Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1315653
Zoals beloofd hier de parelhoen... hoop dat het lukt om de foto te laten zien:

Afbeelding


Afbeelding

Ziet er best lekker uit toch? Bikkel gaat het vanmiddag proberen. de meneer had alleen te veel mensen die besteld hadden dus kreeg een kilo minder  >:(


Ik heb vandaag ook 2 zalmkoppen opgehaald bij de visboer.. ik vind ze alleen ontzettend hard. Moet ik die kop gewoon in zijn bak leggen en kijken wat hij ermee doet? of moet ik eerst zijn vel eraf halen of een mix ervan maken? heb nu echt even geen idee wat ik ermee aan moet..help   ::)
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op wo 22 jul 2009, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1315656
Die parelhoen ziet er prima uit, alleen de bovenste foto is echt te groot hoor, kan je die verkleinen naar het formaat van de onderste foto?

Zalmkop heb ik de eerste keer in tweeën gesneden/gehakt, dan help je je hond om het wat gemakkelijker te eten.
Ook heb ik er een paar hapklare brokjes afgesneden, zodat hij (luie hond) eerst op een gemakkelijke manier de smaak te pakken kon krijgen.
Daarna was hij voldoende gemotiveerd om er zelf mee aan de slag te gaan en na die eerste keer heb ik er nooit meer iets aan gedaan.

Ik heb heet dan over Borke, schofthoogte 50 cm en 22 kg - ik zeg dat er even bij omdat ik niet weet over welk formaat hond jij het hebt?
#1315657
Ik weet niet precies waarom je de foto van de parelhoenkarkas plaatst, maar het ziet er in mijn ogen prima uit, ongeveer zoals de mijne.

De zalmkoppen kan je heel geven en kijken wat ze er mee doen. Of je kan ze door midden hakken/knippen/snijden. En als ze het dan niet eten zou ik het proberen te malen. Mijn honden moeten geen rauwe vis, dus verder heb ik er weinig ervaring mee. Is je hond trouwens al gewend aan het eten van harde botten, want zalmkop is best hard en wat mij betreft niet echt geschikt voor beginnende barfers.
Door pieterendiaan
#1315662
ik druk ipv op bekijken op verzenden  :D nu is ie wel kleiner de foto :)
Laura2004 schreef: Ik weet niet precies waarom je de foto van de parelhoenkarkas plaatst, maar het ziet er in mijn ogen prima uit, ongeveer zoals de mijne.
had ik beloofd, om te laten zien hoe ze eruit zien, komen bij kukeleku vandaan..

Goed idee om de zalm eerst in stukken te snijden, de eendennekken gaan als een sneltreinvaart naar binnen en geen problemen met de ontlasting :)
Bikkel is een boxer reu van 33 kg, schoft geen idee zou ik weer eens moeten meten haha, hij is in ieder geval flink aan de maat qua hoogte volgens de keurmeesters  ::)

Ik wil de zalmkop as maandag gaan geven, wel of geen goed idee?
#1315679
Zorg dat de zalmkop op kamertemperatuur is als je het de eerste keer geeft.
Borke maakt het niets uit, die eet zijn eten desnoods half bevroren, maar Sofi eet geen vis die koud is, terwijl ze er anders dol op is.
#1315825
pieterendiaan schreef:

Ziet er best lekker uit toch? Bikkel gaat het vanmiddag proberen. de meneer had alleen te veel mensen die besteld hadden dus kreeg een kilo minder  >:(

Ziet er goed uit.. Hoop wel dat ie morgen de voor mij beloofde kilo's heeft  :)
#1315877
Ik heb vandaag ook 2 zalmkoppen opgehaald bij de visboer.. ik vind ze alleen ontzettend hard. Moet ik die kop gewoon in zijn bak leggen en kijken wat hij ermee doet? of moet ik eerst zijn vel eraf halen of een mix ervan maken? heb nu echt even geen idee wat ik ermee aan moet..help


Ik heb een kleine hond (6 kilo), die gek is op vis.
Een zalmkop kan zij drie keer mee doen, dus ik hak 'm in drieën vanwege het formaat,
maar qua hardheid heeft zij er niets mee te doen.
Ze kauwt 'm heerlijk weg, vanaf de eerste keer.
Gewoon geven dus.
#1315896
Ik heb een golden ook al heel vlug aan de zalmkop gedaan eerste keer ook in 1 keer gegeven is hij 20 min. mee bezig geweest nu paar maanden later duurt het nog ong. 7 min. ze zijn er wel lekker lang mee in de weer vind ik.
Maar heb ook gehoord dat je ze eigenlijk 2 weken in de vriezer moet gooien iv.m. parasietjes.
Ik heb hem de eerste keer ook zo van de visboer gegeven maar haal er nu een paar tegelijk en vries ze dan even in.
#1315901
Dit stond in een ander topic.


