Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1266875
Maar weer eens een nieuw topic over ons lieve kleine katje...

Eind januari kwam hij bij ons wonen met z`n broertje. In maart begonnen de problemen, plasjes bloed in huis. Blaasonsteking dacht de DA dus med. gekregen Metacam, dit had niet het gewenste effect. In de zoektocht of in ieder geval de tocht om het probleem om te lossen verschillende acties ondernomen: meerdere keren urineonderzoek, echo om te kijken naar afwijkingen, blaaspunctie welke opgestuurd werk naar DGFU om te kijken naar bacterie -> niet gevonden.. De dierenarts had zo`n beetje alles uigesloten wat hij kon, dus even de tijd genomen om alles te laten bezinken. Toen nog maar weer eens urine onderzoek, toch nog steeds bloed in zijn urine. De DA had nog twee opties: 1) blaasbrokkendieet 2)uroloog.
Aangezien we al honderden euro`s hebben uitgegeven waren we er even klaar mee. Af en toe ging het beter met `m qua plassen. Maar nu is het weer 3x niks. Hij plast zowel op de bak als er naast en we vinden regelmatig (bloederige) plasjes in huis, net zo vaak gaat hij ook op de bak..
Verder is het een ONTZETTEND lief, leuk, knuffelig beestje.. Speelt en vecht met zijn broertje. Eet goed, goed op gewicht, komt aan valt niet af, BARFT redelijk goed en ga zo maar door! Alleen het plassen is een probleem, waar we echt een beetje klaar mee zijn ..

Dus ik dacht... maar even een topic. Misschien komen er baanbrekende tips... We kunnen `m niet zo door laten lopen ondanks dat hij er weinig last van lijkt te hebben.  Hij heeft toch zo nu en dan bloed in zijn urine en dat is gewoon niet in de haak. In zo`n situatie is het toch fijn als er mensen met je meedenken...
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 31 jul 2009, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1267060
Mijn tip is om een goede holistische dierenarts of therapeut te vinden in de buurt die kan kijken waar die blaasproblemen nou eigenlijk vandaan komen. Om in dit geval even mezelf (ik ben toch ook een redelijke kat, mijn Chinese sterrenbeeld is tijger  8)) als voorbeeld te geven: als kind had ik altijd (nou ja, heel vaak) blaasontsteking, van huisarts naar uroloog, van uroloog naar een of andere prof in het sophia kinderziekenhuis, kortom, één groot drama en ik had nog steeds blaasontsteking. Tot mijn moeder (de heldin want zij is helemaal niet zo holistisch-minded vreemd genoeg) me meenam naar een homeopaat die met iriscopie de diagnose stelde, ik kreeg wat druppeltjes mee van vogel en vsm en tadaaa, blaasontsteking weg  :D
Door IzMi
#1267277
Saille schreef: Mijn tip is om een goede holistische dierenarts of therapeut te vinden in de buurt die kan kijken waar die blaasproblemen nou eigenlijk vandaan komen. Om in dit geval even mezelf (ik ben toch ook een redelijke kat, mijn Chinese sterrenbeeld is tijger  8)) als voorbeeld te geven: als kind had ik altijd (nou ja, heel vaak) blaasontsteking, van huisarts naar uroloog, van uroloog naar een of andere prof in het sophia kinderziekenhuis, kortom, één groot drama en ik had nog steeds blaasontsteking. Tot mijn moeder (de heldin want zij is helemaal niet zo holistisch-minded vreemd genoeg) me meenam naar een homeopaat die met iriscopie de diagnose stelde, ik kreeg wat druppeltjes mee van vogel en vsm en tadaaa, blaasontsteking weg  :D
Mijn idee..! We hebben het er thuis uitgebreid over gehad.. Na honderderen euro`s aan de dierenarts ZONDER resultaat ben je er ook wel klaar mee. Dus gelijk naar de uroloog zagen we ook niet zitten, geef je weer weet ik veel hoeveel uit misschien wel zonder resultaat. Nu het echt weer verergerd moeten we echt actie ondernemen. En de homeopaat kijkt veel meer naar het geheel.. dus ik heb daar eigenlijk nog meer vertrouwen in dan in de uroloog. En het scheelt misschien weer paar honderd euro :)!! Een collega adviseerde me al over een homepaat bij wie zij gaat met haar hond. Ze doet een eerst intake van 1,5 uur.. en ze woont ook nog in de buurt... Heeft 6jarige studie gedaan en werkt al 20 jaar met dieren. En een positeve referentie door mijn collega.
Klinkt goed, dacht ik. Bedankt voor het mee denken!!

Vanmorgen was het trouwens weer 3x niks, regelmatig naar de bak en veel bloederige plasjes :'(!

