Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1301185
Hallo,

Ivm een allergie mag mijn boxer Bikkel, 11 maanden en 33 kg, voorlopig alleen nog eend, lam en geit. als groente/fruit mag hij alleen komkommer, maar echte groente zoals andijvie, spinazie, bietjes, brocolie etc weten we nog niet hoe hij daarop reageert. Hij is onder behandeling bij een homeopaat die kijk met een soort antennetje of hij tegen het soort voedsel kan of niet. as donderdag gaan we de groente soorten laten testen dus dan weet ik beter wat hij wel/ niet mag hebben.

Bikkel krijgt nu carnibest, lam/rijst en eend/rijst, en als beloningsnoepjes zelf gedroogde geitenvlees en geitenoren van carnibest. en hij blijft een beetje kwakkelen met zijn gezondheid. Terugkomende oorontsteking, maagdarm infecties en verschrikkelijke jeuk. volgens de homeopaat en dierenarts komt dit door zijn allergie maar zelf denk ik dat er wellicht toch iets in de KVV zit waar hij het niet lekker op doet. Hij is nu weer een week niet lekker, met diaree, braken en geen eetlust (heeft hij nog niet eerder gehad). van de DA wel pillen tegen de misselijkheid gekregen en om zijn maag te beschermen ivm de maag/darm infectie, maar mijn gevoel is dat ik met barf toch nog iets meer bijdraag aan een betere gezondheid.  Vandaar dat ik toch graag wil weten of ik met de beperkte vlees/groente soorten die ik heb kan barfen.

Nog even op een rijtje wat hij wel mag;
-vleesbotten; eendennekken, geitenribben, lamsribben, zalmkoppen (kleine visjes mag hij ook, dus ik wil laten kijken of hij ook tegen zalm kan)
-spiervlees; geiten en lams snippers (islam centrum)
-groente in ieder geval komkommer (zit denk ik niet veel in) en andere soorten hoor ik dan donderdag, hij kan in ieder geval wel tegen huttecase
-orgaanvlees; geiten/lamspens, lamslever, lamshart

als groentemix zou ik dan willen maken:
-huttekase, komkommer, banaan, peer, andijvie, spinazi, bloemkool, bietjes
ik heb begrepen dat ik dit allemaal in de blender moet doen (rauw) en dan blenderen tot het een papje is geworden, klopt dit?

Ik heb de rekenhulp gebruikt van barfplaats, Bikkel weegt 33 kg en ik bent uitgegaan van 2,5 % lichaamsgewicht. hij krijgt nu ongeveer 900 gram kvv waar hij het goed op doet (qua hoeveelheid). hij moet nog flink de breedte in en heeft niet veel vet op zijn lijf. Zit ik dan met 2.5% goed?

per week zou hij dan (met 2.5 % ) op 5775 kg uitkomen en per dag is dit 825 gram

Ik heb een menu per dag  samen gesteld om te kijken of dit juist is:

maandag : 400 gram geitenribben, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 150 gram geitensnippers

Dinsdag: 400 gram lamsribben, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 150 gram lamssnippers

woensdag:  400 gram eendennekken, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 200 gram geitensnippers

Donderdag: 400 gram geitenribben, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 150 gram lamssnippers

Vrijdag: 400 gram lamsribben, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 150 gram geitensnippers

Zaterdag: 400 gram eendennekken, 150 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 150 gram lamsnippers

Zondag: 500 gram zalmkoppen, 100 gram groentemix, 150 gram orgaanvlees, 200 gram geitensnippers

mijn percentages zijn volgens mij :
50 % rauwe vleesbot
15 % groentemix
15% orgaanvlees
20 % spiervlees

wij geven nu per dag een dessertlepel aan omega 3,6,9 dit wilde ik elke dag ook door het voer doen ipv door de groente mix, kan dit?

Bikkel krijg nu ongeveer een half jaar een aantal keer per maand eendennekken, die hij erg makkelijk naar binnen krijgt, lamsribben en geitenribben heeft hij nog niet eerder gehad, zijn deze wel geschikt voor een beginnende hond?

ik geef nu nog 3 keer per dag KVV wellicht beter om met barf naar twee keer over te stappen?

ik wil graag 1 keer per maand een lap pens geven, in die week wil ik dan geen orgaanvlees geven en verschuift alles een beetje, kan dit?

Ik haal geitenvlees altijd bij islam centrum in rotterdam, ik bestel dan geitenbout om te drogen omdat de snippers te vet zijn, kan ik de snippers wel gebruiken als spiervlees of is dat ook te vet?

de eendennekken bestel ik bij carnibest omdat ik die bij islam centrum niet kan krijgen, heeft iemand suggesties waar ik deze wel elders (en wat goedkoper) kan krijgen?

