Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door berenboot
#1314670
ik ben vanochtend eens begonnen met het samenstellen van een toekomstig barfmenu  :D

graag jullie mening over de onderstaande barfmenu`s (voor nu samengesteld van produkten van herby)? Beide zijn bedoelt voor 1 week.

Voor de eerste week dacht ik het volgende:

voor vlees/bot: vleesmix (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens), botmix zalm en botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas), rund- en kippenvlees.
Ik heb de botmix gerekend voor 100% bot maar dat is het niet helemaal dus weet niet zo goed hoe ik dit dan het beste aan kan pakken zodat het op 50 -50 % uitkomt  :-[

Als orgaan: eendenlever en kippenhart, pens welke bij de vleesmix van hierboven zit.
Totaal zal dan zo`n kleine 20 % zijn van het geheel.

Groenten zal divers zijn, wat er in de groententuin klaar is hihi maar iig min 5 soorten (zo heb ik het tenminste begrepen ;-) ) en zo`n 20 % van het geheel.

Als rest kan ik dan toch berekenen: yoghurt, ei, schapenvet, kefir, chlorella, knoflook enz?!

Week 2:

Voor vlees/bot (50 /50%): vleesmix, botmix zalm, kippennekken, vlees van hert, paard en kalkoen.

Als orgaan: kippenmaag,konijnenniertjes, lever haas en de pens uit de botmix.

Groenten en rest zie beschrijving hierboven

Heb ik het zo goed afgewisseld of misschien te overdreven?  :confused1:

Kan ik in de 3e week al beginnen met wat geplette karkassen van misschien kip, eend of konijn of is dat nog veel te vroeg?  :D
Door Lizzy
#1314783
nienkev schreef: ik ben vanochtend eens begonnen met het samenstellen van een toekomstig barfmenu   :D

graag jullie mening over de onderstaande barfmenu`s (voor nu samengesteld van produkten van herby)? Beide zijn bedoelt voor 1 week.

Voor de eerste week dacht ik het volgende:

voor vlees/bot: vleesmix (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens), botmix zalm en botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas), rund- en kippenvlees.
Ik heb de botmix gerekend voor 100% bot maar dat is het niet helemaal dus weet niet zo goed hoe ik dit dan het beste aan kan pakken zodat het op 50 -50 % uitkomt   :-[
Dat vind ik nou ook 1 van de grote nadelen van mixen (bovendien weet je nog steeds niet wat je voert en heeft het nul toegevoegde waarde voor het gebit). Bij mij gaat van mixen dus ook het licht uit, dus ik kan je er niet mee helpen....
Als orgaan: eendenlever en kippenhart, pens welke bij de vleesmix van hierboven zit.
Totaal zal dan zo`n kleine 20 % zijn van het geheel.
Prima. Jammer van die mix weer...
Groenten zal divers zijn, wat er in de groententuin klaar is hihi maar iig min 5 soorten (zo heb ik het tenminste begrepen ;-) ) en zo`n 20 % van het geheel.
20% vind ik wel een beetje veel. Ik zou eerder voor zo'n 10% en maximaal 15% kiezen.
Als rest kan ik dan toch berekenen: yoghurt, ei, schapenvet, kefir, chlorella, knoflook enz?!
Ja dat kan. Ik reken dit soort dingen eigenlijk nooit mee. Omdat het percentage zo klein is. En knoflook: doe ik gewoon een paar tenen van door de groentenmix.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1314787
Botmixen vindt ik ook lastiger rekenen. Maar volgens mij zit er 70% bot en 30% vlees in botmix 1 en 2. daar heb ik weleens mee gerekent.
Karkassen kun je ook gelijk al geven. zou idd wel beginnen met beginnersbotten (kippennekken, vleugels, konijn enzo).
Hier heb ik ze meteen over gezet op het knaagwerk. en niet eerst die mixen.
kwa afwisseling lijkt me prima.
Miss handig om de hoeveelheden van elk van de soorten per week en per dag erbij te zetten? dan is er wat meer te zeggen over je menu.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1314843
bedankt voor jullie reacties

Ik had dus idd voor de mixen gekozen als overgang en omdat ik dacht dat ik nog niet veel andere bot ernaast mocht voeren naast de kippennekken.

