Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#1305284
Hallo Allemaal,

Ben hier een tijdje niet meer geweest. Dat betekent dat tot zover alle goed is met mijn drie Malamutes. Ze zijn allemaal wat ouder geworden. Reu Toi is inmiddels 12 jaar oud, maar voor zijn doen in goede conditie. Teefje Kick wordt in augustus 8 jaar en de laatste die bij de groep kwam; reu Chess is nu 8,5 jaar.

Het gaat nu om Chess. Vorig jaar sprong Chess nog ladelijke behendigheidswedstrijden met redelijke resultaten. Begin dit jaar in februari en maart begon die moeite te krijgen om mee te komen met de training van de grote honden. In mei heb ik hem over laten zetten naar de veteranen. In de meimaand ging het redelijk goed. In juni was die al afgepeigerd na ¾ uur en stond die zowat als een doorgezakte Duitse Herder op zijn hakken met een volledig ingezakte achterhand.

Twee weken geleden ben ik met hem naar de DA geweest. Er waren twee opties: afsterven van zenuwencellen in zijn achterhand (op te vangen met overactiveren van de nog werkende spieren d.m.v. anabole) of aftakeling van de myelineschade – het omhulsel van de zenuwenbanen – d.m.v. toedienen van corticosteroïde.

Het laatste bleek het geval. Bij Chess hebben we te maken met een aftakeling van de vlies, de myeline, rond de zenuwenbanen. Op mijn vraag “hoe lang heeft die nog?” zijn een paar sociaal wenselijke antwoorden gegeven over “sommige honden die het wel twee jaar nog goed doen”.

De medicamenten die hij voorgeschreven heeft gekregen zijn dexametoron, of wel Dexoral. Bijwerkingen zijn verstoring van de zout- en suikerhuishouding. Daardoor drinkt die enorm veel en plast die navenant veel.

Voor zover ik me in het thema heb kunnen inlezen, bestaat de myeline uit Glia- en Schwann=cellen. Ëén of beide van deze cellen takelen dus af. Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij Duitse herders. Weet iemand daarom iets in het alternatieve circuit wat hiervoor een remedie biedt?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1305420
Degeneratieve Myelopathie heet het. En het is mij niet gelukt om daar enige verbetering in te krijgen hoewel het met acupunctuur soms wel geclaimt wordt.
Weet je zeker dat het geen lumbosacrale instabiliteit is? Komt veel voor bij behendigheid honden door overbelasting van de lumbosacrale overgang.
Door Lizzy
#1306235
Hitam schreef: Degeneratieve Myelopathie heet het. En het is mij niet gelukt om daar enige verbetering in te krijgen hoewel het met acupunctuur soms wel geclaimt wordt.
Weet je zeker dat het geen lumbosacrale instabiliteit is? Komt veel voor bij behendigheid honden door overbelasting van de lumbosacrale overgang.
Oh bah, wat naar dat je hond hier aan lijdt :(. Peet heeft hier mee te maken gehad. Misschien dat deze oude topics nog iets van toegevoegde waarde zijn:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 125.0.html (hier staan ook wat supplementen genoemd).

Ik weet niet of dit al naar Europa is gehaald, of het inderdaad werkt en zo ja maar misschien nuttig om via Utrecht eens naar te informeren? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 784.0.html

Denk dat je dit topic ook 'moet' doorspitten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 947.0.html
Door Kick4Toi
#1306793
Bedankt voor jullie reacties. Ik was er al bang voor dat er weinig aan te doen zou zijn.  :'(
Lumbosacrale instabiiteit, hernia of spondylose is het niet. Hij heeft geen pijn. Bovendien de symptomen zijn overduidelijk herkenbaar voor DM; enthousiast en blij beginnen met wandelen, achter stok rennen of veteranenbehendigheid, om vervolgens versneld moe te worden met waggelend achterwerk en "op z'n hielen" lopen.

