Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1313652
Ik ben sinds een maand of vier overgestapt op barf. De honden vinden het echt lekker, eten eigenlijk alles maar... bij beide geldt dat ze niet goed door de verharing heen zijn gekomen en hun vacht minder is geworden. Dit tot daaraan toe, maar de jongste heeft serieuze huidproblemen gekregen en bijt en krabt zich overal. Ook de andere hond bijt en krabt meer dan voorheen. Ik ben al bij de dierenarts geweest en in overleg eerst geprobeerd met een creme (hydrocortiderm) omdat de andere optie een prednisonkuur is... Het neemt de jeuk wel weg, maar je loopt achter de feiten aan: je behandelt pas als er weer een plekje is. Hij heeft dus jeuk onder zijn kin, in zijn hals, onder zijn buik, ellebogen, liezen, achterpoten, einde rug en staart. Dus eigenlijk overal waar hij bij kan komen... Verder heb ik de Scalibor band er afgehaald en loop ik alleen nog maar op kort gras (misschien kwam de jeuk daaruit voort?). Als vlooienbestrijding gebruik ik elke vier weken Stronghold. Zelfs als je de hond gewoon aait, jeukt dat al...

Ik vind het zo triest dat ik nu echt actie moet ondernemen. Ik ben o.a. op Barf overgestapt omdat ik de hoop had dat mijn jongste hond een net zo'n gave huid zou krijgen als de oudste. Hij had soms wat last van een onrustige huid met wat rode plekjes. Maar het is niks vergeleken bij nu; nu is het echt een rampscenario aan het worden en denk er met de dag harder over om terug te gaan naar Nutro. Of toch een prednisonkuur en het nog een maand aanzien...

Ik weet het helaas niet meer. Iemand een gouden tip?

Oja, ik voer 50% bevleesde botten, 23% spiervlees, 10% pens, 10% orgaan en 7% groentemix. De toevoegingen (oliën, pitjes, nootjes, kruiden) heb ik inmiddels gelaten voor wat ze zijn, behalve de Theunisbloem Borage olie. Verse vis eten ze ook dus visolie geef ik niet.  Verder krijgen ze zo'n 12-14 verschillende diersoorten, dus variatie volop.

Wat zouden jullie nog doen voor het besluit toch terug te gaan naar in mijn geval Nutro? Want zo verder, kan gewoonweg echt niet, helaas...
Gebruikersavatar
Door Dian
#1313654
hoelang hebben je honden op brokken gestaan??? Het zou namelijk heel goed kunnen zijn dat ze nog aan het ontgiften zijn........... het heeft bij mijn hond ook 4 maanden geduurd voordat het goed ging, eerst werd het slechter door het ontgiften en nu gaat het gewoon toppie. Ik zou niet direct opgeven met barf.

Misschien is een eliminatiedieet een optie om te kijken of ze misschien allergies zijn voor een bepaalde vlees soort???

In elk geval sterkte :-* :-*
Door pieterendiaan
#1313658
ik dacht ook gelijk aan het ontgiften... misschien geef je wel een diersoort waar ze niet zo goed tegen kunnen? misschien dan elimineren?
En denk anders eens aan homeopatische druppels? beter dan die prednison
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1313661
zou id die prednison laten staan...
kan ontgiften zijn maar kan ook heel goed met de tijd van het jaar te maken hebben.
pollenallergie en dat soort dingen, veel honden hebben daar nu last van en zeker omdat je hond jeuk aan de onderkant heeft..
zal ze eens puur pollen geven of een goede reinigingskuur..
Door yazzie
#1313704
Bedankt voor jullie reactie

@ Dian: mijn jongste hond wordt in september 2 en was ruim anderhalf jaar toen we overgingen. Mijn oudste hond is nu 3,5 jaar. Beide zijn in maart overgegaan op barf.

