Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door yavana
#1315713
Ik heb een probleem met mijn kat Jazzy. Ze heeft vreselijk plekken en die jeuken. Ik ben bij de dierenarts geweest en die vermoedt een voedselallergie. Ze had dit 2 maanden geleden ook.

Ik was begonnen met goedkoper voedsel. Dom Dom Dom. Heeft een prednison prik gehad van de dierenarts 2 maanden geleden en na een dag of 4 was het verdwenen. Toen ben ik weer haar oorspronkelijk voer gaan geven. Is ook blikvoer,maar redelijk goed volgens mij Almo nature,toen ik niet meer had en vergeten was om te bestellen,heb ik haar een paar zakjes Iams gegeven. Toen kreeg ze dus weer last. Mijn vermoeden dat ze een gluttenallergie heeft. Mijn dierenarts zei dat het van een eiwit moet komen. Maar volgens mij is glutten toch een eiwit. De dierenarts beweerde van niet. Ze krijgt nu Atopica 25mg kat is 4.5kg Heb verhalen gelezen en ben toch een beetje angstig  Nu wil ik gaan barfen,alleen wij hebben geen vriezer. Wil mijn vriend niet.  Kun je bijvoorbeeld lamshart gebruiken. Ik heb het ooit eerder geprobeerd met haar,maar ze is heel moeilijk. Eendagkuiken lust ze niet. Lamshart,kalkoen,kip eet ze wel. Is al een begin. Alleen als je dat haar een paar dagen geeft,wil madam het niet. Ze is superkieskeurig. Vis van Almo nature eet ze met hartelust,de andere trouwens ook.
Door Loeka
#1315716
Hoi welkom!

Je zou ook een kunnen beginnen met een KVV. Bijvoorbeeld Carnibest diabetes. Dit voer bevat geen plantaardige koolhydraten.
Ik weet niet of je maar 1 kat hebt? Als dat zo is, heb je niet zo heel veel vriesruimte nodig.

Enne, vriend omruilen voor een ander die wel een vriezer wil?  ;) :biggrin2:
Door bloemetje
#1315717
Barfen zonder vriezer. Ok, dat is nieuw voor ons  :biggrin2:.

Dan zal je wat vaker boodschappen moeten doen denk ik.

De bedoeling van het barfen is ook wel dat je veel afwisseld, dat zal haar zeker bevallen. Lamshart is best, kalkoen en kip ook. Maar je zult ook botjes en lever en andere organen moeten voeren om je menu compleet te kijken. Kijk eens bij 'katten&barf' naar menuutjes van anderen om te zien wat er allemaal mogelijk is!
Je hebt bijv. ook nog konijn of eend of hele kwartels. Allemaal dingen waar de meeste katten wel raad mee weten.

Kvv om mee te beginnen is ook niet slecht. Maar zonder vriezer zul je op moeten letten dat het wel iets is wat je in kleine hoeveelheden kan kopen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1315720
je vriend wil geen vriezer?  ???
jij bepaalt toch wat er in jouw kat gaat? of ben ik nou zo'n feministisch tuinpak?
Door Borke
#1315722
Welkom op Barfplaats Yavanna!

Zelf ben ik eigenaar geweest van Franny, een Maine Coon poes met een voedselintolerantie.
Franny heeft toen eerst een jaar dieetbrokken van de DA (dierenarts) gehad en die hielpen een tijdje goed. Daarna kreeg ze weer spuitpoep en toen andere dieetbrokken van de DA.
Dat hielp ook niet goed meer.
Toen was het enige wat hij nog wist prednison, maar zij was nog maar 10 jaar en dat wilde ik haar niet de rest van haar leven geven.

Toen ben ik zelf gestart met een eliminatiedieet met geitenvlees.
Gewoon bij de Islamitische slager geitenbiefstuk gehaald en fijn gesneden (echt kauwen wilde ze niet) en dat at ze graag en haar ontlasting verbeterde enorm.
Natuurlijk is zoiets geen duurzame oplossing, alleen maar vlees geven, dan krijgt je kat te weinig calcium binnen.

Toen heb ik allerlei dingen geprobeerd, Barfen was geen optie, ze lustte te veel niet en wilde niet echt kauwen.
Uiteindelijk ben ik met haar ge-eindigd met kant en klaar vlees (kvv noemen we dat hier op Barfplaats) van eerst Carnibest en later van Bandit.
Hier heeft ze het nog lange tijd uitstekend op gedaan, totdat ze vorig jaar op de leeftijd van 14.5 jar is overleden aan nierfalen.

Heb je wel een vriesvakje in je koelkast, zo'n klein vakje waar je wel iets van een kilo vlees in kunt bewaren?
Dan zou je al kunnen starten met vlees voeren, dan koop je het gewoon per week in.
Zodra je dan ziet dat het goed werkt, koop je gewoon een klein vrieskastje voor je kat  8)

Bij de katten rubriek op dit forum onder de kop Barf kan je menu's vinden om met je kat te Barfen.

