Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#1316179
Doen jullie iets tegen tandplak. Tessa van 10 jaar heeft het nauwelijks maar Rosco van 3 presteert het om op de bovenste rand van zijn bovenhoektanden een vieze groen/bruine plak te hebben die ik er niet van af kan schrapen. Zal ik moeten gaan poetsen? Zo ja, wat zal ik dan gebruiken?
Hebben jullie adviezen?
#1316282
Tandplak gaat er met genoeg kauwen wel af.
Tandsteen is lastiger, dat gaat door poetsen niet weg (denk aan eigen gebit).
Wegkrabben werkt wel, maar ergste zit vaak net onder het tandvlees en meeste honden staan niet toe dat het daar weggekrabt wordt. lijkt me ook niet zo prettig. mijn ene border heeft ook wat tandplak op haar hoektanden, ook zo'n rand. maar tandvlees ziet er verder rustig uit. dus laat ik het zitten.
Als tandvlees ontstoken is of wordt, dan zou ik pas wat mee doen.
#1316377
tiny schreef: Doen jullie iets tegen tandplak. Tessa van 10 jaar heeft het nauwelijks maar Rosco van 3 presteert het om op de bovenste rand van zijn bovenhoektanden een vieze groen/bruine plak te hebben die ik er niet van af kan schrapen. Zal ik moeten gaan poetsen? Zo ja, wat zal ik dan gebruiken?
Hebben jullie adviezen?
Wat eten ze? Want met BARF zou ik verwachten dat je geen vieze groene bruine plakken op tanden en kiezen hebt... Voer je ook wel eens wat grotere vleesbotten, waar ze langer mee bezig zijn?

Verder denk ik dat je het best de tandsteen weg kan krabben met een speciaal krabbertje (via bijv. http://www.plaza33.com). Als je het zelf kan doen: mooi, hoeft hij niet onder narcose bij de DA. En dan daarna goed bijhouden met poetsen.
#1316387
Indy eet alleen maar BARF en toch heeft hij grote bruine plakkaten op z'n hoektanden onder. Dit is net de plek waar een plooi van z'n lip tegen die tanden ligt. Het tandvlees trekt zich daar zelfs al wat terug  :-\ Ik probeer het wel eens af te krabben, maar eigenlijk heb ik net een handje tekort om die lip daar weg te vouwen.
Poetsen is natuurlijk het allerbeste om dit soort dingen te voorkomen  ::) maar ja daar begin ik altijd aan en dan schiet het er na een tijdje weer bij in.
Ik hoor in de praktijk wel erg veel goede verhalen over dat algenextract wat tegen tandplak zou helpen, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
#1316393
Lizzy schreef: Wat eten ze? Want met BARF zou ik verwachten dat je geen vieze groene bruine plakken op tanden en kiezen hebt... Voer je ook wel eens wat grotere vleesbotten, waar ze langer mee bezig zijn?

Verder denk ik dat je het best de tandsteen weg kan krabben met een speciaal krabbertje (via bijv. http://www.plaza33.com). Als je het zelf kan doen: mooi, hoeft hij niet onder narcose bij de DA. En dan daarna goed bijhouden met poetsen.
Het is denk ik wel tandsteen. Althans zo klinkt het als ik erover heen schraap. Tandvlees ziet er goed uit. Tja, die grote vleesbotten, daar ligt het denk ik wel aan. Maar als ik een lamsrib van 2 of 2,5 ons heb dan hebben ze daar al een maal aan.
Toch zal ik volgende keer bij Herby eens meer en iets groter bestellen. Ze krijgen uiteraard wel karkassen en zalmkoppen maar dat heeft te weinig effect dus.
#1316395
Rakker blijft er ook last van houden........ gisteren heb ik een mooi balletje voor meneer gekocht:
Afbeelding en dan de linkse....... hij kauwt daar lekker op, en het leek wel of zijn tanden toch schoner werden........ook zat er iets bloed aan, ik denk dat zijn tandvlees niet zo goed is :-X Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat hij geen bottenwerk meer wil vreten :-X 

Wat zou ik kunnen doen om het tandvlees weer goed te krijgen??
Door pieterendiaan
#1316524
calimero_a schreef: plaque off inderdaad, zeer tevreden over!

ik heb het even op google gezocht en het klinkt wel interessant. bikkel heeft namelijk ook al plak (lang leven kvv) en dat krijg ik er ook niet af. hoe gebruik je dit? blijkbaar is het er ook voor mensen..staat op internet dat het op mensen getest is.. hmzz ::)
Door Lil
#1316565
pieterendiaan schreef: ik heb het even op google gezocht en het klinkt wel interessant. bikkel heeft namelijk ook al plak (lang leven kvv) en dat krijg ik er ook niet af. hoe gebruik je dit? blijkbaar is het er ook voor mensen..staat op internet dat het op mensen getest is.. hmzz ::)
Heel interessant. Euhhh waar kan ik trouwens de mensenvariant krijgen, heb het harder nodig dan mijn hond  ::) ;)
Door pieterendiaan
#1316685
ik ga eens even zoeken waar ik dat hier in de buurt kan krijgen :)
Lil schreef: Heel interessant. Euhhh waar kan ik trouwens de mensenvariant krijgen, heb het harder nodig dan mijn hond  ::) ;)
er stond dat het ook op mensen getest was (weet even niet meer op welke site) dus dan zal het er toch ook wel voor mensen zijn? of de test is niet goed verlopen  ;D ;D *lol*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door