En ja, aan homeopatische druppels heb ik wel gedacht maar bij mijn vorige hond (die was destijds circa 7 jaar) heeft dit helemaal niets gedaan. Dat huidprobleem was soortgelijk als wat Nick nu heeft, van die grijze plekken (ook onderkant, maar niet de achterpoten en laatste deel rug) en er werd destijds ook gedacht aan pollenallergie. Ik heb toen anderhalf jaar van alles geprobeerd (druppels, zalfjes, poeders) maar niets hielp. Vandaar dat ik dit traject niet opnieuw wil gaan lopen, ook omdat ik niet denk dat het door de pollen komt, hij loopt praktisch altijd op de dijk (laag gras) of op het strand. Hij heeft jeuk over zijn hele lijf, ik kan hem niet eens meer normaal aaien. Destijds, met mijn vorige hond, heb ik uiteindelijk ten einde raad dus wel een prednisonkuur laten geven en ben ik resoluut overgegaan op Nutro en werd het vele malen beter. Nooit meer problemen gehad. Vandaar ook dat ik in eerste instantie met mijn twee 'nieuwe' honden weer gekozen heb voor Nutro.

Ik ben absoluut een voorstander van barfen en denk ook inderdaad dat ze of van iets teveel krijgen of wellicht toch iets missen. Maar voordat je daar achter bent... Waar begin ik? Waarschijnlijk inderdaad bij een eliminatiedieet. Maar in dat geval is er maar één dier waarbij ik zowel aan bevleesd bot, spiervlees en orgaanvlees kan komen en dat eet hij al, namelijk lam. Ik geef ze ook al zoveel diersoorten: kip, lam, rund, haas, konijn, parelhoen, damhert, diverse vissoorten, struisvogel, kalkoen, geit, eend.  Maximaal geef ik 33% van één dier, meestal kip of rund. En alleen of bevleesd bot of spiervlees of orgaanvlees geven, durf ik niet goed omdat ik dan echt bang ben voor tekorten.

Hoe lang kan ontgiften dan duren? Want daar heb ik wel aan gedacht, maar vind vier maanden toch wel wat aan de lange kant. En dat eliminatiedieet, kan dat dan op een vleessoort die hij al eet, zoals bijvoorbeeld lam? Nee zeker hé?

En Prednison vind ik inderdaad ook tien keer niks, maar ik moet nu echt wat... Ik wil gewoon niet weer minimaal twee weken wachten in de hoop op verbetering. Het is gewoon langzaam maar zeker slechter gegaan.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1314777
Even upen voor meer reacties.

Yvonne, zelfs ik heb een oplossing gevonden voor "hopeloos geval" Luna. Dus dat moet voor Rockx en Nick ook lukken.
Wat ik je al zei ik zou een eliminatie dieet doen. Dan maar even niet compleet maar dan weet je wel mogelijk een oorzaak. Ze gaan echt niet dood aan niet compleet.
Door Lizzy
#1314789
yazzie schreef: Bedankt voor jullie reactie

@ Dian: mijn jongste hond wordt in september 2 en was ruim anderhalf jaar toen we overgingen. Mijn oudste hond is nu 3,5 jaar. Beide zijn in maart overgegaan op barf.

En ja, aan homeopatische druppels heb ik wel gedacht maar bij mijn vorige hond (die was destijds circa 7 jaar) heeft dit helemaal niets gedaan. Dat huidprobleem was soortgelijk als wat Nick nu heeft, van die grijze plekken (ook onderkant, maar niet de achterpoten en laatste deel rug) en er werd destijds ook gedacht aan pollenallergie. Ik heb toen anderhalf jaar van alles geprobeerd (druppels, zalfjes, poeders) maar niets hielp. Vandaar dat ik dit traject niet opnieuw wil gaan lopen, ook omdat ik niet denk dat het door de pollen komt, hij loopt praktisch altijd op de dijk (laag gras) of op het strand. Hij heeft jeuk over zijn hele lijf, ik kan hem niet eens meer normaal aaien. Destijds, met mijn vorige hond, heb ik uiteindelijk ten einde raad dus wel een prednisonkuur laten geven en ben ik resoluut overgegaan op Nutro en werd het vele malen beter. Nooit meer problemen gehad. Vandaar ook dat ik in eerste instantie met mijn twee 'nieuwe' honden weer gekozen heb voor Nutro.