De dexametarol die twe weken geleden was ingespoten is nu uitgewerkt. DA heeft pillen een corticosteroïde voorgeschreven (Dexoral). Hij heeft nu weer een "stootkuur" om er bovenop te komen. Gisteren met Rachel (Malmove) en Keyush bijna 2,5 uur gewandeld. Laatste half uur was die beste wel "af". Vandaag ging het wat beter. Het weer werkte ook mee (fris en regenachtig). En de medicijnen beginnen te werken. Morgen wordt de kuur gehalveerd en volgende week zondag moet die op een normaal schema zitten van twee pillen om de dag.

Heb inmiddels ook het advies van de fokker gekregen om contact op te nemen met Steven Schukking van Dierenkliniek Kortenoord (die is ook parttime homeopaat) met veel Malamute-ervaring. Denk alleen dat die niet veel kan betekenen.....
Door Malamoods
#1307160
Ik heb echt vol verbijstering naar Chess zitten kijken afgelopen zaterdag... Ik had 'm alweer een paar weken niet gezien (tijdens wandelingen dan) en 't kan er bij mij gewoon nog steeds niet in dat zo'n grote, stevige, sterke hond zo snel achteruitgaat... :o :'( Hij lijkt 't allemaal ook vrij ontspannen te ondergaan en aan de ene kant doet me dat goed. Je wil geen hond met frustraties, maar het is zo niet-Chess... :'(  Hij is wat "gelaten", althans zo kwam 't op mij over... In 't begin was hij fris en kwiek al zag je al wel dat 't niet helemaal lekker ging (en ik genoot met volle teugen van zijn begroeting en knuffelmoment!), maar het laatste stukje was (ondanks de rustpauzes) heel pittig voor 'm. En toen de auto in... :-X :'(

Ik draai mijn duimen naar de galemiezen en ik hoop, ja ik hoop zoooo ontzettend dat die cortico's ervoor zorgen dat hij nog een tijdje bij je mag blijven Pia en dat je nog vele mooie momenten met hem mag doormaken...  :-*

Rachel.
Door Kick4Toi
#1307810
Malamoods schreef: Ik heb echt vol verbijstering naar Chess zitten kijken afgelopen zaterdag... Ik had 'm alweer een paar weken niet gezien (tijdens wandelingen dan) en 't kan er bij mij gewoon nog steeds niet in dat zo'n grote, stevige, sterke hond zo snel achteruitgaat... :o :'( Hij lijkt 't allemaal ook vrij ontspannen te ondergaan en aan de ene kant doet me dat goed. Je wil geen hond met frustraties, maar het is zo niet-Chess... :'(  Hij is wat "gelaten", althans zo kwam 't op mij over... In 't begin was hij fris en kwiek al zag je al wel dat 't niet helemaal lekker ging (en ik genoot met volle teugen van zijn begroeting en knuffelmoment!), maar het laatste stukje was (ondanks de rustpauzes) heel pittig voor 'm. En toen de auto in... :-X :'(

Ik draai mijn duimen naar de galemiezen en ik hoop, ja ik hoop zoooo ontzettend dat die cortico's ervoor zorgen dat hij nog een tijdje bij je mag blijven Pia en dat je nog vele mooie momenten met hem mag doormaken...  :-*

Rachel.
Misschien is dat wel de sterke kant van een hond in dit soort situaties, dat die niet kan relatieveren als een mens. Hond voelt zich moe, wil niet spelen en doet het dan ook niet. Hij zal niet lopen piekeren wat die drie maanden geleden allemaal nog wel aankon.... Een mens zou dat wel doen. Fokker is het ook met me eens, laat hem vooral dingen doen waar die plezier in heeft, spaar hem niet. Liever kort en krachtig dan lang en lijdzaam.

Vandaag begon die weer redelijk, maar na 1/2 uurtje zakte die weer een beetje in, terwijl die nu op de top zit van de stootkuur en nu beginnen de anabolen ook hun werk te doen.

