Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Denise1
#1312199
Hoi,

Ik ben Denise, 31 jaar, getrouwd en moeder van twee bengels van bijna 4.

Daarnaast hebben we twee katten, een kater Muis van net 1 jaar en een Poes Lillie (3 weken geleden uit het asiel gehaald) van ongeveer 3 jaar. Muis is een kruising Siamees/Turkse Angora met een mooi grijze kleur en een Angora vacht met Siamese bouw en stem. Lillie is een rescue cypers poes die zwanger gevonden is door de dierenambulance. Ze heeft voor of aan het begin van de zwangerschap een zwaar auto-ongeluk gehad waarvan ze uit zichzelf genezen is. Ze heeft een breuk in de staart (die is ook wat korter), vermoedelijk een kaakbreuk gehad want haar onderkaak is iets scheef rechts steekt soms een voortandje uit. En een schedelbasisbreuk want haar hoofd is compleet scheef. Ze kan haar rechteroog niet dicht doen (derde ooglid werkt wel gelukkig) en haar snorharen 'doen' het niet aan de rechterkant. Ze is wel enorm lief en knuffelig.

Het grootste 'probleem' dat we hier hebben is met Muis. Muis heeft al vanaf het begin dat hij bij ons is zachte ontlasting die enorm stinkt. Van de dure merken brokvoeding krijgt hij echt diarree. Van de Whiskas brokken rund heeft hij gewoon zachte ontlasting. Aangezien dit al beter is dan diarree was ik daar al blij mee. Medicijnenkorrels van de DA helpen nauwelijks en wormen of andere parasieten heeft hij niet. Er is gewoon niet achter te komen waar het door komt. En ja we zijn hiermee wel bij de DA geweest.

Nu hoorde ik via een ander (tweeling)forum van iemand over Carnibest en BARF. Bij de DA geinformeerd hiernaar en me hier en op carnibest website ingelezen. De DA is gematigd positief en staat er eigenlijk op dat ik het dure voer van hun uitprobeer. Dit echt geweigerd want al eerder geprobeerd en dan wordt het diarree. Goed als ik er zo over denk dan mag ik het proberen want baat het niet schaadt het niet en ik moet wel de dure varianten kopen dus niet in de supermarkt. En ik moet wel de combinatie maken met brokken want de tandjes etc etc etc.

OK dus gisteren twee pondsverpakkingen Carnibest Natuurvoer gehaald en vanmorgen Muis (5 kilo) 150 gram aangeboden en Lillie (3,5 kilo) 100 gram. 's Avonds krijgen ze dan voor het knabbelen een klein bakje brokjes. Volgens de verkoper kon dit best.

En het ging erin als zoete koek............. Echt niet te filmen zo snel als Lillie haar portie wegat. Nou is ze ook buiten geweest voor een periode dus ik ging er al vanuit dat ze rauw vlees wel zou willen eten. Maar ook Muis eet zijn portie netjes op. Het gaat langzaam want hij krijgt het nog niet echt als brokken vlees uit het bakje het is meer likken. Lillie heeft haar portie al op en gaat Muis stalken voor zijn portie. Dus ik zat met Muis in de wc (enige afgesloten ruimte hier en ik moet de kids ook in de gaten houden) hij zat heerlijk te smullen en Lillie zat voor de deur te gillen om meer.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Door ibbi
#1312222
welkom Denise  :)

wat een verhaal zeg over Lillie, die heeft een lelijk ongeluk gehad.


wat goed dat je bent gaan kijken naar kvv en barf. 
je zult zien dat de ontlasting heel wat gaat verbeteren!
en heerlijk dat ze het zo goed eten.
ik zou je aanraden, die brokken lekker in de prullenbak ...  voor hun tanden... goh weer zo'n fijne DA...
koop voor hun tanden een stuk runderlap of een kippennekje, dat vinden ze vast lekker om op te kluiven.

er zijn een hoop verschilllende merken kvv tegenwoordig, dus keuze genoeg naast de CB.

en een keer afwisselen met smuldier kip of zo - lekker goedkoop uit de supermarkt  ;) - kan ook prima.
je maakt tenslotte zelf uit wat je koopt voor je katten, niet de DA.  :-X

geef de kvv in twee porties per dag.  ik zie je al zitten op 't toilet met de kat  ;D
zo gaat t hier ook, kuikens e.d. liggen hier in de badkamer en sommige katten moeten echt daar eten  :D

misschien wil Lillie ietsje meer, 120 gram mag zeker wel - kijk maar hoe het gaat, gewoon haar gewicht in de gaten houden  :)
Door Denise1
#1312234
Die brokken wou ik eigenlijk nog niet direct wegdoen want je weet maar nooit. Als ik de verhalen hier zo lees kan het morgen ook anders zijn........

Maar zat er idd wel aan te denken om de versvoedingen te verdelen over twee voedingen. En als ze het echt zo mooi blijven eten volledig over te stappen op kvv. Daarnaast wou ik dan gedeeltelijk barfen. Daarmee bedoel ik af en toe wat echt rauw te kopen en geven. Ik weet alleen nog niet waar ik het moet kopen. Ok smuldier kip bij de super (had ik daar al gezien) moet alleen weer even opzoeken welke ook al weer. Kippennekken (op de markt bij de poelier???) vind ik zelf eigenlijk nog wat eng ivm de botten. Dus dat wou ik nog niet direct doen. Misschien beter beginnen met soepvlees (runderstukjes???) en een kuikentje???.

