Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Felix123
#1313670
Hallo allemaal, sorry alvast voor de lap tekst

Bij mijn kat Felix (naar schatting 13jr.) is nierfalen geconstateerd en ik probeer nu zoveel mogelijk te weten te komen om zijn behandeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Ik heb al aardig wat tips en trucs gevonden, maar voor mij is ieder aanvullend detail een mooie toevoeging om zijn kansen te vergroten. Valt je iets op of heb ik iets gemist? Zeg het maar…..

Ongeveer een maand geleden viel mijn op dat Felix steeds magerder werd en hij begon slechter te eten. Het was tijd voor een inenting dus ik wilde 2 vliegen in 1 klap vangen. Ik noemde de vermagering bij de dierenarts, maar die vond dat het meeviel ook al vond ik dat niet. Hij stelde een gebitsbehandeling voor en dat hebben we snel laten doen.

Het werd niet beter. Anderhalf tot 2 weken later besloot ik hem weer te brengen omdat ik geen vooruitgang zag. Ik kwam er achter dat de kat geen ontworming kreeg en noemde dat. De kat kreeg een ontwormingspil en een injectie waarvan ik vermoed dat het antibiotica was. De DA vertelde nooit iets. Achteraf had ik meer moeten vragen.

Nog steeds geen verbetering. Mijn vader bracht hem erheen en hij vertelde me dat de DA bloedonderzoek zou doen.(moet dit standaard jaarlijks?, want dit heeft hij nog nooit gehad) Ik kwam de volgende dag en de DA vertelde me dat Felix nierfalen heeft. Hij vertelde me dat ureum 44% was (denk ik), creatine niet genoemd.(ik wist toen niet wat het betekende). De dierenarts stelde een dieet voor en schatte de duur van de ziekte al op 6 maanden.

-Vocht: Felix heeft meerdere vochtinjecties gehad van 150ml per keer. Ik denk ongeveer 3 injecties  in de afgelopen week (1 ½). Mijn vader en ik dienen hem 50ml vocht per dag toe (meegekregen en uitleg van DA, gaat prima thuis). 2 dagen gedaan, in de fles nog genoeg voor 8 (x50ml=400ml) 

-Pil: Dagelijkse halve pil om bloeddruk te verlagen. (benakor?)

- Brokken: Hills k/d droge brokken. Hij eet ongeveer 4x per dag (eet uit zichzelf, en ik voer hem met de hand) De hoeveelheid weet ik niet want dat heb ik nog niet bijgehouden. Ik wil hem eerst zoveel laten eten als hij maar wil om aan te sterken.

-Vlees uit blik: Hoeft hij niet….helemaal niet

-Drinken: Voornamelijk uit schaaltjes (brokken overigens ook). 3 of 4 schaaltjes per dag.

-Poepen/Plassen: Plassen op de bak: 4 a 5 per dag (klein tot middelgroot). Poepen ongeveer 1x per 2 dagen. Eerst was het hard, nu meer tandpasta-achtig. Geen diaree. Buiten poepen/plassen onbekend.

Beweging: Niet veel. Veel slapen. Of hij zit op de trap, voor het huis in het gras, of onder mijn moeders auto. Alleen deze 3 plaatsen. Heeeel soms een klein blokje om.

Dit is een hele lap tekst en ik ben al dankbaar dat je dit allemaal hebt gelezen. Noem alles maar wat in je opkomt, hoe onbenullig het ook lijkt. Je weet nooit wat voor verschil het kan maken. Ik zoek met name tips om hem wat dikker te krijgen en hem wat meer te laten bewegen.