Terwijl ik dit zit te typen, heb je inmiddels waarschijnlijk al meer reacties gekregen  ;)

Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel!
Door yavana
#1315761
Bedankt voor de tips. Dat elliminatie dieet ga ik maar gauw eens mee beginnen. Mijn vriend is gescheiden,zijn ex heeft alles meegenomen. Binnenkort hebben we weer geld en kunnen we een vriezer kopen. Want die komt er wel hoor. Gelukkig hebben we een grote koelkast.  ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#1315800
[quote="koekje"]
je vriend wil geen vriezer?  ???
jij bepaalt toch wat er in jouw kat gaat? of ben ik nou zo'n feministisch tuinpak?
[/quote]

Tuinbroek  :D (kan wel zien dat jij nog een jonkie bent  :biggrin2:)

Afbeelding

Of zo een natuurlijk  ::)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1315831
Atopica? wat vreemd bij vermoeden van een voedselallergie  :-\
Atopica is nl een middel ter behandeling van atopische dermatitis, ofwel huidproblemen door allergie tegen dingen in de omgeving, zoals bv huisstofmijt, pollen e.d.
Dit staat in de bijsluiter:
Klinische tekenen van atopische dermatitis zoals jeuk en ontsteking van de huid zijn niet specifiek voor deze ziekte. Daarom moeten andere oorzaken van dermatitis zoals een besmetting met ectoparasieten, andere allergieën die dermatologische tekenen geven ( b.v. vlo allergische dermatitis of voedsel allergie) of bacteriële en schimmelinfecties worden uitgesloten voordat met de behandeling wordt gestart. Het is een goede praktijk om voor en gedurende de behandeling van atopische dermatitis vlooienbesmettingen te behandelen.
Door flin
#1315833
en dan vraag ik me af...

~wààr zitten de kriebelplekken?
Gebruikersavatar
Door Loti
#1316442
Atopica bevat de werkzame stof Cyclosporine. Zoek maar eens op google, dan weet je genoeg.
Jaren geleden heeft mijn kat het gekregen in vloeibare vorm, naar later bleek in een experimentele fase. Het had weinig gescheeld of de kat was er aan doodgegaan. Onlangs wilde mijn eigen ( andere ) da het voorschrijven aan mijn hond met huidklachten. Dat weigerde ik en toen ik hem vertelde van de kat, zei hij dat Atopica NOOIT aan katten toegediend mag worden :(
Ik wilde je toch even waarschuwen.
Door yavana
#1316637
Ze wist niet precies of het een voedsel allergie is kon ook zo zijn. Ik vermoed het in ieder geval zelf van wel. Ik denk gluten. Ze zei ook dat katten alleen voor eiwitten allergisch konden zijn en dat gluten geen eiwitten zijn. Ik zei dat gluten wel degelijk eiwitten zijn. Mensen zijn ook vaak allergisch voor die eiwitten uit gluten. Ze heeft dus geen verstand van voeding.

Ze zei dat de fabrikant geen licensie heeft genomen voor katten omdat het niet baat qua kosten  Het is enorm duur.

Mijn kat haar koppie zit helemaal onder de wonden. Ze heeft enorm veel jeuk waardoor ze de wondjes openkrabt. Ze heeft het in haar oortjes en rondom haar ogen. Die zijn helemaal dik Ik wilde het liever ook niet gebruiken,maar voel me meer gedwongen omdat er geen andere medicatie is. Die arme schat ziet eruit. Het is wel iets minder geworden.Haar oren zijn minder qua wondjes. Zou ook liever overstappen op een ander middel. Reis straks naar Amsterdam om wat geitenvlees voor haar te halen.
Laatst gewijzigd door yavana op do 23 jul 2009, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1316720
ow, een knurftendokter!

je woont dus in de buurt van a'dam?
in a'dam zit zoo natuurlijk en in heiloo any animal. in beiden DAP's zijn ze bekend met rauw voeren en kunnen ze je er zeker beter mee adviseren.
dorothea ook, maar ik weet niet waar zij werkt.

als je even gaat zoeken naar de berichten van zowat precies een jaar geleden hier bij katten-medisch, kom je ook een draadje voor poet tegen als het goed is.
poet had een vreselijk wond onder haar kin, die dus ook een voedselallergie bleek te zijn. ik heb poet op barf gezet en met 2 weken was ze enorm al opgeknapt! ik was een weekje op vakantie en zag bij terugkomst zowat een andere poet.
Door Loeka
#1316722
Volgens mij kunnen katten wel degelijk allergisch zijn voor plantaardige koolhydraten  ???
Door Loeka
#1316732
Ik heb voor mijn kat die ook ontzettend krabde aan haar kop, prednisonzalf geweigerd. Er blijken dus echt wel alternatieven te zijn die minder agressief zijn. Neemt overigens niet weg dat je zo snel mogelijk iets aan haar jeuk moet doen, dat diertje wordt helemaal gek zo.  :'(
Viatop is de zalf, of eigenlijk een gel, die ik bedoel. Ik heb deze gel zelf voorgedragen bij de da en hij vond het een heel goed idee. Maar, zij hij, we hebben het zelf niet in huis want het wordt niet verkocht. Nee, vind je het gek als je het niet voorschrijft! >:( Heb ik toen gezegd.... Pfff Als je in A'dam woont idd naar bovendgenoemde da's.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door