Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1312110
Cidaq, 31 kilo,  640 gr voedsel per dag. 10 jaar oud. (nierideet)
iedere dag 160 gr groentemix + 160 gr ei/zuivel/orgaan etc.
ma  320 gr kip
di   320 gr konijn
wo 320 gr kwartel
do vasten
vr 320 gr vis
za 320 gr kip
zo 320 gr konijn

Querida en Wamão: beiden ca 44 kilo, 880 gr voedsel per dag, 1,5 en 4 jaar oud.
iedere dag: 220 gr groentemix + 130 gr ei/zuivel/orgaan etc
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 530 gr vlees

Mac: 47 kilo, 940 gr voedsel per dag, 4 jaar oud, (nierdieet).
iedere dag 285 gr groentemix + 185 gr ei/zuivel/orgaan etc.
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 470 gr vlees.


Ik ben zelf nog niet tevreden over het percentage ei/zuivel/orgaan. Dit omdat er al veel organen zitten in de dieren die ik voer, omdat dit voor het grootste deel volledige dieren zijn. En Cidaq en Mac mogen niet teveel eieren hebben vanwege hun nieren. (Veel fosfor geloof ik)

Wat vinden jullie hiervan?
Door Xada
#1313317
Niemand die mij vertellen kan hoe het met het percentage toegevoegde extra's zit?

Sorry, een beetje te snel. Had deze post hier pas gister neergezet, maar in het andere topic staat hij al langer en daar kreeg ik ook geen bericht op.  :-[
Laatst gewijzigd door Xada op zo 19 jul 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1313514
[quote="Xada"]
Niemand die mij vertellen kan hoe het met het percentage toegevoegde extra's zit?

Sorry, een beetje te snel. Had deze post hier pas gister neergezet, maar in het andere topic staat hij al langer en daar kreeg ik ook geen bericht op.  :-[
[/quote]

Ik weet niet hoe ernstig de nierproblemen zijn. Maar ik neem aan ernstig genoeg om een nierdieet te gaan doen. Ik vind persoonlijk dat je honden die niet volstrekt gezond zijn (en in dit geval nierproblemen hebben) niet moet laten vasten.

Je voert verder kip, konijn, kwartel, vis. Zou je er nog iets bij kunnen voeren zoals lamsvlees of geit ofzo?

Geef je voor de nierproblemen iedere dag visolie?

Als ik het goed begrijp, dan voer je 25% groenten. Toch? En ook 25% extra's zoals ei, zuivel en orgaan. Dat lijkt me inderdaad teveel ja. Ik zou je extra's helemaal laten vallen. En af en toe een lepeltje van het een of ander geven. En qua orgaan: bedoel je dat je hele dieren geeft, inclusief orgaan, en dat je orgaanvlees daarmee hoger uit komt dan de 5% die aan is bevolen met een nierdieet? Ik zou me daar niet al teveel zorgen om maken maar er dus geen extra orgaanvlees bij geven. Ik weet niet wat je verhouding ei/zuivel versus orgaan is? Ei en zuivel kun je natuurlijk makkelijk vervangen door wat extra spiervlees.
Door Xada
#1313647
Mac heeft een crea van 200Umol/L. De rest van de waardes zijn normaal.
Dan vervalt de vastendag en zal ik kijken of ik daar iets van lam, geit of rund voor kan krijgen. Ik let altijd op of ik nog wat andere dieren kan kopen.
De kippen, kwartels en konijnen kan ik zelf fokken en de vis koop ik in de supermarkt.
Ik voer 30% groente zoals in het nierdieet staat. 50% vleesbotten + organen etc. (hele of halve complete dieren), 5% zuivel/ei/tafelresten/visolie etc.
Maar nu heb ik 85% in totaal. Waar kan ik de andere 15% mee aanvullen? Kan dat met spiervlees?
Als dat goed is, ben ik er uit.
Helaas kan ik hier alleen schoongemaakte en gebleekte pens kopen.
Door Lizzy
#1313650
[quote="Xada"]
Mac heeft een crea van 200Umol/L. De rest van de waardes zijn normaal.
Dan vervalt de vastendag en zal ik kijken of ik daar iets van lam, geit of rund voor kan krijgen. Ik let altijd op of ik nog wat andere dieren kan kopen.
De kippen, kwartels en konijnen kan ik zelf fokken en de vis koop ik in de supermarkt.
Ik voer 30% groente zoals in het nierdieet staat. 50% vleesbotten + organen etc. (hele of halve complete dieren), 5% zuivel/ei/tafelresten/visolie etc.
Maar nu heb ik 85% in totaal. Waar kan ik de andere 15% mee aanvullen? Kan dat met spiervlees?
Als dat goed is, ben ik er uit.
Helaas kan ik hier alleen schoongemaakte en gebleekte pens kopen.
[/quote]

