Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ibbi
#1315525
mijn eerste vraag voor Ben  :)

ik heb helemaal geen keukenmachine - dus vroeg me eigenlijk af of je de groenten niet licht gekookt kunt geven? kan dat ook met dingen zoals die alfalfa sprouts en pompoen?
#1315529
Ja dat kan hoor. Hier vinden ze rauw mixen niet te knagen en licht gekookt wordt wel met smaak gegeten, dus dan maar zo. Pompoen geef ik nooit, maae sprouts kneus ik een beetje in een vijzel en dan gaat dat er zo bij.
#1315530
Ik geef mijn honden in principe alleen rauwe groenten, tenzij ze restjes van ons eten krijgen (wat ik toch nooit van kruiden voorzie voor het op bord ligt)
Als je hardere groenten hebt, kan je er eerst de kook over laten gaan, maar ik heb alijd begrepen dat er wel vitaminen e.d. verloren gaan door het koken, dus als het niet hoeft, zou ik het niet doen.

Heb je niet een staafmixer met een grover mes waarmee je de groenten klein kan maken?
Door ibbi
#1315535
zelfs geen staafmixer -  die heeft m'n zoon meegepikt toen hij op zichzelf ging vorig jaar  ::)
we hebben zo'n ding waar je milkshakes in kan maken ( blender ? )
maar een staafmixer is niet zo duur...

maar even gekookt kan dus wel  :)  da's misschien wel net zo makkelijk. 
Door Lizzy
#1315537
Ik denk dat ze alfalfaspruiten inderdaad prima verteren wanneer je ze gewoon een beetje kneust. En de rest kun je ook licht gekookt geven hoor. Ik vraag me wel eens af wat uiteindelijk meer voedingsstoffen bevat.... Verse licht gekookte groenten of grote hoeveelheden rauwe groentenmix die zomaar 2 maanden in de vriezer ligt.... Ik maak tegenwoordig zelf nog maar voor 1 maand mix. Want de vitamines lopen ook terug, wanneer je rauwe groenten invriest. Volgens mij na 1 maand ofzo. Dus als jij het fijner en prettiger vindt om ze gekookte groenten te geven: gewoon lekker doen! Pompoen kun je prima eerst koken. Zelfs met schil.
Door deja
#1315581
Lizzy schreef: Ik denk dat ze alfalfaspruiten inderdaad prima verteren wanneer je ze gewoon een beetje kneust. En de rest kun je ook licht gekookt geven hoor. Ik vraag me wel eens af wat uiteindelijk meer voedingsstoffen bevat.... Verse licht gekookte groenten of grote hoeveelheden rauwe groentenmix die zomaar 2 maanden in de vriezer ligt.... Ik maak tegenwoordig zelf nog maar voor 1 maand mix. Want de vitamines lopen ook terug, wanneer je rauwe groenten invriest. Volgens mij na 1 maand ofzo. Dus als jij het fijner en prettiger vindt om ze gekookte groenten te geven: gewoon lekker doen! Pompoen kun je prima eerst koken. Zelfs met schil.
Ik vraag me dan alleen af eten ze dat ook zo makkelijk op prut is natuurlijk hap slurp weg maar als je bv. rauwe bloemkool geeft waar even de kook over is geweest of bijna rauwe wortel eten ze dat wel zo makkelijk op dan.
Door Lizzy
#1315582
deja schreef: Ik vraag me dan alleen af eten ze dat ook zo makkelijk op prut is natuurlijk hap slurp weg maar als je bv. rauwe bloemkool geeft waar even de kook over is geweest of bijna rauwe wortel eten ze dat wel zo makkelijk op dan.
Ik zou het niet bijna rauw geven maar licht gekookt. En de honden van Angelique bijv. eten, zoals ze schrijft, wel licht gekookte groenten maar geen rauwe prut. Mijn honden lusten het beide.
#1315584
deja schreef: Ik vraag me dan alleen af eten ze dat ook zo makkelijk op prut is natuurlijk hap slurp weg maar als je bv. rauwe bloemkool geeft waar even de kook over is geweest of bijna rauwe wortel eten ze dat wel zo makkelijk op dan.
Hier wel, hele groenten worden goed gegeten. Als het moet jatten ze de rauwe bloemkool en wortels nog uit de konijneren. Alleen dan hebben ze er zo weinig aan :-\
Door deja
#1315592
Wat is een magimix nou, en als ik het goed begrijp de bloemkool en wortels en bv. biet minimaal toch wel een minuut of 7 koken dus niet blancheren dat dacht ik eigenlijk en als je het nou licht kookt en dan invriest volgens mij is dat een hoop minder werk als prut maken, en als je licht kookt en dan invriest blijven de vitaminen ook veel langer bewaart.
Laatst gewijzigd door deja op wo 22 jul 2009, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1315597
Lizzy schreef:Ik vraag me wel eens af wat uiteindelijk meer voedingsstoffen bevat.... Verse licht gekookte groenten of grote hoeveelheden rauwe groentenmix die zomaar 2 maanden in de vriezer ligt.... Ik maak tegenwoordig zelf nog maar voor 1 maand mix. Want de vitamines lopen ook terug, wanneer je rauwe groenten invriest. Volgens mij na 1 maand ofzo. Dus als jij het fijner en prettiger vindt om ze gekookte groenten te geven: gewoon lekker doen! Pompoen kun je prima eerst koken. Zelfs met schil.
Dit is wel een idee... ik moet bekennen meestal mix voor een maand of 2 te maken en vroeg me dat ook wel af.
Natuurlijk weet ik wel dat het beter is om het per 4 weken te doen, maar dan komt het er gewoon helemaal niet van.
Misschien ga ik het eens proberen als mijn ingevroren mix op is.
Ik overweeg het dan met de stamper wat te prakken en dan roer ik er gewoon wat smaakmakers doorheen net als met de rauwe mix (vleesnat, eitje, yoghurt) en dan eten ze het vast ook wel.

