Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jakooi
#1304863
Hallo,

Mijn shih tzu van 3 jaar heeft pas een hele erge anaalklierontsteking gehad. De da heeft het schoongemaakt en ik kreeg een antibiotica kuur. Na 2 weken kwam er toch nog een beetje pus uit. Ik heb nu weer een antibioticakuur van 2 weken gehad. De ontlasting van mijn shih tzu is altijd zacht. Geen diarree. Om anaalklierproblemen te voorkomen wil ik dat zijn ontlasting harder wordt. Ik heb van de da hypoallergene brokken van royal canin gehad.(eliminatiedieet). Ik ben daar afgelopen zaterdag mee begonnen. En de ontlasting wordt sinds gister wat harder. Het lijkt dus te gaan werken. Hij mag er voorlopig niks anders bij. Ook geen koekjes. Ik vind dit zo saai voor mijn hond. Ik heb ze wel altijd brokken gevoerd, maar ze kregen wel vaak koekjes, staafjes enz.  Nu zat ik te lezen over barf en dat staat me wel aan. De dierenarts zei dat ik ook eventueel geit en rijst mag geven als eliminatiedieet. Op dit forum lees ik dat ik beter geen rijst kan geven. Ook heb ik ergens gelezen dat geit makkelijker voor diarree zorgt. Wat kan ik nu het beste geven als ik over wil stappen op BARF. Kan ik het beste eerst beginnen met kvv geit van haaksbarf en als dat goed gaat er per week wat anders bij proberen? En moet ik langzaamaan beginnen met vers vlees i.v.m. zachte ontlasting?

Groetjes Anja
Door mrloes
#1304928
hOi Anja

Ik kan je niet veel concrete info geven over 'hoe nu te handelen' want ik ben zelf nog maar net bezig met Barf en KVV maar ik wil je
wel een hart onder de riem steken ivm het eliminatiedieet: mijn hond Boef kwam hier ook op uit na allerlei klachten (vooral jeuk) en
ik ging er vanuit dat de dierenarts t wel wist. Na veel lezen en vragen op dit forum ben ik er achter gekomen dat een d'arts t niet
altijd bij t rechte eind hoeft te hebben.
Boef heeft 1st een dieet gehad van puur en alleen struisvogelvlees maar de d'arts zei bv dat ik t vlees moest koken en moest mengen
met rijst, ook gekookt. Hier las ik dat rijst niet nodig is en dat t juist een allergie veroorzaker kan zijn en dat ik t vlees gewoon rauw kon geven. Tis even omschakelen maar ik ben zo blij dat ik af gegaan ben op t advies en de kennis vd mensen hier. Boef is al weken jeukvrij
en ik vind t heel leuk om bezig te zijn met zijn voedsel.
Ook ik zat met t feit - wat geef ik als tussendoortje? - maar ook daar zijn oplossingen voor.

Volgens mij duurt een echt eliminatiedieet zeker 6 weken, Boef moest in ieder geval 6 weken struisvogel.
Als ik toen geweten had dat er zoiets als Haaksbarf bestond was ik daarmee begonnen, en dan met Geit.
Struis is moeilijk aan te komen, duur en tis geen complete voeding geweest maargoed, we zijn nu een aantal weken verder en ik ben
stilaan begonnen met t introduceren van nieuwe diersoorten. Na de struis kwam er eend bij, toen lam, toen zalm en nu kip.
T kost even tijd en geduld (en de hond kan gaan ontgiften) maar t is t allemaal waard als je merkt dat je hond weer gezond wordt!
Ik doe nu deels Barf en deel KVV = Haaksbarf.

Veel succes en ik hoop dat je hier alle info vindt die nodig is om je hond te helpen.
Door Too
#1304966
Hi Anja , welkom hier!

Tja als je 'echt' wilt of moet elimineren dan is er eigenlijk maar 1 oplossing en wel een aantal weken maar 1 diersoort voeren die je hond nog niet eerder heeft gegeten, na die 4/6 weken ga je steeds 1 nieuwe diersoort toevoegen...... wachten of er een reactie komt en zo verder.
Voor veel honden is eend  een goede voor eliminatie, t is ook makkelijk ... complete eenden dwz vlees, bot en orgaan zijn goed verkijgbaar

In jouw geval zou je, denk ik, ook kunnen beginnen met een glutenvrij kvv , bij voorkeur een met een natuurlijke calciumbron [gemalen bot]
En de extra's als koek en snoep achterwege laten  ;), t zal even wennen zijn voor t hondje maar zielig is ie echt niet hoor.
Als je toch wilt belonen zijn er ook gedroogde vleessnacks te krijgen zonder allerlei rare toevoegingen en granen

Zo uit mijn hoofd heeft Haaksbarf graan/rijst-vrij, carnibest diabetes is ook zonder graan, ws zijn er wel meer .

