Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1314088
Hoi,

Ik ben net geschrokken ;-(

Guinnie heeft van allerlei dingetjes op haar huid, rare plekjes, korstjes, kortom: die huid ziet er niet uit. De DA wist mij te vertellen dat ze beslist niets besmettelijks heeft, dus eigenlijk ga ik daarvan uit. Behandeling van de huid was ook niet nodig; dat zou met voer allemaal goedkomen en ja, ze weet wat ik voer ;-)

Dus, ik neem dat voor lief en besteed er verder geen aandacht aan, behalve dat ik zie dat die probleempjes zowel verergeren als verbeteren. De korstjes laten los en dat is aan het genezen, maar andere dingen lijkt erger te worden voorlopig maar naar mijn gevoel wel met een idee van "moet beter gaan worden". Nog steeds zie ik er geen probleem in. Ik smeer op de "ergste plekken" wat honingzalf en hou het in de gaten.

Maar, vandaag zie ik bij Tristan dat hij soortgelijke plekken op zijn buikje heeft. Aangezien ik Tristan met regelmaat borstel (minimaal 1 x per week grondig) en met nog meer regelmaat helemaal "doorkriebel' op zoek naar "dingen die er niet horen".... en ik het niet eerder gezien heb..... vreesde ik ineens met grote vrezen dat er toch iets besmettelijks is.

De plekken bij Guinnie lijken niet te jeuken. Ze krabbelt wel veel, maar dat is op de plek waar korstjes aan het loslaten zijn. Ook Tristan lijkt geen jeuk te hebben, al zag ik 'm vandaag en gisteren wel 2 x krabbelen.

Er lopen door geen van de honden beestjes van welke soort dan ook.

Merlijn's huid ziet er, voor zover ik kan zien, normaal uit (ja, ook maar meteen gekeken).

Ik vind op internet geen / onvoldoende plaatjes van wat ik zie bij Guinnie en Tristan.

Het lijken zwarte/donkerbruine vlekjes. Niet afveegbaar, geen vuil, maar "vuil" is wel wat je als eerste zou denken.  Geen vlooienpoepjes.
Ik denk dat ik ze allebei toch maar even inlaad naar de DA van de week om er nog een keer naar te laten kijken; moet er niet aan denken dat er toch wat besmettelijks met Guinnie mee is gekomen.. hoewel Amanda (DA) de plekken bij Guinnie wel gezien heeft en we het er nadrukkelijk over gehad hebben of dit wat is wat enige medicatie behoeft en of het iets besmettelijks is... dat zou het niet zijn... maar ja... twijfel, twijfel...

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op do 03 dec 2009, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1314122
Nee, het is een groter oppervlak wat aangedaan is.
Ik denk, als ik al wat denk aan "schurft" of "mijt" of zoiets, maar afbeeldingen die ik zoek/vind, lijken totaal niet. Ik vind het alleen zo opvallend en "eng" dat Tristan hetzelfde lijkt te hebben als Guinnie, wat hij dus eerder niet had!

Maar aan de andere kant vertrouw ik Amanda toch zeker als ze zegt dat er niets besmettelijks zit.... en toch vind ik het zorgwekkend ;-(

Suzanne
#1314178
Yilla heeft precies hetzelfde, korstjes, vooral op rug en van die 'vuile' vlekjes op buik en dijbenen. Kyran heeft korstjes en een open wond. Mijn Da zei dat ze een bacteriele infectie hebben en dat dat wel besmettelijk is als ze veel tegen elkaar aan liggen, in dezelfde mand slapen ed. Vandaar beiden een shampoo en een kuur antibiotica.
#1314385
Hm... het zijn dan wel heeeeel kleine korstjes... bruine puntjes lijken het wel... vlooien echt niet ... zou het wel makkelijker maken, maar ook dan wordt je niet blij natuurlijk.

Ik bel morgen ff de DA voor een afspraak.. hele meute maar meenemen; mag hij naar allemaal nog een keertje kijken en evt een afkrabsel maken ofzo. Ik heb natuurlijk met geen van beiden zin in ellende, wil gewoon weten wat het is. Als het besmettelijk is kan ik natuurlijk mijn lol nog op... alle kleden wassen.... hopen dat Merlijn het niet krijgt (ik zie bij hem nu niet geks)... hopen dat vrienden en cursusgenoten het niet hebben overgenomen... zucht ;-(

Suzanne
#1314422
Heb je foto's?

Ik heb hier twee kererls met demodex maar die hebben geen kortsjes, pas veel later bij Piper in een verder gevorderd stadium.
Omdat de DA het niet nodig vond om een afschraapsel te maken en er van overtuigd was dat het een huidinfectie was. :'(
#1314427
Ik heb nu geen foto's maar zal proberen die morgenochtend te maken en hier neer te (laten) zetten...

