Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#1313742
Ik wil nu een groentemix gaan maken van wortel, brocoli, bietjes, witlof, teentje knoflook en gekookte boontjes (aangezien DeeJay ongekookte boontjes weer opgeeft)
Hier doorheen doe ik een blikje tonijn op water (daar is DeeJay dol op)

Zijn dit voor een eerste groentemix voor Pip goede groentes en genoeg groentes... Per mix die ik hierna maak wil ik een groentesoort toe gaan voegen...

En kan ik er ook fruit door doen, of is het beter daar een aparte mix van te maken..? (heb voorheen DeeJay altijd af en toe een stukje fruit meegegeven van het fruit dat ik at)
Door Mevroi Kruim
#1313758
Op zich niks mis mee, alleen zou ik zelf de witlof vervangen door spinazie of andijvie, aan groene bladgroentes heeft een hond meer dan aan dat gebleekte spul.
Ik geef fruit ook apart, het gaf door de mix nog wel eens gas-alarm  :-X
Door wenche
#1313959
De groentemix is goedgekeurd ;) Pip die vreet het alsof het echt het allerlekkerste is van de wereld...
DeeJay moest de eerste hap van deze mix even twijfelen, maar at het toch met smaak op...
Zelfs Dickje (rode kat) vind het erg lekker
Door Lizzy
#1313972
wenche schreef: Ik wil nu een groentemix gaan maken van wortel, brocoli, bietjes, witlof, teentje knoflook en gekookte boontjes (aangezien DeeJay ongekookte boontjes weer opgeeft)
Hier doorheen doe ik een blikje tonijn op water (daar is DeeJay dol op)
Prima groentemix, maar ik raad je twee dingen aan: om in je volgende groentenmix ook wat bladgroenten te nemen zoals waterkers of andijvie of paksoi ofzo. En, geef niet te vaak tonijn want tonijn bevat veel kwik. Ik raad je aan maximaal een keer per twee weken tonijn te geven maar liever nog minder. Je kunt het proberen af te wisselen met makreel, sardien of zalm in blik!
Zijn dit voor een eerste groentemix voor Pip goede groentes en genoeg groentes... Per mix die ik hierna maak wil ik een groentesoort toe gaan voegen...
Ja hoor, dit is prima. Meer groenten mag altijd. Ik vind het altijd fijn om er alfalfa doorheen te doen. Dat is erg gezond. En ja, ik mis dus in deze mix bladgroenten. Dat zou ik er volgende keer doorheen doen.
En kan ik er ook fruit door doen, of is het beter daar een aparte mix van te maken..? (heb voorheen DeeJay altijd af en toe een stukje fruit meegegeven van het fruit dat ik at)
Sommige honden krijgen gist in de darmen wanneer je fruit combineert met vlees of vis. Ook wanneer je een hond met darm of huidproblemen hebt, doe je er goed aan om fruit apart te geven, zonder vlees. En groenten/fruitmix vinden de meeste honden niet te kanen zonder vlees of vis, dus dan kun je beter groentenmix met vis/vlees/orgaanvlees geven en dan fruit apart. Je hoeft fruit ook niet te pureren trouwens.
Door wenche
#1313985
Ok, dan zal ik in de nieuwe mix als eerste bladgroenten bijvoegen... Het is de bedoeling deze mix 1 x per week te geven  (zit per portie van 100 gram, ongeveer een theelepel tonijn) en dan maak ik nog een mix voor de overige dagen... Deze mix ik dan met de kippenvlees-botmix die ik besteld heb...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door