Wellicht komen er nog goede ideeen van anderen

In ieder geval succes met je hondje en ik hoop dat jullie overgaan op vers, \
is geen garantie voor een probleemloos hondenbestaan maar veel lastige gezondheidsprobleepjes worden beduidend minder  ;)
Door mrloes
#1305355
hi

Het (nieuwe) merk Carnivoer heeft ook complete voedingen zonder rijst.
Let er wel ff op dat ze vaak kip gebruiken als calciumbron.
Dus bv de paard-mix bevat alles van t paard behalve bot, das van kippen.
Zo ook de lam-mix maar de eend-mix is wel geheel van eend.
Groente zijn overal toe gevoegd.

www.carnivoer.nl
Door jakooi
#1305960
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb vandaag van haaksbarf geit gehaald. Ik had verwacht dat ze erg blij zouden zijn. Maar helaas ze wilden het niet  eten. (ik heb 2 shih tzu's). Maar bij djego de shih tzu waar het om gaat, heb ik uiteindelijk een beetje in zijn mond gedaan en dan at hij het wel op. Bij  de andere lukte het niet. Morgen probeer ik het weer. Misschien is geit ook niet zo'n lekker smaak? Normaal eten ze bijna alles.

Groetjes Anja
Door Too
#1306104
Geit heeft wel een sterke smaak en geur, ik vind t wel lekker  8) mmmmm saté kambing of een stoofje ..lekker!

T kan zijn dat ze er even aan moeten wennen, gewoon even doorzetten maar je kunt ook pech hebben en dat ze dit echt niet te knagen vinden  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#1306201
Heel veel honden zijn al van hun problemen af alleen al door vers te gaan voeren.
Misschien gewoon lekker gaan barfen maar niet alle diersoorten  meteen gaan geven, Mocht je alsnog een eleminatie dieet moeten gaan volgen, dan heb je altijd nog een diersoort achter de hand die jouw hond nog niet gehad heeft.

Kip, rund, lam konijn is makkelijk aan te komen en bovendien heb je dan de minimale 4 diersoorten incl. orgaan. Grote kans dat de problemen verdwijnen.
Heb je de eend altijd nog als het dieet nodig mocht zijn.
Door jakooi
#1308348
Hallo,

Ik geef nu vanaf zaterdagavond geit van haaks barf en vandaag waterdunne ontlasting.  Is dit een rectie van brokken naar vlees?

Groetjes Anja
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1308532
Denk het niet, maar sommige honden moet vaak wel even wennen aan de smaak van rauw vlees.
Ook de darmen van sommige honden zullen moeten wennen denk ik.
Wat je kan doen is een beetje gekookt water erover gieten zodat het ergste rauwe ervan af is.
vaak eten ze het in het begin dan ook wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Door nova
#1308772
jakooi schreef: Hallo,

Ik geef nu vanaf zaterdagavond geit van haaks barf en vandaag waterdunne ontlasting.  Is dit een rectie van brokken naar vlees?

Groetjes Anja
Weet je zeker dat daar geen rijst in zit?
Anders lijkt me dit minder geschikt voor het dieet waar jij mee aan se slag gaat.
Je hebt in elk geval een KVV nodig zonder graan, en rijst valt onder de graansoorten
Door mrloes
#1308789
hi

Ik voer sinds een tijdje ook Haaksbarf (ook na een eliminatiedieet) en voor zover ik weet
zijn alle varianten zonder rijst. Je kunt de info vinden op hun site of even navragen bij t
verkooppunt maar - ik heb juist gekozen voor HB omdat t rijstvrij is/schijnt te zijn.
T valt niet mee om een KVV te vinden zonder rijst.
Door jakooi
#1311835
Hoi,

Djego heeft 1x per dag ontlasting. Het is nu donker van kleur, en het was echt de vorm van een drol. Alleen als ik het opraap is het toch veel zachter dan het er uit ziet. Ik ben nu een week bezig. Zal ik gewoon weer geit halen of toch naar een ander diersoort gaan. eend bijv.

Groetjes Anja
Door pallas
#1312167
Ik zou het nog een poosje volhouden, dikke kans dat het steeds beter gaat worden.
Als je nu steeds wisselt weet je nog niks .
Bovendien heeft je hond al een ab kuur gehad en de darmflora moet zich dus nog gaan verbeteren.
Zolang het goed gaat zou ik per 6 weken een diersoort toevoegen / uitproberen, dan weet je over een paar maanden precies waar je je hond een plezier mee doet en wat je moet vermijden.
tis een kwestie van lange adem, maar zeker de moeite waard :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door