Hopelijk komt er echt iets uit!! Het hoeft niet eens over te gaan, als we maar weten waar het aan ligt/ of iig een oorzaak of iets waardoor we het beter kunnen maken! Daar zouden we al heel blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1267590
Katten met blaasproblemen zijn typisch genoeg meestal heel erg lief... Ik hoop dat je poezebeest snel opknapt want blaasproblemen zijn op zijn minst vervelend voor je kat, en dat je naar een goede homeopaat bent verwezen, maar zo klinkt het in ieder geval wel  8)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1279739
Saille schreef: Katten met blaasproblemen zijn typisch genoeg meestal heel erg lief... Ik hoop dat je poezebeest snel opknapt want blaasproblemen zijn op zijn minst vervelend voor je kat, en dat je naar een goede homeopaat bent verwezen, maar zo klinkt het in ieder geval wel  8)
Alle katten zijn toch meestal heel lief  :D
Door IzMi
#1313715
flin schreef: had je de PH-stripjes/PH-metertje nog in plasjes gehangen, Izmi?
 en wat vertelden die?

 


Nee dat wilde ik binnenkort doen. Inmiddels zijn er steeds wat kleine/lichte verbeteringen sinds we de homeopaat in de arm hebben genomen.
Maar omdat er nog steeds bloed in zijn urine zit. We minder bloed dan eerst, dat is een kleine verbetering. Ik wil toch nog een keer zijn urine wegbrengen om te testen op kristallen. Wie weet irriteert dat zijn blaas zo, wat het probleem mede in stand houdt.

En dan zou ik zijn voer er op aan kunnen passen om het te verhelpen
Door IzMi
#1320851
spreeuwtje schreef: maar is er niet al eerder naar kristallen gekeken dan??
Er is eigenlijk overal al een keer naar gekeken. Maar het probleem is er nog steeds. Nu al bijna 5 maanden..... Inmiddels is een deel van de houten vloer al een beetje naar de *****, helaas.. Maar ach! Het liefst wil ik dat hij gewoon beter wordt. Soms gaat het twee dagen beter en dan weer helemaal niet. Zoals d`rnet toen ik thuis kwam. Drie plasjes bloed in huis..... Je weet zo langzamerhand ook niet meer hoe/wat/waarom en wat je moet..

Je begint er gek genoeg langzamerhand aan te wennen.. Maar je wil ook zo graag dat het beter wordt of zelfs misschien eens overgaat. Het lieve beest doet zo ontzettend zijn best om netjes op de bak te plassen, maar soms gaat het gewoon niet.

Er is inderdaad al een aantal keer naar zijn urine gekeken. De ene keer waren er kristallen, de volgende keer weer niet.. allemaal erg onduidelijk. Dus ik dacht het kan misschien geen kwaad om er NOG eens naar te laten kijken, misschien ergens anders ofzo.

:-\  pff..

Hij is verder zo leuk, lief, mooi, schattig en ga zo maar door! Dus we blijven gewoon hoop houden dat het goed komt en dat hij dan nog vrolijker wordt dan hij al is en zich beter gaat voelen. Hij is tenslotte nog zo jong..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1320868
sjeetje.. balen zeg..
ik ken t gevoel van wanhoop met blaasproblemen..
al moet ik t hier even af gaan kloppen.. want de laatste paar maanden gaat t gek genoeg hartstikke goed..
juist in periodes van veel stress is het beter gegaan.. terwijl dat als de oorzaak gezien werd..
noezels krijgt nu barf soep ipv barf vlees..
dwz.. zoveel water in haar eten dat t bijna drijft.. en dat is tot nog toe t enige dat helpt..

maar idd. als er het ene moment wel kristallen inzitten en t andere moment niet..
en dat je nu hele lichte verbetering ziet door de holistisch dierenarts..
dan is kristallen uitsluiten ook heel belangrijk..
Door IzMi
#1323495
UPDATE

Vanmorgen toch maar even urine weggebracht om eens te kijken hoe het er werkelijk voorstaat. Er zat bloed inde urine, maar dat was wel duidelijk omdat het met het blote oog waarneembaar was. Verder vond ze struviet..... Ze zei dat de PH dus niet goed was? Toen ik vroeg wat de PH-waarde was. Zei ze dat de PH 6 was, toen dacht ik bij mezelf dat is toch goed? En toen zei ze "ow dat is eigenlijk best goed, dat is vreemd!"..
Hmm we moesten maar op speciaal dieet, de vraag was wat we voeren. (PFF.. die kennen we nog niet! Jeetjemina ben er wel een béétje klaar mee. Toe aan een dierenarts die er WEL verstand van heeft). Goed ik zei dus dat we BARF-en en niets voelen voor een dergelijk dieet. JAMAAR.. dan zal het niet overgaan. Toen ik zei dat je met BARF en extra`s hetzelfde kunt bereiken... Nou blikken zeggen ook veel, ze kijken je aan alsof je je kat expres zo door laat lopen. Na een half jaar NONstop deze problemen zit ik daar echt NIET op te wachten..  :-X

