Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tijn
#1313693
Ben een tijdje weggeweest,maar jullie herinneren misschien wel de voedings plan voor de husky kennel in finland.

Mijn Vlees leverancier heeft wat extra mogelijkheden nu dus kan ik mijn vlees mix samenstelling nu nog ingewikkelder maken.

heb net 1000kg gevoerd van de volgende mix:
20% kip (mechanically seperated meat) zit dus veel bot in
25% zalm koppen en filleer restjes
25% varkens organen mix
25% Hele haring
5%schone pens

was best tevreden met de mix op enkele puntjes na.
Heb wat vd haring bekeken en er zit ook bijvangst in (voorns,baarzen en snoek) deze kunnen nare lintwormen verspreiden hier in het noorden, en het was nogal low fat.

Ben nu aan een simpelere mix aan het denken en vraag me af wat julie denken?

35% zalm
15% kip
35% varkens orgaan
15% Pens

De haring had lintworm gevaar en is minder vet dan de zalm, vandaar dat ik de zalm % opkrik ten koste vd haring.
Kip verminder ik, omdat de brok deel van mijn menu voornamelijk kippemeel heeft, en omdat ik als vet bronne kippenvellen gebruik. Eiwit van kip is dus ruim vertegenwoordigd.
Zalm fungeert hier als vlees bot, en door een hoge % te gebruiken hoef ik geen zalmolie bij te voegen.
Pens is vrij vet
Orgaan mix voor vitamines en hoog verterrbare eiwitten.

Vraag is kloppen de verhoudingen een beetje? en kan ik zalm als de eerste vlees bot bron gebruiken?

PS varkens zijn hier ongevaarlijk.

gr tijn
Door Xada
#1313709
Ik weet niet genoeg van de menu's af om je een geheel antwoord te geven. Maar ik zie nergens iets van groenten staan.
En waarom zijn de varkens bij jullie ongevaarlijk? Ik weet het van Amerika, maar zijn er dan meer landen waar varkens ongevaarlijk zijn? En hoe kun je daar achter komen?
Door tijn
#1313733
Finland is ziekte van A vrij en het slachthuis importeert geen varkens.
Groente doe ik niet aan, niet praktisch voor 50 honden. Voer een gedeelte brok dat vervangt groente.

gr tijn
Door Lizzy
#1313888
tijn schreef: Ben een tijdje weggeweest,maar jullie herinneren misschien wel de voedings plan voor de husky kennel in finland.
Hoi Tijn! Ja, ik herinner me je zeker nog hoor! Welkom terug!
Mijn Vlees leverancier heeft wat extra mogelijkheden nu dus kan ik mijn vlees mix samenstelling nu nog ingewikkelder maken.

heb net 1000kg gevoerd van de volgende mix:
20% kip (mechanically seperated meat) zit dus veel bot in
25% zalm koppen en filleer restjes
25% varkens organen mix
25% Hele haring
5%schone pens

was best tevreden met de mix op enkele puntjes na.
Heb wat vd haring bekeken en er zit ook bijvangst in (voorns,baarzen en snoek) deze kunnen nare lintwormen verspreiden hier in het noorden, en het was nogal low fat.
Low fat is het zeker. Maar qua lintworm hoef je je volgens mij echt geen zorgen te maken als je de mix 1 etmaal op -21 graden invriest. Of 10 dagen op -18.
Ben nu aan een simpelere mix aan het denken en vraag me af wat julie denken?

35% zalm
15% kip
35% varkens orgaan
15% Pens
Ik vind persoonlijk 15% pens best veel. De kip is nog steeds vrijwel alleen bot? Heb je enig idee wat ongeveer de verhouding bot versus vlees is van dit seperator vlees? Weet je dat van de zalm? Kom je op ongeveer 20% bot in totaal uit (dus zonder vlees/vis)? Ik vind 35% varkens organen ook erg veel... Ik vind 25% beter.
De haring had lintworm gevaar en is minder vet dan de zalm, vandaar dat ik de zalm % opkrik ten koste vd haring.
De lintworm van de haring is ook niet iets om je zorgen over te maken. Haring wordt altijd ingevoren. Vanwege de Anisakis. Als de haring wel rauw aan land komt (ik weet dat het in NL niet mag maar OK, zou je voor Finland andere regels hebben, moet je misschien extra maatregelen nemen), dan is 1 etmaal bij -21 graden invriezen voldoende om de haringworm/lintworm te doden. Ik zou zelf dus de haring niet ten kosten laten gaan van de zalm. Want, het levert je wel broodnodige variatie op je menu.
Kip verminder ik, omdat de brok deel van mijn menu voornamelijk kippemeel heeft, en omdat ik als vet bronne kippenvellen gebruik. Eiwit van kip is dus ruim vertegenwoordigd.
Dat snap ik, alleen moet je even kijken of je dan genoeg bot voert.
Zalm fungeert hier als vlees bot, en door een hoge % te gebruiken hoef ik geen zalmolie bij te voegen.
Pens is vrij vet
Orgaan mix voor vitamines en hoog verterrbare eiwitten.
Ik snap het. Kun je trouwens helemaal niet aan enige vorm van spiervlees komen?
Vraag is kloppen de verhoudingen een beetje? en kan ik zalm als de eerste vlees bot bron gebruiken?