Je hebt dus twee honden op een nierdieet staan? Ik heb de volgende percentages in de Barfplaats bieb gezet:

Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.
Door Xada
#1313656
[quote="Lizzy"]
Je hebt dus twee honden op een nierdieet staan? Ik heb de volgende percentages in de Barfplaats bieb gezet:

Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

[/quote]

Ja, twee honden moeten volgens mijn DA nierdieet hebben.
Omdat ik hele of halve prooidieren voeren wil heb ik de 20% vleesbot, 5% organen, 20% spiervlees bij elkaar opgeteld, en dan kom je op 45%. Dan 25% groentes, 5% vetten en 5% ei/zuivel,tafelrestjes. Kom ik uit op 80%. Waarmee kan ik dit aanvullen tot 100%?
Door Xada
#1314090
Ik kan hier alleen gebleekte en schoongemaakte pens kopen. En daar zit niets meer in en mijn honden willen dat ook niet eten. Anders was het probleem al opgelost.
Daarom fok ik ook kippen, kwartels en konijnen zodat ik altijd zelf vlees voorradig heb.
Ik ben nog op zoek naar konijnen, het liefst vlaamse reuzen. Als iemand iets weet en hoe ze hier kunnen komen heb ik belangstelling.
Laatst gewijzigd door Xada op ma 20 jul 2009, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1314109
[quote="Xada"]
Ik kan hier alleen gebleekte en schoongemaakte pens kopen. En daar zit niets meer in en mijn honden willen dat ook niet eten. Anders was het probleem al opgelost.
[/quote]

Oh, nou, sorry! Ik had niet gezien dat je alleen gebleekte kon krijgen. Ja, da's vrij zinloos..... Ik zou dan toch gokken op het geven van meer spiervlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 jul 2009, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#1314117
Het was niet kwaad bedoeld Lizzy. Ik had in Nederland ook nooit gedacht dat ik hier geen vleesoverblijfsels voor mijn honden zou kunnen kopen. Maar omdat, zeker in het verleden, Portugal heel arm is, eten de mensen dus alles van een dier zelf op.
Ik zal zien of ik Dorothea of Fido een pb kan sturen, dan zal ik Tannetje maar even rustig laten verhuizen. Is haar boek trouwens nog te koop?
Laatst gewijzigd door Xada op ma 20 jul 2009, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1314120
[quote="Xada"]
Het was niet kwaad bedoeld Lizzy. Ik had in Nederland ook nooit gedacht dat ik hier geen vleesoverblijfsels voor mijn honden zou kunnen kopen. Maar omdat, zeker in het verleden, Portugal heel arm is, eten de mensen dus alles van een dier zelf op.
[/quote]

Ja nee, sorry, ik zag net dat je al eerder gemeld had dat je niet aan pens kon komen....... Ik zou meer spiervlees geven. Dat lijkt mij het beste dat je kunt doen. Spiervlees en hele + vette visjes (zoals sardientjes), is dat nog mogelijk?
Door Xada
#1314123
Ja, sardientjes kan ik hier bij eigenlijk alle supermarkten kopen. Die wou ik er ook zeker bij gaan geven. En even kijken naar vis in blik want twee honden van mij eten geen vis, maar uit blik lusten ze het wel.
Door Lizzy
#1314621
Ik wil eigenlijk toch even terug komen op het nier dieet. Ik zit te lezen op de site van Mary Strauss. Niet de eerste de beste. En die schrijft:

It is my understanding, based on research done in the last ten years (see above), that the only time it is necessary to feed a low protein diet is when your dog is uremic, which generally means BUN is over 80 mg/dL (equivalent to 28.6 mmol/L), creatinine is over 4.0 mg/dL (equivalent to 354 µmol/L), and the dog is showing symptoms such as vomiting, nausea,inappetence, ulcers and lethargy, which are caused by the build-up of nitrogen in the blood. Even then, feeding low protein will not extend life, but it will help the dog feel better. Sub-cutaneous fluids can also help at this time (and before).

