Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#1322503
Vandaag op de puppiecursus ontstond er weer een discussie over voeren. 1 van de pups is wel erg mager, je ziet het en als je het dier voelt dan is het echt een ribbenkast waar overal de botten uitsteken. Niet gewoon een schale pup. En hij ziet er ook wat haveloos uit, geen glans op zijn vacht etc. en die krijgt dus 4 keer ! per dag brok te eten.

Ik informeerde nog of hij misschien wormen had en dat een mestonderzoek misschien wel op zijn plaats is...... Wordt ik ineens als "honden expert" aangezien en gevraagd wat ik voer (mijn blozende pup van 5 maanden naast me...) tja, ik voer VERS ( en maar 1 keer per dag), zeg ik dan maar en ik weet niets van brokjes....

Met Tynn als blozend bewijs naast me onstond er toch wat interesse  :) en heb dit forum aangeraden. En dan ga je opletten he en dan zie je  toch veel honden die er eigenlijk helemaal niet zo goed uitzien ..... :-\
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1322530
Ja dit viel mij ookal op nadat ik vers ben gaan voeren...
krijg ook vaker complimentjes over hoe hun vacht glanst en ze er goed uitzien, maar erg geïnteresseerd in vers zijn de meeste niet.
Zelfs niet als er iets duidelijk mis is met hun hond (ziek of te mager ofzo).
Het antwoord wat je dan vaak krijgt: mijn honden hebben het altijd goed gedaan op brokken!
Maar is dit zo? vergelijken met vers zullen ze ws niet hebben gedaan hebben.... en wat is goed dan? ga ik me afvragen
Door Fido
#1322619
May Linn schreef: Ja dit viel mij ookal op nadat ik vers ben gaan voeren...
krijg ook vaker complimentjes over hoe hun vacht glanst en ze er goed uitzien, maar erg geïnteresseerd in vers zijn de meeste niet.
Zelfs niet als er iets duidelijk mis is met hun hond (ziek of te mager ofzo).
Het antwoord wat je dan vaak krijgt: mijn honden hebben het altijd goed gedaan op brokken!
Maar is dit zo? vergelijken met vers zullen ze ws niet hebben gedaan hebben.... en wat is goed dan? ga ik me afvragen
Dit krijg ik dus bijna dagelijks te horen. Wat ik denk, dat is dat veel eigenaren "dingen" normaal zijn gaan vinden bij hun huisdieren wat eigenlijk niet normaal is! Maar doordat zoveel dieren het hebben is men het als normaal gaan accepteren  :-\

Sterke geur, jaarlijkse gebitsreinigingen bij de da, oorontstekingen, oogontstekingen, anaalklierproblemen, blaasgruis enz.
Als ik bovenstaande als voorbeeld noem dan zegt men zo vaak: Jaaaa maar daar heeft iedere hond wel (eens) last van dat hoort erbij.
Dan leg ik uit dat dat dus NIET normaal is en kom je pratend met de eigenaar er achter dat het dier best wel wat, door de eigenaar geaccepteerde ;), kwaaltjes heeft/heeft gehad.

Veel eigenaren gaan dan nadenken, vragen stellen en open staan voor jouw onderbouwde argumenten waarom rauw?
Een aantal eigenaren reageren direct met "nee hoor mijn dier heeft altijd fantastische brok gehad en ik vind dat ie het super doet". Deze mensen kan je het beste los laten en in hún waarde laten.
Mijn ervaring is dan dat een gedeelte van deze eigenaren later terug komt op ons verhaal over voeren (soms moeten dingen eerst bezinken) en ze dan toch voorzichtig beginnen met wat pens erbij te geven.
Door Cathelijn
#1322739
Als een van mijn collega's ooit over brok begint zeg ik ook altijd dat ik daar niets van weet. Ik heb ook echt geen flauw idee en ik vind het prima als dat zo blijft. Ik ben nog elke dag blij dat mijn honden dat niet (meer) eten.
Door Nouchka
#1322763
Laat duidelijk zijn dat ik ook niet voor brokjes ben, wat zou ik hier anders doen.  ;)
Maar zelf met barf kunnen honden mager zijn, hoor.  Mijn setter krijgt hier een kilo per dag, eet geweldig, heeft energie voor 3, blinkt als een spiegeltje, maar is veels te mager.  Dus op dat vlak ben ik geen uithangbord voor barf hoor.  :-X 
Door Peter79
#1322766
Nouchka schreef: Laat duidelijk zijn dat ik ook niet voor brokjes ben, wat zou ik hier anders doen.  ;)
Maar zelf met barf kunnen honden mager zijn, hoor.  Mijn setter krijgt hier een kilo per dag, eet geweldig, heeft energie voor 3, blinkt als een spiegeltje, maar is veels te mager.  Dus op dat vlak ben ik geen uithangbord voor barf hoor.  :-X 
Hier hetzelfde, hoor.
Ze is niet te mager, maar mag in mijn optiek wel iets zwaarder.
Ze eet met smaak, maar als ik meer geef gaat ze lopen miepen.
Nou ja, dan maar zo.
Door evds
#1322768
Net hoorde ik van een experiment, dat daadwerkelijk is uitgevoerd, waarbij iemand(een mens) 4 weken uitsluitend McDonalds eten eet(en dan niet de moderne gezondere salades). Na twee weken bleken de bloeddruk en leverwaarden al gevaarlijke waardes te hebben en na 4 weken zou er onherstelbare schade aangericht zijn  :-X

