Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#131393
Hallo,

Wij geven onze honden nu enige tijd botten en vanmorgen kregen ze lekker in de tuin weer eens koele lamsribben. Het zijn grote honden en ze krijgen dan een half lamskarkas, zo'n stuk of 6 ribben aan een stuk.
Ze vinden het heerlijk, maar nu zat ik er gezellig in het zonnetje bij te kijken en dan zie je toch wel scherpe stukken eraf vliegen die ze later met smaak naar binnen werken. Helemaal fijn malen lukt volgens mij nooit, zeker niet bij de schrok-ops of de joekelse (kwijl)bekken met lippen van mijn newfs....en dus kreeg ik het opeens een beetje benauwd en dacht: kan dat nu echt geen kwaad ? Zelf moet ik er niet aan denken zo'n scherp stuk in mijn keel te krijgen, maar kan dit nu geen schade aan de slokdarm of andere organen waar het langs gaat veroorzaken ?
Laat ik voorop zeggen dat zij er (tot nog toe)geen last van lijken te hebben en met smaak alles opeten en rustig verder leven, maar als ik de binnenkant van de hond zou zien, schrik ik dan niet ???
Er wordt dan wel gezegd dat lamsribben heel zacht en buigzaam zijn, maar als ik zo'n stukje van de grond pak dan zitten er toch behoorlijk scherpe kantjes aan....
Ben ik bang voor niets ??
Kunnen die stukjes echt niets van binnen beschadigen of perforeren ???

groetjes marit
Door Marion
#131409
Het was mij ook al eens opgevallen bij kalfsribben. Misschien heeft het ook met de leeftijd van het lam of kalf te maken?
Door Stephanie
#131430
Precies de zelfde enge gedachtes gaan bij mij door me hoofd als ik Banjer en Jersey kalfs ribben geef... het ziet er zo hard en scherp uit ! :-\
Door Truus
#131433
Hier hebben ze er geen last van, ik vind kalfsribben juist zacht en het knabbelt zo heerlijk weg.
Je geeft ze toch niet gekookt he, het zal wel niet maar ik vraag het maar even voor alle zekerheid.
Door serradomar
#131456
nee ben je gek..we koken niets, gewoon lekker rauw.
en op zich zien de ribben er ook wel zacht en buigzaam uit, maar als ze ze kapot kauwen, dan krijg je toch wel stukken met scherpe kanten en punten....en ja dan vraag ik me dus af of zo'n scherpe punt niet ergens dwars doorheen kan steken...maar ja, misschien is dat een domme gedachte, en bij wolven zullen ook wel scherpe stukken ontstaan en doorgeslikt worden.
Maar als ik een stukje van de grond pak en ermee in mijn eigen hand prik is het toch aardig scherp...een jong lammetje of niet...en dat zijn ook geen weekdieren natuurlijk.
Door Truus
#131457
Ja dat dacht ik ook wel... ;) ;D Mmmmm ik ga de volgende keer ook eens kijken maar heb er altijd wel bij gezeten en het is me nog niet opgevallen. Ze hebben ook nergens last van gehad.
Gebruikersavatar
Door chooky
#131483
Je zou er eventueeel wat graanvlokken overheen kunnen doen van te voren. Nog idealer is wat huid van koe, geit of schaap om erbij te geven. Dat gaat om de eventueel scherpe stukken heenzitten. Of meer vlees erbij geven. dat helpt ook.
Door 202spots
#131489
Als je goed naar kippenbotjes kijkt dan zien die er OOK heel scherp uit..
Alle botten zijn scherp...maar de honden hebben toch op een of andere manier de mogelijkheid om alles op de juiste manier door te slikken.
Ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen,maar dat zijn uitzonderingen.

Wanneer ik mijn honden zie vreten...en zie hoe vlug ze vreten en zie hoe groot de stukken vlees/BOT zijn die ze in 1 hap doorslikken,dan vraag me wel is af waarom ze dan WEL 3 minuten op 'n botten splinter van 'n halve centimeter kunnen kauwen...
Door laura
#131492
Gisteren heeft Tosca voor het eerst lamsribben aan een stuk gekregen. Prompt had ze vanochtend gespuugd. Ik dacht dat de botten vooral naar buiten kwamen...
Wat ik vond was een stuk vlees waar ze niet goed op gekauwd had en die ze zo door had geslikt!

Verder zat er nog een speldje in van een corsage van de bruiloft van mijn zus.... hoe die er in vredesnaam in is gekomen???? Ik schrok wel, maar ben blij dat t er weer uit is...

Honden weten heel goed om te gaan met die botten, ik heb er ook wel eens raar van staan kijken....
Door An
#131514
202spots schreef:

Wanneer ik mijn honden zie vreten...en zie hoe vlug ze vreten en zie hoe groot de stukken vlees/BOT zijn die ze in 1 hap doorslikken,dan vraag me wel is af waarom ze dan WEL 3 minuten op 'n botten splinter van 'n halve centimeter kunnen kauwen...
hahaha heel herkenbaar ;D
Door Lupa
#131517
als je goed kijkt en voelt zijn ze helemaal niet scherp, ze zijn zelfs poreus en als je er langs gaat met je vinger voelt niet scherp aan.
Door Janet
#135476
Kali spuugt ook wel eens na het eten van bot. Maar dat zijn dan kleine harde afgeronde stukjes bot die ze echt niet wegkrijgt. De rest vind ik nooit terug.
Door Petra de Jong
#136522
Mijn dierenarts vertelde eens dat hij al vaak honden heeft gehad die bijvoorbeeld spijkers of spelden hadden binnengekregen en dat ze die meestal gewoon weer uitpoepten.
Door tieneke
#136566
Vanmorgen kregen de twins een klein dun lamsribbetje :P
Groot was mijn verbazing toen ik na een paar minuten keek en Tara hem ophad ???
Heb haar meteen naar binnen gedaan,zij wilde hierna natuurlijk stelen bij Tinus.
Toch niet slecht voor een hondje van 17 weken met net een paar nieuwe voortandjes ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#136588
Petra de Jong schreef: Mijn dierenarts vertelde eens dat hij al vaak honden heeft gehad die bijvoorbeeld spijkers of spelden hadden binnengekregen en dat ze die meestal gewoon weer uitpoepten.
Dat zijn dan wel mazzeldozen geweest, ik denk dat je ze ook de kost niet moet geven die er het loodje op gelegt hebben.

Gelukkig zijn rauwe botten niet vergelijkbaar met de wat minder makkelijk verteerbare spijkers 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door