Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cathelijn
#1315589
Jonas heeft eigenlijk altijd al een beetje stijfjes gelopen. Zijn bassettenbouw is niet helemaal zoals een basset betaamd. Hij loopt achter op zijn tenen en zijn achterpoten staan naar binnen.
Ik hield hem al jaren redelijk goed op glucosamine middelen en later op groenlipmossel, wat voor hem echt veel gedaan heeft.
Ik denk dat hij nu sinds oktober vorig jaar echt weer slechter ging lopen, ondanks de groenlipmossel. Hij lijkt ook stijver.
Via Tannetje, waar we hebben geprobeerd hem soepeler te krijgen, ben ik bij Dr Maas in Oisterwijk gekomen. In april zijn we daar voor het eerst geweest. Hij heeft Jonas uitgebreid bekeken en constateerde dat Jonas neurologisch wat minder was en dat een milde hernia erg waarschijnlijk was. Er zijn toen geen foto's gemaakt, omdat de behandeling daar niet door zou veranderen op dat moment. We zijn toen gestart met Previcox voor 4 weken en rust. Na vier weken hebben we dit nog even verlengd omdat er wel iets vooruitgang in leek te zitten, maar nog niet voldoende.  Na een week of 2 ben ik toen gestopt omdat Jonas down werd en veel open plekjes op zijn buik kreeg en bovendien niet beter liep.

Even maar rust genomen en toen met Tannetje gesproken en voor acupunctuur gegaan. Helaas bleek na 4 behandelingen dat het niet zou gaan helpen. De laatste keer heb ik Pijn Compositum meegekregen, dat geef ik nu zo'n anderhalve week. Jonas is nu redelijk vrolijk, maar loopt natuurlijk niet super.
Vanmorgen ben ik weer met hem in Oisterwijk geweest. Dr Maas vond hem zeker niet slechter (ik vond dat hij iets sneller reageerde op de neurologische testjes), maar ook niet verbeterd.
Jonas kan nu wel in draf, maar dan krijgt hij zijn achterlijf niet soepel mee. Galop gaat ook nog wel, maar hij loopt toch een groot deel van de wandeling in stap, of hij gaat een stukje in de buggy.

Conclusie van het bezoek vandaag: er zijn drie mogelijkheden:
1. we laten hem zo doorlopen, ik blijf hem groenlipmossel en pijncompositum geven en kijk hoe het zich ontwikkelt de komende tijd. Evt. gaan we hydrotherapie doen hier in Vorstenbosch (hij beweegt minder dan voorheen).
2. Previcox was het dus niet, we kunnen Metacam proberen of een kleine dosis Prednison oid en kijken of dan de evt zwelling afneemt en hij beter gaat lopen.
3. we gaan contrastfoto's maken ed en laten opereren. Waarbij wel werd vermeld dat de tussenwervelschijven van bassets vaker wat minder zijn en je de hernia's vaak door de hele rug ziet gaan. Een operatie kan het ene probleem oplossen waarna je na een tijd de volgende weer krijgt.

Nou vermoed ik dat een hernia (of meerdere) misschien niet eens het enige probleem is. Artrose lijkt me ook niet onwaarschijnlijk.

Wie wil haar gedachten hier ook eens over laten gaan? Zijn er nog andere middelen dan de bekende Rimadyls etc waar resultaten mee zijn bereikt? En wat zou je doen als het jouw hond was?
Jonas is nu trouwens ruim 9 en in zijn koppie zit het nog wel goed  ;)
Door Lizzy
#1315603
Ik denk dat ik zelf naar een osteopaat zou gaan. En voor de artrose Corta RX zou geven (ik vind dat echt onvergelijkbaar met andere preparaten en het heeft Brutus van de prednison af geholpen! Ik heb problemen gehad met bestellen maar hoop deze week een fles binnen te krijgen. En nee, ik heb geen aandelen). Als dat niet zou helpen, zou ik voor Metacam gaan en als dat niet helpt, zou ik voor een lage dosering Cortaphen gaan. Ik vind een lage dosering Cortaphen (puur door ervaring) beter werken dan een hoge dosis prednison. Cortaphen bevat dus ook NSAID + pred dus da's natuurlijk geen fijne combinatie, maar doordat het middel van beide middelen een lage dosis bevat, vind ik dat beter werken dan alleen prednison.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1315610
Ik wou het zelfde zeggen als Lizzy. :biggrin2:
Heb zelf erg goede resultaten gezien bij Jory met chiropractie, maar zou nu denk ik voor ostepathie gaan, omdat die niet alleen de wervelkolom behandeld , maar het hele lichaam.

