Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1322360
Ik vraag me af wat een 'normale' hoeveelheid is? Of beter gezegd wat is de max?

Onze kittens zijn nu bijna 9 maanden (4kg!) en eten gemiddeld 150 gram per dag, per kat. Ik dacht namelijk bepaald % van het lichaamspercentage?
De HELE dag vandaag, zodra ik op stond, liepen ze achter me aan. In de keuken zitten miauwen, al kijkend naar het aanrecht. Ook al slapen ze, zodra de vriezer open gaat zitten ze er half in.

Het lijkt dus of ze echt heel veel trek hebben. Maar 150 gram is al een beetje de max dacht ik. 3% tot 5% van het lichaamsgewicht is normaal? Klopt dit?
Dus ik zou nog iets meer kunnen geven misschien.

Ben gewoon benieuwd naar de max. als het aan hun ligt blijven ze eten zo lijkt het!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1322390
ze zijn nog in de groei, tussen de 3 en 5% is voor volwassen (dus volgroeide) katten. als ze honger hebben, mogen ze best wat meer.
Door Mevroi Kruim
#1322456
Voeren met je ogen. En je handen: spek kun je voelen op de ribben. Als ze te dik zijn lekker laten zeuren en niet meer geven. Zijn ze goed aan de maat dan kun je gerust meer geven als ze dat nodig hebben.
Door IzMi
#1322458
Mevroi Kruim schreef: Voeren met je ogen. En je handen: spek kun je voelen op de ribben. Als ze te dik zijn lekker laten zeuren en niet meer geven. Zijn ze goed aan de maat dan kun je gerust meer geven als ze dat nodig hebben.
Ik denk niet dat dat echt iets voor mij is. Heb nog nooit katten gehad en weet niet echt wat normaal is ofzo.
Ik heb liever gewoon een duidelijke max zeg maar. Zodat ik iig zeker weet dat ik daar niet aan voorbij ga.. Gewoon een zekerheidje inbouwen..
Door Mevroi Kruim
#1322461
IzMi schreef: Ik denk niet dat dat echt iets voor mij is. Heb nog nooit katten gehad en weet niet echt wat normaal is ofzo.
Ik heb liever gewoon een duidelijke max zeg maar. Zodat ik iig zeker weet dat ik daar niet aan voorbij ga.. Gewoon een zekerheidje inbouwen..
Tja, die zijn er niet. Uiteindeljk moet je toch zelf beoordelen wat voor jouw katten optimaal is.
Ja OK, een kilo per kat per dag is te veel maar dat merk je vanzelf :D
Hier waren ze ook alle 5 heel verschillend en de resterende 3 zijn nog steeds heel verschillend. De een vreet als een dijker en blijft dun, de ander kijkt naar een bakje eten en hup, spekjes erbij. Net mensen eigenlijk ;)
ALs ik de kat van boven af op de rug kijk alstie loopt en het ziet er mooi evenwijdig uit, dus niet zo'n gezellige uitbochting rond het midden, dan vind ik dat die kat goed op maat is. Nou heeft Eppo nog een apart vetreservoir onder de buik flubberen dus dat moet ik dan weer apart bekijken maar als algemeen beeld vind ik dit goed voldoen. Vallen ze daar in, kun je de ribben goed voelen als je ze over de zijkanten aait, dan vind ik ze te dun. Maar dat helpt niet altijd, Karel vrat altijd behoorlijk veel, meer dan Eppo die groter is en actiever, maar Karel bleef een spichtje. Gewoon het type, heb je bv bij oosterse rassen ook vaak.
Door IzMi
#1322463
Mevroi Kruim schreef: Tja, die zijn er niet. Uiteindeljk moet je toch zelf beoordelen wat voor jouw katten optimaal is.
Ja OK, een kilo per kat per dag is te veel maar dat merk je vanzelf :D
Hier waren ze ook alle 5 heel verschillend en de resterende 3 zijn nog steeds heel verschillend. De een vreet als een dijker en blijft dun, de ander kijkt naar een bakje eten en hup, spekjes erbij. Net mensen eigenlijk ;)
ALs ik de kat van boven af op de rug kijk alstie loopt en het ziet er mooi evenwijdig uit, dus niet zo'n gezellige uitbochting rond het midden, dan vind ik dat die kat goed op maat is. Nou heeft Eppo nog een apart vetreservoir onder de buik flubberen dus dat moet ik dan weer apart bekijken maar als algemeen beeld vind ik dit goed voldoen. Vallen ze daar in, kun je de ribben goed voelen als je ze over de zijkanten aait, dan vind ik ze te dun. Maar dat helpt niet altijd, Karel vrat altijd behoorlijk veel, meer dan Eppo die groter is en actiever, maar Karel bleef een spichtje. Gewoon het type, heb je bv bij oosterse rassen ook vaak.
Zijn goede richtlijnen..

Wij hebben twee Britse kortharen, die zijn ook altijd wel vrij groot/fors. Ze zijn nu 9 maanden en wegen 4 kg.
Ze lijken soms beetje dik maar soms kijk ik ze vanaf boven op de rug en dan hebben ze voor de heup wel een inham. Maar als ze dan weer liggen....
En onder de buik hebben ze ook een flubber achtig iets.. maar dat is wel oké volgens mij
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door