Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1317584
Zat me dit af te vragen, wat zou ik meenemen.
Volgende week ga ik 4 dagen behendigheidstrainingen doen.
Dit houdt in 2 dagen á 2x 2uur training voor de ene hond en hetzelfde voor de andere. met tussendoor een pauze van 3uur.
Ze lopen om en om de honden, dus hebben steeds 1 dag rust tussendoor.
Nu weet ik dat bv topsporters bananen eten en sportdrankjes drinken voor de wedstrijd/training.
Maar zou je hond tussendoor ook wat kunnen geven waar hij meer energie uit put?
En is het handig om deze dagen rekening te houden met normale voeding en zoja wat te veranderen dan?
normaal krijgen ze s'ochtends en s'avonds een portie eten. is ook handig hier wat in aan te passen?
Door pieterendiaan
#1317608
bikkel gaat 1 keer per week "werken" bij mijn man op zijn werk. We geven hem 's ochtend gewoon zijn eten, geen vleesbot en zodra hij thuiskomt krijgt hij gelijk weer te eten. tussendoor eigenlijk niets anders dan beloningsnoepjes en water. Ik denk persoonlijk niet dat het nodig is. en een banaantje gaat er waarschijnlijk altijd wel in bij je honden  ;)
Alvast heel veel plezier!
#1317696
ik doe niets speciaals op trainingsdagen , spickel krijgt alleen dan haar eten als alle trainingen er op zitten , zo is de braitentraining om 21 u 15 en krijgt ze erna haar eten . Zo geef ik haar ooit zelfs om 24 uur eten is geen probleem hoor , welgeef ik haar na het lopen Vio ik weet niet of dit goed is voor haar maar ze vind het zo lekker
#1317744
Hier merk ik wel gelijk dat een hele intensive training extra eten noodzakelijk is. Ik had daar bij het waterwerkweekend niet op gerekend en heb toen hele dure kipfilet uit de campingsupermarkt gehaald met een duur blik zalm en tonijn. Ik geef niets tussendoor, maar na de training was er een grotere maaltijd. Met heel intensief bedoel ik dan wel dat ze net als wat ik bij jou begrijp eigenlijk een hele dag in actie zijn.
Wellicht verschilt het wel van hond tot hond of je meer moet geven bij intensere trainingsarbeid. Bij grote beer kan ik altijd erg snel merken als er meer / minder dagelijkse arbeid verricht wordt. Bij theemuts eigenlijk niet.
#1317753
thnx voor de adviezen.
Deze week is meer intensief dan normaal, omdat ze normaal max. 1uur per dag behendigheid trainen en max. 2dagen in de week.
Aan de honden zal ik ws niet merken of ze voldoende voer/energie hebben gehad, die gaan toch wel door.
Maar gaat bij mij meer erom dat die energie die ze dus meer verbruiken dan normaal, aangevuld kan worden door miss makkelijk opneembare energieverstrekker?
Ook is het geen duurtraining, maar interval-training, dus sprinten, even rusten en dan weer sprinten.
Na de training wat meer voeren vindt ik wel logisch klinken.
Maar zijn er soorten (spiervlees, vet of vis ofzo) die ik dan wat meer zou moeten voeren, omdat ze dat makkelijker omzetten in energie?
#1317775
Voor de training krijgen ze bij mij niks, na de training een wat grotere/vettere maaltijd.
Dat kan makkelijk als je er een rustdag tussen hebt zitten.
Tijdens intensiefe trainings weken of workshops geef dan wat botten betreft meestal de wat makkelijker verteerbare delen .
Zoals eendenekken/ kipkarkas of iets anders zachts.
Verder lekker vlees erbij en voor de extra calorieen geeft ik vaak wat sardienes extra (kan evt ook een blikje zijn).
Bij warm weer een extra scheut yohurt of water erbij.

Verder krijgen ze op de dag zelf meestal nog wel een behoorlijke hoeveelheid aan gedroogde vleesjes...als ze tenminste geod hun best doen ;)