Daarbij komt dat ik de bladgroente altijd slecht gemalen krijg en dus vrijwel niet geef, die is heel gemakkelijk te koken.

Hoe lang kook jij het dan Angelique, 1/4 van de tijd die je het voor jezelf zou koken, dus wortels een minuut of 5?
#1315600
deja schreef: Wat is een magimix nou, en als ik het goed begrijp de bloemkool en wortels en bv. biet minimaal toch wel een minuut of 7 koken dus niet blancheren dat dacht ik eigenlijk en als je het nou licht kookt en dan invriest volgens mij is dat een hoop minder werk als prut maken.
Koken en invriezen wordt vanzelf prut :-X

Die harde dingen staan hier inderdaad wel een minuut of 6 á 7 te koken. Als je nou niet al teveel water gebruikt, bodempje, dus dan wordt het meer stomen, dan kun je het groentenat gewoon erbij geven, heb je toch weer een paar vitaminen extra nuttig besteedt.
Door Lizzy
#1315605
Borke schreef: Dit is wel een idee... ik moet bekennen meestal mix voor een maand of 2 te maken en vroeg me dat ook wel af.
Natuurlijk weet ik wel dat het beter is om het per 4 weken te doen, maar dan komt het er gewoon helemaal niet van.
Misschien ga ik het eens proberen als mijn ingevroren mix op is.
Ik overweeg het dan met de stamper wat te prakken en dan roer ik er gewoon wat smaakmakers doorheen net als met de rauwe mix (vleesnat, eitje, yoghurt) en dan eten ze het vast ook wel.

Daarbij komt dat ik de bladgroente altijd slecht gemalen krijg en dus vrijwel niet geef, die is heel gemakkelijk te koken.

Hoe lang kook jij het dan Angelique, 1/4 van de tijd die je het voor jezelf zou koken, dus wortels een minuut of 5?
Jij hebt toch ook de Champion Juicer? Moet ik je eens laten zien hoe je bladgroenten prima gemalen krijgt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door