant.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323164
[quote="Peter79"]
Wij voeren 5 % van het lichaamsgewicht aan lever.
Dat is 30 gram voor onze hond van 6 kilo.
Volgens mij zit je dan met 50 gram aan de lage kant.
[/quote] Ik ga uit van 3 %.Heb ik hier geleerd  :)
Door Antonia
#1323166
[quote="MarijeEnBoomer"]
Boomer is 23 kilo en dan is 50 gram lever per week okay. Wil niet het dubbele geven.
[/quote]

Ik vind het mooi als lever ongeveer 3% van het menu is (en dus niet 3% van het lichaamsgewicht). Dus stel dat je de voedingsbehoefte van Boomer hebt bepaald op 2% van zijn lichaamsgewicht (dat neem ik gemaktshalve even aan), dan heeft hij een voedingsbehoefte van 3220 gram per week. Als lever 3% van het weekmenu uitmaakt, dan zou hij 96 gram lever, afgerond 100 gram lever mogen hebben.

Ik voer 20% orgaan, hiervan is 10% pens, 3% lever en de overige 7% is vooral hart, en in wat mindere mate nieren en tong.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323171
Ze krijgt 400 gram per dag. Dus 2800 per week. Dan is 3% dus 84 per week. En per 2 weken (heb een menu voor 2 weken) 168. Heb dus ergens een rekenfout gemaakt.  :-\ Dat houd dan in dat ze ook meer nier mag. Toch :-\
Door Antonia
#1323184
[quote="MarijeEnBoomer"]
Ze krijgt 400 gram per dag. Dus 2800 per week. Dan is 3% dus 84 per week. En per 2 weken (heb een menu voor 2 weken) 168. Heb dus ergens een rekenfout gemaakt.  :-\ Dat houd dan in dat ze ook meer nier mag. Toch :-\
[/quote]

Ja, klopt. Maar in je openingstopic schrijf je dat je 840 gram orgaan per week wilt geven. Bij een voedingsbehoefte van 2800 graam per week maakt orgaan dan 30% uit van het totale menu. Dus vind ik aan de hoge kant. Als je uit gaat van 20 % orgaan kom je bij een voedingsbehoefte van 2800 gram per week uit op 560 gram per week. Ik heb het gevoel dat je even je menu opnieuw zou moeten controleren op de verhoudingen.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323186
[quote="Antonia"]
Ja, klopt. Maar in je openingstopic schrijf je dat je 840 gram orgaan per week wilt geven. Bij een voedingsbehoefte van 2800 graam per week maakt orgaan dan 30% uit van het totale menu. Dus vind ik aan de hoge kant. Als je uit gaat van 20 % orgaan kom je bij een voedingsbehoefte van 2800 gram per week uit op 560 gram per week. Ik heb het gevoel dat je even je menu opnieuw zou moeten controleren op de verhoudingen.
[/quote] De 840 is per 2 weken. Sorry niet echt duidelijk. Ik ga uit van 15 % orgaan. 
Door Antonia
#1323189
[quote="MarijeEnBoomer"]
De 840 is per 2 weken. Sorry niet echt duidelijk. Ik ga uit van 15 % orgaan. 
[/quote]

Dat klinkt beter  :).  Ik ga uit van een iets hoger percentagen vanwege de nierproblemen van Brian, maar 15% likt me prima in verhouding.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323192
Je zou je pens. hart en nier toch kunnen verhogen met 50gr.

Ik persoonlijk kijk niet zo nauw naar perse hart en nier hoeveelheden. En mijn barfers zien er goed uit
Door Lizzy
#1323203
[quote="MarijeEnBoomer"]
Wilde m'n menu veranderen maar snap het niet meer.
Ik 'moet' 840 gram orgaan hebben.
Nu voerde ik 400 pens en 400 odin.
De 400 pens blijft staan.
100 hart
100 lever
50 nier
en dan?!?
[/quote]

Ik bereken het ook nooit zo nauwkeurig. Je kunt best het dubbele aan hart en nier of lever geven. Of je kunt testikel, tong, hersenen, beetje long, etc. kunnen voeren.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1323222
[quote="Lizzy"]
Ik bereken het ook nooit zo nauwkeurig. Je kunt best het dubbele aan hart en nier of lever geven. Of je kunt testikel, tong, hersenen, beetje long, etc. kunnen voeren.
[/quote] Ik zal het wel weer te precies willen doen  :) Als beginnende barfer ben ik soms onzeker  :-\ Ik kijk of ik nog wat tong of long kan krijgen en voeg dat dan nog toe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door