Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door joo-tje
#1308347
Gister weer met poes Nina (zie ander topic) heen gegaan naar de dierenarts. Oortje weer uitgespoten en gecontroleerd. Zag er goed uit gewoon verder gaan met zalven was het advies. Maar nu het volgende probleem,
Vorig jaar is vastgesteld dat ze nierfalen had. En behoorlijk ook want ze had al geelzucht en men dacht dat ze het niet zou halen. Nierdieet dus. Na een periode nierdieetbokken te hebben gegeten, wilde ze die niet meer. Tsja wat nu? In de wereld van de vers vlees gedoken. Uitgeprobeerd en ze vond het geweldig! Ze is in de tussentijd zeker 1,5 tot 2 kilo aangekomen en ze is speels en ze laat al haar haar weer staan terwijl ze dus echt zeker 8/9 jaar volledig kaal is geweest aan de achterkant. Stresslikken dacht men...
Gister bij het controleren van het oor maar eens gevraagd wat deze dierenarts van het nierverhaal vond, (had de uitslag door laten sturen van ene arts naar andere) ze vond het wel hoog maar deze waarden konden ook bij uitdroging horen ipv nierfalen. Om een lang verhaal kort te maken ik heb vanmorgen urine heengebracht en daaruit bleek dat de nieren helemaal niet afwijkend waren er werd bijna geen eiwit in gevonden en zeker geen probleem. Wat wel afwijkend was, was de ph waarde die was veel te hoog. Dus kan wijzen op struviet..... Maar wat vreemd want ik geef toch nierdieet? Nee dus...ik geef carnibest diabetes. Ik wil dus echt niet op brokken terug want ik zie zoveel verbetering maar wat moet ik nou weer met die struviet????AAARGH ik ben heel blij dat ze geen niertoestanden blijkt te hebben maar brok komt er echt niet meer in. Wat adviseren jullie? Vanmiddag belt de dierenarts met haar dieetadvies en ik wil haar graag voor zijn voordat ik overdonderd word om toch brok te geven......
Door brie
#1308356
wat bedoel je met een te hoge ph waarde?

de ph waarde van brokkenkatten ligt rond de 6/7 als ik het goed heb, die van vers etende katten ligt rond de 2...

als jou kat een ph waarde van rond de 2 heeft hoef je je geen zorgen te maken, das heel normaal..
je kan met een aangepast barfdieet ook de ph-waarde weer iets naar beneden halen, dus niet gelijk op de brokken overstappen

er zijn hier veel ervaren- nierdieet barfers aanwezig die je wrs nog veeeel meer kunnen vertellen  :)
Door Loeka
#1308371
Volgens mij kun je voor de nierfunctie niet alleen uit gaan van de urine, maar moet ook het bloed onderzocht worden.

Zelf kijk ik naar de kat, doet ze het goed, dan doet ze het goed. Jullie hebben nu toch geen klachten, behalve het oor. Dus waar gaat die actie van de da over?
Door Hilde__
#1308524
brie schreef: de ph waarde van brokkenkatten ligt rond de 6/7 als ik het goed heb, die van vers etende katten ligt rond de 2...
Das wel erg zuur  :o Ben je niet in de war met de pH in de maag  ;)
Wat wel afwijkend was, was de ph waarde die was veel te hoog. Dus kan wijzen op struviet.....
Is er ook struviet gevonden (microscoop) of is alleen de pH hoog? Oscar's urine pH komt zelden onder de 7 maar hij heeft geen struviet (meer). Als er wel struviet is gevonden zou ik wat druppels appelazijn over de carnibest doen.
Laatst gewijzigd door Hilde__ op di 14 jul 2009, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#1308719
7,5 is wel hoog ja, maar ja die van Oscar is ook meestal tussen de 7-7,5. Ligt er aan wanneer ik het meet ('s morgens of 's avonds) en hoelang de pies al staat  ;). Een hoge pH hoeft niet per se te zeggen dat er struviet is, het kan ook door bv een blaasontsteking komen, maar je zult het inmiddels wel gehoord hebben van je dierenarts?
Door joo-tje
#1309266
Sorry...duurde even lang moest gister direct uit het werk uit eten... :P Volgens de dierenarts komt de hoge ph waarde van het nierdieet dat ze volgt (brok) ze is sinds een paar maanden dus over op carnibest maar er staat nog wel steeds een bakje brokjes naast omdat ik graag wil dat ze zo veel mogelijk eet (waarvan ik dus laatst al dacht misschien moeten die brokken dus maar eens weg) er was geen reden tot bezorgdheid. Er werd met geen woord gerept over geen kvv voeren. Er werd zelfs gezegd dat als ze vers vlees zou eten de ph waarde naar beneden zou gaan!
Verder zat er dus gewoon geen eiwit in haar urine en dus geen aanwijzing dat er iets niet goed zou zijn met haar nieren. Niets wat een nader onderzoek (via bloed) nodig heeft! Dus...heb ik ineens een kat zonder ernstig nierfalen..... :D ;) :P
Ben natuurlijk heeeel erg blij dat ze geen nierfalen blijkt te hebben (na een jaar te hebben gedacht die gaat zo dood....) maar ben ook wel een beetje met totaal ongeloof van hoe dit heeft kunnen gebeuren...
Zal in ieder geval de dierenarts die haar dus vorig jaar heeft onderzocht en de diagnose heeft gesteld eens aan de tand voelen.
In ieder geval gaan we hier door zoals we al deden! Carnibest rules!! (wou maar dat ik voor en na foto's had genomen) Zelfs de assistente had het er over dat ze er echt zo goed uit zag in vergelijking tot de vorige keren, en haar urine was zelfs heel mooi (hahaha)
Lieve mensen bedankt voor het meedenken en het snelle advies ook namens Nina!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1309307
wil je dan aub de nierbrokjes snel weggooien?

een broknierdieet is nogal arm in eiwitten geloof ik. dit resulteert er in dat de kat zichzelf als het ware gaat opeten aan spieren enzo. dat moeten we niet hebben en helemaal al niet als er geen nierprobleem is  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door