Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gotan
#1306899
Ik maak me toch wel wat zorgen om mijn 2 honden ze missen allebij glans.
De teef van 9 heb ik helemaal na laten kijken , bloed etc is helemaal getest en niks geks te vinden.
De pup van nu 7 maanden lijkt ook doffer te worden.

Ze barfen allebij, dit gaat heel goed alleen de teef eet niet graag groenten en fruit.

Ik rijd stad en land af voor verschillende voeding. Probeer zoveel mogelijk zelf samen te stellen maar als dat bijv een dag niet lukt heb ik carnibest of iets wat erop lijkt in de diepvries.

Ik heb het menu van deze week even opgeschreven het gaat om 2 actieve honden van gemiddeld 40kg.

maandag - Zalmkoppen met lijf
dinsdag - carnibest + savonds ieder een hertennek
woensdag - alles van de kip
donderdag - pens met een kippenpoot
vrijdag - runderhart met eendenrug
zaterdag - herby botmix + haaskarkas
Zondag - pens met geitenvlees met bot

Tussendoor bied ik  veel fruit - appels/pruimen/wortels/eieren/hutenkase nouja ik probeer ze dus zoveel mogelijk aan te bieden.   

Ik ben zo bang dat ik iets fout doe, ze komen slecht door hun haar heen en hebben niet die gezonde lekkere glans.
Door *Nicole*
#1307011
MIjn hond heeft hem nu ook even niet. Die heeft altijd lkast van weersveranderingen. Warm en dan weer regen hihi. Als het weer stabieler is glanst hij veel meer helemaal na een was en trim beurt
Door Lizzy
#1307155
Gotan schreef: Ik maak me toch wel wat zorgen om mijn 2 honden ze missen allebij glans.
De teef van 9 heb ik helemaal na laten kijken , bloed etc is helemaal getest en niks geks te vinden.
De pup van nu 7 maanden lijkt ook doffer te worden.

Ze barfen allebij, dit gaat heel goed alleen de teef eet niet graag groenten en fruit.

Ik rijd stad en land af voor verschillende voeding. Probeer zoveel mogelijk zelf samen te stellen maar als dat bijv een dag niet lukt heb ik carnibest of iets wat erop lijkt in de diepvries.

Ik heb het menu van deze week even opgeschreven het gaat om 2 actieve honden van gemiddeld 40kg.

maandag - Zalmkoppen met lijf
dinsdag - carnibest + savonds ieder een hertennek
woensdag - alles van de kip
donderdag - pens met een kippenpoot
vrijdag - runderhart met eendenrug
zaterdag - herby botmix + haaskarkas
Zondag - pens met geitenvlees met bot
Tussendoor bied ik  veel fruit - appels/pruimen/wortels/eieren/hutenkase nouja ik probeer ze dus zoveel mogelijk aan te bieden. 
Geef je voldoende lever? Ik zie namelijk niet zo gauw wat in je menu staan van lever en nier. Misschien (als je daar niets of weinig van geeft) moet je beginnen dat toe te gaan voegen.

Aan gewoon wortels hebben je honden niks. Ik raad je toch aan verschillende groenten te pureren of licht te koken en deze door het vlees te gaan doen. Verder zou je misschien ook wat gemalen, rauwe noten kunnen gaan geven (geen macademia's! Maar wel walnoten, hazelnoten, amandelnoten, paranoten). Groenten bevat vetzuren, chlorofyl, vitamines en mineralen (geef vooral ook groenten als waterkers, alfalfa, broccoli, pompoen, etc) zoals vitamine E. Noten bevatten ook vetzuren en vitamine E. Dingen die ook een hond goed kan gebruiken.

Kun je aan lamsvlees komen? Ik zou 1 pens of kip maaltijd vervangen door iets van lam. Lam is vet en bovendien bevat het veel zink.
 
Ik ben zo bang dat ik iets fout doe, ze komen slecht door hun haar heen en hebben niet die gezonde lekkere glans.
Op zich vreemd. Ook dat ze het allebei hebben. Dat doet inderdaad het idee geven dat ze niet helemaal lekker in hun vel zitten en dat dit met de voeding te maken zou kunnen hebben. Hoewel het ook heel makkelijk de tijd van het jaar kan zijn. Ik vind bijv. dat mijn honden erg veel verharen. En ik zie ook veel honden die er qua vacht slecht uit zien. Ik ken inmiddels een paar honden die stinken of schilfers hebben of dof zijn. Dit zijn dan wel allemaal brok etende honden en van barf honden ben ik dit niet gewend. Mijn eigen honden en honden van mijn vriendinnen die barfen: glimmen tegen de klippen op.

Wat je verder nog zou kunnen doen is tijdelijk elke dag een goede visolie geven. Dus geen visolie in combinatie met een andere olie-soort maar echt puur visolie. Voor de omega 3 vetzuren.

Als ik jou was, zou ik ze ook iedere week tenminste 3 eieren ieder gaan geven. Rauw. Met schil. Ik weet niet hoeveel je er nu geeft?

En ik wil verder nog graag weten hoe lang je nu zelf samengestelde voeding geeft.

En wat voor honden zijn het? Zijn ze geschikt, qua vacht, om eens flink onder handen te nemen met een Coat Buster/Furminator?
Door Ulrike
#1307208
Daya had tot voor kort ook een heel erg droge vacht, echt van dat hele stugge droge haar. Haar blote buik zag er ook heel erg droog uit. Ook Bass glansde niet zoals het hoorde al was het bij hem minder erg. Nu wist ik bijna zeker dat het bij beide honden kwam door een tekort aan omega-3 vetzuren aangezien ze beide vis heel slecht verdroegen. We hebben dit echt druppeltje voor druppeltje op moeten bouwen, maar nu krijgen ze allebei zonder problemen elke dag 1 visoliecapsule zoals Lizzy ook al aanraadt. Na 3 weken glanzen ze me beiden tegemoet, echt een verschil van dag en nacht! Zeker het proberen waard!
Door Gotan
#1307302
Het gaat om 2 beauceron, die hebben wel een soort ondervacht die nu los laat maar ik mis gewoon de glans. Ik stel nu denk ik 6 jaar zelf samen (ik had die beauceron met die zware hartafwijking die we toen helemaal omgezet hebben naar vers)
Kippenlever voer ik vaak als snack minstens 3 keer per week, als ik aan lever kan komen van andere dieren dan neem ik dat wel mee voor ze alleen moet dit wel beschikbaar zijn.
Ik zal visolie gaan halen en zal proberen of ik wat meer groenten bij ze naar binnen krijg vooral de teef laat die meestal gewoon staan namelijk. Tafelrestjes gaan er meestal wel in.
Ik vergat ook te zeggen dat ze veel paardenstrond eten, ik heb zelf 8 paarden lopen probeer ze er natuurlijk wel van weg te houden maargoed dat gaat natuurlijk niet altijd. 
Gebruikersavatar
Door Kees
#1307703
Als ik jou was, zou ik ze ook iedere week tenminste 3 eieren ieder gaan geven. Rauw. Met schil.

Lizzy, stamp je zo'n schil helemaal fijn?

Kees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1307913
Ah leuk, ga ik deze week een keer doen. Gooi ik 3 eieren in de tuin en neem ik er zelf een wijntje bij. Altijd leuk om te kijken hoe ze van hun eten genieten.

Kees.
Door Gotan
#1308517
Ze zijn 1 maand terug op advies van de dierenarts ontwormd. De teef leek daar iets fitter van te worden dus het advies was om na 1 maand weer te ontwormen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door