Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1315744
Is het handig/nodig om bewust één diersoort niet te geven, zodat je die eventueel als elementatie kan gebruiken?
Donna heeft al behoorlijk wat diersoorten gehad, nl. alle smaken van haaksbarf. Daardoor zouden Eend en Konijn bv. al niet meer als elementatie kunnen.

Ik heb nu bij Herby kwartel besteld, lijkt me super, een compleet diertje wat niet te groot is, en zachte botten heeft. Zou het fijn vinden om dat in mn (latere) Barf-menu te gebruiken. Maar aan de andere kant, is dat ook één van de weinige soorten die je compleet kunt geven met bot en al en die ze nog niet gehad heeft.

Hoe doen jullie dat? Geven jullie alles waar je aan kunt komen, of bewust één diersoort niet?
#1315772
bloemetje schreef: Als jouw dame al wat ouder is is de kans ook niet erg groot meer dat ze dat nog eens nodig zal hebben  ;)
Lekker voeren dus.
Ja, heb je misschien wel gelijk in, maar iets kan toch ook ineens opkomen of verergeren, het zijn toch niet alleen aangeboren allergieën? Volgens mij is het zelfs zo, dat je ergens eerst niet allergisch voor bent, en dat je dan een steeds duidelijkere allegische reactie opbouwt (bij mensen dan). Jouw Danny is toch ook al volwassen, of had hij altijd al jeuk? :-[

Donna heeft wel een aantal dingen die voedingsgerelateerd zouden kunnen zijn, maar ben er ook niet echt zeker van. Ontstoken oogjes (gaat op en af) en d'r vacht stinkt, dacht eerst dat HB kip effect had op d'r ogen, maar kippennekken bv weer niet... Allemaal niet ernstig en duidelijk genoeg vind ik om nu een elementatiedieet te doen, maar misschien denk ik daar ooit anders over.
Nynke F schreef: hoi meis, tijd niet gezien  :) ;)

ik vind het aan de ene kant wel een goed idee om kwartel over te houden !! Aan de andere kant; hoe lang voer je al rauw ??
Ja, lang niet gezien.
Ik voer nu een jaar rauw, maar nog wel in meerderheid kvv. Vandaag ga ik mn eerste Herby bestelling ophalen (met 2 kwarteltjes... :-\)
Toen ik bestelde twijfelde ik al, vond het is wel heel handig om iets te hebben voor eventueel elementatie. Maar ja, aan de andere kant...ook wel jammer van de mogelijke variatie... :- :-\
#1315776
nikèdog2000 schreef: ik hou daar ook geen rekening mee
maar het is wel een goed idee
maar ja hoelang laat je het dan in de vriezer liggen!
Ik heb 2 kwarteltjes besteld, en als ik besluit ze niet te voeren, zal ik ze gewoon proberen door te verkopen. Heb een hele kleine vriezer en heb geen plaats voor iets wat ik niet voer. En inderdaad hoelang ligt het daar dan..
#1315781
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Aangezien ik geen exotische dingen voer, heb ik besloten dat niet te doen. Er is altijd nog wel iets dat ik kan voeren, mocht het ooit nodig zijn. Ik denk dan aan struisvogel of kangaroo of paard ofzo. Dat zijn allemaal dingen die ik niet voer. Maar ik maak me er dus ook niet druk om. In jouw geval, als je mogelijk een voedselallergie vermoed: zou ik zeker een diersoort niet geven.
#1315857
Als je hond klachten heeft, dan kan het handig zijn voor een eliminatiedieet om een diersoort niet te geven.
Kies dan een diersoort uit die je goed kunt verkrijgen en liefst ook voor een redelijke prijs.

Zelf geef ik zoveel mogelijk verschillende diersoorten, maar geen exotische diersoorten, dus daar zou ik altijd nog naar kunnen uitwijken bij eventuele problemen.
#1315940
Lizzy schreef: Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Aangezien ik geen exotische dingen voer, heb ik besloten dat niet te doen. Er is altijd nog wel iets dat ik kan voeren, mocht het ooit nodig zijn. Ik denk dan aan struisvogel of kangaroo of paard ofzo. Dat zijn allemaal dingen die ik niet voer. Maar ik maak me er dus ook niet druk om. In jouw geval, als je mogelijk een voedselallergie vermoed: zou ik zeker een diersoort niet geven.
Maar is struisvogel, kangaroo of paard wel een mogelijkheid dan, kun je daar ook de botten van geven? Of andere calciumbron?

Ik ben namelijk ook niet van plan exotische diersoorten te geven, dus daar zou dan bij mee ook een mogelijkheid zitten. Voor mn kleine hond lijkt zoiets als kwartel mij wel ideaal, klein zacht vleesbot, is handig i.v.m portioneren en vriezerruimte (ik was van plan te geven: eendennek/rug, kippennek, konijnvoorbenen, en dus kwartel en vis).

Welke diersoort zou bv ook een optie kunnen zijn om over te houden?
#1315950
svdz schreef: Maar is struisvogel, kangaroo of paard wel een mogelijkheid dan, kun je daar ook de botten van geven? Of andere calciumbron?

Ik ben namelijk ook niet van plan exotische diersoorten te geven, dus daar zou dan bij mee ook een mogelijkheid zitten. Voor mn kleine hond lijkt zoiets als kwartel mij wel ideaal, klein zacht vleesbot, is handig i.v.m portioneren en vriezerruimte (ik was van plan te geven: eendennek/rug, kippennek, konijnvoorbenen, en dus kwartel en vis).

Welke diersoort zou bv ook een optie kunnen zijn om over te houden?
Haas misschien?
weet niet of je dat al wel eens hebt gegeven?
#1315951
Patrijsboutjes zijn ook klein en zacht, en worden ook niet in het standaard voer gebruikt, en ik denk fazant ook niet .
Calcium kan evt van gemalen eierschillen.
En je mag als je moet elimineren hooguit 10 weken enkelvoudig voeren voor er tekorten onstaan, dus het mooiste is als je een kompleet dier kan vinden.
Mijn malthezer krijgt trouwens konijnen voorbeentjes niet weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door