Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sunny
#1306275
Dag allemaal,

Omdat mijn Minous een blaassteen had (oxalaat vlgs da) geef ik haar nu kvv (tuurlijk nog meer redenen) en ze doet het fantastisch. Binnen een paar dagen helemaal over op versvoer en ze vindt het heerlijk, helemaal goed dus.

Omdat de da's allebei hadden gezegd dat doorspoelen voor haar erg belangrijk is meng ik er wat extra water door, het is een dikke pap met stukjes dan zeg maar en dat gaat iedere keer schoon op (net als bij de andere kat). ik zie ze vaak wel meteen na het eten naar de bak rennen om .. jawel... hun kleine behoefte te doen.

Nu was ik wat aan het lezen over rauwe voeding, en zag dat er voor de poes bijna voldoende vocht zit in vers vlees, al veel meer dan in brokjes. Nu vroeg ik me af: het kan wel zijn dat ik het zo'n lekker idee vind, dat extra water, naar 'menselijke maatstaven' - het is voor ons immers heel goed om erg veel te drinken. maar zou ik mijn poes ook teveel water kunnen geven? dat er een of andere balans verstoord raakt omdat ze van nature bijna al hun water uit hun voeding halen.

Nou ja... misschien wat mutserig maar eerlijk gezegd: ik ben zo geschrokken van wat er gebeurde met Minous en de blaassteen, en voel me werkelijk een niet-wetende 'mens' af en toe als het om dit soort dingen gaat: wat heeft  mijn kat echt nodig en geef ik niet iets met goede bedoelingen terwijl het in tussentijd schadelijk voor haar is?  :-[

Alvast hartelijk dank voor je reactie,

groetjes,

Sunny
Door Rianne145
#1306332
Hoi,

Voor zover ik weet kan een kat op de natuurlijke manier nooit teveel drinken (past niet in de maag) en plast ze het wel weer uit.
Volgens mij kan dat alleen als je een infuus inbrengt dat je te veel geeft, zodat de nieren het niet meer kunnen verwerken.
Door ibbi
#1306386
ik denk dat ze een teveel gewoon uitplassen... maar kan er niets over terugvinden eigenlijk hoe dat precies zit, of een teveel ten koste gaat van 't opnemen van mineralen etc.
toen Tom en Angel last hadden gaf ik ze bij 1 voeding per dag een plens water, bij de tweede voeding niet.
ze doen steeds een goeie plas en hebben geen blaasontstekingen meer gehad.
( Tom al 7 maanden niet meer, vorig jaar heeft hij wel 10 x last gehad! )
als je zelf twijfelt of je niet té veel geeft zou je dat misschien als tussenweg kunnen doen.
Door Sunny
#1306700
ibbi schreef: ik denk dat ze een teveel gewoon uitplassen... maar kan er niets over terugvinden eigenlijk hoe dat precies zit, of een teveel ten koste gaat van 't opnemen van mineralen etc.
Precies... die bedoel ik dus ook.., dat zou ik wel graag willen weten. Aan de andere kant.. het voedsel blijft nog wel een tijdje in de maag en daar moeten de minderalen etc. toch vandaan komen dus het zal wellicht allemaal zo'n vaart niet lopen. maar als er nog iemand is die het antwoord weet.... houd ik me aanbevolen!!!  :biggrin2:

Verder dank voor jullie reacties, ik ga je raad opvolgen ibbi, gewoon 's ochtends water erbij.

Groetjes,
Sunny
Door flin
#1307532
'k denk zeker dat ze (te) veel vocht zo weer uitpiesen, maarrr
houdt dan wel in de gaten dat er genoeg aan voer ( voedingsstoffen) binnenkomt:
stel:
je voert BARF, da's al zo'n 70 % vocht, maar dan wel metaboolvocht (bloed enzo)
da's met plain water over kvv toch weer anders
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door