Kan visafval van de visboer ook???? En wat voor vis mogen ze hebben ik weet dat het niet gekookt of gefrituurd mag zijn (ja duh basiskennis als je katten hebt) maar mogen ze bijv. haring of makreel??? Met graatjes of zonder graatjes??? Kan ik anders gewoon vis uit de vriezer halen bij de super??? En welke dan???

Goed voorlopig weer genoeg vraagtekens, bedankt voor jullie welkom.
Door ibbi
#1312343
kippenekken kun je eerst even platslaan ( in een zakje, doek erover, met een hamer erop ) en dan kauwen ze het zo weg. zit alleen kraakbeen in. kun je wel bij een poelier vinden/bestellen.
de volgende stap zou zijn; kipkarkas e.d.

soepvlees is prima. nog beter is een lap vlees, ipv stukjes, zodat ze 't echt moeten knippen met hun tanden.

vis geef je rauw.  uit de diepvries kun je bv ook koolvis geven - maar dat is geen vette vis.  sardienen van de visboer of rauwe zalm is beter. 
hier willen ze geen sardien of makreel, zalm lusten de meesten wel.
voor graten hoef je niet bang te zijn als de kat ook bot eet kan hij graat ook eten.
Door Denise1
#1312406
Las dat je ook vis uit blik kunt geven. Kun je dan ook vis geven in olijfolie bijv. sardine of zalm????

Heb bij de slager geinformeerd naar kippenekken had hij niet wel de hartjes dus daar een halve kilo van gehaald. Ben benieuwd of ze dit eten.

Soepvlees vind Muis nog erg vreemd maar Lillie snaait het zo weg.
Laatst gewijzigd door Denise1 op za 18 jul 2009, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1312472
vis bij voorkeur ook rauw, in blik is gekookt. als ze echt alleen blikvis willen eten, dan bij voorkeur op water. vissen op olie altijd goed laten uitlekken en eventueel afspoelen.

welkom btw  :)
Door Denise1
#1312555
Heb net de kattebak verschoond. Muis was er net op visite geweest. Wow het stinkt niet meer........ En het wordt al wat vaster.
Door **Jolanda**
#1312717
Hey Denise!!
Goh wat een verrassing dat je ook hier bent  :D ;) ;D

Wat fijn dat de ontlasting al niet meer zo stinkt! (had ik toch gelijk he  :P )Is de ontlasting van Muis ook al wat steviger?
En wat geweldig leuk om te lezen dat Lillie het vlees zo lekker vind!

Nou ik weet zeker dat de mensen hier je vast verder kunnen helpen en je goed advies kunnen geven! Er zijn veel mensen die heel veel ervaring hebben en ook heeeel veeeel weten (sta er nu nog altijd vaak versteld van).

Ik hoop voor je dat dit echt de oplossing is voor Muis zijn probleem en dan mag je dat fijn aan je dierenarts gaan vertellen  ;) :P
Misschien dat hij dan geen RC meer gaat aanbevelen maar vers vlees  ;) :biggrin2:
Door Denise1
#1312732
Hhahaha jij hier in deze uithoek :biggrin2:

Gisteren de kippenhartjes uitgelegd, ieder 1 gegeven vanmorgen. Lillie vind hem tussen haar kvv en pakt hem en vliegt weg. Oei dat is lekker zeg. Muis zit nu alleen op de wc te smullen hij eet echt langzamer dan Lillie.

Edit: Net even gekeken en Muis heeft zijn kvv keurig op maar het hart laat hij liggen. Dat dan maar aan Lillie gegeven. Hij heeft het blijkbaar nog niet zo door. De kvv in twee porties verdeeld dus vanavond mogen ze nog een keer smullen. Dan krijgen ze er soepvlees bij. Iets anders heb ik voor die twee nog niet in huis.

Kan ik trouwens voor erbij ook smuldier kip geven??? Dus gewoon de basis kvv 150 gram en 100 gram en wat extra smuldier tussendoor. Net als nu de kippenhartjes en het soepvlees. Wou niet iedere dag hetzelfde geven en vraag me af wat ik erbij kan geven. Volgens mij heb ik ook nog vis in de vriezer. Moet natuurlijk wel netjes afwisselen voor de variatie.
Laatst gewijzigd door Denise1 op zo 19 jul 2009, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1312832
Ik zou het er niet bij geven maar een deel vervangen. Dat je bijv 75gram CB geeft en 75 of 100 gram smuldier. Als je ze alle 2 geeft word het te veel. Als je dat wat vaker doet dan heb je binnen de kortste keren 2 rolmopsen ipv katten  ;)
Door Denise1
#1312851
Het lijkt zo weinig wat ik ze geef. Lillie geeft duidelijk aan meer te willen en ook aan te kunnen dus daarvoor doe ik extra die kippehartjes en soepvlees erbij. Echt niet veel hoor stuk of 2 hartjes of 2 stukjes soepvlees. Meer het betere snaaiwerk.

Als ik het als vervanging zou gebruiken zou de verhouding dus bijv.: 's morgens ieder 75 gram (ongeveer want mijn weegschaal doet het niet) cb en dan 's avonds Muis 75 gr. smuldier en Lillie 50 gr. zijn. Toch???? En dan de volgende dag bijv. 's avonds 75 gr. fijn gesneden kippehartjes met soepvlees en voor lillie 50 gr. hele kippehartjes met soepvlees.

Toch maar gauw even kijken of ik batterijen voor de weegschaal heb.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door