Ik ben absoluut een voorstander van barfen en denk ook inderdaad dat ze of van iets teveel krijgen of wellicht toch iets missen. Maar voordat je daar achter bent... Waar begin ik? Waarschijnlijk inderdaad bij een eliminatiedieet. Maar in dat geval is er maar één dier waarbij ik zowel aan bevleesd bot, spiervlees en orgaanvlees kan komen en dat eet hij al, namelijk lam. Ik geef ze ook al zoveel diersoorten: kip, lam, rund, haas, konijn, parelhoen, damhert, diverse vissoorten, struisvogel, kalkoen, geit, eend.  Maximaal geef ik 33% van één dier, meestal kip of rund. En alleen of bevleesd bot of spiervlees of orgaanvlees geven, durf ik niet goed omdat ik dan echt bang ben voor tekorten.
Met jouw percentages en afwisseling is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze van iets teveel of te weinig krijgen. In tegendeel zelfs. Tenzij je honden beide allergisch voor iets zijn in de voeding (en dat lijkt me te sterk) lijkt me dat dit niet aan de voeding ligt. Ik zou beide honden eerst naar een trimsalon brengen voor een grondige vachtbehandeling. Jeuk kan ook ontstaan doordat ze niet goed door de rui heen zijn gekomen. Verder zou ik voorlopig elke dag visolie geven. Wel van een goed merk. Visolie heeft een gunstige uitwerking op de huid en vacht vanwege de omega 3 vetzuren. En ja, dan zou ik zelf of naar een holistisch DA gaan of een reinigingskuur geven. Ik denk dan aan Drainage Compositum van de Groene Os.
Hoe lang kan ontgiften dan duren? Want daar heb ik wel aan gedacht, maar vind vier maanden toch wel wat aan de lange kant. En dat eliminatiedieet, kan dat dan op een vleessoort die hij al eet, zoals bijvoorbeeld lam? Nee zeker hé?
Ontgiften kan 1 maand per jaar dat ze brok hebben gegeten duren. Dus bij 5 jaar brok, kan het tot 5 maanden duren.

Last but not least zou ik echt onmiddellijk stoppen met Stronghold en Scalibor. Beide zijn berucht jeuk te veroorzaken.
Door Lizzy
#1314807
Is er trouwens een afkrabsel gemaakt door de DA, op zoek naar mijten, gisten of bacterieen? Ik denk dat ik daar mee zou beginnen.

En overigens is het een goed idee om je hond met havermout shampoo te wassen. Op google wel te vinden. Bijv. TropiClean Havermout & tea trea Shampoo. Daarna spoelen met witte azijn (geen appel azijn!) schijnt tegen gisten en jeuk goed te helpen. Je neemt 1/4 azijn en 3/4 water. Je kunt daarna de jeukende plekken deppen met hamalis en aloe vera (3/4 hamalis op 1/4 aloe).

Je kunt verder eucalyptus olie gebruiken tegen de vlooien. Doe een paar druppels in je handen en wrijf hiermee in de vacht van je honden.

Tijdelijk extra vitamine C geven schijnt ook goed te werken. Vitamine C is een natuurlijke antihistamine. Begin met een lage dosering en bouw langzaam op. Tot bijv. 1000 mg per dag. Als je honden diarree krijgen, geef je minder (je moet langzaam opbouwen omdat je honden mogelijk direct diarree krijgen van een hoge dosering). Je moet dit overigens wel alleen tijdelijk geven.

En ja, nogmaals, visolie. En probiotica! Dat is ook heel goed om nu te geven.

Trouwens, prednison maakt je hond alleen maar gevoeliger voor gisten en schimmels. En zou voor mij een no-no zijn tenzij het echt niet anders kan. Maar voordat ik er prednison in zou stoppen, zou ik echt aanraden eerst naar een holistisch DA te gaan!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1314851
Lizzy, als probiotica volstaat kefir daar voldoende voor? Of bedoel je wat anders
Yvonne, ik heb namelijk nog kefir roosjes in overvloed

En visolie, kan die van de Hema?
Door Lizzy
#1314884
*Nikki* schreef: Lizzy, als probiotica volstaat kefir daar voldoende voor? Of bedoel je wat anders
Yvonne, ik heb namelijk nog kefir roosjes in overvloed

En visolie, kan die van de Hema?
Tja, ik ben bang dat ik weinig goede ervaring heb met kefir. Dus ik zou zelf voor capsules gaan. Ik vind de capsules van Akropharma en Vitotaal en Solgar heel goed.

Visolie van de HEMA is wel minder krachtig dan die bijv. van Solgar of Doils. Je moet er dus meer van geven. En ik zou zeker geen olie van de HEMA geven waar ook borage in zit. Ik zou alleen visolie willen geven. Om te kijken naar de krachtigheid van de visolie zul je de DHA en EPA gehaltes van de visolie's moeten vergelijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door