Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ziviaantje
#1304804
Ik geef mijn honden grotendeels KVV. Maar regelmatig krijgen ze een barfdagje. Omdat mijn oudste een viesneus is en mijn jongste op veel botvlees braakt ben ik een beetje beperkt in de calciumbronnen. Kippenbouten / nekjes/ karkasjes gaan goed en ik geef ook botmix van Herby, maar ik zoek eigelijk nog meer alternatieven. Ik geef regelmatig een rauw ei inclusief schaal, is dit voldoende calcium voor een dag ? En bevatten zuivelproducten zoals biogarde enz. ook genoeg calcium ? Heeft iemand nog andere alternatieven ?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1304865
Als alternatief heb ik weleens de schillen van biologische eieren gedroogd en tot poeder vermalen, theelepeltje per pondje vlees moet dan voldoende zijn.
Ik heb ook gelezen dat pens ook redelijk wat calsium bevat maar dat de verhouding calsium/fosfor anders is als bij de rest van het vlees.
Door mrloes
#1305358
Ik heb (na lang zoeken) eierschalen gevonden van de struisvogel, deze vermalen tot poeder en voila: calcium!
Maar er zijn vast snellere & makkelijkere manieren  ;)
Door Lizzy
#1305404
Ei + schaal levert niet genoeg calcium om de rest van het vlees/orgaanvlees te compenseren. Ei + schaal is een mooi compleet hapje maar niks meer dan dat. Om aan extra calcium te komen, moet je alleen de eierschillen nemen, deze wassen met koud water, laten drogen en tot poeder vermalen (in een koffiemolen).
Door ands
#1306073
Sepiaschelpen bevatten meer calcium, ik koop dit normaal voor mijn water-en landschildpadden, maar ook mijn hond durft er (als de zak niet op tijd weg is) met eentje vandoor te gaan.  Kan dit kwaad of niet?
Door Lizzy
#1306229
ands schreef: Sepiaschelpen bevatten meer calcium, ik koop dit normaal voor mijn water-en landschildpadden, maar ook mijn hond durft er (als de zak niet op tijd weg is) met eentje vandoor te gaan.  Kan dit kwaad of niet?
Nee, dat kan geen kwaad. Maar ik weet niet hoeveel calcium erin zit en hoeveel sepia je zou moeten geven om 1 kilo vlees aan te vullen met calcium.
Door Ons Elftal
#1306432
Ik geef onze honden elke dag een compleet menu. 's Morgens KVV en 's avonds zelf samengesteld. Ze krijgen dus iedere dag hun percentages. Op het orgaanvlees na, dat krijgen ze drie keer in de week bij hun maaltijd. Dat vind ik zelf makkelijker dan het te verdelen over de week (voor mezelf overzichtelijker). Op één dag na, dan krijgen ze alleen maar pens met toevoeging van groente. Ze missen dus eigenlijk één dag bot en dus de calcium uit het bot, zou dat erg veel kwaad kunnen? Want dan zou ik dat ook aan kunnen vullen met eierschaal.
Door Ziviaantje
#1306471
En hoe zit dat met biogarde roer ? Vandaag hebben ze wat Herby botmix erbij gekregen, is 70 % bot, dus ze zitten vandaag goed  :D Ook kregen ze KVV vandaag, maar het botmix was een beetje ter compensatie van het dagje botloos van eergisteren ( hebben wel een eitje gekregen  ;) )
Door Too
#1306474
Ons Elftal schreef: Ik geef onze honden elke dag een compleet menu. 's Morgens KVV en 's avonds zelf samengesteld. Ze krijgen dus iedere dag hun percentages. Op het orgaanvlees na, dat krijgen ze drie keer in de week bij hun maaltijd. Dat vind ik zelf makkelijker dan het te verdelen over de week (voor mezelf overzichtelijker). Op één dag na, dan krijgen ze alleen maar pens met toevoeging van groente. Ze missen dus eigenlijk één dag bot en dus de calcium uit het bot, zou dat erg veel kwaad kunnen? Want dan zou ik dat ook aan kunnen vullen met eierschaal.
Dat kan helemaal geen kwaad, als je die 50% zelfsamengesteld volgens de bekende percentages geeft hoef je echt niet aan de gang met eierschaal oid.
Door Ons Elftal
#1306479
Dank je wel Too. Ik heb altijd de neiging om direct in de stress te schieten als ik bedenk dat ik het misschien niet goed doe en ze te weinig van iets geef.
Door mrloes
#1306773
Ik doe t ook zo: 1x per dag KVV en 1x per dag Barf en dan ga ik uit van de bekende percentages,
op groente na want die zit al in de KVV.
In t weekend krijgt ie vaak 1 of 2 dagen alleen Barf en dan voeg ik wel 'n verse groentemix toe.
De groentemix maak ik aan met een duiveneitje incl. schaal maar das natuurlijk 0,0 calciumwaarde
op een hond van 3o kilo  ;)
Door flin
#1307533
ands schreef: Sepiaschelpen bevatten meer calcium, ik koop dit normaal voor mijn water-en landschildpadden, maar ook mijn hond durft er (als de zak niet op tijd weg is) met eentje vandoor te gaan.  Kan dit kwaad of niet?
Lizzy schreef: Nee, dat kan geen kwaad. Maar ik weet niet hoeveel calcium erin zit en hoeveel sepia je zou moeten geven om 1 kilo vlees aan te vullen met calcium.

eischaal bestaat uit calciumcarbonaat (dus calcite, aragonite en vaterite)  waarvan 38%  elemental (opneembaar) calcium
  sepia officinalis : 96% aragonite en 4%  calcite
  slakkenhuis, geen idee....
~~

toevoeging # aragonite = ook 'n calcium carbonate, met 'n andere kristalvorm dan calcite of vaterite

misschien nog een leuk 'weetje':

Summary  X-ray diffraction studies of Brown Pelican eggshells from various localities in North America have shown that the crystalline shell material consists of three calcium carbonate polymorphs, calcite, aragonite and vaterite. The data suggest that thin eggshells show a high calcite to vaterite ratio compared with thicker Florida shells.
http://www.springerlink.com/content/m2w43u94062j3052/
Laatst gewijzigd door flin op ma 13 jul 2009, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door