Ik heb al mijn vragen maar even onderstreept om het wat duidelijker te maken.
Ik hoop dat jullie mij verder wegwijs kunnen maken, alvast heel erg bedankt!

Groetjes Diana
#1301239
Lam en geit vind ik geen beginnersbotten.
Of je moet een heel jong dier hebben, Herby heeft jonge geitjes, die je zonder snoeischaar kunt doorbreken, die zouden kunnen.
Eendennekken kan je ook bij hem bestellen,maar er zijn wel meer leveranciers.

Als je een eliminatie dieet moet doen, begin je altijd met 1 in jouw geval misschien iets meer variatie,dus dat moet kunnen.

Verder krijg je vast nog goede tips.
#1301409
Ik zal nog maar even wachten met de ribben, en het even op de eenden nekken houden, die je in het begin even mept met een hamer.

Fruit tussen de groenten willen honden nog wel een gasserig van worden heb ik begrepen, dus beter geef je dat apart.

Ik geef alleen een goede visolie omega 3 dus.

En Bikkel zou zomaar kunnen reageren op de rijst uit de kvv.
Door pieterendiaan
#1301436
bedankt voor jullie reacties,
toch weer wat vraagjes;

- kan ik dan ook maar 1 soort vleesbotten geven? dus alleen eendennekken en dan de lam en geiten ribben achter wegen laten?
- is jullie mening dat ik "gewoon" kan beginnen met de barf ondanks de eenzijdigheid?
-geef je verder nog iets dan de omega 3, bv lijnzaadolie?
- bedankt voor de tip over het fruit, dat wist ik niet, hoeveel soorten groenten geven jullie? zoals ik denk te gaan doen of is dat te weinig of te veel, en de hutecase erdoor heen en dan in de blender?
-hebben jullie een idee of ik goed zit met mijn menu en de percentages?

Mijn grootste angst is dat ik ervoor zorg dat bikkel teweinig goede en of te veel verkeerde stoffen binnen krijg, vandaar dat ik ook gestart was met de kvv zodat ik zeker wat dat hij alles binnen krijgt.

Nogmaals bedankt!
#1301471
Ja hoor om te starten kan je rustig 1 soort bot geven.
En als je niets meer terug vind van die nekken,kan je lamsribbetjes proberen als je aan zachte kan komen, geitenribben zijn vaak echt hard.
ik geef zelf ongeveer 8-10 soorten groenten maak er eenst brokken van en dan met huttenkase door de keuken machine, geef niet teveel koolsoorten bij elkaar daar krijgen ze ook gassen van, en ik doe er 4 tenen knoflook bij.

Nee ik geef alleen visolie, daarbij geef ik chorella en pro biotica , om de weerstand op te krikken.

je kan max 10 weken eenzijdig voeren daarna komen er tekorten,maar je hebt al meer dan 1 soort dus niet echt eenzijdig
Door pieterendiaan
#1301539
Zo wordt ik steeds wijzer maar en komen ook steeds meer vragen bij, dus ik hoop dat je nog wat vragen wilt beantwoorden;

- kan ik ook minder soorten groenten geven of geef ik dan te weinig? bv 5 soorten. geef je fruit erbij als extra of moet het ook daadwerkelijk in het menu zitten? misschien een beetje rare vraag maar weeg je het gewicht van de groenten en huttekasse en knoflook van te voren af (voor mij dan 866 gram per week) of doe je dat na het pureren, of maakt dat misschien qua gewicht helemaal niet uit?

- ik heb de trias omega van de groene os daar zit in volgens het potje;  lijnzaadolie, pompoenpitolie, olijfolie, teunisbloemolie, tarwekiemolie, vitamine e olie (d-alpha tocopherol), kan ik dit gebruiken of is het beter om over te stappen op 1 soort?

-hoe kom je aan chorella en pro biotica? ik las ook ergens dat chorella tegen jeuk werkt klopt dit?

- denk jij dat met dit menu geen tekorten ontstaan na 10 weken?

nogmaal heel erg bedankt! ik hoop dat donderdag blijkt dat de groentes kunnen en we daadwerkelijk aan de slag kunnen met barf, ookal blijft ik er nog wel onzeker in.
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op ma 06 jul 2009, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#1301628
Chorella en pro biotica kan je bij drogist,reformwinkel halen.
Pro biotica helpt de weerstand van de hond opbouwen en chorella word helpt de hond met reinigen .