Wat zich vrij vertaald in:

Gebaseerd op alle studies die er de afgelopen 10 jaar gedaan zijn (ook door brok fabrikanten!), is het pas nodig om een eiwitbeperkt dieet te geven wanneer je hond uremie heeft - dat wil zeggen "verhoogd ureum gehalte in het bloed" en wanneer het BUN/UREA gehalte is het bloed hoger is dan 80 mg/dL (of 28.6 mmol/L en wanneer het creatinine hoger is dan 4,0 mg/dL oftewel hoger dan 354 umol/L) en wanneer de hond dus symptomen heeft zoals overgeven, misselijkheid, geen honger, zweren heeft, slaperig is wat, wat veroorzaakt wordt door een verhoogde stikstof in het bloed. Zelfs dan wordt het leven van de hond niet verlengt door het verlagen van de hoeveelheid eiwitten in de voeding, maar het helpt de hond zich minder ziek te voelen. Onderhuids vocht inspuiten helpt ook, in deze gevallen.

Dan vervolgt zij met:

If your dog is not uremic, then the consensus seems to be to feed a moderate amount of very high quality protein. Eggs have the highest quality protein (although egg yolks are high in phosphorus), followed by raw meat, then lightly cooked meat, then well cooked meat. The lowest quality protein comes from processed meat, as is found in commercial dog foods, and from grains.

When developing a diet for your dog with kidney failure, the goal is to feed moderate to high fat, moderate amounts of high quality protein, low phosphorus, and low phosphorus carbohydrates to fill in.

Wat zich vrij vertaald (ik denk dat jouw Engels beter is dan dat van mij maar tis ook voor andere leden):

Wanneer je hond dus geen verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft (volgens de waardes die Mary opgeeft), dan is het een goed idee om gemiddeld eiwitten te voeren van een zeer hoge kwaliteit. Eieren hebben de hoogste kwaliteit eiwitten maar de eierdooier bevat weer veel fosfor, gevolgd door rauw vlees, gevolgd door licht gekookt vlees, gevolgd door goed doorgekookt  vlees. En de slechtste kwaliteit eiwit komt van bewerkt vlees zoals je in commercieel hondenvoer vindt en van graan.

Wanneer je een dieet wilt samenstellen voor een hond met nierfalen, voer je dus gemiddeld tot veel vet, gemiddeld eiwit van hoge kwaliteit, weinig fosfor en weinig fosfor koolhydraten.

---------------------------

Met andere woorden, ik weet niet hoe de CREA en en UREA/BUN waardes zijn van jouw honden maar ik vraag me af of een nierdieet eigenlijk wel nodig is.
#1314648
Dank je wel Lizzy! Nuttige info!
Misschien ook voor in de bieb?

Vooral die opmerking dat weinig eiwit alleen zinnig is om het dier zich beter te laten voelen is een goeie. Dus echt voor het allerlaatste stadium als het toch al een aflopende zaak is.
Door Xada
#1314674
Bedankt Lizzy, dit is weer een totaal andere kijk op het probleem. De laatste keer (16-7-2009) dat Mac zijn bloed is onderzocht was de UREA 6,8 mmol/L, dus heel mooi in het midden. De CREA was 200 umol/L dus verhoogd, maar niet zoveel als Mary Strauss zegt. En de ALT is 58 U/L, die is dus ook goed. Van de BUN heb ik geen waardes.
Hieruit volgt dus dat Mac helemaal geen nierdieet nodig heeft. Maar wel iets letten op eiwit en fosfor. Hij was een tijdje geleden wel chagerijnig, maar dat schreef ik meer toe aan de pijn van zijn poot. Hij at en eet wel goed en drinkt ook goed. Hij lag toen hele dagen onder de auto. De auto is heilig voor hem en in de auto of er onder is hij ook vaak niet goed te benaderen. Zeker niet voor vreemden. Op eigen terrein wil hij ook nooit uit de auto en kan dan gaan grommen of bijten. Maar als ik eten pak is hij er als de kippen bij. Ik heb Mac gekregen omdat hij in de auto een jongetje van 7 jaar gebeten heeft. Ik heb toen besloten, om tegen de raad van mijn DA in, hem 1 pijnstiller per dag te geven. Dit is een canidryl 100 mg (hetzelfde als rymadryl). Vanaf die tijd is hij weer vrolijk, niet geconcentreerd op de auto en speelt weer. Ook ligt hij op heel veel andere plaatsen op het erf. Maar hij heeft totaal geen symptomen die Mary Strauss noemt.

Moeilijk om nu weer het roer om te gooien. Want dan denk ik dat Cidaq ook geen nierdieet nodig heeft. Het lijkt mij dan weer het beste om van haar ook een bloedonderzoek te laten doen. Want zij zat op nierdieet vanwege de blaasstenen. Ik overdenk alles en neem contact op met de DA in Crato. Zien wat zijn mening is. Als je een hond die het niet echt nodig heeft wel een nierdieet en solidago of ipakitinine geeft, kan dit dan kwaad?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door