Natuurlijk ga ik ook de DA bellen voor een afspraak. Ik heb overigens toen Guinnie daar de eerste keer kwam nadrukkelijk gevraagd of "dat" iets was wat aandacht behoefde, maar dat was volgens haar beslist niet zo. Nadrukkelijk gevraagd of het iets besmettelijks zou kunnen zijn.. was ook niet zo...  en hoewel ik "twijfel" nu, doe ik dat eigenlijk ook weer niet... ik vertrouw Amanda daar wel op maar het is wel maf dat nu Tristan het ook heeft. Leek me niet de bedoeling.

Overigens; Guinnie blijft verharen en verharen en verharen... na de onderwol gaat volgens mij nu ook alle bovenvacht eruit....  over haar hele lijf, dus niet alleen de 'aangedane" plek. Die dus niet over haar hele lijf is!

Bah.. ik hou niet van dit soort dingen... toch maar goed onderzoeken deze keer... Merlijn ook maar meenemen, al kan ik niets bij 'm vinden ;-(

Suzanne
#1314686
Hitam schreef: Het is warm en vochtig weer. Dan heb je gauw huid en vachtproblemen. Zeker bij dichtbehaarde honden.
hihi, Tannetje, wat heerlijk ontnuchterend ;-)
Het hoeft dus helemaal niet "iets te zijn" en al helemaal niets besmettelijks dus... Dan zou het toeval zijn dat Tristan hetzelfde heeft als Guinnie (eh... dat het er hetzelfde uitziet dus...)?
Nou ja, hoe dan ook; ik heb een afspraak bij Amanda a.s. vrijdag. Een forum is echt geweldig en ook foto's zijn prima, maar "in het echt zien" is toch beter lijkt me ;-)

Inmiddels vind ik bij Tristan meerdere "gekke plekjes" die er weer heel anders uitzien dan dat wat ik gisteren ontdekte. Hij toont niet ziek; ik heb ook geen wormen in zijn ontlasting gezien. Kan natuurlijk zekerheidshalve gaan ontwormen, maar wacht nu gewoon vrijdag even af.

Wordt vervolgd....

Suzanne
#1315320
Hoi,
ondertussen was hier vanavond een vriendin, die ondanks mijn waarschuwing (ze heeft zelf ook honden) toch "eindelijk nou Guinnie wel 's wilde zien" en zij is stellig van mening dat de plek bij Tristan eerder een "gewone irritatie" is dan enige soort van iets besmettelijks, in de zin van mijten of ander ongedierte.
Verder lijkt de huid van Guinnie haar ook "oud, dor, dof, nog te moeten herstellen" maar ook zeker niets "ernstigs" of besmettelijks.

De "vuiligheid" is van Tristan af te vegen met een washandje met warm water, dat is idd waar.

Hoewel ik zeker geloof dat zij meent dat dat zo is, ga ik hoe dan ook toch naar de DA op vrijdag hoor, maar ik ben wel iets gerust gesteld.

Suzanne
#1315890
Extra vraagje ;-)

Ik kreeg advies om "ongeacht wat het is" maar "het is waarschijnlijk achterstallig onderhoud aan de vacht" te gaan deppen / wasen met babyolie. Dat zou de huid wat vetter maken, minder droog en wat soepeler.
Ook heb ik nog Honingzalf.

Kan ik daar idd al mee aan de slag en zou het dan nog uitmaken of het idd echt wat ernstigs is. Met ernstig bedoel ik een schurft ofzo.

Suzanne
#1315943
Ik zou echt gewoon wachten, het is toch zo vrijdag.
Ik gebruik nooit geen baby olie, vind het raar spul. Lees maar op de ingrediënten.
Gebruik ik liever zonnebloemolie, bd. weet je tenminste wat je smeert, drupje teatree er door heen en iets zuivers heb je.
Even diep adem halen, geen paniek en rustig wachten.

Hanny
#1315947
Ik vraag me ten zeerste af of het smeren van olie zin heeft. Volgens mij wordt het alleen maar erger afgesloten, de huid en wordt het een vieze plakkerige kliederboel. Maar, ik ben geen expert op gebied van vachten. Zie alleen de toegevoegde waarde sowieso niet, van babyolie op de hondenhuid.
#1315973
Lizzy schreef: Ik vraag me ten zeerste af of het smeren van olie zin heeft. Volgens mij wordt het alleen maar erger afgesloten, de huid en wordt het een vieze plakkerige kliederboel. Maar, ik ben geen expert op gebied van vachten. Zie alleen de toegevoegde waarde sowieso niet, van babyolie op de hondenhuid.
Je sluit inderdaad de huid volledig af,beter is om met een oplossing van tea-tree te deppen maar dan wel een pure biologische olie.
#1316000
Ik zou er beslist niets op smeren nu, als je vrijdag al naar de DA gaat.
Als je er nu van alles opsmeert, dan kan zij straks niet goed beoordelen hoe de huid er uit ziet en dan ga je feitelijk voor niets!

Verder kan ik je niet raden, ik heb geen ervaring met huidproblemen.
Wel met Sofi die een tijd haar poten kapot beet en likte en dat genas het snelste als ik er zoveel mogelijk van af bleef...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door