Daar vergelijk ik brokjes dan maar mee  :-X

Moet zeggen dat ik soms wel denk, wel gemakkelijk die borkjes, als ze hier met het hele stel lekkere bloederige runderstrotten eten (begraven, weer opgraven en dan alsnog eten(met extra maden eiwit  :-X)).

Maar ik houd me verre van elke discussie hierover, ga er eenvoudigweg niet op in. Mensen die daadwerkelijk interesse hebben komen vanzelf er op terug.

En al die kwaaltjes .... tja als je denk dat dat er allemaal bijhoort  :-\  Hier staan mijn honden niet eens in de compu van de DA. Toegegeven, ik heb Kaina er laasts in laten zetten ivm een hotspot zodat ik als dat weer nodig is de dermapet kan komen halen. Trouwens ook voor het eerst in mijn leven een hond met een hotspot. Ik verdenk die klein Tijger die steeds in haar kraag hangt ervan de initiele wondjes te hebben gemaakt. Tynn:  :hammer:
Door evds
#1322773
Nouchka schreef: Laat duidelijk zijn dat ik ook niet voor brokjes ben, wat zou ik hier anders doen.  ;)
Maar zelf met barf kunnen honden mager zijn, hoor.  Mijn setter krijgt hier een kilo per dag, eet geweldig, heeft energie voor 3, blinkt als een spiegeltje, maar is veels te mager.  Dus op dat vlak ben ik geen uithangbord voor barf hoor.  :-X 
Mijn Dwan is ook een racend ribbenkastje, MAAR hij heeft dus wel energie voor 10 glimt als een spiegeltje, heeft prima ontlasting... het is het hele plaatje natuurlijk niet alleen mager. En mager hoeft ook geen probleem te zijn als ze verder energiek en gezond zijn. Liever  mager dan te dik!. Tis alleen zo dat als iemand dus klaagt over het mager zijn van zijn pup terwijl die dus 4 x weet ik hoeveel gram brokjes krijgt en dat beesie ziet er ook zo matig-jes  uit (plukkerige vacht, dof) ik denk, ff naar de DA (je weet maar nooit wat ie evt. onder de leden kan hebben) en hup op VERS! Is de pup gewoon gezond en doe je dat dan herken je die over een paar maanden niet terug  :D
Door wenche
#1322842
DeeJay zag er ook altijd vreselijk mager uit toen ie als pup nog op brok stond... Daarnaast had ie een doffe vacht, doffige oogjes etc...
Nu is ie nog magertjes (naja, schraal eigenlijk) maar hij glimt wel etc... Beetje jammer dat mensen in mijn omgeving dan zeggen "hij is wel magertjes op dat vlees heh"
Door evds
#1322843
wenche schreef: DeeJay zag er ook altijd vreselijk mager uit toen ie als pup nog op brok stond... Daarnaast had ie een doffe vacht, doffige oogjes etc...
Nu is ie nog magertjes (naja, schraal eigenlijk) maar hij glimt wel etc... Beetje jammer dat mensen in mijn omgeving dan zeggen "hij is wel magertjes op dat vlees heh"
Nah, niets van aantrekken hoor!. Gezond mager is veeeeeeeeeel beter dan dik (gezond of ongezond). Wat ik doe met mijn magere doggies is af en toe  schapenvet blokjes (vers van de slacht) geven. Dat vinden ze heerlijk en bevat zeer bruikbare bouwstoffen en brandstoffen voor ze  ;) Vet worden ze niet maar dat is ook zeker niet de bedoeling  :D
Door wenche
#1322848
Ik heb nu schapenvet gemengd met knoflook... Dit kieper ik bij Pip door de gemalen vis en voor deejay heb ik ze in een ijsklontbakje in vorm "gekneed" en toen laten opstijven
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1323314
evds schreef: Net hoorde ik van een experiment, dat daadwerkelijk is uitgevoerd, waarbij iemand(een mens) 4 weken uitsluitend McDonalds eten eet(en dan niet de moderne gezondere salades). Na twee weken bleken de bloeddruk en leverwaarden al gevaarlijke waardes te hebben en na 4 weken zou er onherstelbare schade aangericht zijn  :-X

Daar vergelijk ik brokjes dan maar mee  :-X

Moet zeggen dat ik soms wel denk, wel gemakkelijk die borkjes, als ze hier met het hele stel lekkere bloederige runderstrotten eten (begraven, weer opgraven en dan alsnog eten(met extra maden eiwit  :-X)).

