Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rheawithpixels
#1321512
Hoi allemaal,

Nog even een vraagje over tong. Ik koop die altijd bij de slacht voor spiervlees, maar bij de grote tong zit er vaak nog van dat bot aan het einde. Ik vind het altijd wat puntig overkomen en snij het er altijd af. Nou vroeg ik me af of het nodig is of dat ze het wel kunnen vermalen?
Door Peter79
#1321557
rheawithpixels schreef: Hoi allemaal,

Nog even een vraagje over tong. Ik koop die altijd bij de slacht voor spiervlees, maar bij de grote tong zit er vaak nog van dat bot aan het einde. Ik vind het altijd wat puntig overkomen en snij het er altijd af. Nou vroeg ik me af of het nodig is of dat ze het wel kunnen vermalen?
Een feitelijk antwoord op je vraag heb ik niet, maar tong valt volgens mij onder orgaan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1321570
Tong = orgaan

Dat botje is wel makkelijk verteerbaar, alleen rottig van model als het eens teruggekotst moet worden. Vooral bij kleine honden zou ik het er ook gerust afsnijden.
Gebruikersavatar
Door nova
#1321610
Peter79 schreef: Een feitelijk antwoord op je vraag heb ik niet, maar tong valt volgens mij onder orgaan.
Beetje off topic, maar het wordt gerekend onder orgaan, al is het eigenlijk igewoon een goed doorbloedde spier met een soort slijmvlies eromheen. Vreemd, want je kunt het gerichte bewegingen mee maken, bedoel dan wel bij mensen . Doe dat maar s met je darmen of je hersens  ::)
Door Lizzy
#1321651
Ja, een tong is een spier. Maar wij hanteren de definitie voor SPIERVLEES (zo'n beetje dezelfde als de gemiddelde slager/slachter er ook op na houdt) dat het het skelet bij elkaar houdt en voor beweging van het skelet zorgt. En dat doet tong niet. En dus valt het buiten de boot. Nou, en leg verder maar eens plakjes tong op de droger. Dan zie je waarom het toch niet lijkt op spiervlees, zoals in de definitie die wij hanteren. Het heeft een heel andere structuur en het is bovendien baggertje vet. Dus een tweede reden om tong en hart onder de organen te rekenen is omdat, zou je ze geven in de hoeveelheden die je normaal spiervlees geeft: is je menu uit balans.

Neemt niet weg dat als jij het tot spiervlees wilt rekenen, je dat natuurlijk vooral moet doen.
Door rheawithpixels
#1321695
Nou ik wil het er niet toe rekenen...was gewoon onwetenheid.  :-\
Ze krijgen het trouwens amper hoor, maar zo nu en dan vinden ze het wel heel erg lekker. En dat het wat vettiger is, is toch niet erg?

De volwassen hond is erg slank (mag niet dunner worden) en heel beweeglijk dus die verbruikt veel energie. We geven eigenlijk nooit 1 soort spiervlees, altijd van meerdere dieren.
Door wendy71
#1321952
rheawithpixels schreef: Nou ik wil het er niet toe rekenen...was gewoon onwetenheid.  :-\
Ze krijgen het trouwens amper hoor, maar zo nu en dan vinden ze het wel heel erg lekker. En dat het wat vettiger is, is toch niet erg?

De volwassen hond is erg slank (mag niet dunner worden) en heel beweeglijk dus die verbruikt veel energie. We geven eigenlijk nooit 1 soort spiervlees, altijd van meerdere dieren.
Nee hoor, vet is een hele goede energieleverancier, vooral ook omdat je zegt dat je hond al heel slank is, op het dunne af.
Lekker af en toe geven, niks mis mee. ;)
Door Lizzy
#1321957
rheawithpixels schreef: Nou ik wil het er niet toe rekenen...was gewoon onwetenheid.  :-\
Ze krijgen het trouwens amper hoor, maar zo nu en dan vinden ze het wel heel erg lekker. En dat het wat vettiger is, is toch niet erg?

De volwassen hond is erg slank (mag niet dunner worden) en heel beweeglijk dus die verbruikt veel energie. We geven eigenlijk nooit 1 soort spiervlees, altijd van meerdere dieren.
Oh maar je mag ze wel tong geven! Zeker! Het is verder hartstikke gezond en vet vlees is ook niks mis mee, zeker niet wanneer je hond gezond/slank is!
Door rheawithpixels
#1322077
Ja ze weegt onder de 30 kilo en is een OES. D'r zus weegt 4 kilo zwaarder en is even groot. Maar ze zitten de hele dag met elkaar te spelen, te rennen en te doen dus ze heeft het figuur van een topatleet. Zou er bijna jaloers op worden  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door