Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Love Bird
#1317954
Hallo Allemaal,

Ik heb al veel gelezen over Barf en KVV, maar ben pas sinds gisteren lid van dit forum.
Misschien heeft iemand een oplossing voor mijn probleem;
-ik heb een jonge hond van 1,5 jaar. Vanaf het begin altijd KVV (Smuldier) gehad.
Maar hij is altijd een slechte eter geweest. Vaak loopt hij naar de bak, gaat er even boven staan of kijkt zelfs niet naar zijn eten.  :-\
Ik bied het maar 10 min aan en soms wil hij na enig aandringen wel gaan eten. Zoniet dan pak ik de bak weg en bied het eten de volgende keer weer aan. Soms eet hij 2 dagen helemaal niets.
Hij krijgt op dit moment Smuldier pens/vlees compleet afgewisseld met AHV vlees compleet.
Een keer in de week een mergpijp. Ik heb kippekarkassen geprobeerd maar die hoeft meneer helemaal niet.
Op vakantie heb ik runder(spier)vlees geprobeerd, kon ik wegooien want hij at gewoon 2-3 dagen niet.
Verder heb ik een klein hondje van 7 jaar, tot zijn 5e op brokken gestaan, maar bij de komst van de jonge hond overgeschakeld op vleesvoeding. Deze eet alles, en staat te kijken dat 'die grote' zijn bak niet leeg eet of zijn bot gewoon laat liggen.
Door Mevroi Kruim
#1317956
Hoi en welkom!
Slecht etende honden, menig eigenaar kan er een treurig lied van zingen  :D
Eerste vraag: hoe doet je hond het verder? Goed op gewicht, dik, mager? Energiek, lusteloos?

Is hij goed op gewicht of zelfs een tikkie schraal, en normaal van energie-niveau, dan eet hij dus kennelijk genoeg om mooi op gewicht te blijven. Geen reden voor paniek dus, het kan goed zijn dat je te veel voert voor wat hij nodig heeft.
Is hij echt te mager en/of sloom, lusteloos, dan kan er iets mis zijn en zou ik naar de da voor een check-up.

Een of twee dagen niet eten kan geen kwaad, zeker niet voor een zo goed als volwassen hond, dus ook daar zou ik me niet druk over maken. Hoe vaak per dag biedt je aan? Voor een muts met eten vind ik zelf 1x daags ruim voldoende. En ik zou het zelf ook geen 10 minuten laten staan. Neerzetten, ff kans geven om te eten, niet eten: weg tot de volgende dag.
En vaak is het ook belangrijk dat je neerzet en weggaat, niet erbij blijven staan. En ook niet erin gaan praten of aanmoedingen of aandringen. Als hij honger heeft eet hij, als niet dan heeft hij het vermoedelijk niet nodig.

Wat ook kan helpen is eens iets anders. Rund moet hij kennelijk niet, probeer eens een lap pens, een stuk kip oid.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1317963
het zouden verschillende dingen kunnen zijn.

Is je hond nu goed op gewicht en blijft hij op gewicht ondanks dat hij niet eet?? Dan zou het kunnen dat hij gewoon teveel krijgt.
Als dat zo is, zou ik proberen of minder aanbieden zijn eetlust kan opwekken.

Is de andere hond altijd in de buurt?? Misschien dat hij dat storend vindt. Al eens geprobeerd om hem in een rustige ruimte te zetten, zonder dat hij afgeleid wordt??

Geef je alleen smuldier of ook andere varianten KVV? Afwisseling kan er voor zorgen dat er beter gegeten wordt. Maar dan wel eerst het ene smaakje opeten, voordat er wat anders volgt.


Dit zijn een paar dingen die bij mij opkomen, maar er zullen nog wel meer adviezen volgen.
Door Love Bird
#1317997
Mijn hond is niet dik, je kunt zijn ribben (te) goed voelen. Het is een Oud Duitse Herder, normaal rond de 40 kg. en hij weegt 32 kg. Dus echt niet te dik. Hij is verder levenslustig, daar mankeert niets aan. Maar ik wil hem graag wat ander voer geven, hij lust bijna niets!
Verder eet hij altijd alleen in de bijkeuken, de andere hond in de keuken, dus hij kan in alle rust eten.
Ik wil best wel overschakelen op ander voer, maar hier in de buurt zit geen poelier o.i.d. en de slagers hebben geen van allen lamsribben.
Kip lust de hond ook niet :-[
Door petra-amsterdam
#1318194
Vanwaar die mergpijp? Dat zou ik mijn hond echt nooit geven! TE hard bot dus ongeschikt en bovendien zal hij de eerste niet zijn die met z,n bekkie klem komt te zitten in die smalle opening. nIn de kliko dus met dat ding.
Ook lamsribben zijn ,als je hond voor de rest geen bot gewend is, niet zo geschikt als beginnersbot.
Mijn ene hond eet overigens ook geen kippenek etc (eet zowiezo geen kip ::)) maar als ik ze ff met wat pens meng gaan ze er zo in.

