Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#1307051
Mijn vraag is: is bloed van dieren zoals dat van wildvlees en rund en paard afkomt gevaarlijk om in een wondje te krijgen.
Gebruiken jullie handschoenen als jullie het vlees snijden of knippen.
Laatst gewijzigd door deja op ma 13 jul 2009, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1307056
Hepatitis-B is een virusziekte die van mens op mens wordt overgedragen. De mens is de enige gastheer van het virus, en het kan niet van dier op mens worden overgedragen.
Zo zie je maar weer, ambulancebroeders weten ook niet alles  ;)
Door Huskymeisje
#1307358
vast niet, of ik moet in de loop der tijd wel heel veel mazzel hebben gehad want ik pak alles met blote handen aan. Het enige wat ik echt nooit met blote handen beetpak is pens. Het zal wel tussen de oren zitten maar dat vind ik dus ontzettend smerig.
Door Xada
#1307371
Ik doe ook alles zonder handschoenen, ook de pens snijden of knippen. En ik heb heel vaak wondjes aan mijn handen. Er zijn dus twee mogelijkheden, of het valt mee als bloed van dieren in je wond komen of ik ben er immuun voor geworden.
Vroeger heb ik een poosje in een leverworstfabriek gewerkt en als daar bloedworst werd gemaakt werd er ook iemand geregeld in de bak met bloed gegooid. Hij/zij zat er dan dus helemaal onder. Maar nooit gemerkt dat deze mensen hierna ziek werden oid.
Laatst gewijzigd door Xada op ma 13 jul 2009, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#1307374
Als je echt een wondje op je hand hebt en je wast ze niet goed als je vlees heb gehandeld kan het wondje wat gaan ontsteken. Maar je gaat er niet dood van hoor  ;D

Dus, als jij geen open wondjes hebt en anders goed wast/desinfecteert hoef je echt niet persé handschoentjes aan.
Maar of eventuele ontsteken van wondjes persé van het bloed van dieren komt betwijfel ik hoor. Het gaat om een bacterie en die komt eerder van het vlees als van het bloed (dacht ik).
Door deja
#1307405
Angelique schreef: Iets zegt mij dat vraag en antwoord niet geheel compatible zijn :-\
Klopt er stond eerst wat anders en daar heeft pike op geantwoord, maar de persoon die er in beschreven werd vond dat niet zo leuk dus heb ik het weggehaald.
Het ging inderdaad over hepatitus B en bloed.
Dat is natuurlijk wel iets wat je niet direct in de gaten heb kan jaren duren, maar gaat alleen van mens op mens zei Pike.
Gebruikersavatar
Door pike
#1307700
deja schreef: Klopt er stond eerst wat anders en daar heeft pike op geantwoord, maar de persoon die er in beschreven werd vond dat niet zo leuk dus heb ik het weggehaald.
Het ging inderdaad over hepatitus B en bloed.
Dat is natuurlijk wel iets wat je niet direct in de gaten heb kan jaren duren, maar gaat alleen van mens op mens zei Pike.
Hij werd toch niet met naam genoemd.  ???
Ik draag overigens geen handschoenen. Ga ik ook niet doen.  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1307711
ik draag meestal wel handschoenen. ik heb geregeld wondjes (haal van een kat bv) op mn handen en bij mij blijven die langer open. buiten dat ben ik snel vies van kattenvoer en dingen pakken met latex handschoentjes maakt het voor mij gevoel iets minder vies.
ik sta na het portioneren en malen wel altijd goed mn handen te wassen (met water en zeep en daarna de stalen zeep, als ik het vind stinken).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1307982
deja schreef: Klopt er stond eerst wat anders en daar heeft pike op geantwoord, maar de persoon die er in beschreven werd vond dat niet zo leuk dus heb ik het weggehaald.
Het ging inderdaad over hepatitus B en bloed.
Dat is natuurlijk wel iets wat je niet direct in de gaten heb kan jaren duren, maar gaat alleen van mens op mens zei Pike.
Ah, op die fiets :)

Ik draag overigens altijd latex handschoenen. Niet eens voor eventuele wondjes, maar ik heb gewoon geen zin (meer) om na het eten 500x mijn handen te wassen om van die meur af te komen.
Door 202Spots
#1307990
Met kip en kalkoen malen doe ik ook hand schoenen aan, alleen omdat ik dan 'n hele grote hoeveelheid tegelijk doe,
en waarschijnlijk omdat de salmonella eerder daarvan kan komen dan van andere soorten  vlees... :-\
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan of over bloed gedacht...gehakt klaar maken voor ons zelf, en steaks,
rauwe vlees lappen of  soepvlees met blote handen aanpakken is toch ook geen probleem?
Gewoon goed handen wassen en de rommel schoonmaken is denk ik nog steeds de meest logiese oplossing om eventuele problemen te voorkomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door