Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1304016
Omdat ik hier geen vleesafval bij de slachters kan krijgen heb ik geprobeerd toch een menu voor mijn honden te maken.
Zouden jullie kunnen kijken of het zo een beetje goed is?

Cidaq, 31 kilo,  640 gr voedsel per dag. 10 jaar oud. (nierideet)
iedere dag 160 gr groentemix + 160 gr ei/zuivel/orgaan etc.
ma  320 gr kip
di   320 gr konijn
wo 320 gr kwartel
do vasten
vr 320 gr vis
za 320 gr kip
zo 320 gr konijn

Querida en Wamão: beiden ca 44 kilo, 880 gr voedsel per dag, 1,5 en 4 jaar oud.
iedere dag: 220 gr groentemix + 130 gr ei/zuivel/orgaan etc
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 530 gr vlees

Mac: 50 kilo, 1 kilo voer per dag, 4 jaar oud.
iedere dag 220 gr groentemix + 130 gr ei/zuivel/orgaan etc.
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 600 gr vlees.
Als ik eens aan ander vlees kan komen pak ik dat ipv 2 x per week hetzelfde dier/vlees.

Als ik de kwartels en eventueel de kippen niet zou plukken, heb ik dan kans dat de honden de kippen pakken? Ze lopen nu altijd bij elkaar en dat wil ik graag zo houden. Querida heeft toen ze 12 weken was een kip gepakt, gedood en helemaal opgegeten (6 kilo en zij was nog maar 12 kilo), maar nu doet ze de kippen niets meer.
De dieren die ik geef zit alle orgaan etc. nog in. Ik dood ze alleen en als het nodig is pluk ik ze.
Laatst gewijzigd door Xada op za 11 jul 2009, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1305707
Hi,
Ik vind t lastig iets zinnigs te zeggen mbt je menu
de 50% groente, ei, zuivel kan ik nl. niet goed inschatten ,sorry!

Als je de 'standaard' barfpercentages bekijkt... voor groente en evt extra's dan zit je erg hoog met je 50%
Wat wilde je daar aan orgaan aan toevoegen?..Kom je dan niet erg scheef te zitten met orgaan-percentage?

Maar:
* complete beesten zijn perfect, verhouding spier/bot/orgaan is daarin natuurlijk optimaal!
* 4 soorten is ook ok
Wat dat betreft dus geen probleem!

Tja of je honden door t eten van ongepluimde dieren aan doe-het-zelf-barfen gaan zou ik niet weten,
als ze erg sterke jachtdrift hebben zou t kunnen, maar dan moet je ze nu ook al ver van je levende have houden ;)

Al met al meer vragen dan antwoorden... :D
#1305791
[quote="Too"]
Hi,
Ik vind t lastig iets zinnigs te zeggen mbt je menu
de 50% groente, ei, zuivel kan ik nl. niet goed inschatten ,sorry!

Alleen Cidaq heeft 50% groente etc. Dit stond in het topic over een nierdieet. Ik geloof dat ik dat vergeten ben erbij te zetten. Voor de rest zitten ze op 25% groente. Gelukkig is 4 soorten vlees genoeg, omdat ik daar hier heel moeilijk aan kan komen. Daar baal ik behoorlijk van, vooral dat ik geen pens kan krijgen (alleen schoongemaakte en daar zit geen voedingswaarde etc meer in).
Dat wordt nog een gedoe met de kwartels als je die plukken moet, daar krijgen ze er gezamenlijk 13 per week van.
De kippen kunnen over mijn hele erf lopen, dus die lopen nu ook tussen de honden en tussen de paarden. Soms lopen alle drie de soorten bijelkaar, maar dan ben ik er ook bij.
#1305889
OOO dom van mij ik keek idd niet verder dan Cidaqs menu.... k heb niks gezegd  ;)

Ik denk echt dat je t met 4 diersoorten ,helemaal als je rekening houdt met de lokale mogelijkheden, hartstikke goed doet!

De portugese pensen worden die gespoeld en gebleekt? [even uit nieuwsgierigheid]
En is er geen mogelijkheid t op een accoordje te gooien dat je af en toe een vuile koopt??? [dat heb je vast al geprobeerd]

Als ze nu niet achter je kippies aangaan dan denk ik niet dat ze straks, na t eten van een koud dood kipje, gaan jagen
Vries je ze eerst wel even in, om worm en andere narigheid te doden?
#1306066
Ik zat nog even [op t balkonnetje] te mijmeren over leven en barfen in Portugal  ;)
en dat ik t bewonderenswaardig vind dat je er voor kiest je eigen [honden]voer t produceren...

*als je erg zuidelijk zit zal t wat droog zijn voor eenden
*geen idee of parelhoen een lastige kostganger is
*is t mogelijk [en betaalbaar] om af en toe een [jong] geitje of lam te [laten] slachten

Zomaar een paar losse flarden
#1306154
Ik had het er ook bij moeten zetten dat dat een nierdieet is. Dat heb ik dus nu verandert. Het was dom van mij om het er niet bij te zetten.
Ja, alle pensen worden hier gespoeld en gebleekt. De mensen eten hier alles wat van een dier af komt. Zelfs varkensballen en varkenskoppen. Ik heb het geprobeerd om aan pens te komen en dat lukte mij niet. Maar nu zal mijn DA, die zelf een paar koeien heeft, aan het slachthuis vragen of ze het vlees wat overblijft en wat pens voor mij willen bewaren. Ik denk dat dat beter aanslaat dan dat ik er weer heen ga. Maar hier moet ik nog even op wachten.
Ik probeer zo nu en dan wel een schaap, geit of koe op te kopen, maar als de portugezen weten dat het voor mijn honden is, dan verkopen ze mij niets omdat ze bang zijn dat de honden daardoor op hun dieren gaan jagen.
Dus probeer ik altijd door een ander een dier te laten opkopen en dat bij mij te slachten. Vorig jaar heb ik dat nog klaar kunnen krijgen met een schaap.
Parelhoenders zijn moeilijk te houden heb ik gelezen op internet. En fazanten kennen de mensen hier niet. Dus zou ik die ergens anders weg moeten halen of eieren maar dan moet ik een broedmachine kopen, maar dat zal er zo wie zo toch wel van komen.
Laatst gewijzigd door Xada op zo 12 jul 2009, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1311497
Cidaq, 31 kilo,  640 gr voedsel per dag. 10 jaar oud. (nierideet)
iedere dag 160 gr groentemix + 160 gr ei/zuivel/orgaan etc.
ma  320 gr kip
di  320 gr konijn
wo 320 gr kwartel
do vasten
vr 320 gr vis
za 320 gr kip
zo 320 gr konijn

Querida en Wamão: beiden ca 44 kilo, 880 gr voedsel per dag, 1,5 en 4 jaar oud.
iedere dag: 220 gr groentemix + 130 gr ei/zuivel/orgaan etc
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 530 gr vlees

Mac: 47 kilo, 940 gr voedsel per dag, 4 jaar oud, (nierdieet).
iedere dag 285 gr groentemix + 185 gr ei/zuivel/orgaan etc.
Verder gelijk aan Cidaq, maar dan ipv 320 gr vlees, 470 gr vlees.


Ik ben zelf nog niet tevreden over het percentage ei/zuivel/orgaan. Dit omdat er al veel organen zitten in de dieren die ik voer, omdat dit voor het grootste deel volledige dieren zijn.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door