Nou goed de conclusie was: blaasonsteking, bloed in de urine, struviet (niet héél veel), PH 6

Dus advies: blaasdieet, blaasonspanner, feliway (want stress was de meest voorkomende factor. Ik zei dat van stress geen sprake is.. nee maar zo lijkt het alleen maar. Toen ik zei dat ze wel eens met elkaar vechten was ze helemaal overtuigd. HOU TOCH OP! Dat is gewoon speels, broertjes, stoeien). Maar ach...

Tot zover mijn frustratie! Ik zou graag willen weten hoe ik m`n barf-menu moet aanpassen op dit katje, met duidelijk.. een gevoeligheid voor gruis?  :(. Appelazijn?
Dat is nog wel wat ik me afvraag: toeval? Of gevoelig voor.. ben voor het laatste..
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 31 jul 2009, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1323504
spreeuwtje schreef: noezels krijgt nu barf soep ipv barf vlees..
dwz.. zoveel water in haar eten dat t bijna drijft.. en dat is tot nog toe t enige dat helpt..

maar idd. als er het ene moment wel kristallen inzitten en t andere moment niet..
en dat je nu hele lichte verbetering ziet door de holistisch dierenarts..
dan is kristallen uitsluiten ook heel belangrijk..
Ik doe bij sommige dingen ook veel water door het eten. Gister had ik zalm en toen heeft `ie eerst al het water opgelikt..
Uiteindelijk niet zijn eten opgegeten, maar wel veel water gedronken  :)

Het is geen holistische dierenarts btw.
Ze is zelf jaren geleden DA-assistent geweest, heeft zes jaar gestudeerd voor homeophatie en doet `t nu ook met dieren.
Heb wel het idee dat ze goed is.. Maar heb er zelf weinig ervaring mee..
Door zurca
#1323527
Nou wat een verhaal....

Na de afgelopen dagen "zweer" ik hier bij appelazijn.
Noa heeft een paar jaar terug blaasstenen gehad, dus ook bloed plassen. Nadat die verwijdert waren moest ze ook op een brokdieet, niet gedaan..Ze krijgt gewoon KVV en in de periode na de operatie appelazijn door haar eten en ik leng bij tijd en wijlen haar kvv aan met water.
Na verloop van tijd gestopt met de azijn mar zo af en toe speelt het bloed plassen weer op. Bij Noa heb ik het idee dat stress bij haar wel een rol speelt.
Afgelopen week was het weer zo ver. Het begon met kleine plasjes op de bak en toen ik er eens een lepel onder hiled, bloed...
Appelazijn weer uit de kast gepakt en weer extra water door het eten, nu drie dagen verder geen bloed meer, geen kleine plasjes meer....
Door Mevroi Kruim
#1323589
Extra water vind ik een heel goed idee; appelazijn zal geen kwaad kunnen en misschien idd veel goed.
Normaal raad ik ook vitC aan maar bij pH 6 lijkt me dat niet aan de orde, zuurder moet het gewoon niet.
Is het zeker dat het struviet is of hebben ze gewoon 'gruis' gezien en 'struviet' bedacht?
Ik zou sowieso eens pH stickies scoren en op verschillende tijdstippen plas vangen en meten. Als de pH consequent zo laag is vind ik het struviet-verhaal helemaal wonderlijk.
Er bestaat ook nog zoiets als 'blaaspunt', een afwijking aan de blaas die gruis kan veroorzaken. Is daar al eens naar gekeken?
Door flin
#1323959
IzMi schreef: UPDATE


Nou goed de conclusie was: blaasonsteking, bloed in de urine, struviet (niet héél veel), PH 6


Tot zover mijn frustratie! Ik zou graag willen weten hoe ik m`n barf-menu moet aanpassen op dit katje, met duidelijk.. een gevoeligheid voor gruis?  :(. Appelazijn?
Dat is nog wel wat ik me afvraag: toeval? Of gevoelig voor.. ben voor het laatste..
meeestal als er 'n ontsteking zit rijst die PH de pan uit...zit je tegen 8 oid

weet je heel zeker dat 't struviet is???

PH 6 vinnik nog steeds vrij laag, (had 'k al eerder gezegd!) zeker bij 'n ontsteking

'k zou ook zeker z'n voer niet verzuren

# als 'k bij de DA ben, en ze vraagt wat we voeren, dan zeg 'k meestal prooidiertjes, zoals muis en hamster, of/en; 'k probeer een prooidiertje na te bootsen, met onderdelen van kip/hoen/konijn oid
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door