Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1305212
Milik heeft achter zijn oren heel lange zijige haren. Doordat zijn vriendinnen daar tijdens het spelen regelmatig inhangen wordt het vochtig  en wat kleverig , het raakt daarom snel in de klit.
Ik  hoorde dat, als het nat is, je beter niet kan kammen, maar als het opgedroogd is kom ik er helemaal niet meer doorheen :(

Vanavond heb ik er anderhalf uur over gedaan om een dikke klit te ontwarren, er kwam een aar tevoorschijn.... Omdat het zeldzaam is dat ik anderhalf uur lang achter zijn oor kan prutsen hierbij de volgende vragen.

- zijn er speciale kammen/borstels om klitten te ontwarren?
- wat is beter: direct ( dus nat) proberen te ontwarren of toch wachten tot het droog is?
-is er lotion o.i.d. in de handel wat NIET in een spuitbus zit?( Hij heeft een hekel aan het geluid waardoor het zelden op de goede plek terecht komt)

Ik hoop dat er iemand is die een oplossing weet, heb er een aantal maanden  geleden achter zijn andere oor eentje moeten wegknippen, maar dat zie je nog steeds.....
Door Do
#1305225
een keer langs bij de trimsalon

niet kammen als het nat is, het haar is dan elastish en het rekt gewoon mee

er is geen speciaal kam of borstel het is hoe je het doet

wat voor lotion bedoel je? waarvoor?
je kan het beste(als het uit de vilt is en uit de klit) plukken

ik had vorige keer een witte herder met het zelfde probleem, je moet achter de oren toch de lange flassige pluizig haren weg plukken
Door millyckk
#1305245
Do schreef: een keer langs bij de trimsalon

niet kammen als het nat is, het haar is dan elastish en het rekt gewoon mee

er is geen speciaal kam of borstel het is hoe je het doet

wat voor lotion bedoel je? waarvoor?
je kan het beste(als het uit de vilt is en uit de klit) plukken

ik had vorige keer een witte herder met het zelfde probleem, je moet achter de oren toch de lange flassige pluizig haren weg plukken
Ik had speciale lotion gekocht  ( Tangle repair) voor ontklitten en verzorgen van witte vachten, maar dat zit in zo'n spraybus.

Was die witte herder die jij kent ook een langhaar? Was mij niet bekend dat de lange haren achter de oren geplukt moeten worden!
Door Do
#1305253
ook een langhaar
het plukken moet met beleid gebeuren, je plukt de langste flassige haar, je plukt hem niet helemaal

meestal helpen al die lotions en dat soort dingen niet echt, het zijn hulp middels, je moet voor zorgen dat er geen klit komt

wat je kan doen...maar let goed op!!!!!!!
een schaar pakken, het liefste een voeten schaartje maar die zal je niet hebben, dus dan maar een nagelschaartje
1 punt van de schaar zet je in de vilt en je snijd, dus je KINPT NIET!!!!!!je snijd richting boven...richting jou...naar boven dus....weg van de huid
niet het vilt omhoog trekken want anders trekje de huid mee en de kans is groot dat je ook de huid aan het behandelen bent

als je het vilt een paar erin gesnijden hebt, pak je een kam, en met de punt van de kam trek je het vilt stukkje voor stukkje eruit, je voelt hem mee gaan, als die niet mee gaat niet door trekken maar nog een keer erin snijden

NIET KINPPEN!!!!!
Door tieneke
#1305259
Hier heeft Tara er soms ook aardige bij,ik heb een speciale kam om de klitten/vilt achter de oren weg te halen,echter dit moet ik wel met veel beleid doen anders doet het natuurlijk zeer en hierna pluk ik eenvoudig zelf de overgebleven plukken haar.
Hetzelfde doe ik met haar wollige en zeer weelderige haargroei aan haar poten die ook naar klitten neigt vooral 's winters met hele maanden sneeuw  :-X
Tinus heeft hier gelukkig allemaal geen last van  :biggrin2:
Door millyckk
#1305272
Do schreef: ook een langhaar
het plukken moet met beleid gebeuren, je plukt de langste flassige haar, je plukt hem niet helemaal

meestal helpen al die lotions en dat soort dingen niet echt, het zijn hulp middels, je moet voor zorgen dat er geen klit komt

wat je kan doen...maar let goed op!!!!!!!
een schaar pakken, het liefste een voeten schaartje maar die zal je niet hebben, dus dan maar een nagelschaartje
1 punt van de schaar zet je in de vilt en je snijd, dus je KINPT NIET!!!!!!je snijd richting boven...richting jou...naar boven dus....weg van de huid
niet het vilt omhoog trekken want anders trekje de huid mee en de kans is groot dat je ook de huid aan het behandelen bent

als je het vilt een paar erin gesnijden hebt, pak je een kam, en met de punt van de kam trek je het vilt stukkje voor stukkje eruit, je voelt hem mee gaan, als die niet mee gaat niet door trekken maar nog een keer erin snijden