Mijn kleinste hond is net zo,n miep als jouw ODH en dus was het ook uitvogelen wat er het beste inging. Bleek rodi lam-rijst te zijn. Krijgt ze btw niet elke dag hoor, ik wissel vanalles af dus ook qua kvv.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1318195
ach troost je, ik heb er hier eentje die zeker anderhalf jaar heeft lopen trutten met zijn eten, die presteerde het gerust om op 1 kippenpoot in de week te teren!
die is ook harstikke gezond en vol levenslust, maar at gewoon echt gerust een week niet, gek werd ik ervan!
Hij keek vaak niet eens naar zijn bak, of stapte er doodleuk overheen om ergens te gaan liggen pitten!
Nu gaat het echt super en is ie zelfs al 2 kilo aangekomen!!!!!!
Die levenslust die deed het hem, hij had geen rust in zijn lijfje en in zijn koppie...
ik heb hem een implantaat gegeven en het gaat nu echt super goed!
hij is zoveel rustiger en gewoon kalmer in zijn hoofd, hij hoeft nu niet alles meer in de gaten te houden, hij mag nu rustig gaan liggen slapen met 2 oogjes dicht, ipv altijd wakend met 1 oog open.
ook heeft miranda(hier van het forum) hem steeds een zetje in de goede richting gegeven met reiki, dat heeft hem zo goed gedaan!
Ik heb een heel andere hond teruggekregen, van de week zei ik nog tegen m'n ega dat ik nu moet wennen aan hem, zo rustig en kalm!!!!!!
Hij is nu gewoon veel gelukkiger!!
Misschien dat jouw hond ook last van zijn hormonen heeft?
verders de tips die gegeven zijn, daar sluit ik me ook bij aan.
gisteren bv wilde die effies s'avonds niet eten, ik zette het neer, hij bleef liggen - deed zijn ogen niet eens open, heb het gelijk weggehaald en vannavond 'viel' ie zijn eten aan..
ook vince was te mager, woog maar 19 kilo ipv rond de 28..
verder zou ik geen mergpijp geven, als je botwerk wilt geven, geef dan de beginners botten, kippennekken/karkassen, parelhoen, konijn, kwartel ed..
Door Love Bird
#1318465
De mergpijp is mij aangeraden door iemand die natuurgeneeskunde voor dieren gestudeerd heeft. Volgens haar zitten er in de merg bepaalde stoffen die een hond nodig heeft!
Ik heb ook geprobeerd de botten in de pens te leggen, zonder succes. Hij vist ze eruit en laat ze liggen.
Ik wil hem graag aan de botten hebben voor zijn gebit aangezien ik KVV voer, gebruikt hij zijn tanden niet of nauwelijks.
Stukken vlees doet hij ook niets mee, laat hij gewoon  liggen.
O, en ik geef mijn honden ook Reiki als ik denk dat ze dat nodig hebben. Geweldig om te doen, ze blijven zolang liggen als ze het nodig hebben, staan daarna rustig op en gaan ergens liggen slapen.
Wat voor implantaat heeft jouw hond in zijn koppie?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1318467
id het merg kan je geven, dus het merg eruit halen en de pijp weggooien.
vince heeft het gnrh implantaat, zit in zijn nekkie..
maar ik heb ook weleens gehoord dat het vrij moeilijk is om door te dringen bij je eigen dieren als je reiki wilt geven..
misschien lust je hond wel parelhoen of konijn...
weet het, het is zo balen als ze slecht eten!
ik heb weleens met de eenderuggen zo gedaan dat ik ze even door het kokende water haalde, niet erin laten liggen maar er gewoon even doorheen halen..
Laatst gewijzigd door me and my boys op za 25 jul 2009, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Love Bird
#1318479
Reiki geven aan je eigen hond gaat prima. Heb ik ook heel veel gedaan in de laatste levensdagen van mijn vorige hond.
Ik heb ook cursussen 'communiceren met dieren' gedaan en dat is moeilijker met je eigen dier.
Een dierentolk die met mijn hond communiceerde (en niet wist dat ik Reiki aan mijn hond gaf) vertelde mij dat de hond het 'zo lekker vond als het vrouwtje van die warme handen had  :) ! Geweldig toch.
Hier in de buurt is echt niet aan parelhoen o.i.d. te komen, zit in een uithoek in Noord-Limburg waar geen poelier zit die dit levert. Dan vind ik het ook jammer om duur vlees te kopen als de hond het niet lust.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door