PS varkens zijn hier ongevaarlijk.

gr tijn
Ik weet het nog niet omdat ik niet zo goed weet hoeveel % bot ik voor de kip moet rekenen en omdat ik niet weet of je alleen zalmkop voert of zalmkop + fileer restjes zoals in je vorige menu.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 jul 2009, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tijn
#1314653
Hoi Lizzy

de zalm is hetzelfde als de eerste mix, dus voornamelijk koppen, ruggegraten en staarten. zit wel wat vlees aan maar niet echt veel. Is echter wel erg vettig en borde vol omegas

De kip schat ik in op 1/3 bot 1/3 vlees en 1/3 pees en vet (dit is een uneducated guess gebaseerd op tast)

De haring wordt in de baltische zee gevangen. De Vissers schepen varen elke dag uit en komen s,avonds terug. vis komt dus niet bevroren aan wal. wat overblijft gaat vaak vers naar fabrikanten van nertz voer (voor de pels industrie), mijn fabrikant gebruikt ook deze haring, Ik weet van het vriezen, maar heb angsty dat tussen fabricage en aflevering bij mij, te weinig tijd op extreem koud zit om al de wormen eitjes te doden. Dat wat in opslag zit is wel veilig. en mijn eigen vriezers zijn ook op -25. De baltische zee is brak water en er komen dus ook snoeken en voorntjes in voor, deze zijn heel erg voor de lintworm.
Ikheb de haring grondstof (voordat het de mix in gaat) ook goed bekeken en er zit aardig wat water in. Hoewel het dus goed voor de afwisseling is, is het niet echt cost efficient (van belang als je 50 honden wil voeren)  er zit verder ook nog een dioxine aspect er aan.

spiervlees is moeilijk aan te komen en duur.  wat misschien een optie is, is "pisto liha" het vlees van de wond in de nek om de bloed weg te laten lopen. makkelijk verkrijgbaar van varken en rund.
omdat ik denk dat kip eiwit al genoeg vertegenwoordigd is (in de brok en kippenvelletjes) hoop ik dus de zalm als voornaamste calcium bron te gebruiken.

De organen mix is een goede oplossing omdat het smaakt envoor hard werkende honden een goed bron van vitamines en eiwitten is ( beter als gewoon spiervlees)

zou dit een alternatief zijn gebaseerd op een compromis idee. geen kip maar wel afwisseling.

40% zalm kop (vlees bot en vet bron)
30% Varkens organen mix (ijzer, vitamines en eiwitten)
10% schone runderpens (smaak en vet)
10% Hele Haring (afwisseling en eiwit)
10% Varkens "Pistoliha" (spiervlees)

gr tijn
Door Lizzy
#1314782

40% zalm kop (vlees bot en vet bron)
30% Varkens organen mix (ijzer, vitamines en eiwitten)
10% schone runderpens (smaak en vet)
10% Hele Haring (afwisseling en eiwit)
10% Varkens "Pistoliha" (spiervlees)

gr tijn
Maar nou is de kip helemaal weg...? Dat is toch, ondanks dat het in de brokken zit, jammer? Zou dit ook mogelijk zijn? 20% kip, 20% zalm, 30% varkensorganen, 10% pens, 10% haring en 10% spiervlees. Of eventueel 20% kip, 25% zalm, 30% varkensorganen, 5% pens, 10% haring en 10% spiervlees?
Door tijn
#1314956
Kip is nog niet helemaal weg lizzy, wordt apart bij het voer nog kippevelletjes gegeven. dit is variable met weer en trainings omstandigheden.

gr tijn
Door tijn
#1315392
Wat het is Lizzy, is dat ik juist de hoeveelheid zalm op maximaal wil hebben. Die zalm olie is namelijk fantastisch voor de werkende husky. Idee was dus om Zalm ipv kip te geven als de vleesbot aandeel. Vroeg me dus af of je als het ware 1kg kip kan vervangen met 1kg zalm koppen. Is het dus op een 1:1 ratio verwisselbaar?

zou kunnen doen
40% zalm
30% organenmix
10% pens
10% haring
10% kip

is 40% zalm en 10% kip genoeg om 30% orgaanen, 10% haring en 10% te balanceren op Calcium/Fosfor.?

heb nu de "pistoliha" spier vlees uit de mix weggelaten. zou echter wel enkele tientallen kgs los kunnen kopen om als snack te gebruiken. beetje zoals ik de kippevelletjes gebruik.