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 451.0.html

Vis
Alle soorten vis zoals sardientjes, makreel, kabeljauw, wijting, zalmkop, etc.
Bijzonderheden
*Leg verse (zelf gevangen) zoetwatervis altijd eerst 10 dagen in de vriezer i.v.m. parasieten.
*Geef vis het liefst heel en rauw en niet vaker dan 1 a 2 maal per week
*Een blikje vis is niet rauw maar veel honden vinden het een traktatie! Geef niet te vaak tonijn ivm kwik.
*Zalm uit de Pacific Ocean eerst 10 dagen invriezen.

En deze van Lizzy:

De zalm die wij hier over het algemeen kopen is de zalm uit Schotland/Noorwegen. Die dragen het ziekmakende organisme niet bij zich. Ik vries alle zalm in omdat ik ook wel eens zalm heb waarvan ik niet weet waar ie vandaan komt (bij de VEN verkopen ze ook wilde zalmen en op de kop zit geen vlaggentje met "wild"). Zekerheidshalve. Overigens, de 'zalm-vergiftiging' is dodelijk voor honden (alleen honden), als het niet snel genoeg ontdekt wordt. Meestal worden de honden 1 week na het eten van de rauwe zalm ziek. Overgeven, diarree, koorts, geen eetlust, etc. (er zitten dan wormeitjes in de ontlasting). De hond moet dan AB (Tetracycline) + iets tegen wormen (waar fenbendazole in zit). En zal dan weer opknappen.



Over de zalm uit de Pacific werd terecht op gemerkt dat die bevroren aan komt.
Ik vries alle vis overigens ook voor de zekerheid in voordat ik het geef.
Laatst gewijzigd door Peter79 op wo 22 jul 2009, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pieterendiaan
#1315980
bedankt peter! Ik verschuif de vis gewoon nog een extra weekje...kies liever voor veiligheid  8)
Bikkel heeft dan ook nog even de tijd om te "oefenen". de parelhoen ging er goed in, wel even meer moeite met kauwen, maar niet in 1 keer hap slik weg. Hij gaat steeds beter kauwen  ;D

MarijeEnBoomer schreef: Ziet er goed uit.. Hoop wel dat ie morgen de voor mij beloofde kilo's heeft  :)
ik hoop het ook voor je, ik baalde er wel een beetje van was er speciaal voor gaan rijden en kreeg maar de helft mee  :(
en aangezien jij er ook speciaal voor rijdt toch?
Nynke F schreef: mijn hondjes eten geen zalmkoppen, die zijn echt te groot voor ze. Zalmstaarten en graten eten ze wel  :)
Laura2004 schreef: Als de rest dan ook goed gaat qua vertering dan is maandag een prima moment om de zalmkop te proberen, ik ben benieuwd of die van jou het lekker vindt  ;) Hier kunnen ze alleen miepen met vis  ::)
Toen ik de koppen ging invriezen liep hij wel achter de zakjes aan,  het ruikt blijkbaar lekker. heb al eens eerder van die ienie minie visjes gehad en daar moest ie even over denken maar na de eerste ging de rest er ook goed in. we zullen het zien :)
#1315992
Onze mike (ook een boxer 1,5 jaar oud) is helemaal gek van zalm! de eerste keer lag hij een half uur te smikkelen, tegenwoordig is het in 5 á 10 minuten gedaan! enigste nadeel na het eten.. ze stinken zo uit hun bek, niet zo heel handig met kusjes geven  :D
Door pieterendiaan
#1315997
sumic schreef: Onze mike (ook een boxer 1,5 jaar oud) is helemaal gek van zalm! de eerste keer lag hij een half uur te smikkelen, tegenwoordig is het in 5 á 10 minuten gedaan! enigste nadeel na het eten.. ze stinken zo uit hun bek, niet zo heel handig met kusjes geven  :D
dan heb ik er vertrouwen in :) beetje jammer inderdaad van die geur haha :biggrin2:
#1316006
Petal (cavalier 7,8 kg) eet sinds kort ook zalmkoppen. Wel hard die dingen, lijken wel echte botten! Mijn man hakt ze in 4 delen. 1 deel per keer is ongeveer 100 gr. Dan nog een paar keer in stukken hakken, anders krijgt ze ze niet weg, maar ze is er dol op!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door