Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Miss_Carmen
#1305308
Hallo allemaal,

Na een tijdje gelezen te hebben en 2 weken kvv te hebben gevoerd, krijgen mijn honden sinds een week barf.
Nu zit ik toch met nog wat vraagjes over het menu:

Volwassen Ierse reuen wegen zo'n 30 kilo. Rocko krijgt tussen de 2,5 en 3 %, Pops krijgt 2%

Rocko krijgt op dit moment 5600 gram per week, 800 gram per dag, want hij mag nog wel een paar kilootjes aankomen. Hij heft al wel wat meer vlees op zijn botten sinds hij van de brok af is, dus daar ben ik al heel blij om.

45% vleesbot = 2520 (50% was teveel voor hem, ontlasting was erg licht)
25% spiervlees = 1400
20 % orgaan = 1120 (bestaande uit 50% pens, 20% hart & nier, 10% lever)
10% groente/fruit/noten mix = 560

Pops krijgt dus 4200 gram per week, 600 gram per dag.

50% vleesbot = 2100
20% spiervlees = 840
20% orgaan = 840 (bestaande uit 50% pens, 20% hart & nier, 10% lever)
10% groente/fruit/noten mix = 420

Dit alles aangevuld met 100 - 200 gram kwark/yoghurt/hüttenkäse en 2 rauwe eieren

Nu komen de vragen:

1. Ik merk dat Rocko toch soms wel moeite heeft met de hoeveelheden. Kan ik hem ook terugzetten naar 600 gram en dan 's morgens als extra wat volle kwark, rauwe honing en banaan geven (ik zag dat Lizzy dit bij iemand anders had geadviseerd)

2. Zaterdags krijgen de heren van mij altijd vis. Dit kan zalm zijn, maar soms ook andere koppen, graat of resten die ik van de visboer krijg. Mag dit, of moeten het echt zalmkoppen zijn. Zo nee, moet ik dan wel omega 3/6/9/ toevoegen?

3. Pops heeft best een beetje aanleg om voller te worden, mag ik hem eventueel ook minder geven? Of is 2% echt het minimum? Hij is niet gecastreerd.

4. Is dit genoeg vlees variatie?
Vleesbot: Kippenkarkas / Konijnkarkas / Eendenkarkas / schapenbout / geitenribben
Spiervlees: rundervlees & kopvlees / wild afsnijdsel / lamsvlees / paardenvlees
Orgaan: runder penslappen, nieren & hart / lamshart / konijnenlever

5. Mijn opa houdt duiven en stel dat mijn honden dat toevallig heel lekker vinden. Hoe kan ik die dode duiven van mijn opa dan aan mijn honden geven? Moeten die eerst in de vriezer, moeten ze geplukt worden, moet ik lichaamsdelen verwijderen?

6. Kan ik ook overleden konijnen van vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen of de kinderboerderij geven? En wat moet ik daar dan eerst voor speciaals mee doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groetjes Carmen, Rocko & Pops
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1305409
[quote="Miss_Carmen"]
1. Ik merk dat Rocko toch soms wel moeite heeft met de hoeveelheden. Kan ik hem ook terugzetten naar 600 gram en dan 's morgens als extra wat volle kwark, rauwe honing en banaan geven (ik zag dat Lizzy dit bij iemand anders had geadviseerd)[/quote]

Natuurlijk kan dat. De toevoegingen die je noemt zijn voedzaam en gezond. Probeer het gewoon en kijk hoe Rocko erop reageert.

[quote="Miss_Carmen"]2. Zaterdags krijgen de heren van mij altijd vis. Dit kan zalm zijn, maar soms ook andere koppen, graat of resten die ik van de visboer krijg. Mag dit, of moeten het echt zalmkoppen zijn. Zo nee, moet ik dan wel omega 3/6/9/ toevoegen?[/quote]

Nee hoor, zalmkop is niet noodzakelijk maar ik vermoed dat veel mensen het geven omdat het goedkoop is. Andere vette vis is ook prima zoals makreel en sardienes en je mag ook best eens een keertje witvis geven.

