Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1310278
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb 2 hondjes en 2 katten. Onze oudste hond is nu ongeveer 13 (precies weten we het niet omdat we ze 8 jaar geleden van iemand hebben gekregen die haar uit Turkije had meegenomen). Een week of 2 geleden werd ze voor het eerst een beetje benauwd, maar omdat het toen zo warm was, dachten we dat het daardoor kwam. Echter nu het toch een poosje koeler is geweest gaat het niet over en wordt het alleen maar erger. Ze hijgt heel erg bij vlagen (niet alleen bij inspanning maar ook als ze gewoon ligt) en ze maakt een soort 'snurk'-geluiden (wat klinkt alsof ze water in haar neusje heeft gekregen). Ze is wel al een poosje te zwaar (sinds haar baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd), maar ze eet niet meer dan eerst. Heeft iemand een idee wat dit gehijg en ge'snurk' kan veroorzaken, zo opeens? Heb vanmiddag een afspraak bij de DA. Dacht zelf aan iets van vocht achter het hartje of achter de longen...? Heeft iemand wel tips om haar misschien toch ook iets te laten afslanken? Ze is 35-40 cm hoog en weegt ongeveer 8 kilo. Beweging is niet echt een optie, want na zo'n 100 meter moet je haar echt voortslepen. Zit wel te denken aan andere voeding, maar weet niet echt wat de beste keus is voor mijn oudje. Ze eet nu overdag wat brokjes en 's avonds een half blikje 'natvoer'.
Laatst gewijzigd door barbarella op za 18 jul 2009, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#1310349
barbarella schreef: Update: ze voelt nu ook een beetje warmer aan dan gewoonlijk en is erg apatisch. Kan pas om 15.00 bij DA terecht... Iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik er tot die tijd aan kan doen?
nah ik zou niet wachten tot vanmiddag maar nu gaan!
Benauwd zijn is vreselijk hoor, en zeker als ze nu nog apatisch wordt, gaan!
Heb nm hele slechte ervaringen met dit soort dingen!
#1311189
Bedankt voor jullie reacties. Gisteren toch eerder naar de DA gegaan. Kon het niet meer aanzien. De DA heeft haar een middagje opgenomen om tests te doen en een rontgenfoto te maken. Hartje en longen OK, maar ze heeft wat de DA 'lymfenknopen' noemt. Omdat die bij haar keeltje zo opgezet zijn, duwen ze haar luchtpijpje iets omhoog en heeft ze het benauwd. Ze hebben wat materiaal met een naald eruit gezogen en dat wordt opgestuurd. De vraag is nu of het goed of kwaadaardig is... Uitslag volgt na het weekend, hopelijk maandag of dinsdag. Ondertussen prikje antibiotica en Pretnison gekregen en vanmiddag op controle om te zien of de zwelling iets is afgenomen. Denk zelf van wel, want vannacht was ze al veel minder benauwd en haar ademhaling is veel rustiger. Heeft iemand ervaring met een hond met lymfenknopen?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1311269
Elke hond heeft lymfeknopen  ;) Bij jouw hond zullen ze alleen sterk vergroot zijn, wat een aanwijzing kan zijn dat er iets niet goed zit in het lichaam. (tumor bv). Doordat ze vergroot zijn, heeft ze er last van.
Bij bv ziekte van Pfeiffer zijn ook de lymfeklieren/-knopen opgezet....het is dus eigenlijk een sterke afweerreactie...
#1312020
Hallo allemaal, gistermiddag op controle. Lymfenknoop aan de linkerkant van haar keeltje erg afgenomen in omvang, andere kant inmiddels langzaam ook een beetje aan het slinken. Het hijgen is gestopt (behalve gisteren in de warme auto onderweg naar de DA) en haar ademhaling nu een stuk rustiger. DA zei ook dat de luchtpijp niet zoveel omhoog geduwd meer wordt doordat de zwelling minder is geworden. Als het goed is krijg ik dinsdag de uitslag van de biopsie en als er niets raars gebeurt ondertussen moet ze donderdagavond op controle. Heb inmiddels pilletjes Doxycycline (die had ze jaren geleden toen ze eens keelontsteking had ook en toen reageerde ze heel goed en snel) en Prednison gekregen tot die tijd om de zwellingen bij haar keeltje nog meer te laten afnemen. Koorts is inmiddels ook weg. En ze krijgt weer aandacht voor dingen die om haar heen gebeuren, wat donderdagochtend echt ver te zoeken was. Het gaat mij er voornamelijk om dat ze nog even op een prettige manier door kan hobbelen. Tot zover geen bijwerkingen van de Prednison, dus toch maar even proberen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door