Groeten Freddy
Door Loeka
#1313690
Hoi Freddy,

Rot dat het zo slecht gaat met Felix. Maar dit is een versvoer forum, wat verwacht je precies van ons? Voorlichting over voeding m.b.t. vers?
Door Mevroi Kruim
#1313746
Eveneens hoi en welkom. Is een heel verhaal, en hier welbekend zoals je kunt zien als je wat meer leest hier op het forum. Twee van mijn katten zijn onlangs overleden als gevolg van nierfalen, een van 19 en een van 17, waarvan die van 17 het 8 jaar lang prima heeft gedaan op zelf samengesteld versvoer. Want zoals Loeka al schrijft, dit is een forum over verse rauwe voeding voor honden en katten, en dat is dan ook het allereerste advies dat je hier krijgt: zet je kat over op vers.
Verder is er hier heel veel informatie over nierfalen bij katten dus ik zou zeggen, lees ze!
Door Felix123
#1313837
Misschien heb ik niet de beste plaats uitgezocht om dit neer te zetten. Door alle sites die ik ben doorgeweest zag ik door de bomen het bos niet meer. Mijn vragen zijn nogal algemeen dan dat het echt over versvoer gaat. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat ik hem naast de brokken kan geven. Door zijn nieren mag hij o.a.vooral niet te veel eiwitten binnenkrijgen en daarom vind ik het lastig om iets goeds aan hem te geven waarvan ik zeker weet dat het zijn nieren niet nog meer sloopt. Met de tips over voeding bedoelde ik meer: zet het hoog of zet het laag, bepaalde tijdstippen etc. Met beweging bedoelde ik bijv, zet hem buiten, veel spelen of moet hij juist veel rusten. Als ik dit ergens anders kan opzoeken of gewoon wat verder in het forum moet graven, dan toch bedankt voor de moeite.
Door Mevroi Kruim
#1313842
Dat soort tips hebben we hier niet. Wij gaan vooral over voer, en onze ervaring hier is dat vers voeren ook bij nierfalen een kat langer in relatief gezond leven houdt dan welke brok dan ook. Het minder eiwitten verhaal is ietwat achterhaald, ook een nierfalen- kat doet het iha een stuk beter op hoge kwaliteit eiwit (vers dus), zonder granen (vers dus) met veel vocht (vers dus). Meer specifiek is het dan slim om het fosfaat-gehalte laag te houden en dus niet te veel bot en vooral gevogelte te voeren.

Brokken zijn prima nieren-slopers, is mijn ervaring en die van veel mensen die hier terecht komen met hun brokkenkat. Mijn katten zijn ernstig ziek geweest van hun premium-brokken en de nieren van Karel, onlangs overleden, zijn door die brokken kapot gegaan. Ik zal dus nooit iemand adviseren om brokken te voeren maar juist om de brokken in de kliko te mikken en over te gaan op vers voeren. Karel had volgens de da een levensverwachting van een jaar of 2; met barf heeft hij nog 8 jaar in goede gezondheid geleefd.
Door Loeka
#1313880
Ik ga mee met Kruimel. Ook ik heb de ervaring dat juist hoogwaardige eiwitten(dus vers) goed zijn voor de nierpatient(overigens ook voor de gezonde kat) en niet die rare (nierdieet) brokken.

Ik denk echter dat je wel op de juiste plaats bent beland als je tenminste bereidt bent met een "open mind" naar een oplossing te zoeken voor je nierpatientje. Ik denk dat als je je in gaat lezen je schrikt van de brok en overstapt op vers met Felix.

Er is overigens ook nog een mailinglist bij Yahou waar voorstander en tegenstanders van zowel vers als brok op zitten.
Sterkte met je patientje. :-*
Door flin
#1313905
als je bovenin bij de 'zoekfunctie' 'nier kat' intypt,
  kom je nog veeeel meer leesvoer tegen..  ;)

oh, welkom, en succes!
Door maddoc
#1314412
Sterkte met Felix.
Ik zou je aanraden om Bandit Kat Speciaal voor nierproblemen te proberen.
Dat is een rauw versvlees voer met een verlaagd fosforgehalte en dat is heel belangrijk bij nierproblemen.

Ik weet niet of je kat ooit al eens iets van rauw vlees gegeten heeft? Als ze het niet kennen moeten ze vaak wel aan de smaak wennen en
zou je het eerst met blik kunnen mengen.
Door Felix123
#1316126
Bedankt voor de suggesties allemaal. Ik sta zeker open om mijn kat een andere voeding te geven, maar bij Felix zal dit niet lukken. Ik ben vandaag bij een andere dierenarts geweest voor een second opinion en om te kijken hoe het nu met zijn waarden zit. Deze waarden bleken na (eindelijk een fatsoenlijk) onderzoek torenhoog te zijn. Ook allerlei fysieke kenmerken wijzen erop dat dit niet meer gaat lukken. Er werd mij haarfijn uitgelegd wat er nu werkelijk aan de hand was en ik heb er vrede mee. Aan het gedrag van Felix te zien is hij het er ook mee eens. De dierenarts stelde voor om hem ter plekke een spuitje te geven, maar ik wilde hem eerst nog even mee naar huis. We zullen hem nog even verwennen en hij heeft nog een oppepper van de DA gekregen. Morgenmiddag 17.45 laten we hem inslapen. Ik weet zeker dat hij 13 leuke jaren heeft gehad
Door Loeka
#1316197
:'( Wat kan het per da toch een verschil zijn. Tuurlijk wil je hem nog mee naar huis. Heel veel sterkte nu met afscheid nemen en ook morgen.  :bigarmhug: voor Felix.
Door Borke
#1316269
Wat een verdrietig bericht, ik wens je heel veel sterkte morgen!
Geniet tot die tijd heerlijk van elkaar, je hebt echt alles gedaan wat je er aan kunt doen  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door