De mix wordt dan aangevuld met wat voorhanden is.
Door Lizzy
#1315435
tijn schreef: Wat het is Lizzy, is dat ik juist de hoeveelheid zalm op maximaal wil hebben. Die zalm olie is namelijk fantastisch voor de werkende husky. Idee was dus om Zalm ipv kip te geven als de vleesbot aandeel. Vroeg me dus af of je als het ware 1kg kip kan vervangen met 1kg zalm koppen. Is het dus op een 1:1 ratio verwisselbaar?
Ik moet je eerlijk bekennen Tijn, dat ik geen flets idee heb wat de hoeveelheid calcium in zalmkop is... Of graten dezelfde waarde hebben dan bot. Ik vermoed van wel. Maar ja, aangezien wij alles altijd zien als een onderdeel van, weet ik het niet zeker. Ik weet ook niet even niet waar ik dit na kan gaan. Maar eigenlijk zou ik om die reden dus niet op 1 bot soort durven gokken. En ik zou daarom zelf nog een klein percentage kippenbot nemen, al is het maar 10%.
zou kunnen doen
40% zalm
30% organenmix
10% pens
10% haring
10% kip
Dus dit spreekt me wel aan, die 10% kip extra. Zou je nog 5% pens en 5% spiervlees kunnen doen?
is 40% zalm en 10% kip genoeg om 30% orgaanen, 10% haring en 10% te balanceren op Calcium/Fosfor.?
Goeie vraag. Ik vermoed van wel. Ik zal zometeen eens gaan kijken of ik hier meer over kan vinden. Je hebt ook het graat in de haring nog he. Pens bevat niet zoveel fosfor en iets meer calcium dan vlees. Dus dan gaat het om de orgaanmix die "gebalanceerd" moet worden. Ik denk dat dit met de 40% zalm + 10% kip zeker moet lukken.
heb nu de "pistoliha" spier vlees uit de mix weggelaten. zou echter wel enkele tientallen kgs los kunnen kopen om als snack te gebruiken. beetje zoals ik de kippevelletjes gebruik.
Ja, of misschien wat minder pens?
De mix wordt dan aangevuld met wat voorhanden is.
Ja, dat kan natuurlijk ook, het spiervlees als snackje.
Door tijn
#1316351
Veel van mijn idee is gebaseerd op de veronderstelling dat  Kip verwisselbaar is met Zalmkop en graat. Maar ik weet het ook niet zeker. Eenig help en info zou wel mooi zijn.
Ik kreeg de indruk dat kip een populaire vleesbot ingredient is en zalmkop wordt gezien als extratje. Die 2 omdraaien komt wellicht een beetje vreemd over, en is tegendraads denken. Of misschien is er wel een goede reden voor, daarom ben ik hier.

Alsikiets over verse ingredienten en balanceren wil weten is Barfplaats teh place to be.

gr tijn
Door Lizzy
#1316367
Vis met soepele graten zoals tonijn en sardienen vormen een goede bron van calcium.
Bron: http://www.famiweb.be/nl/Calcium

Calcium komt voor in zuivelproducten, eieren, erwten, bonen, eetbare visgraat.
Bron: http://www.semoea.nl/helendewerking-elementen.html

Nou, als je dan kijkt naar de analyse van ingeblikte roze zalm, met graat:

Calcium (mg) 213.00
Phosphorus (mg) 329.00

Maar, dat is natuurlijk meer vlees van de zalm dan graat.

Als je dan naar de analyse van sardientjes met bot kijkt (zonder orgaantjes) met graat:

Calcium (mg) 382
Phosphorus (mg) 490

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je hier over 10% graat hooguit praat. En 90% vlees. Volgens mij bevat zalmkop (ik heb het nooit uit elkaar gehaald) eerder 80% graat en 20% vlees. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat qua calcium een zalmgraat net zoveel bevat als bot van kip of elk willekeurig ander dier?
Door tijn
#1316400
Ben nu zelf aan het googlen en heb het volgende gevonden.

http://www.patentstorm.us/patents/63479 ... ption.html

patent op een machine dat vissen kopppen verwerkt. lees het door en je krijgt een idee waarom, maakt die zalm koppen nog interessanter, aan het einde een indicatie van de calcium gehalte, incomplete info nog wel maar een leuke onderdeel vd puzzel.

Ook nog
http://www.fitbit.com/foods/Fish,+Part+ ... +Head/1442

helaas weinig bruikbaar omdat de eenheid voor calcium niet staat gegeven (is het g of mg?)

ga nu jullie biblio eens bekijken.


gr tijn
Door tijn
#1316453
Net dit gevonden

niet direct van toepassing op mijn kennel menu, maar een analyze van de sledehonden geschiedenis en huidige situatie in alaska bekeken vannuit een vis als hoofdvoedsel standpunt.

http://www.subsistence.adfg.state.ak.us ... /tp210.pdf

blz 34 en 35 hoe je de vis bereid en prepareert, daarna wat info over hoeveel ze verbruiken.

gr tijn
Laatst gewijzigd door tijn op do 23 jul 2009, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door