Ps  :offtopic2:  waar en met wie ga je behendigen??
#1317840
Thnx pallas!
Zat ookal na te denken over gedroogde snackjes voor ze te halen, dat lijkt me beter dan beloningsbrokjes die nog wekelijks gebruik (droogmachine is in de bestelling).
Zal dan ook rekeninghouden met vertering en kip/konijn/patrijs voeren ipv de wat hardere varianten.
Sardienes uit blik vinden ze vast niet erg zo tussendoor  :biggrin2:

de offtopicvraag: Ik ga naar DAME van agilityclub. Hier in Bemmel, ong. naast de deur  :D
M'n oudste border Kaya en Middelste border May Linn zijn de gelukkigen die mee mogen doen.
Krijg les van: Alen Marekovic, Janneke Case en Anthony Clark.
Ga jij daar ook heen?
#1318017
May Linn schreef: Thnx pallas!
Zat ookal na te denken over gedroogde snackjes voor ze te halen, dat lijkt me beter dan beloningsbrokjes die nog wekelijks gebruik (droogmachine is in de bestelling).
Zal dan ook rekeninghouden met vertering en kip/konijn/patrijs voeren ipv de wat hardere varianten.
Sardienes uit blik vinden ze vast niet erg zo tussendoor  :biggrin2:

de offtopicvraag: Ik ga naar DAME van agilityclub. Hier in Bemmel, ong. naast de deur  :D
M'n oudste border Kaya en Middelste border May Linn zijn de gelukkigen die mee mogen doen.
Krijg les van: Alen Marekovic, Janneke Case en Anthony Clark.
Ga jij daar ook heen?
Nee, helaas is mijn collega op vakantie en ik moet dus de boel in mijn eentje redden hier op het werk.
Vorig jaar heel veel workshops gedaan plus de opleiding voor instrutrice.
Dit jaar dus alles in de training verwerken en zorgen dan Didot heel veel wedstrijd ervaring op doet.
wel nog een workshopje op het dog summer event hier in het noorden over een poosje.

Anthony Clark lijkt mij ook wel leuk om les van te krijgen :)

Vele plezier  op de DAME :D
#1318081
@ May Linn

Ik ga wel naar DAME.
Ik ga dinsdag en woensdag, maar kom maandagmiddag al die kant op.
Ik loop bij Roy en Walter.

Maare hoe doe jij dat met het vlees?? Neem je een koelkast op gas mee, kan het daar in de koelkast, of een koelbox??
Omdat we geen stroom hebben daar??

Groetjes Chantal
#1318344
Jammer Pallas dat je niet kan. Werken moet ook gebeuren hé.
Wie weet voor volgende keer dat het wel.
Kom je vast wel eens tegen op een wedstrijd.
Welke klasse loop je?
Ons Elftal schreef: Ga je toevallig ook zondag naar de EO? Dan kan ik wel gedroogde long en slokdarm (repen voor na de training) voor je meenemen. Ik ben namelijk alleen woensdag op de DAME.
Thnx voor het aanbod A! Maar ben niet bij de EO. Miss wil wel beetje meenemen die woensdag?
Zijn ze wel gek op hier, dat gedroogde spul!
#1318419
May Linn schreef: Jammer Pallas dat je niet kan. Werken moet ook gebeuren hé.
Wie weet voor volgende keer dat het wel.
Kom je vast wel eens tegen op een wedstrijd.
Welke klasse loop je?

Thnx voor het aanbod A! Maar ben niet bij de EO. Miss wil wel beetje meenemen die woensdag?
Zijn ze wel gek op hier, dat gedroogde spul!

Ik loop met Didot in de A large bij de cyno en de FHN.
Dit jaar zit er nog een promotie in , dus we mogen volgend jaar weer lekker in de A lopen.
Ik loop nog een aantal FHN wedstrijden in het noorden. Indoor wedstrijden vind in bij de FHN niet prettig, doe ik dus liever niet.
Bovendien ben ik nu de raakvlakken aan het her trainen en perfectioneren, dus geen VP lopen totdat het goed is :P
Als je afen toe een PB stuurt waar je heen gaat, dan kan ik opverzoek ook gedroogd spul meenemen. Hier is bijna de hele hondenclub al om ;D
#1318952
pallas schreef:
Ik loop met Didot in de A large bij de cyno en de FHN.
Dit jaar zit er nog een promotie in , dus we mogen volgend jaar weer lekker in de A lopen.
Ik loop nog een aantal FHN wedstrijden in het noorden. Indoor wedstrijden vind in bij de FHN niet prettig, doe ik dus liever niet.
Bovendien ben ik nu de raakvlakken aan het her trainen en perfectioneren, dus geen VP lopen totdat het goed is :P
Als je afen toe een PB stuurt waar je heen gaat, dan kan ik opverzoek ook gedroogd spul meenemen. Hier is bijna de hele hondenclub al om ;D
Ah ok, zal er eens op letten op de inschrijvingslijst. ik loop nu alleen B1. Maar volgend jaar ws ook de A.
Gedroogde spul is wel zo fijn! Maar hoop ook dat m'n droogmachine snel binnen is....dan kan ik zelf aan de gang  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door