[quote="Miss_Carmen"]3. Pops heeft best een beetje aanleg om voller te worden, mag ik hem eventueel ook minder geven? Of is 2% echt het minimum? Hij is niet gecastreerd.[/quote]

Je voert altijd op het oog en als jij vindt dat jouw hond(en) te dik worden, moet je minder voeren. Ik heb hier twee honden van 28 en 32 kilo en die krijgen dagelijks 500 gram.

[quote="Miss_Carmen"]4. Is dit genoeg vlees variatie? 
Vleesbot: Kippenkarkas / Konijnkarkas / Eendenkarkas / schapenbout / geitenribben
Spiervlees: rundervlees & kopvlees / wild afsnijdsel / lamsvlees / paardenvlees
Orgaan: runder penslappen, nieren & hart / lamshart / konijnenlever[/quote]

Nou lijkt mij prima hoor! Mijn honden krijgen niet zoveel variatie. Je geeft wat beschikbaar is, toch?

[quote="Miss_Carmen"]5. Mijn opa houdt duiven en stel dat mijn honden dat toevallig heel lekker vinden. Hoe kan ik die dode duiven van mijn opa dan aan mijn honden geven? Moeten die eerst in de vriezer, moeten ze geplukt worden, moet ik lichaamsdelen verwijderen?
6. Kan ik ook overleden konijnen van vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen of de kinderboerderij geven? En wat moet ik daar dan eerst voor speciaals mee doen.
[/quote]

Het lijkt me wel dat je moet weten waaraan deze dieren dood zijn gegaan om zo verspreiding van ziektes uit te sluiten. Mijn honden eten geen duif en er zijn heel veel honden die geen duif eten. Maak maar eens gebruik van de zoekfunctie hier en dan kom je dat tegen. Je kunt een duif en konijn zo geven met huid en haar maar niet alle honden eten dat. Kwestie van uitproberen zoals met zoveel dingen  :D
Door Lizzy
#1305410
1. Ik merk dat Rocko toch soms wel moeite heeft met de hoeveelheden. Kan ik hem ook terugzetten naar 600 gram en dan 's morgens als extra wat volle kwark, rauwe honing en banaan geven (ik zag dat Lizzy dit bij iemand anders had geadviseerd)
Ja hoor, dat kan prima. Je kunt eventueel ook vooral wat vettere diersoorten geven zoals eend, gans, lam, geit, etc. Of beide.
2. Zaterdags krijgen de heren van mij altijd vis. Dit kan zalm zijn, maar soms ook andere koppen, graat of resten die ik van de visboer krijg. Mag dit, of moeten het echt zalmkoppen zijn. Zo nee, moet ik dan wel omega 3/6/9/ toevoegen?
Alle vette vis is prima. Witvis (kabeljauw, wijting, etc) is wel leuk maar voegt weinig omega 3 toe. Als je hond helemaal geen vis eet, en ook weinig vlees van wild: dan is het handig om wat omega 3 toe te voegen. Omega 6 moet je vooral niet toevoegen (want dat zit al in ruime mate in vlees en gevogelte). Omega 9 heeft een hond niks aan. Dus als toevoeging zou ik alleen visolie geven.
3. Pops heeft best een beetje aanleg om voller te worden, mag ik hem eventueel ook minder geven? Of is 2% echt het minimum? Hij is niet gecastreerd.
Nee, een beetje minder mag ook. Je kunt ook vooral magere diersoorten geven zoals kip, konijn, kalkoen, mager rund, etc.
4. Is dit genoeg vlees variatie?
Vleesbot: Kippenkarkas / Konijnkarkas / Eendenkarkas / schapenbout / geitenribben
Spiervlees: rundervlees & kopvlees / wild afsnijdsel / lamsvlees / paardenvlees
Orgaan: runder penslappen, nieren & hart / lamshart / konijnenlever
Schapenbout raad ik af. Dit bot is te hard. Qua afwisseling is het prachtig!
5. Mijn opa houdt duiven en stel dat mijn honden dat toevallig heel lekker vinden. Hoe kan ik die dode duiven van mijn opa dan aan mijn honden geven? Moeten die eerst in de vriezer, moeten ze geplukt worden, moet ik lichaamsdelen verwijderen?
Ja hoor, die kun je gewoon geven. Sommige honden willen ze wel eten als ze geplukt zijn, andere moeten ze nooit en weer andere eten ze ook met veer en al. Je kunt ze zo geven. Ik zou ze zelf eerst een paar dagen in de vriezer doen.
6. Kan ik ook overleden konijnen van vriendjes/vriendinnetjes van de kinderen of de kinderboerderij geven? En wat moet ik daar dan eerst voor speciaals mee doen.
Het ligt eraan waar ze aan dood zijn gegaan. Je hoeft er (indien geschikt) niks mee te doen. Je kunt ze zo geven.
Door Lizzy
#1305421
[quote="Rovanna"]
Gut Liz, wat zijn we het toch weer eens :P Alleen de schapenbout was mij even ontgaan; kwestie van niet goed lezen..... ;)
[/quote]

