Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zea
#1309532
Nu is het eerste probleem waarom ik zou overwegen te castreren een medisch iets (daarom dus even in dit topic gezet), maar ook het gedrag erbij vind ik belangrijk, dat is wat het moeilijk maakt...

Het gaat dus om mijn Henkie, bordeauxdogreu van nu bijna 5 jaar oud! Het is een hond met een verleden en hij woont hij sinds 1,5 jaar vast bij mij. Ik ken hem vanaf dat hij bijna 2 was, hij is toen voor 6 maanden bij mij geweest voor een tijdelijke opvang en heropvoeding. Hij is toen daarna terug gegaan naar oude eigenaar en is sinds die tijd 3 keer voor herplaatsing geweest bij andere mensen. Dit liep allemaal verkeerd af (bijtincidenten en angstig gedrag) en uiteindelijk zou hij in het asiel belanden en heb ik hem mee naar huis genomen, nu dus 1,5 jaar geleden. Hij was bij mij een zeer lieve en sociale hond in mijn omgeving. Hij gaat prima met mijn teven overweg en ook op de hondenschool ligt hij zonder problemen in de kantine.
Henkie is, ondanks hij een slechte start heeft gehad qua voeding en opvoeding, en gezonde grote hond die nog zeer actief is qua bewegen. Alleen hij kampt al jaren met een ontstoken voorhuid (echt heel extreem smerig) en dit heeft geen verandering gegeven na spoelen, medicatie etc. en ik vind dat er nu echt wat aan moet gebeuren omdat hij anders misschien nog meer last gaat krijgen. Bovendien is hij wel een beetje irritant aanwezig als er weer een teef loops is, maar dat neem ik hem natuurlijk niet kwalijk. De laatste stap om dit probleem, die ontsteking, aan te pakken is (chemisch) castreren. Ik ben in principe tegen het snijden in een gezonde hond en zijn dominante gedrag is voor mij binnen beperken te houden. Ik ben alleen wel bang dat de castratie zijn onzekere gedrag weer terug laat komen en ik weer bij 'af' ben! Ik vraag me dus af hoe jullie daar tegenaan kijken...
ALS ik overweeg te castreren ga ik liever voor een echte castratie, het proberen met een chemische castratie ben ik niet zo voor, omdat ik van horen zeggen en ervaringsverhalen gehoord heb dat er nog veel verschil zit tussen deze 2 qua gedragsverandering EN dat een chemische castratie niet perse een voorhuidsontsteking tegen zou gaan en dat is voor mij eigenlijk op dit moment de enige reden om dit te doen. Dus wat zouden jullie doen in dit geval?

Even ter info Henkie zijn gedrag:

3 jaar geleden heb ik veel met hem te stellen gehad, we hebben een flinke dominantiestrijd gehad. Hij heeft me ook 1 keer flink gegrepen in mijn bovenarm, maar daarna schrok hij van zijn reactie en omdat ik hem op zijn plaats zette heeft hij sinds die tijd respect voor mij en kan ik bijna alles met hem. Henkie is/ was een zeer angstige hond, hij bijt ook als hij in het nauw gedreven word. Om hem positief te turnen heeft me zeker wel 4 maanden tijd nodig gehad. Hij is zeer fel op zijn eten (alleen ik mag zijn bak weghalen), dat is nooit minder geworden naar anderen toe (woog 42 kilo toen hij 1,5 jaar geleden kwam, ondertussen weegt hij 57 en is nog aan de sobere kant) en vertoonde zeer dominant gedrag naar andere honden. Onder mijn appel is het een opgevoede brave hond, die niet zomaar uit zou vallen naar andere honden (ik moet hem wel waarschuwen dat hij op mij moet letten, anders raakt hij gefixeerd en ben je hem kwijt). We hebben nu in anderhalf jaar 5 GG-klasses doorlopen en hij werkt als een trein, de examens gaan dus ook als zonnetjes ;D Als Henkie geen duidelijkheid krijgt valt hij in zijn oude gedrag en valt hij uit naar mens/ hond!
Het vervelende is nu dat ik ernstig ziek ben en Henkie (en mijn andere honden) deels aangewezen zijn aan hulp om mijn honden te verzorgen. Deels wordt het opgevangen door het asiel waar hij graag logeert en waar ze zijn gedrag kunnen tempen en verder is hij zoveel mogelijk bij mij thuis. Ik zorg dan dat Henk in zijn eigen kamer is, zodat mensen gewoon naar binnen kunnen komen, voordat Henkie ze al weer de deur heeft uitgewerkt ;) Nu ik ziek ben kan Henkie eigenlijk niet meer los, omdat hij verschrikkelijk dominant aanwezig is naar alles wat hij tegenkomt. Hij bijt niet in mijn aanwezigheid (onder bijvoorbeeld mijn moeders appel vertrouw ik hem voor geen meter), maar vertelt wel even met luid geblaf/ grommen had hij aanwezig is en dat ze mij niks mogen doen (beschermend gedrag dus). Ik kan helaas niet altijd streng optreden als hij zich misdraagt, ik heb op dit moment niet de kracht om hem te corrigeren. Ik vermijd zowieso nu zoveel mogelijk andere honden en loop ik aan de kant van het fietspad ipv wandelpad waar alle honden lopen. Ondanks zijn extreme waakgedrag van de laatste tijd wil ik hem nog wel redelijk stabiel in gedrag noemen op dit moment, omdat hij (nog) niet in oude gedragspatroon zit. Dit wil ik dus zo laten natuurlijk.