Corta RX is hier ook het beste middel gebleken onder de glucosamines.

Als bovenstaande niets uit haalt zou ik wel de contrast foto's laten maken om te kijken waar daadwerkelijk het probleem zit. Aa de hand van de bevindingen van die foto's kun je dan beslissen of het al dan niet nuttig zou kunnen zijn om hem te laten opereren.
Dikke knuffel voor Jonas!
Door Fynn
#1315681
Ik wilde reageren en dat lukte elke keer niet dus vandaar test.

Ik begrijp je dilemma heel goed want met Asani zitten we ook met een aantal opties.
Wij hebben corta RX besteld in Amerika en hopen dat dit voor hem ook iets zal doen.
Heeft het zin om een foto te maken heb ik me ook heel lang afgevraagd en toch wilde ik het weten dus is de foto en de scan gemaakt.
Asani heeft 6 a 7 weken corthaphen gekregen en deed het daar heel goed op maar daar kan je niet eindeloos mee door gaan.
Nu krijgt hij previcox tegen de pijn .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1315686
Fynn schreef: Ik wilde reageren en dat lukte elke keer niet dus vandaar test.

Ik begrijp je dilemma heel goed want met Asani zitten we ook met een aantal opties.
Wij hebben corta RX besteld in Amerika en hopen dat dit voor hem ook iets zal doen.
Heeft het zin om een foto te maken heb ik me ook heel lang afgevraagd en toch wilde ik het weten dus is de foto en de scan gemaakt.
Asani heeft 6 a 7 weken corthaphen gekregen en deed het daar heel goed op maar daar kan je niet eindeloos mee door gaan.
Nu krijgt hij previcox tegen de pijn .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Op zich heb je daar gelijk in hoor, zeker met een jonge/jongere hond. Maar ik zou zelf hebben gekozen Brutus op de Cortaphen te laten, zou de Corta RX zijn werk niet hebben gedaan. Ik kon namelijk kiezen tussen: Metacam waarbij hij nog steeds veel pijn had, Prednison + Tramadol, waarbij hij zo gek werd als een deur of Cortaphen waar hij het eigenlijk super goed op deed. Ik gaf er wel groenlipmossel bij ter bescherming van de maagwand. En ik ben van 7 pillen per dag (de hoogste dosering) naar 6, 5, 4 en 3 pillen gegaan.
#1315821
Hebben jullie hernia vetsem al geprobeerd?
En verder sluit ik me aan bij m'n voorgangers en zou een osteopaat zoeken. Mocht je eerst pijnstilling willen proberen, zou ik hem een tijdje op de cortaphen forte zetten. Ik was vroeger behoorlijk vies van dat middel en schreef het nooit voor, maar de laatste tijd is m'n ervaring toch dat het veel en veel beter werkt dan alleen NSAID's.
Door Lil
#1315854
Ik zeg hetzelfde als Lizzy.

Is het artrose, dan heb ik nog een goed recept voor je tzt van supplementen, heeft hier goed geholopen, was wel mega hoog gedoseerd...
Door Femke
#1317405
Cathelijn schreef: Wie weet komt het ooit nog zover. Ik ga nog even denken en overleggen  ;)

Er zit ook een aantal osteopaten veeeeel dichter in de buurt voor jou  ;) Met 1 heb ik zelf goede ervaringen, dat is een half uurtje rijden vanaf jou...


edit: spelfout
Laatst gewijzigd door Femke op vr 24 jul 2009, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#1317488
Femke schreef:
Er zitten ook een aantal osteopaten veeeeel dichter in de buurt voor jou  ;) Met 1 heb ik zelf goede ervaringen, dat is een half uurtje rijden vanaf jou...
Ja dat zou erg handig zijn. Als ik zover ben hoor ik graag van je wie dat is  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door