Ja, ik postte mijn posting en riep hier "groene eend" (dat roep je als 2 mensen hetzelfde zeggen en wie dan het eerst "groene eend" zegt: die mag een wens doen :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1305424
[quote="Lizzy"]
Ja, ik postte mijn posting en riep hier "groene eend" (dat roep je als 2 mensen hetzelfde zeggen en wie dan het eerst "groene eend" zegt: die mag een wens doen :biggrin2:).
[/quote]

Maar ik riep het eerder hoor ;D
Door Nyncke
#1305434
Gekweekte vis heeft wel veel 6-9 maar niet zoveel/ geen omega 3.
Dat komt omdat ze met mais gevoerd zijn.

De wilde vis variant heeft natuurlijk voer gehad en die heeft wel de omega 3.
De omega 3 is ontstekingsremmer en erg goed voor de hersenen.
Door Lizzy
#1305438
[quote="Nyncke"]
Gekweekte vis heeft wel veel 6-9 maar niet zoveel/ geen omega 3.
Dat komt omdat ze met mais gevoerd zijn.

De wilde vis variant heeft natuurlijk voer gehad en die heeft wel de omega 3.
De omega 3 is ontstekingsremmer en erg goed voor de hersenen.
[/quote]

Er zijn inmiddels berichten dat gekweekte vissen niet meer met plantaardig voer worden gevoerd en net zoveel omega 3 bevatten als wilde. Ik zal de bron vanmiddag even opzoeken! Neemt niet weg dat deze gekweekte vissen natuurlijk eigenlijk nog milieu onvriendelijker zijn :-\
Door Miss_Carmen
#1305464
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties. Ben weer een stuk wijzer geworden.
Het was trouwens een lamsbout en geen schapenbout. Maakt dat wat uit of is lamsbout ook te hard?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1305532
[quote="Miss_Carmen"]
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties. Ben weer een stuk wijzer geworden.
Het was trouwens een lamsbout en geen schapenbout. Maakt dat wat uit of is lamsbout ook te hard?
[/quote]

Nou het gaat niet om het lam of het schaap, het gaat om de bout :D
Dat is dragend bot en dat is te hard voor honden om door te komen.
Door Lizzy
#1306221
Tja, er zijn mensen die dit soort dingen wel voeren. En wel het risico nemen. Ik denk dat hij ze daarom verkoopt. Beetje hetzelfde als AH die sigaretten verkoopt :-\
Door wenche
#1306273
Als recreatiebot zou het wel kunnen toch? dat ze het vlees er lekker afknagen en de rest laten liggen?
DeeJay wordt ook helemaal wild als ie bv een schouder lekker af mag knagen...
Door Lizzy
#1306276
[quote="wenche"]
Als recreatiebot zou het wel kunnen toch? dat ze het vlees er lekker afknagen en de rest laten liggen?
DeeJay wordt ook helemaal wild als ie bv een schouder lekker af mag knagen...
[/quote]

Een schouderblad is iets anders als een poot. En bij het kluiven op een poot, loop je dus een verhoogd risico op het breken van gebits elementen en bovenmatige slijtage. Ik geloof niet in "recreatie botten". Als je je hond dan al langer op een bot zou willen laten kluiven, neem dan een schouder, wervel of kop van bijv. lam of baby geit. Dan loop je dat risico ook maar veeeeeeeel minder dan wanneer je het laat kluiven op een poot.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door