Maar ik houd me verre van elke discussie hierover, ga er eenvoudigweg niet op in. Mensen die daadwerkelijk interesse hebben komen vanzelf er op terug.

En al die kwaaltjes .... tja als je denk dat dat er allemaal bijhoort  :-\  Hier staan mijn honden niet eens in de compu van de DA. Toegegeven, ik heb Kaina er laasts in laten zetten ivm een hotspot zodat ik als dat weer nodig is de dermapet kan komen halen. Trouwens ook voor het eerst in mijn leven een hond met een hotspot. Ik verdenk die klein Tijger die steeds in haar kraag hangt ervan de initiele wondjes te hebben gemaakt. Tynn:  :hammer:

Van dit expiriment heb ik ook eens gehoord. geloof dat ze diegene die dat deed ook eerder hebben laten stoppen. en als je dan nu de reclame van mc donalds op tv ziet  :-X
Dit lijkt me idd wel wat vergelijkbaar met brokken voor honden. Al geef ik het vaak aan als elke dag dezelfde pizza met een vitamine pil, wordt je ook niet echt gezond van.

Ik heb hier meerdere dingen gemerkt sinds ik op vers over ben. Ik vondt ook altijd dat m'n honden zo snel oud werden, met een jaar of 5-6-7 had ik bij ze al zoiets van nou zijn ze toch wel al wat ouder....
Bij de oudste van het stel (9) heb ik ook het meeste gemerkt, die kreeg in 1 keer meer vacht en werd weer zwart ipv van dof met grijze haren.
Ze heeft 9 jaar uit haar bek gestonken en nu is dat weg (behalve als ze net vis gehad heeft, maar das lang niet zo erg).
Wel werden ze er wat dikker op, terwijl ze eerst niet op gewicht te krijgen waren, maar das zo aangepast in beetje minder eten.

Zou het dan ook iedereen aanraden. en als ze komen met problemen bij me over hun hond, noem ik het wel. maar is aan hun of ze er wat mee doen.
Zoals met alle dingen in het leven  ;)
#1324921
Ik denk dat wanneer een dier er goed uitziet (welke voeding het ook krijgt) dat het niet hoeft te betekenen dat het ook goed gaat. Wij hadden thuis ooit eens een kater met zwaar overgewicht (mijn moeder wilt maar niet overgaan tot 2 maal daags voeren en het eten staat er gewoon de hele dag) Toen ze met de kat, die opeen sterk vermagerde zonder er iets aan te hebben gedaan, naar de DA ging kreeg ze complimentjes van de DA dat de kat er zo goed uit zag. Ze legde nog uit dat ze er niks aan had gedaan maar de DA herhaalde blij te zijn met het gezonde gewicht van onze kater en dat hem niks zou mankeren. Helaas stierf onze kater een paar maanden later op bijna 16 jarige leeftijd.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1325000
ik krijg ook erg positieve reacties op Rakker zijn uiterlijk...........ik vertel dan wel dat hij vers krijgt en geen brok meer, maar verder ga ik geen discussie aan........ ze komen zelf wel als ze echt willen...........

in Dld zat er een paar huisjes verderop ook een westie met problemen, met die baas heb ik ook gepraat en die zat bij een orthomoluculaire DA en die had ook al gezegd dat de hond eigenlijk geen brok meer moest eten........ met het bewijs van een levendige Rakker wilden ze toch bij thuiskomst contact opnemen over vers........ ik hoop echt dat ze het gedaan hebben......... met zulke mensen praat ik dan dus wel door, zeker omdat ze er al van gehoord hebben, een DA hebben die pro-vers is en dan het levende bewijs van een versgevoerde hond voor zich zien............
Door MoniqueN
#1326577
evds schreef:

Ik informeerde nog of hij misschien wormen had en dat een mestonderzoek misschien wel op zijn plaats is...... Wordt ik ineens als "honden expert" aangezien en gevraagd wat ik voer (mijn blozende pup van 5 maanden naast me...) tja, ik voer VERS ( en maar 1 keer per dag), zeg ik dan maar en ik weet niets van brokjes....

Mag een pup al 1 keer per dag eten krijgen dan? Ik voer nog altijd 3 keer per dag, maar wil eigenlijk naar 2 keer per dag.(Pup van 11 maanden hier)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door