Morgen weer trainen, dan maar kijken hoe het gaat....
Door Kick4Toi
#1326454
Het is een paar weken goed gegaan met Chess. Op medicijnen (Dexoral) loopt die wat vlotter. DA hoopte hem zo stabiel te kunnen houden voor nog 'n jaar. Nu doet zich weer een complicatie voor: hij verliest zijn dekharen - de bovenvacht - bij bosjes. De haren sterven als het ware helemaal af. De onderkant van zijn zwarte bovenvacht wordt bij de haarwoortel helemmaal wit en als je je hand door zijn vacht haalt, dan haal je de haren zo bij bosjes eruit. Vanochtend gelijk de DA gebeld om het te vertellen. Vachtproblemen - als de huid nog gaaf is en de hond jeukt niet - hebben volgens de DA vaak een oorzaak in de schildklierhormoonhuishouding. Dexoral is geen prettig goedje voor de schildklieren en het bijnierschors.

Ik zit nu met het dilemma; hond dexoral blijven geven met kans op meer vachtverlies. Let wel het is een tijdelijke oplossing om zijn leven te verlengen.
Of stoppen met het vooruitzicht dat die qua bewegen sneller achteruit zal gaan, maar wel "als heer in bontjas gekleed". 
Door Lizzy
#1326750
Kick4Toi schreef: Het is een paar weken goed gegaan met Chess. Op medicijnen (Dexoral) loopt die wat vlotter. DA hoopte hem zo stabiel te kunnen houden voor nog 'n jaar. Nu doet zich weer een complicatie voor: hij verliest zijn dekharen - de bovenvacht - bij bosjes. De haren sterven als het ware helemaal af. De onderkant van zijn zwarte bovenvacht wordt bij de haarwoortel helemmaal wit en als je je hand door zijn vacht haalt, dan haal je de haren zo bij bosjes eruit. Vanochtend gelijk de DA gebeld om het te vertellen. Vachtproblemen - als de huid nog gaaf is en de hond jeukt niet - hebben volgens de DA vaak een oorzaak in de schildklierhormoonhuishouding. Dexoral is geen prettig goedje voor de schildklieren en het bijnierschors.

Ik zit nu met het dilemma; hond dexoral blijven geven met kans op meer vachtverlies. Let wel het is een tijdelijke oplossing om zijn leven te verlengen.
Of stoppen met het vooruitzicht dat die qua bewegen sneller achteruit zal gaan, maar wel "als heer in bontjas gekleed". 

Ai, wat een pijnlijk en moeilijk dilemma.... Ik geloof dat ik zelf zou kiezen voor het bewegingsapparaat en hem dus op Dexoral houden maar dit is zooo persoonlijk. Sterkte!
Door Mevroi Kruim
#1326858
Lizzy schreef: Ai, wat een pijnlijk en moeilijk dilemma.... Ik geloof dat ik zelf zou kiezen voor het bewegingsapparaat en hem dus op Dexoral houden maar dit is zooo persoonlijk. Sterkte!
Ik denk dat ik dat ook zou doen; een jas kun je vervangen als het moet en vandaag de dag is er enorm veel keus in.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1326923
Dat is een ziekte waarbij je ziet dat ze in het begin goed bewegen na enige tijd ineens niet meer kunnen lopen. Is echt heel zeldzaam, ik heb het nog nooit gezien, ken het alleen van filmpjes en uit de boeken.
Het heeft te maken met acetylcholine dat de overdracht van de zenuw naar de spier regelt.
Je diagnosticeert het door acetylcholine esterase remmer in te spuiten waardoor het probleem ineens heel kort weer opgelost is. Voor details kan misschien een van de andere dierenartsen bijspringen. Ik zou het moeten nazoeken.

Maar wat je bechrijft doet me er enigszins aan denken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1326936
Hitam schreef: Dat is een ziekte waarbij je ziet dat ze in het begin goed bewegen na enige tijd ineens niet meer kunnen lopen. Is echt heel zeldzaam, ik heb het nog nooit gezien, ken het alleen van filmpjes en uit de boeken.
Het heeft te maken met acetylcholine dat de overdracht van de zenuw naar de spier regelt.
Je diagnosticeert het door acetylcholine esterase remmer in te spuiten waardoor het probleem ineens heel kort weer opgelost is. Voor details kan misschien een van de andere dierenartsen bijspringen. Ik zou het moeten nazoeken.

Maar wat je bechrijft doet me er enigszins aan denken.
Ik heb het nog nooit gezien, ook niet tijdens m'n studie.
Dit is wel een interessante link waarin het goed wordt uitgelegd: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=272
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door