In hoeverre is de kans dat hij na een castratie weer in oude gedrag terugvalt? Misschien niet onbelangrijk omdat ik hem in goede banen moet houden: De verwachting van mijn eigen beter worden is geschat op nog een maand of 2 a 3 (het gaat met de dag een stukje beter), zodat ik er zelf ook weer op volle speed tegenin kan gaan
Door Fynn
#1309730
Allereerst vind ik het geweldig dat je ondanks je mindere lichamelijke conditie Henkie een thuis hebt gegeven.
Ik denk dat een castratie het probleem van de voorhuidsontsteking oplossen.
Veandering qua karakter kan je nooit met zekerheid vooraf zeggen.
Bij Fynn hebben we nu 2x een GNRH implantaat laten zetten dat werkt vind ik beter dan een chemische castratie.
Fynn is rustiger geworden juist wat stabieler .
Er is hier ook een topic geopend over het GNRH implantaat misschien kan je daar eerst eens over lezen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door millyckk
#1309813
Wat betreft het gedrag heb ik geen advies, maar wat die voorhuidontsteking betreft heb ik heel goede ervaringen met silicea in combinatie met Chlorella en vit. C !  Mijn hond was er in een mum van tijd van af en ik hoor ook van anderen op dit forum dat het goede resultaten geeft.
( heb de tip zelf ook van "hier" )

Ik begrijp echter wel uit je verhaal dat het niet de ontsteking als op zichzelf staand feit is,waar je tegenaan loopt,  maar  misschien heb je er toch wat aan, veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1310272
Gedrag is een opeenstapeling van ervaringen. Die wis je niet uit door castratie.
De motivaite - namelijk testosteron - om bepaald gedrag te uiten verander je wel door castratie.
Kortom, als het gedrag van jouw hond hormoongestuurd is, kan castratie helpen ofschoon ook hier leerervaringen een rol bljven spelen. Notoire vechters weten hoe lekker het is; het verhoogt het adrenalinegehalte in het bloed en dat zorgt voor een kick. Daar gaat castratie niets aan veranderen.
Hoe ouder de hond, hoe dieper geworteld de leerervaringen zijn en hoe moeilijker deze te doorbreken.
Door Bianca75
#1310403
Wij hadden een hond die door vele bijtincidenten van intacte reuen haantjes gedrag ging vertonen, maar door training en afleiding waren we er een heel eind meegekomen. Uiteindelijk is hij bijna een jaar toch gecastreerd, omdat hij ook steeds een voorhuidontsteking en regelmatig een blaasontsteking had. Zijn gedrag naar bekende niet bevriende reuen was niets veranderd, maar hij was wel milder naar nieuwe reuen die hij ontmoette.
Volgende week wordt onze oudste teckel gecastreerd, maar wederom om een medische reden (tumor in 1 van zijn balletjes).
Hoe het gedrag uitpakt bij jouw reu is niet te zeggen, dat is per hond gewoon anders.
Door zea
#1310489
even voor de duidelijkheid: ik wil niet castreren om zijn gedrag (liever niet juist!!!), die kan ik op dit moment nog steeds aan (lees: gaat in grote lijnen goed)...... het gaat puur om de ontsteking (de tips hier op het forum heb ik overigens al veelvoudig gedaan, maar geen baat gehad tot nu toe, vandaar deze drastische stap naar castratie)...

het enige wat me dus wel tegenzit is dat ik gehoord heb dat castratie het onzekere (op dit moment overwonnen)gedrag terugkomt of versterkt... en dat dit juist probleemgedrag kan geven. Dat is waar ik ervaringen over wil horen!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1310512
voor zijn voorhuidonsteking kan je hem ook dat implantaat eens geven, zien wat het doet en als het echt helpt kan je alsnog goed gaan nadenken om hem te castreren..
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1310587
zea schreef: even voor de duidelijkheid: ik wil niet castreren om zijn gedrag (liever niet juist!!!), die kan ik op dit moment nog steeds aan (lees: gaat in grote lijnen goed)...... het gaat puur om de ontsteking (de tips hier op het forum heb ik overigens al veelvoudig gedaan, maar geen baat gehad tot nu toe, vandaar deze drastische stap naar castratie)...