Fruit is bij mijn weten extra(hang me er niet aan op ik barf ook nog niet zolang maar als ik ernstig de fout in ga dan komt er vast hulp van ervaren mensen  ;)

Hoe meer diersoorten hoe beter, omdat iedere vleessoort zijn eigen voedingswaardes heeft.
Elimineren mag je maar 10 weken, maar dat is met een diersoort, en dan voer je vaak niet volledig, doordat jij in ieder geval wel bot en orgaan geeft vermoed ik dat het so'n vaart niet loopt met de tekorten, minimaal 6 diersoorten is ideaal.

Ik weeg af na pureren, maar het komt niet op een paar gram meer of minder.
5 soorten om mee te beginnen is goed volgens mij, probeer dan van alles iets, dus bladgroente  bij wortel courgette, etc
Geen prei en ui en geen aardappel.

wat de olie betreft daar durf ik niet echt advies over te geven, volgens mij is alleen goede visolie een echte aanvulling.
#1302112
je kan beginnen met 5 soorten groenten, en later uitbreiden,als hij er tegen kan.
Fruit is hier extra, en reken ik niet mee.

Ik doe de groenten, of kiemmix in een bakje,waar ongeveer 400 gram in gaat,dat weeg ik niet iedere keer af.
Zo heel precies komt het niet op een gram.

In principe is omega 6 en 9 overbodig, zelf geef ik aan 1 van de honden alleen omega 3.
Door pieterendiaan
#1302250
vandaag (ipv donderdag) bij de homeopaat geweest aangezien bikkel al weer dagen diaree, braken en geen eetlust heeft, de dierenarts had gelijk dat het in het maagdarm gebied niet goed was maar het blijkt volgens haar een virus te zijn. dus allerlei aanvullende druppels om dat goed te krijgen en iets tegen de misselijkheid. met goed resultaat want hij heeft hierna niet meer gebraakt en eet ook weer kleine beetjes.
Ik heb met haar overlegd en zij zegt dat ik even moet wachten totdat zijn darmen helemaal hersteld zijn en dan op barf over gaan. volgens haar is hij zo van slag dat er grote kans is dat hij door het overstappen nog meer van slag raakt of dat het niet over gaat. het zou namelijk een teleurstelling zijn als het met barfen niet lukt en we weer terug moeten op kvv. Ik ga hem nu nog een maand op kvv houden en dan overstappen op barf. ik laat natuurlijk eerst uitmeten welke groenten hij kan hebben. waarschijn veel groenten zolang het maar niet zoet is. Ik denk dus wel op 5 soorten uit te komen.

-zodra ik op barf overstap ga ik stoppen met de omega 3,6,9. geven jullie dan 1 dessertlepel visolie per dag of doen jullie het door de groentemix heen?

-wat geven jullie nog meer naast de visolie, pro-biotica en chlorella als toevoegingen aan het vleesbot,spiervlees,groentemix en orgaanvlees?

ik ben blij dat het fruit extra is, aangezien dat bijna allemaal zoet is en hij hier echt heel erg op reageert.
Heel erg bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan en 1 voordeel ik heb nu nog wel extra de tijd om mij nog meer te verdiepen in barf. ;)
#1302277
Ik geef 2x in de week een rauw eitje en af en toe een scheutje yogurt en als snackje stukje gedroogde pens.
Als die met de tijd vis mag dan 1x in de week lekkere vette vis(zalmkop,sardines)
Ik doe de visolie gewoon over het eten.

Hoop dat Bikkel snel opknapt, en jij hebt nu een maand om de bieb van Lizzy hier in te duiken, leesvoer voor minimaal een maand  ;)
Door pieterendiaan
#1302300
ei daar kon hij laatst nog niet tegen, maar aangezien zijn allergie wel duidelijk aan he verminderen is kan hij daar misschien tegen die tijd wel tegen. Inderdaad ook vis laten testen, is denk ik wel een goede variatie. de yoghurt zal ik vervangen voor hutekasse, dat mag toch?
geef je een scheutje per dag over het eten, ongeveer een eetlepel?
Ja ik kan inderdaad lekker de bieb in, alhoewel dat aankomende boek van Lizzy voor mij ook wel uitkomst zou bieden :biggrin2:
Door pieterendiaan
#1302720
we kunnen pas bij de homeopaat terecht na haar vakantie en dat duurt mij iets te lang (eind augustus begin september). vandaag met haar contact gehad en we kunnen over 4 weken beginnen met barf en dan groentesoorten die niet zoet zijn en geel koolsoorten om mee te beginnen. mijn idee was om een groentemix te maken van:

-courgette
-andijvie
-komkommer
-knoflook 1 teentje
-huttekase
-paar blaadjes spinazi (of mag dit ook diepvries zijn?)

Is dit te weinig om mee te beginnen? omdat er geen koolsoorten in mogen valt er een heleboel af en penen zijn te zoet. hebben jullie nog andere suggesties van groente die niet tot de koolsoorten behoren en niet zoet zijn?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door