Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alies
#1306607
Ik had de laatste tijd het idee dat Tara wat dikker werd dus ging ik haar vandaag maar eens wegen en ze weegt 18 kilo! Terwijl ze maar 12 mag wegen volgens de rasstandaard. Opzich krijgt ze helemaal niet zoveel eten, na de sterillisatie zijn we haar zelfs minder energique gaan geven. Hoe kan ik haar snel laten afvallen??? Ik voel me echt super schuldig. Je voelt haar ribben nog wel maar je moet dan wel heel licht erop drukken anders voel je ze niet
Door Mevroi Kruim
#1306613
Snel afvallen is nooit een goed idee, niet voor mensen en niet voor honden. Dus dat zou ik sowieso niet proberen.
En verder is een rasstandaard echt niet alleenzaligmakend. Paulien d'r teckels zouden als geraamtes rondlopen als zij zich aan de rasstandaard hield, haar J & J zijn veel groter en veel steviger bespierd dan de teckeltjes van de standaard. Kijk dus naar je hond, pak er desnoods een tabel bij over voedingstoestand om te beoordelen of ze echt te dik is. En hou er rekening mee dat vet minder weegt dan spieren, dus kijken is meestal een betere graadmeter dan wegen.
Is ze idd te dik dan gewoon minder voeren. Op wat ze nu krijgt wordt ze dan kennelijk gestaag dikker dus dat is te veel. Voer je net iets minder dan ze nodig zou hebben om in model te blijven dan zal ze geleidelijk afvallen.
Meer bewegen is ook een goeie manier.
Door conleeuw
#1306616
wat kruimel zegt, dus niet klakkeloos op de rasstandaard af gaan, maar met ogen en handen inschatten of ze daadwerkelijk te dik is, indien wel, iets minder eten, en iets meer bewegen en je heb zowat een afvalgarantie  ;)
Door Moos
#1306618
Ik denk zomaar dat ze sowieso zwaarder hoort te zijn dan de rasstandaard zegt; kilo of 15 misschien.
Als ze namelijk 6 kilo te zwaar zou zijn op een gewicht van (normaal) 12 kilo kan je d'r onderhand bijna rollen volgens mij. En dat was je echt heus al eerder wel opgevallen :biggrin2: ;)
Door Alies
#1306624
Nou het is niet zo dat je denkt van jemig wat is dat beest dik! Maar we voelen het vooral als we haar even optillen. Maar haar lenden zijn nog steeds wel wat ingevallen zoals het hoort te zijn maar als je haar van bovenaf bekijkt kan je zien dat ze wel dikker is geworden. Maar mensen op straat zeggen van van goh wat ziet die hond er goed uit en in mei is ze voor haar entingen geweest en de dierenarts had niks over haar gewicht gezegd, haar hele conditie was volgens hem zeer fraai
Door Moos
#1306643
Alies schreef: Nou het is niet zo dat je denkt van jemig wat is dat beest dik! Maar we voelen het vooral als we haar even optillen. Maar haar lenden zijn nog steeds wel wat ingevallen zoals het hoort te zijn maar als je haar van bovenaf bekijkt kan je zien dat ze wel dikker is geworden. Maar mensen op straat zeggen van van goh wat ziet die hond er goed uit en in mei is ze voor haar entingen geweest en de dierenarts had niks over haar gewicht gezegd, haar hele conditie was volgens hem zeer fraai
Dan zal het vast reuze meevallen, en zou ik me zeker niet blind staren op de rasstandaard. Er kan ook gewoon een verschil tussen zitten per hond.
Door Fynn
#1306671
Ik heb bij onze ridgeback ,die ook gesteriliseerd is,er ongeveer een jaar over gedaan om 5 kilo af te vallen.
Wat ik heb gedaan is haar op 1x voeren per dag gezet en haar 100 gram per dag minder geven.
Ze krijgt zo'n 500 a 550 gram per dag.
Ook zijn we om de dag met haar gaan fietsen dus meer bewegen.
Ze ziet ze er goed uit en heeft meer energie.

Dus meer bewegen en iets minder eten geven en het niet te snel willen .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Eef+Stippels
#1307091
Ik denk ook dat je je niet vast moet houden aan de ras-standaard, iedere hond is anders.
En afvallen kun je beter langzaam doen, niet snel.

Als je voelt/ziet dat ze iets te dik is, kun je haar iets minder voer geven en iets meer beweging.
Maar als ik je omschrijving zo lees, ribben zijn te voelen, lenden wat ingevallen, is ze niet veel te dik hoor.
Door Alba
#1307178
Als ik het zo lees ís ze niet te dik.... hoogstens dat je niet meer moet gaan voeren omdat er niets meer aan hoeft. Of, als je dat mooier vind een klein 'vet'randje eraf. Ik zou denk ik eerder meer beweging gaan geven dan minder voer maar ik weet niet hoeveel beweging ze nu al krijgt.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1307475
Als je zegt dat je met lichte druk de ribben kunt voelen, dan is het goed.
Ribben moeten met lichte druk voelbaar zijn.
Natuurlijk kun je voor jezelf wat schraler beter vinden, maar zoals ik jouw omschrijving lees, is ze (denk ik) prima op gewicht.
Zolang ze nog taille heeft en de ribben voelbaar zijn, is het overgwicht denk ik niet zo heel groot.
Door Alies
#1312511
Tara is nu weer ruim twee weken aan de energique (in de vakantie moesten we haar noodgedwongen brokken voeren omdat er geen vriezer in de bungalow was). Ze is al 2 kg afgevallen!!! Het komt dus door die brokken dat ze zoveel aangekomen was!!!
Door cairodyn
#1312757
Zou me niet zo druk maken. Iets minder eten en dan komt het vanzelf al wel weer goed.
Denk dat ze als ze 1 a 2 kilo kwijt is ze al goed zal zijn. Zou me ook niet te veel aan de rasstandaard houden.
Heb hier twee volwassen reuen. De ene weegt 22 a 23 kilo en de andere 26 a 27 dus iedere hond is verschillend.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door