NIET KINPPEN!!!!!
Okey! (Ik neem aan dat je met een voetenschaartje zo'n scherp, puntig schaartje bedoelt?)

Ik snap wat je bedoelt: je zet de punt in de klit in de buurt van het oor en snijdt dan heel voorzichtig van het oor af, dit herhaal je een paar keer?

Ik ga een poging wagen,  vertrouw ik het niet dan eens richting trimsalon.

Bedankt voor je tip!
Laatst gewijzigd door millyckk op vr 10 jul 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#1305275
tieneke schreef: Hier heeft Tara er soms ook aardige bij,ik heb een speciale kam om de klitten/vilt achter de oren weg te halen,echter dit moet ik wel met veel beleid doen anders doet het natuurlijk zeer en hierna pluk ik eenvoudig zelf de overgebleven plukken haar.
Hetzelfde doe ik met haar wollige en zeer weelderige haargroei aan haar poten die ook naar klitten neigt vooral 's winters met hele maanden sneeuw  :-X
Tinus heeft hier gelukkig allemaal geen last van  :biggrin2:
Is dit ook zijige vacht of wollig?
Door Do
#1305286
milik schreef: Okey! (Ik neem aan dat je met een voetenschaartje zo'n scherp, puntig schaartje bedoeld?)

Ik snap wat je bedoelt: je zet de punt in de klit in de buurt van het oor en snijdt dan heel voorzichtig van het oor af, dit herhaal je een paar keer?

Ik ga een poging wagen,  vertrouw ik het niet dan eens richting trimsalon.

Bedankt voor je tip!
je snapt het :biggrin2:
Door Silvia V.
#1305292
Ik heb hier verschillende klittenkammen. Daar zitten zogezegd pennen met een soort mesjes aan.
Ik begon ooit met een kleine klittenkam (gebogen) voor een pers, omdat ik die toentertijd had en zij veel klitten had.
Sinds die tijd heb ik er nog vele verschillende gekocht op hondenshows die allen "je van hét" zouden zijn. Je snapt het al: ik vind die kleine nog het beste werken. Al jaaaaren. Ik heb het dan over Bernervachten hè.....

En een ouderwets tornmesje schijnt ook wonderen te kunnen doen. Dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, maar schijnt goed te werken. Je kunt ze daar ook niet zo snel mee verwonden.
Door millyckk
#1305298
Silvia V. schreef: Ik heb hier verschillende klittenkammen. Daar zitten zogezegd pennen met een soort mesjes aan.
Ik begon ooit met een kleine klittenkam (gebogen) voor een pers, omdat ik die toentertijd had en zij veel klitten had.
Sinds die tijd heb ik er nog vele verschillende gekocht op hondenshows die allen "je van hét" zouden zijn. Je snapt het al: ik vind die kleine nog het beste werken. Al jaaaaren. Ik heb het dan over Bernervachten hè.....

En een ouderwets tornmesje schijnt ook wonderen te kunnen doen. Dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, maar schijnt goed te werken. Je kunt ze daar ook niet zo snel mee verwonden.
Kan ik ook nog proberen!  Echte kammen zijn hier niet nodig, hij heeft het alleen achter zijn oren.
Door Silvia V.
#1305304
milik schreef: Kan ik ook nog proberen!  Echte kammen zijn hier niet nodig, hij heeft het alleen achter zijn oren.
Voor onder/achter de oren gebruik ik dus die perzen-klittenkam. Die is klein en fijn zullen we maar zeggen :) Het tornmesje werd mij aangeraden speciaal voor onder/achter de oren. Enne, volgens mij kost die niet zoveel ;)
Door Do
#1305995
Nynke F schreef: ik gebruik de Wildstar coatkam, die snijdt door de klitten heen  :) :)
hangt van af, soms bereik ik helemaal niks
Laatst gewijzigd door Do op za 11 jul 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door