Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1306673
Hallo,

Ben nieuw op deze site, ben Patricia en heb 2 honden 1 kruising rottweiler en een mixje uit Cran Canaria over allebei heb ik een vraag m.b.t. voeding.

De 1e is Roan ze is bijna 10 jr en heeft artrose en lichte hd in haar rechte heup en heeft last van overgewicht is 4kg te zwaar.
Ze kreeg altijd carnibest light ongeveer 300 gram p.d., terwijl ze 1kg zou mogen voor een hond van 50kg.
De schildklier is pas getest en deze werkt goed.
Momenteel krijg ze de voeding van Royal cannin voor de gewrichten (ong. 150 gr. en een halve gekookte kipfilet) en 2x rimadyl 100mg p.d.
Ik wil toch graag vers voeren of allebei, maar wat kan ik haar het beste geven zodat ze toch afvalt maar wel wat kan eten dat het niet in 1 hap weg is?
Ook moet ik rekening houden met de artrose, ze heeft hiervoor glucasamine speciaal van de groene os gehad en daarvoor gelatinaat maar dit werkte niet goed meer.

De 2e is Ecko van bijna 11/5jr met een levershunt.
Hij is op 25-02-09 geopereerd maar hij is niet gesloten, hij heeft een intrahepatische shunt hij kan hier wel mee oud worden maar moet dan helemaal over op het leverdieet.
Ecko is een moeilijke eter hij krijgt nu het leverdieet van hills (de brokken) blikvoer wilt hij niet meer, hier gaat ook wat gekookte kip door anders eet hij het niet op heb ook kabeljauw geprobeerd maar dit eet hij af en toe.
Omdat dit niet goed is krijgt hij ook laxatraxt, zodat zijn ontlasting snel afgevoerd wordt.
Voor Ecko zoek ik iets voor afwisseling voor zijn eten en iets wat ik zou kunnen gebruiken voor de trainingen en eventueel voor tussendoor, vind het anders sneu dat Roan wel wat krijgt en hij niet.
Ook zoek ik iets wat misschien ondersteunend kan werken voor zijn aandoening of zijn ammoniak waarde omlaag kan brengen en houden.
Uiteraard gaat dit wel in overleg met mijn da, hij staat overal voor open maar heeft zelf geen/weinig ervaring met versvlees of barf.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips alvast bedankt
#1306844
Hoi hoi,

ik heb voor mn oudste teef tijdelijk een leverontslastend dieet moeten volgen ivm acute leveronsteking. Hierbij kreeg ze dagelijks 1 capsule mariadistel, tbv het reinigen van de lever.
Zij heeft onderstaand menu gehad.
Ook met de zoekfunctie kun je best wel wat info hierover vinden.
De havermout meng ik trouwens met water, yoghurt en ei. yoghurt en ei om en om qua dagen.

Zij heeft ook artrose (spondylose) in haar rug, maar heb haar gewoon op vers gezet, goed een jaar geleden. Eerst KVV, daarna (sinds maart) op barf. Dit gaat harstikke super. Let niet in het bijzonder op wat ze krijgt, maar voer wel extra glucosamine.


Barf menu Djilly (hond van 16 kg, 2,5%)     
       
  30% vleesbot van 2800 gram voer in totaal = 840 gram vleesbotten     
  10% groente van 2800 gram voer in totaal = 280 gram groentemix     
  40% havermout van 2800 gram voer in totaal = 1120 gram havermout     
  20% spiervlees van 2800 gram voer in totaal = 560 gram spiervlees     
  Dagelijks eitje of scheutje yoghurt of Kefir, 1x per week beetje hart.     

Vleesbot: Kippennekken, kipkarkas (zonder vel), smuldier kip enkelvoudig, konijnkarkas
Spiervlees: Witvis filet, kalkoenfilet en kipfilet. 


Maandag    120 gram vleesbot, 160 gram havermout 160 gram spiervlees
Dinsdag    120 gram vleesbot 160 gram havermout 80 gram groentemix
Woensdag 120 gram vleesbot, 160 gram havermout 160 gram spiervlees
Donderdag 120 gram vleesbot, 160 gram havermout 80 gram groentemix
Vrijdag      120 gram vleesbot, 160 gram havermout 160 gram spiervlees
Zaterdag    120 gram vleesbot 160 gram havermout 80 gram groentemix
Zondag    120 gram vleesbot, 160 gram havermout

Barfplaats wordt gesponsord door