Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door irimar1973
#1315948
Hallo, Ik heb 2 kittens van14 weekjes die het heerlijk doen op hun cb!! maar ze krijgen al aardig een hangbuikje, nu zei de dierenarts vanmiddag (we moesten nog naar de da voor de 2e enting) dat ik moest oppassen want die buikjes dat kan gevaarlijk zijn want ze raken ze niet meer kwijt zei ze en dan komen er allerlei ziektes zoals diabetes en blaasgruis. En zeker als ze gecastreerd worden worden die buikjes nog erger. Is dat nu echt allemaal zo, ik d8 dat ze die buik vanzelf wel kwijt raken. Ik begrijp ook wel dat als ze straks wat ouder zijn je idd moet opletten dat ze niet teveel krijgen. Ze krijgen nu om en nabij 125 gr cb per dag per kitten. pff soms praat een da echt op je in....en ik moest aan de brokjes....no way dus he.
Door Borke
#1316012
Wat voor ras zijn je kittens?
Zijn ze erg actief, lopen ze vrij buiten of zijn het binnenkatten?
Hoeveel wegen ze?

Hier eet een volwassen actieve huis en tuin Maine Coon poes van 4.5 kg nog geen 100 gram per dag en haar grote vriend die 10 kg woog at 150 gram per dag, dus 125 gram kan best veel zijn voor een kitten wat misschien net aan een kilo weegt?

Je DA heeft wel gelijk over die buikjes, dat is echt niet goed hoor en het gaat niet vanzelf weg!
Natuurlijk wil je DA je brokjes aanpraten, maar als hij zegt dat je te veel voert, dan zal dat heus wel kloppen.
Ik kan me overigens niet indenken dat de DA niet aan wormen gedacht heeft, ik neem aan dat hij daarnaar gevraagd heeft?
Door irimar1973
#1316020
nee ze hebben geen wormen, ik heb pas een onderzoek laten uitvoeren. Het zijn echte hangbuikjes, ze wegen allebei rond de 2 kilo. Het zijn redelijk slanke poezen voor de rest (half eropees en half siamees) je ziet alleen een klein zakje om het zo maar te zeggen. Dan moet ik ze waarschijnlijk toch nog minder geven. Ze komen nu al buiten in een omheinde redelijk grote tuin, dus ze hebben nu wel veel beweging en ze zijn nog heeeel erg speels.
Door irimar1973
#1316021
ze waren heel erg mager en wogen bijna niets toen ik ze met 7 weken kreeg, dus heb vooral op t oog gevoerd, dus nu zeggen mn ogen miss toch teveel? Alhoewel andere mensen weer zeggen, maakt niet uit tot ze 1 jaar zijn kun je ze best wel wat geven.
Door ibbi
#1316076
ze mogen wel 10 % van hun lichaamsgewicht als kitten dus ik vind 125 weinig!
Borre at toen wel 250 gram zelfs.
ik vind die DA een hoop ...  :-X  vertellen. blaasgruis/diabetes - ja als een volwassen brokkenkat veel te dik is.
van brokken worden juist zoveel katten harstikke dik! 
gewoon lekker laten eten. 
Door Borke
#1316267
[quote="ibbi"]
ze mogen wel 10 % van hun lichaamsgewicht als kitten dus ik vind 125 weinig!
[/quote]
10% voor een kitten... dan zit je aan de 200 gram, lijkt mij veel te veel.
Die hangbuikjes trekken echt niet meer weg hoor, als het hanbuikjes zijn tenminste.
Bolle buikjes trekken wel weg.
Door ibbi
#1316294
[quote="Borke"]
10% voor een kitten... dan zit je aan de 200 gram, lijkt mij veel te veel.
Die hangbuikjes trekken echt niet meer weg hoor, als het hanbuikjes zijn tenminste.
Bolle buikjes trekken wel weg.
[/quote]Borre heeft wel op 12 % gezeten een periode!
ik zie dat de percentages bij pups lager liggen dan bij kittens ?

ja foto's  :)
Door flin
#1316315
..wat 'k me zo meen te herinneren (en 'k weet nix van kittens... )

zo'n 70 gram per kilo kat
of
zo'n 6 % van 't lichaamsgewicht

dan zou je dus tussen de 120 en 140 gram versvoer per kat uitkomen....
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1316327
Ik vond 10% ook erg veel. Dus ben ik op het oog gaan voeren.

Ze wegen alle 3 rond de 1300gr en zijn 10 weken jong. Ze krijgen 400gr per dag en als slaapmutsje een kuiken en kittenmelk. Zit ik boven de 10% dus.

En als het aan de monsters ligt krijgen ze nog meer  :D :D
Door irimar1973
#1316389
hallo iedereen, thanks voor jullie tips/verhalen. Ze hebben idd van die kleine zakjes tussen hun achterpootjes, achja we zien wel hoe het loopt. Als die buikjes maar niet op de grond gaan hangen!! :biggrin2: :D Maar miss een rare vraag maar........hoe zet ik foto's hier neer??
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door