Mag ik nu ook al gelijk hele konijn, fazant, kip en eend e.d. voeren?

en eendagskuikens? Mag dat al en waar valt dat onder? Of moet ik dat meer zien als snack?  :P

De hoeveelheden voor de newfiedames:
Benthe is 2 jaar
Sammie wordt in dec 2 jaar
en Jessie is 4 jaar

Benthe, Sammie en Jessie: ieder totaal 1100gr pd. Praktijk zal moeten uitwijzen of dit de juiste hoeveelheid is, denk ik. Ben dus uitgegaan van 55 kg en 2 %.
Dan kom je dus uit op: 660 gram vlees/bot, ik had 200 gram groente berekend maar dat is een beetje veel begrijp ik, 150 gram orgaan en zo`n 50 a 100 gram rest.


Eboney : 900 gr per dag (45 kg en 2 %) Zij is gesteriliseerd en wordt in dec 7 jaar.
vlees/bot: 540 gram, groente 180 gram maar dat is dus wat veel, orgaan: iets meer als 100 gram en rest 50 gram

Gizmo is een kleiner boomerhondje van 12 jaar en weegt 20 kg. Kan ik dan het beste 3 of 4% nemen? Uitgaande van 4 % is dat 800 gr en dat lijkt me een beetje veel?!?.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1314855
Ik mis het spiervlees in je berekeningen?
Ja je kan prima gelijk over schakelen naar karkassen en nekken. wel zou ik beginnen met eerst wat zachtere varianten bot om ze te laten wennen aan knagen enzo. lees hiervoor in de bieb  ;)
eendagskuikens zijn compleet zeg maar. maar ligt er ook aan hoeveel je ervan voert. een paar zal meer als snack zijn, kun je wel meeberekenen, meer kun je als compleet rekenen.
Een voorbeeld is dan:
je voert 1100gr per dag =
50% vlees/bot (50%bot 50% vlees) = 550gr
15% groente = 165gr
20% orgaan = 220gr
15% spiervlees = 165
preciese percentages moet je natuurlijk zelf uitmaken. ikzelf voer iets minder bot en wat meer spiervlees. maar dat verschilt per hond.
Voor hoeveelheid voer voor je boomertje zou ik gewoon goed kijken hoe hij op gewicht blijft. en daar voer op aanpassen.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1315123
Bedankt may linn! ik heb de berekening van Ian Billinghurst gebruikt en daar staat niets over de 15 % spiervlees. Ik neem aan dat dit gedeelte dan bij de 60% bot/vlees zit?!?

Ik had idd de info in de bieb gelezen en begreep hieruit dat jhe nog niet gelijk kon beginnen met karkassen ed maar jullie ervaring hierin in dus anders?!? :P
Door Lizzy
#1315180
[quote="nienkev"]
Bedankt may linn! ik heb de berekening van Ian Billinghurst gebruikt en daar staat niets over de 15 % spiervlees. Ik neem aan dat dit gedeelte dan bij de 60% bot/vlees zit?!?

Ik had idd de info in de bieb gelezen en begreep hieruit dat jhe nog niet gelijk kon beginnen met karkassen ed maar jullie ervaring hierin in dus anders?!? :P
[/quote]

Ja nee, dat klopt. Ian Billinghurst voert zo'n beetje 60% vleesbot, 15% orgaan, 15% groenten en 10% diversen volgens mij. Maar ik vind dat een beetje veel vleesbot. Beter voer je zo'n 40% a 50% vleesbot en wat meer spiervlees.

Je kunt prima beginnen met kippennekken en geplette karkassen van kleine dieren zoals kwartel, kip, parelhoen, etc. De meeste proberen eerst wat kippennek en als dat lekker verteert, geven ze ook karkasjes. Dat is een beetje om te kijken hoe de hond bot verteert.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door