het enige wat me dus wel tegenzit is dat ik gehoord heb dat castratie het onzekere (op dit moment overwonnen)gedrag terugkomt of versterkt... en dat dit juist probleemgedrag kan geven. Dat is waar ik ervaringen over wil horen!
Ik persoonlijk zou alleen om medische of gedragsredenen castreren, niet preventief. Maar dat is mijn mening.
Verder is het inderdaad zo dat reuen wat onzekerder kunnen worden, kan maar hoeft niet. Door het ontbreken van testosteron voelen ze zich minder zeker van hun zaken en honden die eerst niet voor de aanval kozen, kunnen dat nu wel doen. Maar niets is zeker. Mijn reu is alleen maar verbeterd in zijn gedrag naar andere reuen.
Door Juul
#1310845
Voor Falco heeft castratie juist een hoop onzekerheid naar andere honden toe weg genomen. Hij "moet" nu niet meer iets met andere honden, nu de hormonen weg zijn. Dat maakt het voor hem makkelijker om gewoon geen contact aan te gaan met een "spannende" hond. Ik vind hem dus juist zekerder geworden.
Door mrloes
#1337191
hi

Vrienden van me hebben sinds een paar maanden een Boxer (8 jaar) via via, was verzwakt en verwaarloosd
en had ook last van voorhuidontsteking. Ze hebben 'm om die reden laten castreren en t probleem was in no
time opgelost!

Zelf hebben we onze Boef (asielhond) laten castreren in de hoop dat zijn dominante gedrag naar mensen toe
zou verminderen. Eerst chemische castratie (2 spuiten met tussenpoze van 6 wkn) en die hielp al vrij goed, we
merkten echt dat ie beter luisterde en rustiger was in huis.
Dus gekozen voor een echte castratie: ik weet uit de ezel-wereld dat hengsten die nix kunnen/mogen met hun
rondgierende hormonen echt vervelend kunnen worden dus ik had de goede hoop dat dit ook t probleem was
bij Boef, in combinatie met een soort van non-opvoeding toen hij pup was, bij/door wie dan ook want meneer is
op straat gevonden en er is nooit iemand naar hem komen zoeken of vragen ...
In de DA-praktijk waren de meningen behoorlijk verdeeld - of zijn gedrag ten opzichten van ons/mensen zou
veranderen maar we zijn nu 'n paar jaar verder en ja, Boef is wel degelijk veranderd in positieve zin.
T is en blijft een hond met gebruiksaanwijzing (zeker als er bezoek is) maar ik ben o-zo blij dat we door gezet
hebben. Heb echt t idee dat t voor de hond zelf ook fijner is nu, al weet ik dat je dat officieel niet kunt zeggen.

(2 van mijn 4 ezels zijn ook gecastreerd: ze vertonen weliswaar nog steeds 'streken' en kunnen soms vreselijk
te keer gaan onderling maar t blijft bij samen spelen, de merries vallen ze alleen even lastig als ze hengstig
zijn en ik weet dat er geen 'ongelukjes' v komen - iets wat ik belangrijk vind omdat ik niet wil fokken)

Heb je al een besluit genomen of Henkie onder t mes gaat?

Succes, mrloes
Gebruikersavatar
Door essie74
#1338435
he hallo,

Onze jes hebben wij om het zelfde euvel laten castreren, maar helaas, na castratie nog steeds een ontstoken voorhuid. :-\
Voor dominatie hadden we het niet hoeven doen, dat was / is in orde.

De DA van toen, beweerde dat het komt omdat hij niet goed uitplaste, daar hebben we toen wat aan gedaan door hem Karnemelk te geven + natuurlijke vitamine C Kuur
Het komt er op neer dat ie door de karnemelk te drinken meer moet plassen en de Vit C zou goed zijn tegen de ontsteking. Goed ik ben en was toen een leek heb het geprobeerd het bij ons heeft het resultaat gehad.

Zo heel af en toe komt het terug, zeer zelden en dan gaan we gewoon weer kuren!  Half bekertje karnemelk, vitamine c erbij en een rondje extra plassen.... hele week en daarna om de dag enz... enz...

Misschien is het wat?

Groeten,

Esther
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1338978
Mijn hond is wegens medische redenen gecastreerd (tumor in bal) en bijkomend voordeel is dat ie meteen van de voorhuisontsteking af is...  :)
Door zea
#1341068
Ik heb nog steeds geen beslissing genomen, maar volgende week is mijn eigen dierenarts er weer en dan gaan we het er uitgebreid over hebben. Ik denk dat ik toch eerst wil proberen om met een implantaat te werken..... ik ben namelijk ook een beetje bang dat hij de narcose niet doorkomt, het is een zware hond die het al bijna laat afzien als het te warm weer is (kan hem nu dus ook absoluut niet uitlaten, dan valt die arme jongen dood neer).... dat implantaat zou misschien al verlichting geven, maar het is niet altijd zeker of dit ook voorhuidsontstekingen verminderd.
Hij heeft er wel last van, echt pijn denk ik niet, maar ik merk gewoon aan hem dat ie niet helemaal lekker is....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door